בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"יש לאסור על חברות ביטוח להסתייע בשמאי הבית"
|
כך דורש פורום "התיקון הבטוח" של איגוד המוסכים מחברי ועדת הכלכלה; בבקשה תומכת גם המועצה הישראלית לצרכנות
פורום "התיקון הבטוח" של איגוד המוסכים דורש מחברי ועדת הכלכלה של הכנסת, שיקבלו החלטה הקובעת כי המפקח על הביטוח יאסור על חברות הביטוח להסתייע בשמאי בית, לצורך הערכת שומת נזק או להתערב בבחירת השמאי. בבקשה זו תומכת גם המועצה הישראלית לצרכנות. יו"ר פורום "התיקון הבטוח", רונן לוי, טוען כי ההסדר שנוסח על-ידי המפקח על הביטוח, לוקח בחשבון את האינטרסים של חברות הביטוח וזאת כאשר בג"צ (בג"צ השמאים 7721/96) הורה באופן מפורש כי "המפקח על הביטוח יפעל באופן שימלא אחר התכלית העיקרית של חוק הפיקוח, שהוא הגנה על המבוטחים מפני חברות הביטוח". רונן לוי טוען, כי נוצרו מספר פגמים בהסדר הקיים. מדובר בעיקר בכך שעיקרון הבסיס של אובייקטיביות השמאי לא נשמר, ומכאן, לדברי רונן לוי "צומחות כל הרעות החולות הכרוכות בהסדר, בעיקר מכיוון ששומת שמאי החוץ, נותרת, ברוב המוחלט של המקרים, השומה היחידה." עוד נטען על-ידי הפורום בועדת הכלכלה של הכנסת, כי השליטה על זהות השמאי נותרת באופן בלעדי בידי חברות הביטוח, רשימות שמאי החוץ נשלטות על-ידי חברות הביטוח, שמאים מוצאים מהרשימות ללא שימוע ובניגוד להסדר המבוטח אינו מכיר כלל את השמאים השונים ופועל על-פי "המלצת" סוכן הביטוח. כמו כן, השליטה על "תוצרי" השמאי היתה ונותרה בידי חברות הביטוח. זאת, באמצעות תוכנת השמאות (כגון: ה "דאטה-קאר"), השליטה ברשימות שמאי החוץ וכן הדרכה צמודה של השמאי כיצד עליו לנהוג. פגמים נוספים שהועלו על-ידי הפורום והצוגו בפני חברי הוועדה: התערבות החברות מבטחות בהיבטים המקצועיים של התיקון נותרת בעינה, גם לאחר הנחיות מפורשות של משרד התחבורה בעניין. אומדן הנזק הראשוני אינו ממלא את תכליתו. לעיתים, הוא עמום ביודעין ואינו מאפשר התבססות עליו; לעיתים, כלל לא נמסר למוסך ו/או למבוטח; לעיתים, משונה חד צדדית על-ידי השמאי ללא יידוע המבוטח. היעדר מידע ומידע שגוי למבוטח- המבוטח אינו מודע להבדלים בין המצב הקודם למצב הנוכחי, וממילא אינו מודע לזכויותיו על-פי ההסדר. המבוטח גם אינו מיודע ביחס לאפשרות הווצרות הפרש בין סך השומה לבין סך התיקון, חרף קיום חובה על המבטחות. למבטחות האינטרס לשמר מצב זה. מרכזי התביעות ומוסכי ההסדר - מנוגדים לתכלית ההסדר, ויישומו אינו אפשרי בתיקוני רכבים המבוצעים דרכם. השומה במקומות אלו נעשית בנוכחות ובפיקוח נציג המבטחת. כמו כן, ישנה השפעה בלתי הוגנת על מקור רכישת חלפים וסוגם - על-ידי שמאים ומבטחות. סירוב שמאי חוץ לערוך שומות במוסכים "לא נוחים"- בין היתר, לנוכח קיום סטטיסטיקות הבודקות "רמת ביצועים". השומה הנגדית אינה מועברת למבוטח ולעיתים אפילו שומת שמאי החוץ אינה מועברת לו. פורום "התיקון הבטוח" במליץ לחברי ועדת הספים לפעול בדרכים הבאות: ביטול ההסדר ופתיחת השוק - בניגוד להסדר הקיים, כל הסדר חדש, יהיו מעמדו ו/או שמו אשר יהיו, חייב להיות פרי התייעצות עם איגוד המוסכים, ותוך לקיחה בחשבון כי הסמכות המקצועית בתיקון הינה של המוסך (המנהל המקצועי) וכי האחריות החוזית והחוקית לטיב התיקון גם היא של המוסך. ביטול מוסד שמאי החוץ שאינו אלא שמאי בית מוסווה. יהיו רק שני סוגי שמאים - שמאי בית ושמאים פרטיים. תביעת המבוטח תוגש באמצעות שמאי פרטי, כפי שהיה נהוג בעבר. המבטחות לא תתערבנה (גם לא על-ידי מתן הטבות כספיות) בזהות השמאי שיבחר. הונאות ביטוח של שמאים ומוסכים תטופלנה ביד קשה - הן על-ידי המבטחות הן על-ידי האיגודים המקצועיים (שמאים, מוסכים) והן על-ידי מוסדות השלטון. ביטול מרכזי התביעות והסדרי המוסכים - במוסכים אלו, המצויים בניגוד עניינים מעצם היותם קשורים בחוזה עם המבטחות, לעולם תהיה ידה של המבטחת על העליונה בקביעת מיהות התיקון ושעור הפיצוי למבוטח. תפקידם של שמאי הבית יוגבל לביקורת השמאויות שתוגשנה להם על-ידי המבוטחים ו/או למתן שומה נגדית. שומת שמאי הבית לא תהיה השומה הראשונה והקובעת, ואף יחול איסור על הכללת סעיף של הסכמת המבוטח מראש לשומת שמאי הבית או שלוח אחר של המבטחת בפוליסה. תעריפי השומות הפרטיות - מומלץ על הקמת וועדה בין משרדית בהשתתפות כל הנוגעים בדבר, לבחינת שעור שכר הטרחה המינימלי הראוי ההגון והמקובל.
|
תאריך:
|
06/12/2004
|
|
|
עודכן:
|
06/12/2004
|
|
אורלי ממן
|
|
מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, הודיע הבוקר (ב', 6.12.04) לחברי צוות המו"מ מטעם העובדים, בראשות יו"ר ועד העובדים, אריאלה סיסו, כי הנהלת שופרסל, על פי הנחיית הבעלים, נוחי דנקנר, מתכוונת לחסל את תופעת הקופאיות העומדות בתת הרשת יוניברס.
|
|
|
בנו גיטר, אחד מהמנהיגים הבולטים של אוניברסיטת תל-אביב, יו"ר כבוד ויו"ר חבר הנאמנים משנת 1990 עד שנת 2000, נפטר (יום ב', 6.12.04) אחרי מחלה ממושכת, בגיל 85.
|
|
|
בית המשפט המחוזי בירושלים חייב (יום ב', 6.12.04) את מי שהיו מפקד תחנת הרדיו של גלי צה"ל לשעבר, אל"מ (במיל.) ד"ר זאב דרורי, עורך השידורים והמגיש גולן יוכפז והכתב רביב דרוקר, לשלם מכיסם פיצוי בסך חצי מיליון ש"ח ליו"ר הכנסת לשעבר, דן תיכון, בגין לשון הרע שפרסמו עליו במסגרת "תחקיר".
|
|
|
ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 6.12.04) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שהגיש ח"כ גלעד ארדן על-פיה, נהג חדש הנוהג ללא מלווה, רכבו יושבת למשך 60 יום.
|
|
|
רשות החברות הממשלתיות בחרה את היועצים המקצועיים שילוו את המדינה בתהליך הפיצול וההפרטה של שני בתי הזיקוק. הרשות פנתה בהליך תחרותי לבנקים להשקעות המובילים בעולם ולחברות ייעוץ מקצועיות, המתמחות בתחום הזיקוק, בבקשה לקבל הצעות. מבין ההצעות שנתקבלו נבחרו שני הגורמים שלהלן:
|
|
|
|