|   15:07:40
  יוסף כהן-אלרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

מבוא לחיים

גבריאלה, זה ורק זה שמה בספר שיריה "יחפה", מציירת חיים שכמוהם כארספואטיקה, חיים שהם אולי פרולוג לאהבה, אהבה שאמורה להיות מבוא לחיים עצמם "אני רוצה שיגעו בי הדברים היכולים לגעת. אני רוצה לנשום בריאות מלאות את כל ההיקף המוקצב לי", היא מבקשת ואני אומר תנשמי גבריאלה, הלא הדברים נוגעים בך, נוגעים גם בנו
17/12/2015  |   יוסף כהן-אלרן   |   כתבות   |   תגובות

יש תחושה של תום ושל צחות לעומת נחישות בשם המחברת גבריאלה. כך, ללא שם משפחה, מביא עמו שמה אקזוטיקה, ואיזו עצבות רחוקה של מלכה יתומה שגדלה ללא הורים, ללא משפחה, שמלכותה אוסרת אותה ואולי היא מתנתקת מכל מה שאינו היא כדי למצוא כוח לעצמה.

יש גם תחושה של ראשוניות, של ניקיון ואיזו עדנה בשם הספר. דהיינו, בדמות שמצטיירת בו בבואה אלינו "יחפה", חשופת רגליים והילוכה שוקט ולוטף בכפות רגליה את המקום בו היא דורכת, בזהירות של עור חשוף, אך כזה שמסיר מעליו הגנות אפשריות, באומץ או מחוסר ברירה. יחפותה היא סמל בספר, סמל לנתינת עצמה, להתמסרות, לנכונותה להיות נפגעת. נכונות של מלכה שמקבלת על עצמה את עול גורלה.

באה אליך עירומה
עטופה ברטט ציפייה
בחסדה של המילה,
באה אליך ללא מורא.

באה אליך יחפה
על מצע של תפילה
מדלגת על המשוכה
של נפש מייחלת ופתיה.
(עמוד 23)

נראה ששני דברים נכונים: גם הנכונות להיפגע מרצון, וגם מה שנפשה הפתיה והשדודה גזרה עליה. והיא פתיה של אהבה, של עיוורון חושים, כאשר הכמיהה הזאת משתלטת ומתבטאת בערגה ובכאב הלא מוחשי, אך התקף של הגוף. אין נתינה גדולה יותר מנתינת עצמנו, ומי נותנת כמו אישה אוהבת, שנותנת ומוסרת את עצמה ללא תנאי לאדם אחר? שנותנת את תוכה למי שמצוי מחוץ לגופה, כאשר היא נושאת תפילה להיות נאהבת, רצויה, נערגת? היא נותנת עצמה לאותם קוּרים שנלפתים עליה ובתוכה, מתוך רצון להיות שבויה אך נחבקת, על-אף שבתוכה יודעת שיש בחיבוק הזה הרבה כזב. הכאב הכפול הזה, של כמיהה עזה מחד ושל הידיעה שזה כך מאידך אינו יכול להרפות, גם איננו יכולים לאחוז בו ואולי לחנוק אותו. זהו כאב בלתי אחיז. ייסורים של אהבה הם כאב הפנטום של הנפש.

תמהיל דמעתי וזֵעתךָ המרה
אינו נספג בחולות מדברי.
אתה נוטף מעלי,
יוצר שיטפונות
שאינם נגישים לאהבה.

ואני מחכה
לשמש
(אף כי מתייבשת בגופי)
אולי היא
תייבש גם
את דמעתי הפנימית.
(עמוד 13)

בעודו גוהר מעליה ברגעי אהבתם, היא דומעת, כי היא יודעת שאהבתה אינה הדדית וכי זה שחובק אותה חובק חיבוק מיני. חיבוק לוהט ושטוף זיעה אבל פיזי למהדרין, דורס את גופה הכנוע לצרכיו. זיעתו אינה מתוקה לה, גם לא מלוחה ורק מרה, אבל אינה יכולה להיות בלעדיה. זו שוטפת אותה ולא נספגת בה, מתוך אותה הבנה כואבת שאין זה אלא שטפון שסוחף אותה ומשקיע אותה במערבולת שכנראה אין לה ממנה מוצא. אבל היא מקווה. לא מוצאת כוחות משל עצמה להשתחרר, אבל מייחלת לכוח חיצון שיזרח עליה ויביא עמו את ההצלה או את החום המייבש, כך היא מכנה אותו, כמו אותו פתרון של "אקס מכינה" שמספק תיאטרון יווני כאשר מאבד המחזאי את כוח ההמצאה שלו. כי לה עצמה אין כוחות כנגד הרוחות הפנימיות שמטלטלות אותה ושולטות בה. במובן אחר, ואני אומר זאת בזהירות, זוהי תסמונת של אישה מוכה, שאוהבת על-אף הכל את האיש שלה ולְמֵדה לקבל את מכותיו כחלק מחייה.

