בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
טיפול בנקודות הכשל [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
|
|
|
משבר הגודש חמור מכפי המשוער? משרד התחבורה משנה פרדיגמה
|
על-מנת לצמצם את הגודש פועל בימים אלה משרד התחבורה למתן העדפה לתחבורה ציבורית בצירים עירוניים ובין-עירוניים באמצעות רשת ● התפישה תשתנה באופן שיקל את התבחינים באופן שיאפשר יותר נתיבים שכאלה כחלק מתוכניות אב
|
משרד התחבורה מודה כי הגודש התחבורתי כיום חמור יותר מכפי שצפו המתכננים מטעמו לפני כעשור. בעקבות כך, רואים שם את נחיצותה של התחבורה הציבורית כפתרון בר קיימא. בימים אלה מקדם משרד התחבורה מיזם רחב-היקף במסגרתו מבוצע תכנון וביצוע של העדפה לתחבורה ציבורית בצירים עירוניים ובין-עירוניים רבים ברחבי הארץ. העדפה זו כוללת נתיבי העדפה, העדפה ברמזורים, שיפור מרחב תחנות האוטובוס וטיפול בנקודות כשל במערכת. נתיבי העדפה לאוטובוסים הינם מרכיב מהותי בשיפור מהימנות השירות ובצמצום הפער בתחרות מול הרכב הפרטי. כל מרחב עירוני המונה למעלה מ-100,000 תושבים מחויב בתוכנית אב לתחבורה ציבורית הכוללת: (1) תוכנית למתקני תחבורה לנוסעים ומתקנים תפעוליים; (2) תוכנית לקידום צירי העדפה לתחבורה ציבורית. תוכנית האב תתואם מול תוכניות האב של משרד התחבורה לתשתיות תפעוליות וצירי העדפה. במרחבים עירוניים המונים למעלה מ-100,000 תושבים יש לבסס את מערכות התחבורה על תחבורה ציבורית יעילה, אמינה ומהירה כדי לקדם פיתוח בר-קיימא, על-ידי שילוב של תכנון תחבורה ותכנון שימושי קרקע. תכנון צירי העדפה כחלק מתוכנית אב מייצרת רשת שלמה וכוללנית שמתוכה ניתן לתכנן צירי העדפה באופן פרטני ומשיקולים ייחודיים לכל ציר. המטרה היא להציע צירים שייצרו רשת העדפה כוללת לתחבורה ציבורית, ולא רק העדפה בציר או בצירים בודדים.
|
30-20 קמ"ש בצירים עירוניים
|
|
|
|
[צילום: סיון שחור, ענבה, לע״מ]
|
|
בנתיבי ההעדפה שיוקמו, סטיית התקן של המהירות המסחרית מהממוצע היומי תהיה קטנה ככל הניתן. כלומר, שהמהירות בשיא לא תהיה איטית באופן משמעותי מהמהירות בשפל. הניסיון העולמי מלמד שמהירות קווי אוטובוס, במיוחד במערכות תעבורת אוטובוסים מהירה (תאו"מ), נעה בין 20 ל-30 קמ"ש בצירים עירוניים. ההנחיות החדשות של משרד התחבורה קובעות כי בתכנון קו תאו"מ יש לשאוף ליעד מהירות מסחרית מינימלי של 25 קמ"ש בצירים עירוניים, ול-80% מהמהירות בזרימה חופשית בצירים לא-עירוניים. צמצום משך הנסיעה בקטע בא לידי ביטוי בצמצום "אובדן משך הזמן" (Loss Time) במהלך הנסיעה אשר כולל: - השתלבות של האוטובוס ביציאה מהתחנה
- המתנה בצומת מרומזר במשך יותר ממופע רמזור אחד
תיעוד היקף החסכונות במשך זמן הנסיעה כתוצאה מיישום העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים במדינות בצפון אמריקה ובאירופה מצביע על חיסכון אופייני בטווח של 12-8 אחוזים. כאשר ההתייחסות היא רק לצמצום במשך זמן העיכוב בצומת, מתקבל טווח גדול מאוד של ערכים (80-15 אחוזים). העדפה לתחבורה ציבורית תורמת מאוד להגדלת האמינות של משך הנסיעה של האוטובוס ושל זמני ההגעה לתחנות ביחס לזמנים המתוכננים (על-ידי הקטנת שונות ההגעה עד ל-35%). במקרה של קווים הפועלים בתדירות גבוהה, תורמת ההעדפה לתחבורה ציבורית גם לצמצום תופעת ההיצמדות (Bunching) של כלי רכב אלה לאלה. במשרד התחבורה שואפים, במסגרת תוכנית אב של מרחב עירוני גדול, להגדיר רשת קווים אשר תהיה רשת אסטרטגית ותכלול קווים עורקיים ישירים ומהירים עם יעד מהירות מסחרית של 20 קמ"ש, תדירים בתדירות של אוטובוס בכל 10 דקות לכיוון, אשר ינועו על רשת העדפה רציפה המהווה 75% מאורך הקווים. רשת ההעדפה לקווים אלה תוגדר כרשת אסטרטגית לקידום מיידי. על-פי ההנחיות החדשות, צירי העדפה לתחבורה ציבורית אשר יאושרו במסגרת תוכנית האב לתחבורה ציבורית, על-ידי משרד התחבורה, יהיו פטורים מהצדק למתן תשתית העדפה לציר בודד. השאיפה היא לרציפות העדפה של 500 מטרים לפחות, גם אם בקטעים מסוימים לא קיימת הצדקה למתן ההעדפה. מבחינת מדיניות, הוחלט כי ללא קשר למהירות הנסיעה, ההצדקה למתן העדפה בתשתית תחול על צירים עירוניים, עם נפח של 40 אוטובוסים ומעלה לכיוון בשעת שיא, או של 2,000 נוסעים ממשיכים ומעלה לכיוון בשעת שיא.
