אם התחרות בשוק הדלק תצא נישכרת מחיזוק העוצמה של אלון-דור-סונול מול חברות הדלק האחרות, ובראשן מול קבוצת פז, נאשר את המיזוג. אך אם ההערכה תהא שאנחנו רק מגדילים את הריכוזיות, לא נוכל לאשר זאת. דברים אלה אמר ל- Nfc הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום.
בפני הממונה תלויה ועומדת בקשת קבוצת אלון-דור: לרכוש ולאשר מיזוג עם חברת סונול. לזאת מתנגדת בתוקף קבוצת פז, ובראשה צדיק בינו. נודע לי, כי צדיק בינו - ששליטתו בבנק הבינלאומי מצויה בסכנה בשל העבירות הפליליות שיוחסו לו על-ידי השופט (בדימ.) ישי לויט - מפעיל לחץ על כמה גורמים כדי לטרפד את עיסקת אלון-דור-סונול. במסגרת המאבק הזה אף הופצו ידיעות, כאילו עמדת הממונה היא שלא לאשר את המיזוג. שטרום מכחיש ידיעות אלה.
ויסמן אמר ל- Nfc, כי שטרום אישר מפורשות את ההתקשרות ואת ביצוע העיסקה עוד קודם לחתימה. בידי הקבוצה יש את כל התרשומות של אותן שיחות. המדובר בשתי חברות ציבוריות, ולכן, נציגי שתי החברות (גרנית מצד אחד ואלון-דור מצד שני) הקפידו לחתום רק לאחר שהממונה אישר עקרונית, שוב ושוב, את הרכישה והמיזוג.
ויסמן מציין, כי על-פי החוק חייב הממונה לקבל החלטה תוך 30 יום. ואולם, נעשה מאמץ מצד כמה גורמים, ובראשם צדיק בינו, לטרפד את העיסקה - וזאת על-אף שהממונה אישר זאת עקרונית, עוד בטרם נחתמה - מתוך תקווה ששטרום יפרוש באוקטובר, והמיזוג יתמסמס או יוכשל לאחר מכן. "מנסים להטיל עליו אימה. מקעקעים את האמינות שלו, כאילו כיוון שהוא פורש, אסור לו לקבל החלטות", אמר ויסמן והוסיף, כי בידי הממונה יש עתה את כל המידע הרלוונטי כדי לקבל החלטות. ויסמן מתריע, כי אי אישור המיזוג, למרות שהממונה כבר אישר עקרונית את העיסקה עוד קודם לכן, עלול לפגוע בבעלי המניות בשתי חברות ציבוריות.
כפי שחשפנו כאן, עניינו של צדיק בינו מצוי בטיפול היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, והמפקח על הבנקים, יואב להמן. למעמדו של צדיק בינו - אשר מצד אחד משמש בנקאי (באמצעות הבינלאומי) לחלק מהיזמים הפרטיים המחזיקים בתחנות סונול, יש השלכה בלתי מבוטלת על יכולתם להתחרות בתחנות פז שבבעלות קבוצת פז, בראשה עומד צדיק בינו.
עו"ד שטרום אמר ל- Nfc, כי הוא טרם הגיע להחלטות. הוא אישר, כי עוד בטרם בוצעה העיסקה, וכשנשאל על-ידי הצדדים לעיסקה (קבוצת אלון דור בראשה עומד דוד ויסמן, וקבוצת גרנית, בראשה דדי בורוביץ), הוא השיב כי יש כאן "קייס טוב" לבקשת המיזוג, ו"שווה לנסות", שכן ביסוד הדבר מדובר בהגברת כוחה של אלון-דור אל מול המתחרים העיקרית שלה ובפוטנציאל להגברת התחרות. הממונה ציין עוד, כי בתקופה הקרובה יינתנו היתרים לתחנות דלק זעירות. "השוק עומד להיות מוצף", וזה דבר שצריך להביא בחשבון לטובת אלה המבקשים את בקשת המיזוג.
אחת השאלות העומדות עתה על הפרק היא: מתי יאושר המיזוג. פז, ובראשה צדיק בינו כאמור, פועלת כדי לטרפד מיזוג קרוב. ואילו אלון-דור, ובראשה ויסמן, פועלת לקבלת היתר מהיר, ככל האפשר.
עו"ד שטרום אמר בנושא זה, כי הוא מסיים באוקטובר את תפקידו כממונה על ההגבלים העסקיים. לדבריו, המחלקה הכלכלית עושה ככל יכולתה לעמוד במטלות, אך צריך להבין, לדבריו, כי מדובר בכמות גדולה של מידע ובתהליך מורכב. "אם התיק הזה - לפי חוות הדעת של הכלכלנים שלנו - יגיע לבשלות בתקופה שלי, אני לא אחשוש להחליט בו", אמר. שטרום ציין, כי "זה יהיה מאוד מאתגר להכניס את זה בתקופה שלי, בגלל החגים באוקטובר".