אמש (ג', 30.4.02) נחתם הסכם לרכש יצרנית הרכב הדרום קוראנית, דייהו, על-ידי ג'נראל מוטורס, קונצרן הרכב הגדול בעולם. היקף העיסקה מגיע לכרבע מיליארד דולר.
דייהו ניפגעה קשה מהמשבר שפקד את כלכלת מזרח אסיה. מזה כשנתיים מנהלת החברה, הקטנה יחסית, מאבק הישרדות מרשים ומתיש. רוכשים בכוח הריחו דם, והציעו הצעות לו השכילו הדרום קוראנים הקשוחים לסרב.
בקיץ 2000 עוד העריכו מומחים כלכליים את ערכה של דייהו בלא פחות מחצי תריסר מיליארדי דולרים. חברות הרכב הגדולות מהמערב, אשר חיפשו אז מוקדי שיווק חדשים במזרח, הביעו עניין ברכישתה של דייהו. הם התעניינו אקדמית בכושר הייצור והפיתוח של החברה, ובעיקר ראו את הפוטנציאל הגלום במערך ההפצה המסועף שפרשה דייהו באזור פעילותה.
קונצרן פורד העולמי המבקש לשמור על מעמדו השביר כיצרן הרכב השני בגודלו בעולם, אף הגיש הצעת רכש קונקרטית. האמריקנים מיהרו למשוך בחזרה את הצעתם, עת גילו את היקף חובותיה של דייהו, המסתכמים במאות מיליוני דולרים. פורד כבר ניכוותה בעבר ברכש חברות אשר לא ממש הצדיקו את הציפיות, ובכללן חברות בריטיות יוקרתיות כיגואר ואסטון מרטין.
מנהלי דייהו התרוצצו בשנתיים האחרונות ברחבי העולם בנסיון להציל את חברתם. המנהלים ניסו בכל כוחם למנוע את אימת הצפי לפיטורין המוניים, אשר הפכה לראלית מיום ליום. המשבר המתמשך דירדר את דייהו לדרגה בה איש לא רצה בה עוד. הוצע לפרק את החברה לרסיסים ולהמשיך בתיפעול מפעלים רווחיים בלבד, פתרון אכזר שהינו סיוטו של כל תעשיין היורד מנכסיו.
מכל הגורמים שבחשו בציניות בקלחת, רק ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, המשיכה בניהול משא-ומתן עינייני. האמריקנים טסו שוב ושב על קו דטרויט – סיאול, כאשר את מימון הוצאות הדרך קיזזו מהצעות הרכש שהונמכו בהתמדה. עובדי דייהו הגיבו בהפגנות אלימות, אשר למזלם לא הרתיעו את אנשי GM הרגילים בהפגנות דומות מבית.
אתמול חתמה ג'נראל מוטורס על הסכם סופי לרכישת נכסיה העיקריים של דייהו, בתמורה ל-251 מיליון דולר. העובדים הדרום קוראניים מיתנו את התנגדותם, אף שהסכם ההצלה מחייב פיטורין רחבי היקף. אך דייהו תמשיך להתקיים על מפת העסקים העולמית, ותשמש את GM כבסיס פעילות באסיה, ובעיקר תסייע במהלכי החדירה לשווקי סין המתפתחת.
בישראל נתונה סוכנות דייהו בידי איש העסקים רמי אונגר. אונגר כבר נפגע בעבר מהלכי מיזוג דומים שהתרחשו בחו"ל והשפיעו על המצב בישראל. סוכנות לנצי'ה שהיתה נתונה בידיו, הועברה לחברת מכוניות לים התיכון, נציגת פיאט בארץ. מהלך זה היה אך טיבעי, לנוכח שליטתה המוחלטת של פיאט בכל תעשיית הרכב האיטלקית, ובה גם לנצי'ה, אלפא רומיאו, פרארי ומה לא.
ברבעון הראשון של השנה הקודמת, מכרה סוכנות טלקאר שבבעלות אונגר 910 מכוניות מתוצרת דייהו. ברבעון הראשון של השנה נוכחית הידרדרו המכירות ל-197 מכוניות בלבד. המנהלים החדשים ידרשו הבהרות, ורצוי שאלה יהיו מספקות. סוכנות GM המקומית הינה היחידה בארץ בה היצרן הינו גם שותף עיסקי ולא רק ספק חסר אינטרס ישיר, ולכן מדובר בכללי משחק שונים לחלוטין.
למעשה, אונגר כבר מכר בעבר מכוניות שפותחו על-ידי ג'נראל מוטורס. הדייהו "רייסר" עימה הציף את הארץ עת החלה הסוכנות את פעילותה בשוק הרכב המקומי, היתה למעשה אופל מיושנת מדגם קאדט. אופל הינה חברת הבת האירופית של קונצרן ג'נראל מוטורס, וכך הועבר לדרום קוריאה קו הייצור שלא התאים עוד לסטנדרטים האירופיים.
חסד הנעורים יעמוד אולי לזכותו של אונגר, אשר לא עמד אגב לזכות שותפיו העסקיים בעבר. עת נאבק אונגר על קבלת זכיון הייבוא המקומי, ניצבו מולו מספר גורמים עיסקיים מקומיים כבדי משקל. כאשר הגיעה ארצה משלחת מנהלי דייהו לבחירת הסוכן המקומי, עשה אונגר כל שביכולתו להרשים את אורחיו הדרום קוראניים.
בדרך חזרה מסיור בצפון הארץ, קפץ אונגר באופן ספונטני לכאורה עם אורחיו, לביקור בסקריה אצל ידידו הוותיק עישר ויצמח. העיתונות עלתה על הסיפור, אונגר הכחיש, הנשיא דאז אישר, והסוף ידוע.