|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
שוורץ. לכאורה בלתי חוקי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

חוקרו של חפץ קישר בין שתיקתו לסבלו

תנ"צ תלם מודה: חלק מאמירות החוקרים היו בלתי ראויות ואולי אף בלתי חוקיות - אך טוען שלא נפל פגם בהתייחסותם לתשישותו ומצוקתו הרפואית של חפץ
01/02/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

חוקר המשטרה ניר שוורץ כרך לכאורה בצורה בלתי חוקית בין סבלו הפיזי של ניר חפץ לבין בחירתו לשמור על זכות השתיקה ולא למסור גרסה בתיק 4000. כך מאשר (1.2.23) תת-ניצב יואב תלם, שהיה הממונה על החקירה וכיום סגן ראש אגף החקירות והמודיעין, בהמשך החקירה הנגדית בידי עו"ד בועז בן-צור, סניגורו של בנימין נתניהו. הוא גם הודה, כי החוקרים התבטאו בצורה בלתי ראויה, אשר נשמעה כניסיון בלתי חוקי ללחוץ על חפץ להחליף את עורך דינו.

תלם טען, כי ההפגשה בין חפץ לאשתו בתחילת מעצרו לא נועדה להפעיל עליו לחץ במישור האישי-משפחתי ולא הייתה המשך לתרגיל החקירה שעירב מקורבת אליו. לדבריו, על-מנת לדעת מה עמד מאחורי הפגשה זו, עליו לקרוא את חקירתה של הרעיה-דאז. תלם שיער, כי החוקרים ביקשו לדעת האם חפץ שיתף אותה בפעולות אפשריות שעשה להעלמת ראיות כגון הקלטות. בהתייחסו להתבטאויות החוקרים ולפיהן ידעו שהמשפחה היא הבטן הרכה של חפץ, אמר תלם שכך הוא אצל רוב בני האדם.

בן-צור טען, כי האמירות הפסולות בנוגע לייצוג המשפטי נאמרו הן בתיק 4000 (בזק-וואלה) והן בתיק 1270 (חשד למזימה למנות את השופטת בדימוס הילה גרסטל ליועצת המשפטית לממשלה כדי שתסגור את התיקים נגד נתניהו, ואשר הסתיים בלא כתבי אישום). חפץ יוצג באותה עת בידי עו"ד ירון קוסטליץ, אשר כמדיניות אינו מייצג עדי מדינה; הוא החליף אותו בעו"ד אילן סופר וחתם על הסכם עד מדינה.

בתיק 1270 השווה רב-פקד מיקו גנאדי את הייצוג המשפטי לרופא המתכנן להשתמש במסור חשמלי על המנותח. תלם הגיב: "ככל שיש פה הקבלה למרחב הייעוץ, זו אמירה שמוטב שלא תיאמר. אני צריך לראות את כל ההקשר. ככל שהאמירה הזו מבקשת לרמז להציע לחפץ להחליף את עורכי דינו, האמירה הזו היא לא ראויה ולא תקינה".

בתיק 4000 חזר יניב פלג על האנלוגיה לטיפול הרפואי: "אתה משווה את עורך הדין שלך למנתח או רופא. באיזשהו שלב אתה מבין שהאבחנה שלו לא נכונה, כמו שהוא יכול להציל אותך, כך הוא גם יכול להרוג אותך". תלם הסכים עם בן-צור, שזוהי אמירה מפורשת על החלפת עורך דינו של חפץ; הוא דחה את הטענה לפיה מדובר במהלך מכוון ומתואם שנעשה בהכוונתו, אם כי אמר שהוא נוטל אחריות על מעשיהם של פיקודיו.

