|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מאיר שפיגלר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
מנכ"ל חברת החשמל חושף את תאריך היעד

סוף עידן הפחם בישראל - 31 בדצמבר 2025

ארבע יחידות פחמיות ישמשו אחרי המועד אך ורק לעתות משבר של חרום ומצוקה אנרגטית יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: "על המאסדרים לוודא שאכן חברת החשמל עומדת ביעדים, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים"
15/02/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות

הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל דנה (יום ג', 14.2.23) בהקדמת מועד היעד למעבר לייצור חשמל ללא פחם. בדיון השתתף גם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר. היו"ר ח"כ סון הר-מלך אמרה בפתח ישיבת הוועדה: "אתמול קיבלתי את דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא מעבר התחנות הפחמיות לתחנות שמופעלות בגז. כולם מבינים את החשיבות והצורך במעבר הזה למשק הישראלי, לציבור ולסביבה".

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "חברת החשמל רגישה לאיכות הסביבה ולבריאות התושבים. כבר בשנת 2003 כמי שהקדימה את המאוחר, החברה הסבה תחנות כוח שיוצרו באמצעות מזוט לגז בגיבוי מזוט, ומאז ועד היום כל תחנות הכוח שהוקמו פועלות באמצעות גז (למעט בשעת חירום שבה נעשה שימוש בסולר). בשנים 2022-2017, באותן תחנות שהוקמו לפני עשרות שנים ומייצרות חשמל באמצעות פחם, הותקנו סולקנים ומתקני SCR מתקדמים שהפחיתו באופן משמעותי את זיהום האוויר שנגרם מתהליך הייצור".
השפעת השימוש בפחם על משק החשמל ותעריף החשמל / סקירה
במסמך מוצגים נתונים על ייצור החשמל בישראל – תמהיל הדלקים ותחזית צריכת גז טבעי לייצור חשמל, השינויים בתעריף החשמל בשנים 2023-2022, פירוט הסוגיה של סגירת והסבת התחנות הפחמיות והשפעתה על תעריף החשמל ומספר נקודות לדיון. (15 עמ')

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

בנוסף, הציג שפיגלר את פרויקט ההסבה לגז המבוסס על החלטת מליאת דירקטוריון החברה מחודש דצמבר 2022, לפיה הונחתה ההנהלה לקדם את פרויקט ההסבה לגז של 4 יחידות ייצור פחמיות בתחנת הכוח רוטנברג (אשקלון) ו-2 יחידות ייצור פחמיות בתחנת אורות רבין (חדרה). מדובר בהסבת שש היחידות האחרונות שעדיין מייצרות חשמל באמצעות פחם, לייצור על-ידי גז בגיבוי פחם, וזאת עד לסוף שנת 2025. "משנת 2012 אנו צורכים פחות ופחות פחם להפעלת התחנות. היקף צריכת הפחם של חברת חשמל נמצא בירידה מתמדת, ועל-פי התחזית יעמוד על אפס בסוף שנת 2025, זולת אותן ארבע יחידות שישמשו אך ורק לעתות משבר של חירום ומצוקה אנרגטית", הבהיר.

בתוך כך, התייחס שפיגלר ליחידות ייצור החשמל 70 ו-80 אשר תפעלנה בגז טבעי, וציין כי הפעלתה המסחרית של יחידה 70 תחל ביום 30.11.23, ואילו של יחידה 80 תחל כ-9 חודשים לאחר מכן. "אנו עושים כל מה שניתן כדי לקצר את לוחות הזמנים. יש לנו אינטרס מובהק ערכי ותפעולי לייצר חשמל באמצעות גז, שלא לדבר על מחיר ייצור חשמל". לשאלת יו"ר הוועדה בדבר העיכובים בהפעלת יחידות אלו, תלה שפיגלר את האיחורים, בין היתר, בתקלות רבות מצד חברת GE העולמית, אשר זכתה במכרז להקמת היחידות.

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ח"כ מיכאל ביטון: "אני בטוח שמנכ"ל חברת החשמל יהפוך כל אבן לשם המטרה ועל-מנת לעמוד בלוחות הזמנים. לעיתים, ברגע שקשה לחברת החשמל מבחינת הכנסות אז היא מורידה רגל מהגז בתחום התשתיות. כל שקל שיושקע בתשתיות יהיה ברכה לישראל. אנו גם רוצים להגיע למצב של אפס ניתוקי חשמל, שלא נראה בית של קשיש או משפחה מרובת ילדים ללא חשמל. צריך למצוא דרך שבה קרן העזרה לחלשים שהוקמה בחברה לא תעמוד על 15 מיליון שקלים אלא על 50 מיליון".