על פלגי יין
באדיבותו של דיוניסוס
גולשת אהבתי,
מחליקה אל מחוץ לפכחוני,
מחייכת אווילותי,
ומניחה בצד דעתי.

ואתה -
דורך ענביי למשעי,
נתזים, נתזים זורם בתוכי.
מתעטש מקַיץ שהקדים,
מיינם של החיים.
(קטע. עמוד 40)

אבל היא מכורה לאהבה שלה שמשכרת אותה כמו יין. היא נותנת לעצמה להיות שיכורה, דוחקת הצידה את ההבנה שזוהי אהבת רמייה ככל הנראה ומניחה לאותו דיוניסוס שלה לשכר אותה ביין של העלאת קורבן. קורבן שהוא מקריב לתפארת עצמו ביודעו שהוא שולט בה. ועל אף זאת, כמי שאומרת זה המצב, זה מה שיש לי, זה מה שמכאיב לי אבל עושה לי טוב, היא כותבת מתוך פיכחון, ואינה מתנצלת על כך:

לא מוותרת על הבערה
שבקרבי היא ככבשן,
לא נכנעת לדלות הבשר
ולקשיי האחיזה.
מחברת חבל הטבור
אל השמש והערגה.
(קטע. עמוד 34)

זהו סוף המאבק, אם כן. זוהי הכניעה המלאה. זוהי ההתמסרות שבאה מתוך תחושה ואולי אמונה בדטרמיניזם נוקשה המוכתב בקשיחות ואי-אפשר להילחם בו. הלא זהו רצון הגורל ואליו היא קושרת את עצמה. לכן היא חובקת לטוב ולרע את גורלה, מתנתקת ועושה את נפשה כמעט הפקר לזה ששבה אותה, נכנעת ומקבלת על עצמה את מציאותה. אני יחפה, היא חשה לאחר הכל - וכמה נכונה הכותרת שהעניקה לספרה - אני עירומה, אני גבריאלה, רק גבריאלה, זאת חולשתי, אבל לא פעם זהו כוחי, זאת כניעתי, אבל זאת גם הישרדותי, זה אובדני אבל זה מזון יומי, ואחיזתי היחידה היא בגוף שזיעתו המרה נוטפת מעליי.

ומה היא עושה במצב זה של השלמה?

לא דופקת עוד
שעון נוכחות
במפעל החיים,

לא סופרת עוד
ימים מתכלים.

לא מחפשת אחר
חיים אחרים לחיות
בלוח המודעות.

עולה על כל טרמפ
המבטיח אהבת-עד,
ויורדת בדרך
אם משתנות הכוונות.

ומחייכת את העכשיו.
(עמוד 38)

כאמור, זוהי אולי ארספואטיקה של החיים, לא של השירה שהיא כותבת, ולא רק על עצמה. כי היא כותבת על עוד דברים שחוּטים די ברורים קושרים אותם לכמיהתה. גם קטעים קצרים של פרוזה יש בספר, עליה ועל אחרים. מכולם נובע הטרום מהות שלנו, הטרום אהבה, הטרום אושר שכדומה לשמו נולדנו ואנחנו מחפשים חדשים לבקרים דברים לאחוז בם כדי להעניק פשר לחוַוית חיינו. לפלא בואנו. לתהיית שנותינו. לכאב לכתנו.

יושב לו משורר
בסמטה חיובית של חייו,
ולבו הגדוש
לא מתכתב עם הנייר.
יוצא לרחוב,
רואה גור חתולים נעזב,
המייבב כאבו אל העולם.
נוטלו בידו,
שב אל סמטתו,
וכותב שיר
מלוא הלב לאהובתו.
(קטע. עמוד 16)

והינה היא לפנינו, כך, גלויה ויחפה ולאחר שמצאה את אותו חתול עזוב. ובעודה אולי חובקת אותו ומלטפת את גופו הרועד והכחוש בתחושה של עצמאות ושל נתינה חופשית וחומלת, הינה היא כותבת לנו את שיריה. ובסיום הרשימה הזאת, שאינה ניתוח אלא חווית קריאה בלבד, אביא קטע קצר מתוך מה שהיא רושמת ומבהירה בעמוד 70:

"לא גדלתי עם סבא וסבתא והנכות הרגשית הזו זירזה את כמיהתי ל'סבתאות'. ההנאה מ'גור אדם' בלי כובד האחריות ל-outcome, להעניק את כל השפע האפשרי, הן בין תחושות החופש המעטות האפשריות בדמיוני. לא היו לי סבים, דודים (אבי היה בן יחיד, אמי בת מאומצת), אחים או בני דודים. אלה עבורי מושגים ברמה אקדמית ותו לא. אף כי מובנת לי משמעות האהבה העומדת מאחוריהם, אף שלא חוויתי אותה".

ובעמוד 45 היא אומרת, בעוז:
אל תצפו שאעמיד פנים
כדי שתלבינו מצפונכם דרכי.