בודקים האם הטענות אמיתיות
תלם. לא הייתה הנחיה [אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

בהמשך התייחס בן-צור למצבו הפיזי של חפץ בחקירתו – הן בשל חוסר כבד בשעות שינה והן בשל מצבו הרפואי ובמיוחד עקיצות פשפשים בבית המעצר. חפץ התלונן שוב ושוב על תשישותו ועל מצבו הרפואי, אשר אף ניכרו פיזית, אך ככלל – החקירות נמשכו. תלם הסביר: "טיבם של נחקרים שמגיעים עייפים ממתקני המעצר. אנחנו לא סוגרים את חדרי החקירה בכל שלב שבו הנחקר מצביע על עייפות. מנסים לבדוק אם זו לא טקטיקה להתחמק. אם צריך קפה שחור, כריך, עושים פסק זמן. אני לא רואה פה בשלב הזה בעיה של עייפות כרונית שמחייבת הפסקת החקירה". בן-צור תהה כיצד החוקרים מחליטים האם מדובר בטענת שווא או בבעיה אמיתית, ותלם השיב: "שכל ישר, נסיון חיים, ניסיון בעולם החקירות, רצף התנהגויות. אין לנו מדדומטר של עייפות".

בן-צור: חפץ "הגיע לעייפות קיצונית. החובה שלך על-פי דין זה לאפשר שעות שינה נאותות; אין שעות שינה נאותות, החוקרים שלך אומרים: בוא ניתן לו אפשרות לישון. הפיקוד החליט אחרת. למה?". תלם: "אני לא מכיר החלטה למנוע מחפץ שעות שינה, אני מניח שהייתה החלטה להמשיך את החקירות ולא לבזבז את ימי המעצר על שהות במעצר... בוודאי שלא הייתה הנחיה למנוע ממנו שעות אינה או הפסקות על-מנת לשבור את רוחו".

בן-צור ציטט את דיווחו של מדובב שהוכנס לתאו של חפץ בבית המעצר, ולפיו חפץ תשוש, בלתי צלול ומתנהג בצורה מבולבלת. תלם הגיב: "התיאור פה קשה. קשה זה יחסי, כמובן". בן-צור: "יחסית למה?". תלם: "יחסית למצבים אחרים שהם יותר קשים".

כאשר התלונן חפץ על גירודים קשים ביותר בשל עקיצות הפשפשים, השיבו לו חוקריו שהם מזמנים רופא "אם יש אירוע לב או אם מישהו פתח את הראש". תלם אמר כי עצורים מקבלים טיפול רפואי משירות בתי הסוהר כאשר הם בבית המעצר, ואילו בזמן החקירה – על החוקר להפעיל שיקול דעת האם יש להעבירם לרופא או לחובש. לדעתו, במקרה של חפץ לא הייתה חריגה משיקול הדעת הסביר. הוא גם אמר כי יש לראות את החקירה בשלמותה כדי להגיע למסקנות, וכי הלגלוג של החוקרים על מצבו של חפץ היה בלתי ראוי.

"יצרת קישור בין שני הדברים"
חפץ. לא נתן גרסה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בן-צור הזכיר, כי כאשר רופא בדק לבסוף את חפץ שמונה ימים לאחר מעצרו, הוא הביע כעס על מצבו והבהיר שידווח על כך לקצין הרפואה הראשי של המשטרה. תלם שב ואמר כי הנחת העבודה של החוקרים היא שטיפול רפואי ניתן בידי השב"ס וכי הם יכולים להזעיק רופא של המשטרה במידת הצורך. "פה יכול להיות שזה לא היה מספיק מהיר. יכול להיות שהמענה לא היה מספיק טוב והאחריות היא שלי", הודה.

בן-צור: "אתה מסכים שאסור לקשור בין זכות השתיקה למניעת טיפול רפואי". תלם: "מסכים". בן-צור ציטט את שוורץ: "שווה לך תשובה מספר אחת את כל הגירודים הזה והסבל הזה?" ושאל "למה הוא מקשר בין הסבל שהוא מצוי בו לבין תשובה מספר אחת?". תלם: "אני לא יודע אם אפשר לגזור מהמשפט הזה את הגזירה שאתה עושה. כל הסיטואציה שהוא בחקירה ולא מוסר גרסה, זה נראה לי טרמינולוגיה סבירה לגמרי".

השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "אם הוא היה עונה, מה יקרה?". תלם: "לא הבטחתי לו כלום, לא אמרתי לו שיכול לקרות". השופט עודד שחם: "אבל יצרת קישור בין שני הדברים". תלם: "יכול להיות, אבל הוא היה חשוד ולא נתן גרסה". בן-צור: "החוקר שלך אומר יש סבל, החוקר מודע לסבלו. ראית?". תלם: "כן". בן-צור: "שתיים: החוקר לכאורה כורך בין הפתרונות של היבטי הסבל לבין העובדה שהוא חשוד בפלילים ולא נותן גרסה. נכון?". תלם: "כן". בן-צור: "שלוש: הכריכה הזו לא חוקית". תלם: "טוב, נכון". בן-צור תהה מדוע, אם כך, לא פעל תלם כדי שלא יעלה על הדעת שנוצרכה כריכה שכזאת. תלם שב ואמר כי ניתן מענה הולם למצוקותיו של חפץ.

בן-צור התייחס גם לטענותיו של חפץ על העדר תזונה מספקת בעת החקירה; תלם אמר שהחוקרים היו מחויבים לדאוג לתזונתו של חפץ ושלא היה מעורב בנושא. חפץ טען שחוקריו מנעו ממנו להתלונן בכתב בפני מפקד להב 433 דאז, יגאל בן-שלום. תלם השיב שלא ידע על כך, אם כי העיר ש"מכתב לראש להב מטעמו של עצור הוא באמת דבר לא מקובל, אחרים יגידו אם זו חוצפה".

בן-צור הטיח בתלם: "אתה עיוור למציאות. רק העיוורון שלך מסביר את כל המחדלים שלך בחקירה. את העיוורון החקירתי שהיה לך מפני כל הראיות וכל כיווני החקירה שלא טרחתם להתייחס אליהם. של ראיות שנשארו על הרצפה, כיוונים שלא בדקתם. העיוורון שלך כאן הוא בדיוק כמו העיוורון שלך, בגלל הקונספציה שהיית בה, בגלל המנהרה החשוכה שהיית בה ביחס לכל מחדלי החקירה העצומים". תלם השיב: "אני חושב שהדילוג שעשית פה בין תנאי מעצרו וכליאתו של חפץ, שהם באמת בסטנדרטים מאוד-בעייתיים, לבין עיוורון שלי בכל הנוגע לניהול מהלכי החקירה – הוא דילוג שלא מבייש אפילו לוליינות או שפגאט של נינג'ה ישראל. אבל מעבר לזה אין לי תשובה עניינית".

בן-צור טען, כי החוקרים הציעו לחפץ בצורה בלתי חוקית להיות עד מדינה, וגם השופט משה בר-עם העיר לגבי אחת מן האמירות: "זו הזמנה להציע הצעות". תלם השיב, כי כמו בעניינו של שלמה פילבר – החוקרים פרסו בפני חפץ את מצבו כדי שיציע מיוזמתו להיות עד מדינה, אך לא הציעו לו זאת בעצמם.

בהמשך הציג בן-צור הדלפות רבות מן החקירה בתיק 4000, במצבים בהם המידע היה אך ורק בידי החוקרים. תלם השיב, שהדלפות פוגעות בחקירה ובנחקרים, וכי חלקן סיכנו את מהלכי החקירה. עם זאת, הוא אישר שלא נקט פעולה כלשהן לבחינת מקור ההדלפות וכי אינו יודע מה היה מקורן. "אני סומך על אנשַי", הדגיש. "אני סומך עליהם שהם לא מדליפים ורוצה להאמין שבקרב אנשי אין תפוח רקוב. בזירה הזו יש הרבה גורמים מעודכנים".



