עד ראייה, מחזה של תיאטרון הקאמרי, המבוסס על סיפורו של סרבן אוסטרי שהוצא להורג על סירובו לשרת בצבא הגרמני תעלה בשנה הבאה בגרמניה.
גינטר בייליץ, מנכ"ל התיאטרון ובית האופרה של היידלברג, גרמניה, הזמין ביום שישי האחרון את ההצגה להשתתף בפסטיבל היידלברג למחזאות גרמנית חדשה במאי 2005.
פסטיבל היידלברג למחזאות גרמנית חדשה מארח מידי שנה הצגה של תיאטרון מארץ אחרת - בשנה הבא יתארח תיאטרון הקאמרי מישראל, השנה מתארח תיאטרון מהונגריה, בשנים שעברו התארחו תיאטרונים מאירלנד ואיטליה.
תיאטרון היידלברג, בניהולו של בייליץ, נחשב לאחד התיאטרונים המצטיינים מבין 150 התיאטרונים הקיימים בגרמניה.
עד ראייה
המחזה מבוסס על פרשת חייו ומותו של איכר אוסטרי, פרנץ יגרשטטר, שהוצא להורג בברלין ב-1943 על סירובו לשרת בצבא הגרמני לאחר שהיה עד לחיסולם של ילדים מונגולאידים בידי רשויות הבריאות של הרייך השלישי.
יגרשטטר נאסר ומובא למשפט בפני בית דין צבאי בברלין. השופטים, שבתחילה בזים לו, משנים את יחסם אליו במהלך המשפט ומתמלאים יראה בפני אומץ לבו ורמתו המוסרית של האיש. המערכת המשפטית ושלטונות הצבא מנסים להתפשר אתו בכל הדרכים ולשכנע אותו שישרת בכל מסגרת שיבחר, אך הוא עומד בסירובו לשתף פעולה עם המערכת שמסמלת בעיניו את הרשע.
בין כתלי הכלא, כשהוא מצפה להוצאתו להורג, הוא מבקש לעסוק בעבודות נקיון: הוא מנקה מחראות, מצחצח את נעלי האסירים, ומבריק את הסירים והמחבתות המזוהמים ביותר. על-מנת לשבור את התנגדותו מאפשרים שלטונות הכלא לאשתו, לבנותיו, לחברים המשרתים בצבא ולאהובת נעוריו לבקר אותו בבית הסוהר, אך איש מהם, כולל פסיכיאטר צבאי ובישוף קתולי אינם מצליחים להניא אותו מהחלטתו.
בדקות האחרונות של חייו הוא מבקש מהכומר שלא יאמר תפילות ושלא יפריע לו להתרכז בניקוי מחבת מזוהם. רק כשהכלי מבריק כמו ראי הוא מוסר אותו לכומר כדי שיעביר אותו לטבח, ואז הוא פונה ועולה לגיליוטינה.
זהו סיפורו של איש פשוט וישר שמצפונו מתעורר בעוד מצפונם של רוב בני ארצו מתקהה והולך.
במאי ההצגה, פאולוס מנקר, הוא במאי אורח מאוסטריה שכבר שיתף פעולה עם יהושע סובול בעבר, וביים בווינה בהצלחה רבה ארבעה ממחזותיו.
ההצגה תועלה בחלל מיוחד במשכן הקאמרי.