|
|
תאריך:
|
27/12/2022
|
|
|
עודכן:
|
27/12/2022
|
|
עידן יוסף
|
+155 חשמליים יחליפו אוטובוסי דיזל מזהמים
|
12:31 27/12/22 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
המשרד להגנת הסביבה יוצא בסבב תמיכה נוסף בסכום של כ-24 מיליון שקל, ל-14 חברות הסעים ותחבורה ציבורית לרכישת אוטובוסים חשמליים ▪ עם השלמת המהלך, סך התמיכה של המשרד להגנת הסביבה תסתכם בכ-108 מיליון שקל, שבאמצעותם ירכשו כ-450 אוטובוסים חשמליים חדשים
|
|
|
|
עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים
|
|
|
|
משבר הגודש חמור מכפי המשוער? משרד התחבורה משנה פרדיגמה
|
|
חברת מטרופולין תחבורה ציבורית בע"מ זכתה (יום ד', 26.12.22) במכרז משרד התחבורה להפעלת קווי התחבורה הציבורית באשכול השרון. זאת למרות ציונים גרועים שקיבלה החברה במדדי השירות השונים של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית - ציון 7 בחציון הראשון של שנת 2022.
|
|
|
רכבת ישראל ממשיכה בהאצת החשמול, המאפשר שיפור השירות באמצעות הפעלת רכבות חשמליות חדישות, ידידותיות לסביבה ושקטות. לאחרונה ציינה הרכבת את השלמתו של מחצית ממיזם החישמול, עם הסבתם לחישמול של כ-500 ק"מ של מסילה מתוך 1,000 המתוכננים לעבור חישמול במסגרת המיזם כולו, ובשבועות הקרובים צפויה הרכבת להשלים את תשתיות החישמול בין תחנות נתניה ובנימינה, אשר יאפשר את חידוש השירות הרכבתי בשעות הערב, בימי שישי ובמוצ"ש בקו החוף וכן בין תחנות הצפון, חיפה ות"א.
|
|
|
פרק התחבורה בהסכם הקואליציוני עם יהדות התורה מבטל את אגרת הגודש שתכננו השרים אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי לכלי רכב פרטיים בשעות הגודש בכבישים. במקביל, הממשלה תקדם את חוק המטרו, שבמסגרתו ייבחן תוואי המטרו המתוכנן וכן יתוקן התוואי באופן שייתן מענה מיטבי גם ליישובים הסמוכים לתוואי, כדוגמת אזור אלעד-נחשונים-ראש העין ובני ברק, תוך שימת דגש על ממשק יעיל לרכבת הכבדה ולמטרו.
|
|
|
ממוצאי השבת הקרובה (17.12.22) ומדי מוצ"ש עד להודעה חדשה לא תופעלנה התחנות הבאות בהן נרשם ביקוש נמוך במיוחד לנסיעה ברכבת במוצ"ש ואשר נמצאות בסמיכות רבה לתחנות אחרות שתישארנה פתוחות: אחיהוד (הסמוכה לתחנת כרמיאל), קריית חיים (הסמוכה לתחנות קריית מוצקין וחוצות המפרץ), נתניה ספיר (הסמוכה לתחנות נתניה ובית יהושע), רעננה דרום (הסמוכה לתחנת רעננה מערב), צומת חולון (הסמוכה לתחנת חולון וולפסון) ובת ים קוממיות (הסמוכה לתחנת בת ים יוספטל).
|
|
|
חברת מפעלי תחנות, השייכת לקבוצת נצבא, תובעת 18.4 מיליון שקל מ משרד התחבורה ומחברת האוטובוסים נציב אקספרס, תמורת השימוש בתחנה המרכזית בנהריה. התביעה הוגשה (12.12.22) לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
|
|
|
|
|
|
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס מטרתם זהה.
|
|
|
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
|
|
|
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|