הקרן לקידום השיווק בחו"ל במשרד התעשיה והמסחר דווחה על מעל ל-1000 בקשות אשר התקבלו במהלך בשנת 2002. מנתוני משרד התמ"ס עולה כי הביקושים לקרן הקידום גדולים הרבה יותר מהאמצעים העומדים לרשותה.
בפועל ניתן מענה רק לשליש מהפניות המגיעות אל הקרן. הקרן עומדת כיום על גובה של 120 מיליון ש"ח.
משרד התעשיה והמסחר פועלת לקידום הקרן. השרה דליה איציק הצליחה בשנת 2002 להגדיל את הקרן מ-96 מיליון ש"ח ל-120 מיליון ש"ח.
לדברי המשנה למנכ"ל, יוחנן לוי, משרד התמ"ס הגביל השנה את מספר הפניות לקרן השיווק לחו"ל עד לחודש אפריל 2002. שיטת פעולה זו נועדה לתת התייחסות לא רק לפנים ראשונים, אלא לאותם תוכניות שהקרן רואה בהן חיוניות וכדאיות יותר למשק הישראלי.
מנהל הקרן לקידום השיווק לחו"ל, צבי אנגל, מסר כי עד לתאריך 2002 הגיעו לקרן למעלה מאלף בקשות:
- 632 בקשות בתחומי התוכנה המתכת והאלקטרוניקה (מתוכם 200 בקשות של חברות סטארט-אפ).
- 83 בקשות בתחום הכימיה, ביוטכנולוגיה, קוסמטיקה, עץ נייר דפוס, בנין מחצבות ומרצפות.
- 35 בקשות בתחום הפלסטיקה והגומי
- 59 בקשות בתחום הסרטים (בעיקר סרטים דוקומנטרים).
סיווג הבקשות:
- 39 בקשות בתעשיות קלות
- 26 בקשות בתחום המזון
- 24 בקשות בתחום הטקסטיל
- 55 בקשות בתחום יהלומים ותכשיטים
- 18 בקשות של חברות סחר
- 7 בקשות בתחום פרויקטים בינלאומיים.
בדיקת הבקשות הראשונית תסתיים לקראת סוף יוני 2002. לאחר מכן תשב הקרן לסבב דיונים שני לפי הכללים שקבעה לה, שלאחריו יקבלו המפעלים תשובה סופית.
המשנה למנכ"ל, יוחנן לוי, ציין כי לראשונה מסייעת הקרן ליצואני חברות הסטראט-אפ ומתירה להן להשתמש בחברות סחר אמריקניות, שעיקר התמחותן במתן שירותים לתעשיית הסטארט-אפ כמו פטנטים, עריכת דין, ראית חשבון ועוד. יצואנים אשר יתאגדו יהיו זכאים לתמיכה והשתתפות של 50% מהוצאות השיווק שלהן.
כמו כן, תתמוך הקרן לראשונה בפעולות יצואנים במרכז הסחר במוסקבה. לאחרונה החל לפעול במוסקבה מרכז סחר שהוקם על-ידי לשכת המסחר ישראל-רוסיה בראשותו של לב לבייבובהנהלת אלי רגימוב. על-מנת לעודד פעילות זאת החליטה קרן השיווק לתמוך ב-30% מהעלות של היצואנים בפעולות השיווק של מרכז הסחר.
הקרן מעודדת גם יצואנים להשתמש בסחר אלקטורני. בימים אלה מתבצע פיילוט של משלחות וירטואליות. הצד האמריקני מארגן קבוצה של לקוחות וקונים והצד הישראלי (מכון היצוא) מארגן קבוצת יצואנים ישראלים. במהלך תקופה של שישה שבועות מתקיים דו-שיח בין היצואנים ללקוחות באמצעות האינטרנט.
בתום שישה השבועות ישבו שתי הקבוצות הישראליות והאמריקניות לשיחת 'וידאו קונפרנס', אשר בסופה תתקבל החלטה על נסיעה פיזית ממשית של סגירת עסקות.
מנהל הקרן לקידום השיווק לחו"ל מסר כי ההוצאות השיווקיות הכרוכות בפעילות ענפית זו יקבלו תמיכה של 50% מקרן השיווק.