בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
על פרסום סמוי במוזאונים ובאתרי מורשת
|
דומה כי ענף הפרסום הסמוי התופס בשנים האחרונות תאוצה ונפוץ בכלי תקשורת לא מעטים חדר או מנסה לחדור גם למוזאונים ואתרי מורשת ציבוריים. אם לא יקבעו כללים ברורים מחייבים ומחמירים, נראה כי לא ירחק היום והפרסום הסמוי יהיה נפוץ גם במוזאונים ואתרי מורשת
|
אגף הטרקטורים במוזיאון ראשית העמק [צילום: אלי אלון]
|
|
|
|
|
אין זה סוד שענף הפרסום הסמוי בארץ בשנים האחרונות גדל והתרחב מאד, והוא נמצא בתאוצה גדולה. בחלק מכלי התקשורת והמדיה בארץ קיימת פרסומת מסחרית מוסוות בתוך חומר מערכתי "תמים" לכאורה. הגם שמדובר בהטעיית דעת הציבור והדבר למעשה אינו חוקי לפחות בחלק מהמקרים, איש כבר כמעט ואינו מתרגש מכך שפרסום סמוי רווח ונפוץ בכלי תקשורת רבים. רבים אולי לא מודעים לכך, אבל פרסומת מסחרית סמויה קיימת לא רק בכלי התקשורת והמדיה השונים ולא רק באתרי מבקרים של חברות מזון, שתיה וכדומה, אלא חדרה בשנים האחרונות גם למוזאונים ולאתרי מורשת ציבוריים, הנהנים מסיוע ממשלתי וכספי ציבור. את אתרים אלה פוקדים אלפי ולעיתים עשרות אלפי מבקרים מדי שנה בהם אלפי תלמידי בתי ספר והם יעד אידיאלי לפרסומת מסחרית לסוגיה מבלי שהציבור ירגיש שמאחורי המוצגים והתכנים ההיסטוריים והערכיים וכן בסרטי הווידאו המוקרנים במוזאונים ואתרי המורשת מסתתר פרסום מסחרי סמוי. מבקר אני לא מעט באתרים היסטוריים ואתרי מורשת ובעיניי החדות נתקלתי פה ושם בפרסומת סמויה או כזו החשודה כפרסומת סמויה. וזאת לדעת, קשה לאתר פרסומת סמויה במוזאונים ציבוריים, גם אם זו קיימת. היא נעשית לרוב ברמה מקצועית ובתחכום כזה שרק עיניים חדות יבחינו בה. גם קשה להוכיח שאכן מדובר בפרסומת סמויה מכוונת. שנעשתה תמורת תשלום או מה שקרוי מתן חסות. פרסומאים ומפרסמים לא מעטים מבינים, וגם מחקרים מוכיחים זאת, כי פרסום סמוי הוא אפקטיבי מאוד והוא סיפור של הצלחה. בחברות פרסום לא מעטות הקימו מחלקות מיוחדות שעוסקות בנושא "תכן שיווקי" שהוא במקרים רבים כולל בתוכו פרסומת סמויה. בטלוויזיה נחשפים מבוגרים וילדים לפרסומת בת 45 שניות ומשולמים עליה אלפי שקלים . במוזאוני ואתרי מורשת מבקרים יכולים להיחשף לפרסומת הסמויה זמן ממושך בהרבה יותר, לפעמים אף למשך עשרות דקות ואף למשך שעה. פרסום סמוי -גניבת דעת ואחיזת עניים פרסום סמוי על-פי הגדרתו הוא שיטת פרסום שבה מועברים מסרים פרסומיים, תמורת תשלום, בתכנים תוך הסתרה חלקית או מלאה של עובדת העברתם. קשה לדעת ולהעריך במדויק מה היקף הפרסומת הסמויה במוזאונים ציבוריים ובאתרי מורשת?. אני מתרשם שבשלב זה היקף הפרסום הסמוי באתרים מסוג זה נמוך וקטן יחסית. תישאלו ודאי מה רע בפרסום סמוי במוזאונים ואתרי מורשת? חשוב להדגיש כי בפרסום סמוי יש חשש לגניבת דעת המבקר במוזאון והשפעה בלתי הוגנת עליו. יש כאן חשש לחוסר הוגנות, רמייה ואחיזת עיניים. המבקרים התמימים בעיקר ילדים ובני נוער אינם מודעים ש"הושחלו" לתכני המוזאון פרסומות בתשלום. בנוסף פרסום סמוי במוזאונים ואתרי מורשת מהווה איום על חופש היצירה. כשנציג של חברת חטיפים אומר וקובע למנהל מוזאון איפה, ואיך ומה לשים במוזאון זו פגיעה בחופש היצירה. האם קיים פרסום סמוי במוזאון העמק? נדרש אני לנושא פרסום סמוי במוזאוניים ציבוריים ואתרי מורשת. לאחר שביקרתי לא מכבר עם משפחתי ב"מוזאון העמק"-ראשית ההתיישבות בעמק שבקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל. המוזאון מציג את ראשית תולדות ההתיישבות בעמק יזרעאל והתפתחותו. וכך נכתב בזו הלשון על מטרתו של המוזאון באתר הבית שלו: "מוזאון העמק בקיבוץ יפעת מתעד, מציג ומספר את סיפורם המופלא של מתיישבי העמק, החלוצים שהתיישבו בו בשנות העשרים של המאה העשרים, ועד הקמת המדינה". עד כאן ציטוט מאתר הבית של המוזאון. בין השאר, מוצגים במוזאון זה, טרקטורים של מתיישבי העמק, אלא, שמשום מה, רובם הם טרקטורים שיוצרו על-ידי חברת "ג'ון דיר" ומדגמים משנות ה-80 וליד כל טרקטור מוצב שלט המציין כישוריו, תכונותיו וביצועיו של אותו דגם, ואפילו את המחיר שלו !!!. (צילמתי את הדברים) אגב בחלק מהדגמים שמוצגים במוזאון משתמשים וסוחרים אפילו כיד שנייה עד היום. קיבוצניק מהעמק מסב תשומת ליבי כי "ג'ון דיר" היא אחת מיצרניות המיכון שהייתה לה פחות נוכחות בעמק בתקופות עליהן מתיימר המוזאון לספר. יתרה מכך השלטים של "ג'ון דיר" וסמל החברה מקיפים את אולם תצוגת הטרקטורים במוזאון בכל פינותיו. ולרגע נדמה למבקר במקום שהוא מבקר באולם מכירות ותצוגה של טרקטורי "ג'ון דיר". במבט ראשון ואפילו שני נוצר הרושם שהדברים נעשו בצורה מכוונת כחלק מפרסומת סמויה באצטלה של מוזאון היסטורי מכובד המציג את ראשית ההתיישבות בעמק. אבל בהחלט ייתכן שאין כאן כוונה לפרסומת סמויה אלא מקריות וארעיות. ל"מוזאון העמק"-ראשית ההתיישבות בעמק מגיעים מאות ואלפי בני נוער במסגרת בתי ספר, וכן משפחות רבות, הורים וילדיהם והוא מקבל סיוע כספי של משרדי ממשלה וגופים ציבוריים שונים. אסור למוזאון מסוג זה שהוא למעשה ממלכתי ציבורי במידה רבה, לשמש כלי פרסומת סמויה או גלויה לחברות מסחריות כלשהן. פניתי למנהלת המוזאון ברקת כהן לברר את הנושא. ברקת מכחישה מכל וכל כי הצגת טרקטורי "ג'ון דיר" במוזאון ראשית העמק משנות ה-80 היא פרסומת סמויה או פרסומת כל שהיא. מה שקרה כאן הוא פשוט מאד, היא מסבירה." עד לא מכבר רוב הטרקטורים במוזאון "ראשית העמק" היו טרקטורים ישנים, מאובקים לא מושכים. רצינו למשוך את הילדים לבקר במוזאון. ולכן