|   15:07:40
  ורד כהן  
עורכת דין משרד בר-און ,כהן, עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  רענן בר-און  
שותף, עורך דין בר-און, כהן, משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ירושה וחובות

חוק הירושה מאפשר ליורש להסתלק מחלקו בעזבון המנוח זאת, לאחר מות המוריש ולפני שחולק העזבון
03/07/2018  |   ורד כהן, רענן בר-און   |   כתבות   |   תגובות
בתום לב [צילום: פלאש 90]


משמעות הפטירה ביחס לנושים:

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און מסבירים שמות החייב אינו עוצר את גביית חובותיו. כך, לפני חלוקת העיזבון ליורשים, צריך בראש ובראשונה לפרוע את חובות העזבון ככלל. זכותם של הנושים לגבות את חובותיהם קודמת לזכותו של הנפטר להוריש את עזבונו ליורשיו. לפני חלוקת העזבון - חלים החובות (שלא התבטלו עם פטירת המנוח) על העיזבון בלבד, ולא חלים על היורשים, גם אם אין די בנכסים אלה כדי לכסות את החובות. לאחר חלוקת העזבון - אם לפני חלוקת העזבון פרסמו היורשים מודעה כדין שמזמינה את הנושים להודיע על החוב, ואכן כל החובות הידועים נפרעו, אזי אין היורשים חייבים לשאת בחובות שהתגלו לאחר מכן.

הטיפול בחובותיו של הנפטר

עורכי הדין מדגישים שמחובתו של מנהל העזבון, ואם לא מונה כזה מחובתם של היורשים, לסלק כל חוב הידוע להם. כל אחד מהיורשים נושא בחובות של הנפטר בהתאם לחלקו היחסי של כל אחד מהם בעיזבון, אלא אם הורה הנפטר אחרת בצוואה.

החוק קובע מדרג של סדר עדיפות לסילוק חובותיו של הנפטר: כך למשל, הוצאות הכרוכות בלוויה, בקבורה ובמצבה של הנפטר; לאחר מכן הוצאות הכרוכות בהנפקת צו ירושה/צו קיום צוואה/ניהול עזבון, בהנחה שאלה חלות על העיזבון; חובות שהנפטר היה חייב ערב מותו ולא התבטלו במותו, כולל סכומים סבירים המגיעים לאשתו על-פי כתובה; וסכומי חוב המגיעים לפי חוק לבן זוגו של הנפטר, לרבות ידוע בציבור.

איך יודעים מהם חובות הנפטר?

רוב החובות ידועים וברורים. בין מכוח כך שהנפטר כתב בצוואתו מהם חובותיו, ובין אם הנפטר הותיר אחריו מסמכים מסודרים. לגבי חובות אחרים, שאינם ידועים ליורשים, החוק מעניק מענה ברור. לפני חלוקת העזבון שומה על היורשים לפרסם מודעה בעיתון, כלשון החוק, במסגרתה יוזמנו נושים שיש להם טענות לחובות על העזבון להודיע על החוב תוך 90 יום, בטרם יחולק העזבון ליורשים. זאת, כדי שניתן יהא להשיב לנושים את כספם מתוך רכושו של המנוח, מהכסף והנכסים שהותיר אחריו המנוח, ועד לגובה שווי העזבון, גם אם נכסי העזבון אינם מספיקים לכיסוי החובות.

קופות גמל, ביטוחי חיים וקרנות השתלמות

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און מבהירים, כי החוק אינו רואה בהם חלק מעזבונו של אדם שנפטר, והכספים הללו אינם מחולקים בהתאם לחוק הירושה, אלא ניתנים למוטבים שציין הנפטר בפוליסה. כל עוד לא הוטל על כספים אלה עיקול עוד בחייו של המנוח, הרי חסכונות אלה לא נחשבים כחלק מנכסי העזבון והם חסינים מתביעות של נושים.

הלוואות ומשכנתאות

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און מסבירים, כי אם המנוח לקח הלוואה רגילה, היא תיגבה כחוב רגיל מזכויות העזבון, עד לגובה העזבון. אם מדובר בהלוואה משותפת לשני בני זוג ואחד נפטר, צריך לבחון את תנאי ההלוואה. אם בן הזוג שחתום על ההלוואה ימשיך לשלם את תשלומי ההלוואה כנדרש - לא תקום לבנק זכות לדרוש את פרעון כל החוב. במשכנתה המובטחת בפוליסת ביטוח חיים - הפוליסה תופעל וביטוח החיים יפרע את החוב. אם ביטוח החיים לא מספיק לכיסוי החוב - ניתן לגבות את יתרת החוב מהעזבון, עד לגובה העזבון.

