|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית

מחירי הדלק מדאיגים את העולם

AP-Ipsos סקרה תשע מדינות בעולם שהגיבו על העלייה במחירי הדלק: האם הממשלה יכולה לעשות יותר? מה מחיר דלק הגיוני והוגן? אוסטרליה, ספרד, צרפת, גרמניה, בריטניה ועוד משיבות על השאלות הללו
17/10/2005  |   הדר פרבר   |   חדשות   |   תגובות

מחירי הדלק בעולם עולים, בין היתר בעקבות האסון של סופות ההוריקן באזור מפרץ מקסיקו. AP-Ipsos ערכו סקר בתשע מדינות, בנושא מחירי הדלק. בסקרים השתתפו אוסטרליה, בריטניה, קנדה, צרפת, איטליה, גרמניה, דרום קוריאה, ספרד וארה"ב.

בסקרים השתתפו כ-1,000 איש מכל מדינה והם נערכו בחודש ספטמבר.

ספרד

רוב הספרדים מודים כי הם מודאגים מהעלייה במחירי הדלק אשר לטענתם תפגע בהם כלכלית בחודשים הקרובים. מנתונים שעלו מסקר של AP-Ipsos עולה כי החרדה אינה משפיעה, כפי שאולי צפוי היה, על מכירת המכוניות או גורמת למחאות וקריאות מצד הציבור.

העלייה במחירי הדלק בספרד נרשמה בגובה של 27% בעשרת החודשים הראשונים של 2005 ושני שלישים מהנסקרים אומרים כי הם צופים כי המחירים יגרמו להם קושי בחודשים הקרובים כאמור. על-פי דוחות הממשלה, מכירות כלי הרכב נותרו טובות למרות העלייה במחירים, אשר עומדים כעת על 1.075 אירו לליטר (4.92 דולר לגלון).

כאמור, כפי שקורה פעמים רבות בארץ, גם בספרד המחאה היא מועטה. ארגון קטן של נהגי משאיות קיים הפגנה בכביש הראשי אך לא נראה כי מדובר במשהו משמעותי אשר יגרור אחריו תגובות ומעשים. חוזה לואיס ראמוס (48), אשר עובד בתחנת דלק במדריד, אמר לסוכנות איי.פי: "אנחנו לא מוכרים פחות דלק מאז שעלו המחירים".

נהג מונית במדריד, אגוסטין גרסייה גיל (52), אמר גם הוא כי מדובר בשינוי מאוד לא משמעותי בהתנהלות של לקוחותיו. "אתמול מילאתי (דלק), וזה עלה לי 60 אירו (73 דולר); לא מזמן זה עלה 40 אירו (48 דולר). עדיין פקקי התנועה גרועים מבעבר ואתה שומע דיבורים על משבר דלק. איזה משבר?"

שני שלישים מהספרדים שהשתתפו בסקר אמרו כי הממשלה יכולה לעשות משהו כדי לטפל בעלויות המדאיגות, כך עולה מהסקר אשר התבצע בין ה-23 ל-30 בספטמבר. בעל חנות במדריד, אנחל גוזמן (52), אמר לאיי.פי כי הוא חש בעלייה. "אתה יכול לראות שנעליים חדשות לא יהיו ברשימת הקניות שלי לזמן מה". כך גם טיולים וחופשות.

הסקר הראה עוד כי שבעה מתוך עשרה חשים כי המפלגה הסוציאליסטית יכלה לעשות יותר כדי להגביל את העלייה במחיר הדלק. 22% אמרו כי הממשלה חסרת ישע ואינה יכולה לשפר את המצב.

הסקר של AP-Ipsos הראה כי הספרדים מגדירים "מחיר הוגן" לדלק ב-3.32 דולר, כשהם משלמים יותר מ-5 דולר לגלון.

איטליה

מחירי הדלק באיטליה עולים גם כן, ב-9% מחודש יוני ועד ספטמבר. האיטלקים נאבקים כדי להתמודד עם המחירים אשר עומדים על כ-6 דולר לגלון, או 1.30 אירו לליטר. שלושה רבעים מאלה שהשתתפו בסקר צופים עלייה מהירה במחירים שתגרום להם קושי כלכלי בחודשים הקרובים.

