מבחני התיאוריה הינם חלק בלתי נפרד מהליך הוצאת רישיון הנהיגה ומדי שנה נערכים בישראל קרוב ל- 250,000 מבחנים. אגב, מה שפחות משמח לשמוע היא העובדה, כי רק 125,000 מן הנבחנים (50%) מצליחים לעבור את המבחן.
אחת מהבעיות המטרידות את הלומדים לרישיון הנהיגה היא משך הזמן שהם נדרשים להמתין עד שיוכלו לגשת למבחן התיאוריה, בין אם לראשונה ובין אם לאחר כשלון. הסיבות לפרק הזמן הארוך היא העובדה כי המבחנים מתבצעים על-ידי משרד התחבורה (גוף ממשלתי על כל המשתמע מכך), בצורה מיושנת (סימון ידני על גבי טופס), הגורמת לסרבול בעת הבדיקה ודורשת העסקת כוח אדם יקר לשם ביצועם ובדיקתם של המבחנים.
כמו בתחומים רבים, הוחלט במשרד התחבורה, כי הפתרון הוא הפרטת השרות ולאחרונה פורסם מכרז לגופים פרטיים, במסגרתו תבחרנה שלוש זכייניות שונות לביצוע המבחנים ברחבי הארץ. בין השינויים הצפויים עם הפרטת המבחנים יהיו למשל משך זמן הבחינה. מי שהתרגל לישיבה ממושכת יאלץ להגביל עצמו למקסימום של 40 דקות, במסגרתן הוא יידרש להתמודד עם 30 שאלות, מתוכן יש לענות לפחות על 26 תשובות נכונות.
שיפור גדול כתוצאה מהמעבר למבחנים ממוחשבים. כל נבחן ישב מול מסך מחשב ויקליד את תשובותיו ישירות למחשב, כך יופחתו מספר הטעויות המתרחשות מעת לעת במהלך הבדיקה הידנית על-ידי הבוחן.
אבל השינוי הגדול ביותר בעקבות המעבר למבחנים ממוחשבים עתיד להיות קיצור התורים, בזכות יעילות גדולה יותר בבדיקה. לדברי משרד התחבורה, העובדה כי הבוחנים יתפנו מקיום מבחני התיאוריה ובדיקתם, תאפשר להם להתפנות לביצוע מבחנים מעשיים (טסטים) ובכך יתקצר עוד יותר זמן ההמתנה לטסט.
במסגרת המאבק בתופעת המרמה במהלך הבחינות, יחייב משרד התחבורה את המפעילים החדשים בסדרת אמצעי מיגון - בחדר בו תתקיים הבחינה יותקנו אמצעי מיסוך שימנעו שימוש לא כשר בטלפוניים ניידים לשם העתקה על-ידי משלוח מסרונים (SMS). עוד יחויב המפעיל בהתקנת מצלמות רשת שיצלמו את הנבחנים לשם זיהוי ומניעת התחזות.
הזכיינים שיבחרו ידרשו לאפשר מבחן במספר שפות נפוצות - עברית, אנגלית, ערבית, רוסית, צרפתית וספרדית ולהפעיל את השרות במהלך השבוע, בין השעות שמונה בבוקר לשבע בערב, וביום שישי בין שמונה בבוקר ל- 12 בצהריים. בערים קטנות יתקיימו מבחנים פעמים בשבוע. על-פי התכנון יקימו שלושת הזכייניות שייבחרו 25 מרכזי מבחן. ההפרטה צפויה לצאת לדרך בעוד כחצי שנה, לאחר שלב בחירת הזכיינים והתארגנותם.