ח"כ יונתן משריקי: "המדינה ציפתה שתהיה הוזלה בחשמל בעקבות הגז הטבעי, אך בשל כל מיני תקלות ששמענו פה המחיר לא ירד. למעשה אנו לא דנים פה רק על מחירי החשמל, אלא על הקשר לתקציב המדינה ועל ההשפעה על כל השכבות באוכלוסייה. מחירי החשמל לא יורדים ואנו מפסידים פעמיים. אנו סומכים את ידינו על מנכ"ל חברת החשמל שיעשה כל מה שביכולתו על-מנת להגיע לתוצאה הזו".

מנהל אגף בכיר שינוי אקלים במשרד להגנת הסביבה, הד"ר גיל פרואקטור: "הסיבה המרכזית שבגינה אנו כמדינה צריכים להפסיק את השימוש בפחם היא קודם כל מניעה של זיהום אוור שהורג אנשים. מצד שני חשוב לזכור שגז מזהם גם כן. המטרה היא לעבור לכלכלה מאופסת פליטות ומעבר לאנרגיות מתחדשות. לגבי יחידות 4-1 הפחמיות באורות רבין - הן פועלות בטכנולוגיה שאסור להפעיל אותה באיחוד האירופי והיו צריכות להיסגר כבר בשנת 2022, וזה לא קרה. התנעה של היחידות הללו פעמיים או שלוש בשנה מהווה שחרור של כמות גדולה של מזהמים. כמדינה, אנו חייבים להשקיע את כל המאמצים במעבר לאנרגיה מתחדשת".

סמנכ"ל תפעול בחברת נגה (ניהול מערכת החשמל), שיקי פישר, פירט על מדיניות צמצום השימוש בפחם של החברה, הכוללת, בין היתר: פעילות מינימלית של היחידות הפחמיות המסונכרנות לרשת, אי-שמירת רזרבה ביחידות הפחמיות והפעלת יחידות 4-1 באורות רבין ע"פ נוהל חירום. כמו-כן, מנה פישר תנאים נוספים לצמצום הפחם, לרבות הכנסה לפעילות של יחידות 70 ו-80 בתחנת הכוח אורות רבין, עמידה בתוכנית ההסבות של היחידות הפחמיות, הגדלת הקצאת הגז למשק החשמל והמשך קידום של אנרגיה מתחדשת.

50 מתים בשנה
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, ניר סהר: "יש לקבוע מועד לסגירה סופית של יחידות 4-1 הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין, המביאות למותם של כ-50 אנשים בשנה. הציבור לא מקבל מידע ברור מתי הן תיסגרנה. כולם מדברים על התעריפים, אבל חייבים לדבר גם על ההשפעה הבריאותית. מדובר על ילדים, מבוגרים ומעוטי יכולת. מוכרחים להפסיק את השימוש בפחם ולקדם אנרגיות מתחדשות".

ראש תחום אקלים ואנרגיה בארגון גרינפיס ישראל, דנה כהן: "סוגיית הפסקת השימוש בפחם במשק החשמל בישראל, מעבר להיותה סוגיה של עמידה בהתחייבויות של ישראל בהסכמים בינלאומיים, ומעבר להשלכות הכלכליות הבאות לידי ביטוי בעליית מחירי החשמל שאנו עדים להם בשנה האחרונה, היא סוגיה של בריאות הציבור. אפשר היה לעשות מהלכים של התייעלות אנרגטית ומעבר לאנרגיה מתחדשת שהיו מקטינים את הזיהום - ואת המחיר הציבור משלם. הגז לא מספק הבטחה בנושא הזה".