אבל האיטלקים זועמים ומראים את זה. נהגי המשאיות חסמו את הכביש הראשי בין פירנצה לבין בולוניה. כ-300 משאיות השתתפו במחאה במשך כארבע שעות בשבת, בחודש ספטמבר. איגוד התחבורה הודיע כי הפעולה ננקטה במטרה לגרום להורדה במחירי הדלק, כדי למנוע מעסקים רבים, למעלה מ-10,000 במספר, לפשוט את הרגל.

'Codacons', קבוצת צרכנים איטלקים, קראה לאנשים לחסוך בחשמל - מחירי החשמל באיטליה עלו אף הם בכמעט 10% מאז השנה שעברה.

האיטלקים רוצים הפגנות אבל נראים חסרי אונים מול המחירים המדאיגים. "הדבר היחיד שאני יכול לעשות", אומר איטלקי לאיי.פי, "הוא לנהוג לאט יותר, כדי לחסוך בדלק".

שניים מתוך שלושה איטלקים, או 65%, אמרו כי הם חושבים שהממשלה, בראשה עומד סילביו ברלוסקוני, יכולה לעשות יותר כדי להגביר את העלייה במחיר. יותר מאחד מתוך ארבעה אמרו כי הממשלה חסרת אונים ואינה יכולה לשמור על מחירי דלק קבועים, עך עולה מסקר בו השתתפו 966 איש בספטמבר. הממשלה הודיעה ביוני כי חברת החשמל שבבעלותה תקפיא את המחירים במהלך החודשים יולי-ספטמבר. כמו כן התקיימו שיחות בממשלה בנושא האנרגיה הגרעינית.

גרמניה

הגרמנים אינם חושבים כי הממשלה יכולה לעשות הרבה בנוגע למחירי הדלק הגבוהים. הסקר מצא כי שני שלישים, 68%, אומרים כי הם אינם מצפים כי העלייה במחירי הדלק תגרום למשפחותיהם לקשיים כלכליים בחודשים הקרובים, זאת בהשאווה ל-31% אשר חוששים מכך.

69% מהנסקרים אמרו כי הממשלה הגרמנית אינה מסוגלת לעשות דבר ו-29% חשבו כי הממשלה יכולה בהחלט להתערב ולדאוג לעצור את העלייה המדאיגה במחירי הדלק. כדי להתמודד עם הקשיים, נוהגים הגרמנים במכוניות קטנות יותר וחסכוניות יותר בדלק, בעיקר מכוניות ספרדיות ויפניות. אחרים נוהגים לחלוק בהסעות לעבודה תמורת מחיר נמוך יחסית לכל נוסע. הגרמנים משתמשים בתחבורה הציבורית ביעילות - רכבות, אוטובוסים ותחתיות.

גם אופניים הם כלי תחבורה פופולארי באירופה. בסקר נמצא כי 49% אמרו שמחיר הוגן לגלון (3.8 ליטרים) הוא 5 עד 6 דולרים, 3% מהם שאומרים כי הדלק צריך לעלות בין 2-3 דולרים לגלון. עם זאת, למדו כבר הגרמנים לחיות עם מחירי דלק גבוהים, כך טוען מנכ"ל Ipsos בגרמניה. אך לדבריו מחירי הדלק כעת נדונים בשיחות הפוליטיות במדינה ובקרב הציבור. לדבריו, לפני הבחירות האחרונות, הממשלה של ג'ררד שרדר ניסתה להקל על הלחץ בעזרת הרזרבות הממשלתיות.

בסקר בגרמניה השתתפו 1,004 איש וגם הוא נערך בחודש ספטמבר.