תודה לאורן פרסיקו, כתב "העין השביעית", על סיועו בסיקור.
תאריך:  01/02/2023   |   עודכן:  01/02/2023
איתמר לוין
+גולם ניגוד העניינים קם על יוצרו
21:45 01/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
הציבור בחר בכנסת, הכנסת העניקה לנתניהו את אמונה בהצבעת רוב חברי הכנסת  ▪  בית המשפט, פה אחד, במעמד 11 שופטים, אישר את כשירותו, ואפילו לא העלה על דעתו לשלול את סבירותה
מיארה ניגוד עניינים [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוקרו של חפץ קישר בין שתיקתו לסבלו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שר הבטחון
1/02/23 19:23
2
חשדנית
1/02/23 22:21
3
עובד 1
3/02/23 14:34
4
יש
7/02/23 12:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
ראש היאל"כ ביצע בדיקה פנימית של טענות שעלו בנוגע לחקירת שאול אלוביץ וניר חפץ בתיק 4000 ומצא שלא בוצעו מהלכים בלתי לגיטימיים. כך העיד (31.1.23) תת-ניצב יואב תלם, שהיה האחראי על החקירה וכיום סגן ראש אגף החקירות והמודיעין.
31/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
  • קראתי כי שמחה רוטמן התפרץ וצעק דקות ארוכות בשידור בגלי צה"ל עת התבקש להגיב על הבריונות בה התקבל צוות השידור של ערוץ-13 בראשות אודי סגל בבואו לסקר את האבל על הרצח האכזר של מתפללי בית הכנסת בצפון ירושלים. רבים גינו את רוטמן על התנהלותו, שאינו מסוגל להגן אפילו מן הפה ולחוץ על החופש העיתונאי. ובכן, אני איני מגנה את רוטמן. להפך, הוא אינו ראוי למצוא את עצמו אפילו בעניין כה טבעי במחנה בני האור הדמוקרטי. הוא בבחינת, "בקהלם אל ייחד כבודי".
31/01/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
חוקרי תיק 4000 לא בדקו את יומניהם של בנימין נתניהו ושלמה פילבר ואת נתוני האיכון של פילבר בנוגע לפגישת ההנחיה הנטענת בין השניים ביוני 2015. כך אישר (30.1.23) תת-ניצב יואב תלם, שהיה האחראי על חקירת הפרשה במשטרה וכיום סגן ראש אגף החקירות והמודיעין. "הייתי צריך לבדוק את זה ולמצות בתקופתי", הודה בהתייחס לנתוני האיכון. "כנראה לקחנו את הגרסה של פילבר כמובן מאליו". עוד אמר כי השלמת החקירה שנעשתה לפילבר לאחר הגשת כתב האישום הייתה מהלך חריג מאוד, ומוטב היה אילו הדברים היו נעשים בזמן אמת תחת פיקודו.
30/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
1. בנימין נתניהו עמד בתוקף על חפותו. סביר להניח שהחוקרים לא ציפו לקבל מנתניהו הודאה או אפילו ראשית הודאה, ובמובן זה מן הסתם לא התאכזבו. נתניהו שמר על קו אחיד לכל אורך השעות הארוכות, המצטרפות ל-900 עמודי תמלול: הוא לא עסק בענייני בזק, הוא לא ידע על ענייני בזק, שאול אלוביץ לא דיבר איתו על ענייני בזק - וממילא לא נתן לאלוביץ דבר וחצי דבר. יתרה מזאת: הפצרותיו הלגיטימיות באלוביץ להפוך את וואלה לאתר ימני או אפילו למאוזן יותר, לא הניבו מאומה. האתר נותר עוין ושמאלני, וערב בחירות 2015 ואחריהן - התקופה שבליבת כתב האישום - הוא אפילו נעשה גרוע עוד יותר. אז איפה בדיוק המתת ואיפה בדיוק התמורה?
26/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחץ באמצע 2015 על בעלי מעריב, אלי עזור, ועל מפקד גלי צה"ל דאז, ירון דקל, להחליף עיתונאים בנימוק שהתקשורת שמאלנית ומוטה נגדו. כך סיפר נתניהו ב-17.8.18 בחקירתו בתיק 4000, הנחשפת ב-News1.
26/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יורם אטינגר
יורם אטינגר
מפער של 6 לידות לטובת הפריון הערבי בשנות ה-60' לשוויון של 3.11 לידות לאישה ב-2015, ומאז שיעור הפריון היהודי גבוה מהערבי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il