הבאנו טרקטורים חדשים יחסית כדי שהילדים ישחקו עליהם זו עבורם חוויה לא רגילה. אני שואל את ברקת כהן האם תרמה חברת "ג'ון-דיר" סכום כספי כלשהוא למוזאון? היא משיבה לי בחיוב אבל מציינת כי מדובר ב"סכום פעוט" של לא יותר מ-3000 שקלים. ברקת כהן מדגישה שוב ושוב כי אין כאן פרסומת סמויה או פרסומת מכל סוג שהיא לחברת "ג'ון דיר". אני יוצא מנקודת הנחה שדבריה אמת. ראוי שכל הגורמים והמעורבים במוזאונים הציבוריים ואתרי מורשת יתכנסו ויקבעו נהלים ברורים מפורטים מחייבים ומחמירים לגבי פרסום סמוי וגם גלוי במוזאונים ואתרי מורשת. אם לא יעשה כן יגבר הפרסום הסמוי בהם, כי פרסום סמוי הוא מקור כספי נוסף לא מבוטל והנהלות מוזאונים ואתרי מורשת רבים לא יותרו עליו.
|
תאריך:
|
24/04/2016
|
|
|
עודכן:
|
24/04/2016
|
|
אלי אלון
|
על פרסום סמוי במוזאונים ובאתרי מורשת
|
|
אזרבייג'ן היא רפובליקה נשיאותית קווקזית אירו-אסיאתית שהיא שיעית חילונית. המדינה גובלת באירן, טורקיה, רוסיה, גאורגיה והאויבת הגדולה ארמניה הנוצרית. המדינה מבססת את צביונה ולכידותה על עָממִיוּת אזרית סינקרטית-אתנית-תרבותית, חילונית, מורשתית ולאומית רב-תרבותית, רב-שכבתית ורב-ממדית, ולא על הדת השיעית, שהיא בחזקת "נוכח-נפקד" במציאות החיים.
|
|
|
פרקליטות המדינה, על מחוזותיה, ובראשה מיודענו פרקליט המדינה, שי ניצן, צהלה ושמחה. נציבת תלונות על פרקליטים, השופטת (בדימ.) הילה גרסטל, נאלצה להתפטר, לאחר שכפו עליה אכילת מרורים במשך כשנתיים.
|
|
|
בליל שבת, כשכל בית ישראל יושב להסב לליל הסדר, משפחות שלמות בלבוש הדור יקראו בהגדה ויגידו בקול 'עבדים היינו לפרעה במצרים', בדיוק באותו הזמן בתיאטרון אל-מידאן בחיפה יציגו את "הזמן המקביל".
|
|
|
לפנינו ימים נעימים, המתאימים למפגשים חברתיים ולהזמנות לא צפויות. בימים הקרובים ייתכנו גם הסכמות ובריתות שישרתו אתכם וקל יהיה לפרוץ דרך במו"מ. בחנו שוב מצבים הנמצאים "בהמתנה", תגלו שקל יותר להתמודד איתם, לפתור אותם ולהגיע להסכמות. כוכב מרקורי נמצא כבר בצל ובתאריך 28.4 יחל בנסיגה. סיימו את כל אותם עניינים שחשוב שתהיה בהם תקשורת בהירה וברורה.
|
|
|
ערב חג הפסח הוא הזמן המתאים להצביע על כמה תופעות של ניקיון מוגזם, מיותר ולעיתים מגוחך: החל מהכשר על פותח סתימות, דרך דרישות טהרניות-צדקניות וכלה ביחסו של השב"ס לאהוד אולמרט
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש? האם ביבי יודח? זה סוף שלטון הליכוד?
|
|
|
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
|
|
|
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
|
|
|
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
|
|
|
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|