צרפת

רוב הצרפתים אכן חוששים מההשפעה של מחירי הדלק הגבוהים על חייהם בחודשים הקרובים. מהסקר שנערך בצרפת עולה כי 77% אמרו כי הם צופים קשיים כלכליים בחודשים הקרובים בשל מחירי הדלק הגבוהים, בעוד ש-22% אינם צופים זאת. יותר מכך, 89% אמרו כי הם חושבים שהממשלה יכולה לפעול על-מנת להגביל את העלייה במחירים, בעוד ש-9% אמרו כי הרשויות בפריס חסרות יכולת.

בצרפת ובמדינות נוספות באירופה, למעלה מ-70% מהמחיר הוא בשל המיסים הכבדים - הרבה יותר מאשר בארה"ב.

המשתתפים בסקר אמרו כי הממוצע של המחיר לגלון (3.8 ליטר) צריך לעמוד על 4 דולר כשכמה חושבים שהמחיר ההגיוני הוא 2-3 דולר.

בסקר השתתפו 1,007 איש, בין ה-23 וה-26 בספטמבר.


קנדה

רוב הקנדים מאמינים כי הממשלה יכולה לפעול כדי להגביר את העלייה במחירי הדלק. מהסקר שבוצע בקנדה עולה כי הקנדים מתוסכלים מהמיסים הגבוהים שהעלו אף הם את מחירי הדלק במדינה לכ-6 דולר אמריקני לגלון.

21% אמרו כי הממשלה חסרת אונים. מחירי הדלק בקנדה - היצרנית התשיעית בגודלה של דלק בעולם - עלו ביציבות בחודשים האחרונים, בעיקר בשל סופות ההוריקן במפרץ מקסיקו. כאמור, בקנדה מאשימים את הממשלה ואת מדיניות המס הקשה בעלייה במחירי הדלק.

מתוך 1,000 בני אדם שהשתתפו בסקר בספטמבר, 56% אמרו כי מחיר הוגן יהיה בין 2-3 דולר לגלון, כשליש עד מחצית מהמחיר כעת. 23% אמרו כי יש לקבוע מחיר שבין 3-4 דולר לגלון, עם ממוצע של 2.72 דולר.

בריטניה

הבריטים נחלקים בשאלה האם מחירי הדלק יקשו על חייהם הכלכליים בחצי השנה הקרובה, חרדה נמוכה יותר מאשר במדינות רבות אחרות באירופה. רק קצת יותר ממחצית מהם - 52% - אמרו כי הם צופים קשיים, בעוד ש-47% אמרו כי אינם חוששים מכך, כך עולה מהסקר.

מחירי הדלק בבריטניה עלו לאחרונה מעל לירה שטרלינג לליטר - כ-6.40 דולר לגלון. שני שלישים מהמשיבים לסקר אמרו כי הם חושבים שהממשלה הבריטית יכולה לפעול על-מנת להגביל את העלייה במחירים ו-29% אמרו כי הממשלה אינה יכולה לסייע בכך.

בבריטניה, וברוב אירופה למעשה, כ-75% מהמחיר הוא מיסים, הרבה יותר מאשר בארה"ב, כאמור. במשך שנים העלתה הממשלה הבריטית את מיסי הדלק בשיעור חד, בין היתר כדי להפחית את מספר הנהגים ולשפר את איכות הסביבה.

רוב המשתתפים בסקר בבריטניה, 64%, אמרו כי מחיר הוגן לגלון יהיה 4-6 דולר.

גם הבריטים מוחים - בשנת 2000 מחו נהגי אופנועים ומשאיות בזעם על מחירי הדלק הגבוהים וחסמו את הכניסה למזקקות ולתחנות הדלק למשך כמעט שבוע.

למרות זאת, בריטים רבים מקבלים את השיעור הגבוה במיסים על הדלק ומאמינים כי מדובר בצורך של המדינה לבריאות הציבור ולכלכלה. איגוד הרכב הבריטי אמר כי המיסים הגבוהים לא הצליחו לגרום להפחתה במספר כלי הרכב על הכביש. אנשים רבים מעדיפים להמשיך לנסוע ברכביהם הפרטיים מאשר לעלות על רכבת תחתית או תחבורה ציבורית אחרת, אשר מאופיינות בצפיפות רבה.