יו"ר הוועדה, ח"כ לימור סון הר-מלך, סיכמה את הדיון: "כולנו מבינים כמה קריטי להקים את יחידות 70 ו-80 ולעמוד ביעדים. אני רואה נכונות אמיתית וכנה מצד המעורבים להוביל קדימה את המהלך הזה, ואני מקווה שעד סוף 2025 לא נראה יותר שימוש ביחידות פחמיות. אני קוראת לרגולטורים לראות איך מפקחים על כך שחברת החשמל עומדת ביעדים האלו, מדובר בחיי אדם ובאוויר שאנו נושמים. תפקיד הוועדה הזו הוא לראות שדברים אכן קורים. מעבר לכך, ברמה האנושית, אני קוראת לשר האוצר ולשר הרווחה לראות איך מרחיבים את המענה למשפחות מוחלשות בסוגיית ניתוקי החשמל".

התוכנית להרחבת לוויתן
[צילום: NewMed Energy]


בתוך כך, יוסי אבו, מנכ"ל ניומד אנרג'י, הציג בוועידת האנרגיה המצרית EGYPS23 בקהיר, את התוכנית להרחבת לוויתן, ואמר: "אנחנו מקדמים בימים אלו את הגדלת ההפקה מלוויתן באמצעות התקנת צינור שלישי שיוביל גז אל האסדה, ובנוסף משלימים את הרחבת הקיבולת של צינור EMG מ-5 BCM ל-8 BCM, כדי לענות על הביקוש הגואה במשק האזורי. בנוסף אנחנו פועלים לקידום חיבור 'קו ניצנה' - חיבור יבשתי חדש בין ישראל למצרים, שיאפשר תוך כמה שנים הזרמה של כמויות נוספות של גז טבעי מישראל למצרים. אנחנו רואים את הביקוש למתקני LNG נוספים באזור ומקדמים הקמת מתקן הנזלה ימי מלוויתן".

באשר למאגר אפרודיטה ציין אבו: "אנחנו נחושים למצוא דרך לפתח את מאגר אפרודיטה דרך התשתית המצרית ומתקני ההנזלה שם. מאגר אפרודיטה ישמש בחלקו את השוק המקומי ובחלקו ייצוא ל-LNG. שיתוף הפעולה עם התשתית הקיימת הוא המפתח לשינוע גז לשווקים השונים".

במהלך הכנס אמר ד״ר מגדי ג'לאל, יו״ר EGAS חברת הגז הלאומית של מצרים שארצו נחושה להעמיק את שיתוף הפעולה עם ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון בתחומי הסחר, ההנזלה והשיווק של גז טבעי.

תאריך:  15/02/2023   |   עודכן:  15/02/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסי  אבו   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק תשובה   יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף עידן הפחם בישראל - 31 בדצמבר 2025
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל התכנסה לאחרונה (7.2.23) ושמעה סקירה מפי נציגי חברות הגז בדבר ההתקדמות בהפעלת מאגרי הגז, היקפי ההפקה, לוחות הזמנים להשגת היעדים והצפי לעתיד. הפגישה כללה מצגות ממספר גורמים ביניהם מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, יוסי אבו, סמנכ"ל לענייני אזור בחברון, בני זומר, מנכ"ל אנרג'יאן שאול צמח ומנהל הגאולוגיה והגיאופיזיקה במשרד אנרגיה, הד"ר מייקל גרדוש.
12/02/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכנסת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל קיימה (יום ג', 24.1.23) דיון בהשתתפות החשב הכללי במשרד האוצר וחבר מועצת הקרן, יהלי רוטנברג, במהלכו שמעה סקירה מפי חברי מועצת הקרן לאזרחי ישראל וועדת ההשקעות.
25/01/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
סך ההיטלים שנגבו על-ידי רשות המיסים בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע הסתכם ב-4.54 מיליארד שקלים. כ-2.03 מיליארד שקל מתוך סכום זה הם היטלים חלוטים.
24/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אביגדור דורות, דחה (21.12.22) עתירה נגד האישור שנתנה בשנת 2019 הממונה דאז על התחרות, מיכל הלפרין, לרכישת חלק מחברת הגז המצרית EMG בידי בעלי מאגרי הגז הטבעי "לוויתן" ו"תמר". עם זאת, דורות הורה לממונה הנוכחית, מיכל כהן, לתת החלטה משלימה בשלוש נקודות.
21/12/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
שברון מדיטרניאן לימיטד (CML) ובעלות הזכויות במאגר הגז הטבעי תמר הודיעו (יום ה', 8.12.22) על החלטת השקעה סופית (FID) בשלב הראשון בפרויקט דו-שלבי להרחבת יכולת ההפקה מהמאגר.
08/12/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il