רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית "צדק תחבורתי" תעבור שינוי - וההנחה תינתן לפי שכונת המגורים ולא לפי העיר. כך הודיעה (יום א', 27.8.23) שרת התחבורה.
בכך נותנת
מירי רגב מענה חלקי לבעיה שהעלה לפני יותר מחצי שנה יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ
דוד ביטן, שציין כי תושבי שכונות מוחלשות בערים מבוססות לא ייהנו מן ההנחה. החרה החזיק אחריו ח"כ
סימון מושיאשוילי, שאמר כי גם ישובים כפריים מוחלשים במועצות אזוריות מבוססות עלולים להיפגע.
נציגי משרד התחבורה השיבו כי המוחלשים באזורים המבוססים מקבלים הנחה של 50% בהתאם למצבם הכלכלי, מכוח הגדרתם כ"זכאי הביטוח הלאומי". תשובה זו הניחה את דעתו של ביטן, שמצידו עדיין עומד על דרישה אחרת לפטור מתשלום לאזרחים ותיקים מגיל פרישה. עד כה לא נענתה דרישה זו מצד רגב ש"שמה דגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים".
רגב שינתה היום את ההתבססות על יישוב המגורים, וקבעה שהחישוב יתבצע לפי שכונה וכך להוסיף אזורים שלמים למעגל הזכאים. השרה מתכוונת למפות את השכונות שנמצאות באשכול סוציו-אקונומי שונה מהעיר בה הן נמצאות, ותושבי השכונות החלשות היו זכאים להנחה של 50% בתחבורה הציבורית, במנותק מהשאלה באיזו עיר הם נמצאים.
עדיין לא ברור כיצד יתבצע הדבר מבחינה טכנית, שהרי בתעודת הזהות מופיע של ישוב המגורים ולא שם השכונה. כמו-כן, עשוי המהלך להוביל לכך שהמתגוררים בשכונות מבוססות יקיימו רישום פיקטיבי של כתובת מגוריהם בשכונה מוחלשת. בין השכונות שתושביהן יזכו להנחה: נווה עמל בהרצליה, התקווה ונווה שאנן בתל אביב וקריית משה ברחובות. בחדשות 12 פורסם כי מנגד, תושבי שכונות חזקות ברשויות חלשות כמו רחביה ומלחה בירושלים לא יזכו להטבה. עם זאת, לא תישלל ההנחה מישובים מבוססים בפריפריה הגאוגרפית שקיבלו הנחה ברפורמת "דרך שווה".
השינוי המוצע לא מצריך תוספת תקציבית ולכן בין השאר זכה לאישור האוצר וועדת המחירים. רגב: "בחודשים האחרונים ניהלתי משא-ומתן מול האוצר ואני שמחה לבשר שהרחבנו את תחולת הרפורמה, כך שהזכאות לא תיקבע רק על סמך רמת הסוציו-אקונומי של היישוב אלא ברמת השכונה, מכיוון שלעתים קיימים פערים גדולים בתוך אותה עיר. לשמחתי גם האוצר נרתמו למהלך, והרפורמה תצא לדרך בקרוב היא תכלול את כלל הזכאים, מכל היישובים והשכונות ברחבי
הארץ".