בסקר הבריטי השתתפו 1,000 בני אדם והוא בוצע בין ה-23 וה-2 בספטמבר.


אוסטרליה

האוסטרלים משוכנעים כי הממשלה שלהם יכולה בהחלט לפעול כדי להגביר את העלייה במחירי הדלק - כמעט שני שלישים מהמשתתפים בסקר אומרים כי מחירי הדלק הגבוהים יגרמו להם לקשיים כלכליים ולמעמסה על משפחותיהם בחצי השנה הקרובה. למרות דברי הממשלה, כי יש מעט מאוד שהיא יכולה לעשות, 71% מהם אומרים כי כי היא אכן יכולה להגביל את העלייה במחירים. רבים מהם מתוסכלים, במדינה בה מחיר לגלון עומד על 5.31 דולר.

ראש ממשלת אוסטרליה, ג'ון האוורד, סירב לקצץ במיסים על הדלק. "אוסטרליה אינה מחוסנת. המחירים שלנו עדיין נמוכים יותר מאשר אלה של מדינות אחרות, מלבד ארה"ב", אמר לאחרונה.

בסקר השתתפו 1,000 בני אדם והוא נערך בין ה-17 וה-18 בספטמבר. בסקר נמצא כי 63% מהמשיבים מאמינים כי העלייה במחירים תגרום להם לקשיים כלכליים בחודשים הקרובים. 36% מהם אמרו כי אינם חוששים מכך. הרוב, 70%, מאמינים כי מחיר הוגן לגלון דלק יהיה 2-3 דולרים אמריקנים.

תאריך:  17/10/2005   |   עודכן:  17/10/2005
הדר פרבר וסוכנות איי.פי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקור בכיר מהפלגים הפלשתינים מסר לעיתון "אל חיאת" היוצא לאור בלונדון כי מחר (18.10.05) תיערך ישיבה מיוחדת של כל הפלגים בה תתקבל החלטה לקבל את תוצאות הבחירות לפרלמנט הפלשתיני שייערכו ב-25 בינואר ולא לשאת נשק או להשתמש בו בשום מצב, לאורך כל הליך הבחירות.
17/10/2005  |  אסף גבור  |   חדשות
ראש ממשלת יפן, ג'וניצ'ירו קויזומי, התפלל במקדש בטוקיו אשר הוקם לזכר קורבנות המלחמה היפנים (ב', 17.10.05). בין היתר מנציח המקדש גם פושעי מלחמה יפנים.
17/10/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
הגשמים הכבדים החלו להתמעט באזור ההימליה בקשמיר, מעלים את התקווה כי ניתן יהיה לחדש את המאמצים בכל המרץ כדי להביא סיוע למיליוני הניצולים חסרי הבית מרעידת האדמה הקטלנית שגרמה למותם של לפחות 54,000 בני אדם.
17/10/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
סוכה בגשם
17/10/2005  |  עידן יוסף  |   חדשות
היום לפני ארבע שנים, ב-17 באוקטובר 2001, נרצח השר רחבעם זאבי.
17/10/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אברהם שרון
אברהם שרון
צריך ואפשר להתיר להורים לכתוב על מצבת בנם שנפל כל מה שהם רוצים    חלקת הקבר היא חלקת אלוהים הקטנה והיחידה שלהם    היא מחוז החפץ והגעגועים מעתה ועד עולם, צריך ואפשר לאפשר להם לכתוב על...
דן מרגלית
דן מרגלית
היו שרי משפטים בישראל - היכן הם והיכן הבריון הלשוני לוין אשר המליץ ליושב-ראש הכנסת יולי אדלשטיין להפר הוראת בג"ץ, וזה נחלץ בעור שיניו ובצורה בלתי מכובדת בהתפטרותו
איתמר לוין
איתמר לוין
מחשבות על-רקע זירת המרד באושוויץ והפסטיבל היהודי בקרקוב    וגם: חלוקת הזמן של נתניהו, האם ישראל תהפוך לבת-דמותה של רוסיה והשלכות מכתבי האזהרה של ועדת גרוניס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il