ראש הממשלה
בנימין נתניהו התקבל (יום א', 3.9.23) בארמון הנשיאות בניקוסיה על-ידי נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס. נתניהו ציין כי בינו לכריסטודולידיס חברות עמוקה גם ברמה האישית, ומבחינת העמים זו חברות שהייתה צריכה לקרות מזמן עם קפריסין ויוון, שבין שתיהן היו קשרים ושיתופים אמיתיים מינוריים, אם בכלל, במשך עשרות שנים. נתניהו: "אני חשבתי שיש לשים לזה סוף. אני חושב שבסביבות שנת 2016, הובלנו שינוי מהותי שכעת שרד שינויי ממשלות בכל אחת מהמדינות שלנו - והוא ממשיך".
ראש הממשלה הזכיר את הגידול במספר התיירים הישראלים בקפריסין, את המשקיעים הישראלים בטכנולוגיה העילית וכן את השת"פ הביטחוני.
הוא גילה כי המדינות קרובות לחתימת הסכם על שיתוף פעולה מדעי. בתחום האנרגיה, מתקיימים דיונים על שני דברים מרכזיים: הראשון הוא חיבור חשמלי שיחבר את קפריסין ליוון וליבשת אירופה, ומקפריסין לישראל, ואולי גם למדינות מזרחה. "זה יתן לנו את היכולת לא להיות, אם תסלחו לי, ׳איים׳. לא שאני חושב שרע להיות אי.
"בישראל אנחנו לעיתים מייחלים להיות אי, אבל אנחנו בהחלט לא רוצים להיות אי-של אנרגיה. עדיף להיות מחובר לעוד מקורות אנרגיה שיכולים לאפשר שימוש אופטימלי יותר של אנרגיה או שיספק לך אנרגיה אם יש כשל בארצך. זה משהו שבו אנחנו דנים ברצינות ומקווים להשיגו", אמר נתניהו.
הוא התייחס לתחום אנרגיה נוסף: "אנחנו גם משוחחים על מספר אפשרויות לשיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי, היה לשתי המדינות שלנו מזל וגילינו מאגרי גז. אנחנו מדברים על דרכים לשתף פעולה בתחום הזה, זה משהו שעליו נמשיך לשוחח בחודשים הקרובים".
נתניהו הביע את תמיכת ישראל בהחלטה האירופית לבנות בקפריסין מרכז כבאות אזורי למצבי חרום. "זה ישמש לא רק את קפריסין, אלא גם את ישראל, יוון ומדינות אחרות באזור. היינו רוצים להיות חלק מזה. ואנחנו בהחלט חושבים שנוכל לתרום רבות לכך. הזכרתי קודם AI, משום שמערכי הכבאות שלנו משתמשים לא רק במטוסים, אלא במערכות AI יותר ויותר. זה מגדיל לאין שיעור את היכולת שלנו לכבות שריפות. האקלים לא הולך להתקרר - זה רק ילך ויתחמם. עם התחממות האזור שלנו ושל העולם כולו, כבאות הופכת לדבר חשוב ביותר. לדעתי אנחנו יכולים לעשות את זה בצורה טובה יותר ביחד", אמר נתניהווהציע שיהיה מטוס סופר-טאנקר משותף למדינות אלה.
ראש הממשלה הזכיר, אפשרות להפוך את הרעיון של מסדרון אסיה-מזרח תיכון-אירופה לאמיתי, במיוחד בכל הקשור לתשתיות. "זה יקרה כחלק מהרחבת הסכמי אברהם ושל נורמליזציה אפשרית עם מדינות אחרות באזור. אבל אני בטוח שיהיה לנו מסדרון שיעבור דרך ישראל מחצי האי ערב, ומאסיה עד לחצי האי ערב לישראל ולקפריסין - ומשם לאירופה. דוגמה שהיא הכי ברורה מאליה זה חיבור סיבים אופטיים. זו הדרך הקצרה ביותר, הבטוחה ביותר והחסכונית ביותר. זאת דוגמה אחת", דבריו.