הספר משדר צניעות, אפילו חסכנות. העטיפה בהירה וציור העץ שעליה כמוהו כגופה העירום של אישה. השירים לא מנוקדים (ולא בכדֵי להניח להבנה לתעות בין פשר המילים, כפי שיש מעדיפים, לשיטתם - זאת היות שְפה ושם נוקדו מילים מוּטות או מורכבות בניקוד חלקי), ולדעתי הצנועה קטעי הפרוזה הקצרים המשולבים בין השירים, למרות ההבהרות שהם מביאים וההשלכות הישירות או העקיפות שהם משליכים על השירים, אינם עושים חסד רב עם השקיעה שהקורא רוצה לשקוע בקריאה.

גם אומר כאן, ולא לראשונה, שאין לדעת אם הדברים נכתבו מתוך נפשה של הכותבת, כפי שיכול להשתמע מאמירותיי לאורך הרשימה, או שמא מחוצה לה. כי גם הכותב עצמו יש שאינו יכול להעיד על כך או אם איזה אחוז מבוטל או לא מבוטל זלג ממנו לתוך כתיבתו - אך בכל מקרה פניני השירה והתערטלות הנפש שמביאה גבריאלה אכן לוכדים את הקורא. ולבסוף ולאחר הכל, אני יכול לומר גם, כמעט בביטחון: הינה מדוע רק "גבריאלה".

גבריאלה: "יחפה", הוצאת מיטב-ארגמן 2015, 81 עמודים
תאריך:  17/12/2015   |   עודכן:  17/12/2015
יוסף כהן-אלרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבוא לחיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
18/12/15 10:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כולם מכירים את ציוריו של האמן הספרדי הדגול, שחי רוב ימיו בצרפת. מי לא מכיר את "גרניקה", את "העלמות מאביניון" ואת היותו ממייסדי תנועת הקוביזם במודרניזם? הפופולריות שלו כה גדולה, עד כי אין אמן שזכה לכל-כך הרבה תערוכות בחייו ולאחריהם, בכל גדולי המוזאונים בעולם ובגלריות יוקרתיות. אמן זה, שהיקף כמות היצירות שיצר בחייו (1881-1973) הוא כה ענק, עד כי בכל מכירה ביריד אמנותי בינלאומי נחשב, יש אפשרות לרכוש ציור מציוריו אצל בעלי הגלריות הנחשבות בעולם.
17/12/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הונאות פישינג לגניבת סיסמאות ופרטים אישיים עדיין איתנו, והן רק הולכות ומשתפרות. הונאת פישינג המופצת בימים אלה לתיבות הדואר האלקטרוני של משתמשי אפל, טוענת שה-Apple ID וחשבון ה-iCloud של המשתמש יוגבל מכיוון שהוא לא סיפק את הפרטים האישיים שלו בזמן.
17/12/2015  |  גיל נוילנדר  |   כתבות
בשפה הערבית קיימת גרסה מקבילה לפתגם העברי "אין הנחתום מעיד על עיסתו": "איש אינו מכנה את שמן הזית שלו 'עֶקֶר'". כלומר - אדם יעיד תמיד שמעשה ידיו, טוב הוא. אך מהו אותו "עקר" מן הפתגם העממי? שמן הזית המיוצר בארץ מהווה גאווה חקלאית מזה מאות שנים והוא מוצר נחשק בשווקים רבים בעולם. במהלך ייצור השמן בבית הבד נוצר שפך חומצי ורווי חומר אורגני, שבריכוזים גבוהים עלול להיות רעיל. תוצר הלוואי הזה הוא העקר, והוא החומר שאיש לא יעיד ששמן הזית שלו גרוע כמותו.
16/12/2015  |  יוני וייץ  |   כתבות
לאור ריבוי מקרים של כוויות של ילדים, בעיקר בסופי-שבוע מפלטות שבת ומיחמים וכוויות של ילדים במקלחת, במד"א מפרסמים המלצות זהירות והנחיות בטיחות שיעזרו לכם לשמור על ילדכם מסכנות הכוויה מהאביזרים השונים הפזורים בבית.
16/12/2015  |  זכי הלר  |   כתבות
הפלת מטוס הקרב הרוסי על-ידי חיל-האוויר הטורקי ב-24 בנובמבר 2015 הביאה להתדרדרות מהירה ביחסים בין רוסיה לטורקיה. בעקבותיה נוצרה למעשה מציאות בינלאומית חדשה, בעלת השלכות על המכלול הדו-צדדי הטורקי-רוסי, על הדינמיקה האזורית במזרח התיכון וכן על המערכת הגלובלית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
צבי גיל
צבי גיל
בהמשך המלחמה הנגררת בעזה - צה"ל, ומאחוריו הציבור שנותן בו אמון, אנו מאבדים את המצפן    מי שחושב באופן אופטימי שעם חיסול החמאס הבעיה של ישראל תיפתר סופית מרמה את עצמו ואת הציבור
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il