אם הנכסים לא מספיקים לכיסוי חובות קיימת האבחנה הבאה:

לפני חלוקת העזבון ליורשים

חובות שהיו לנפטר ישולמו מתוך העזבון בלבד, ולא על-ידי היורשים, גם אם אין בעזבון מספיק כספים ורכוש כדי לכסות את כל החובות. אם שווי העזבון (כספים ורכוש) נמוך מסכום החוב לנושים, ישולם לנושים רק הסכום (או שווי הרכוש) הקיים בעזבון. במקרה בו כספי ורכוש העזבון אין בהם כדי לפרוע את מלוא החוב לנושים, יורשיו של המנוח אינם חייבים לשלם לנושים את יתרת החוב העולה על שווי העזבון (חוץ מיורש שהעביר או שיעבד את חלקו בעזבון לפני שחולק העזבון - הוא לא יהיה פטור מאחריות לחובות העזבון). אם שווי העזבון (כספים ורכוש) גבוה מסכום החוב לנושים, יקבלו היורשים את מה שנותר בעזבון אחרי תשלום החובות.

לאחר חלוקת העזבון ליורשים

אם לפני חלוקת העזבון, פירסמו היורשים מודעה לנושים המזמינה אותם להגיש את תביעותיהם לפני שיחולק העזבון, הנושים לא תבעו את חלקם, והעזבון חולק ליורשים, יכול הנושה לתבוע את היורשים בתוך שנתיים מתום 90 הימים שניתנו להגשת התביעות. ברם, הנושה יכול לתבוע מכל יורש רק חלק יחסי מתביעתו, בהתאם לחלקו היחסי של אותו יורש בעיזבון כולו. כלומר, נושה שלא הודיע על קיום החוב בתקופה של 90 יום מאז פרסום המודעה לא יוכל לגבות את מלוא החוב אלא רק חלק יחסי בהתאם לחלקו של היורש בעזבון וגם זאת רק בתקופה של שנתיים מאז פרסום המודעה. לעומת זאת, אם היורשים לא פעלו בהתאם לנוהל הזמנת נושים ולא סילקו את חובותיו של הנפטר יהיה היורש אחראי באופן אישי לתשלום חובות שלא סולקו, עד כדי שוויו של כל העזבון בזמן החלוקה. רק אם היורש יוכיח שלא ידע על החוב יחויב רק עד גובה חלקו הספציפי בעזבון.

הסתלקות מעזבון

חוק הירושה מאפשר ליורש להסתלק מחלקו בעזבון המנוח. זאת, לאחר מות המוריש ולפני שחולק העזבון. ההסתלקות היא רק לטובת בן זוגו, ילדו או אחיו של המוריש. כך, יכול יורש שלא לקבל את חלקו בירושה, אלא להעביר את חלקו לקרוביו הישירים של המנוח. ההסתלקות נעשית בהגשת תצהיר הסתלקות, לרשם לענייני ירושה או לבית המשפט, בטרם חלוקת העזבון.

המשמעות המשפטית של ההסתלקות היא ויתור על הזכויות בעזבון כאילו המסתלק לא היה יורש מלכתחילה. במרבית המקרים, ילדים מחליטים להסתלק מזכות הירושה שלהם, לטובת ההורה שנותר בחיים. ההנחה היא, שממילא הרכוש נשאר במשפחה, והילדים יקבלו בסופו של דבר את כל הירושה לאחר פטירת ההורה השני. אולם במקרים רבים, השיקול להסתלק מהעזבון אינו משפחתי, אלא כדי למנוע מנושה של היורש המסתלק לפרוע את חובו מחלקו של היורש בעזבון. כך, מנסים יורשים למנוע את העברת כספי הירושה בה זכו לפרעון חובותיהם כלפי הנושים. יורש שהסתלק מחלקו בעזבון - נושיו מנועים מהטלת עיקול על חלקו בעזבון. אלא אם יוכיחו, שהסתלקותו נועדה להתחמק מנושיו. במקרים רבים מדובר בהסתלקות למראית עין, שכן היורש המסתלק מקבל בסופו של דבר את חלקו בעזבון באופן עקיף מאותו יורש שלטובתו הוא הסתלק מן העזבון, ואשר לרוב משתף עימו פעולה, מאחורי גבם של הנושים. באופן עקרוני, אין רלוונטיות למניעי ההסתלקות.

אולם כאשר מוכח, שההסתלקות לא נעשתה בתום לב, אלא מתוך כוונה להבריח נכסים מנושים, ייבחן בית המשפט את מניעי ההסתלקות, ואף יפסול אותה כאשר ייקבע כי זו נעשתה בנסיון לפגוע בזכויותיהם של הנושים. שהרי הייתה בידי היורש זכות כלכלית, שאסור היה לו להעניקה באמצעות הסתלקות לטובת יורשים אחרים ללא תמורה. אם הספיקו הנושים להטיל עיקול על חלקו של היורש עוד בטרם הודיע על הסתלקותו, לא יוכל היורש להסתלק מחלקו בירושה. הנושים של יורש שהסתלק מחלקו בעזבון יכולים לעתור לבית משפט, ולתבוע סעד הצהרתי בדבר ביטול ההסתלקות. באחד המקרים שנדונו בבית המשפט ירשו שלושה אחים את אמם. אח אחד הסתלק מחלקו לטובת שתי האחיות. הבנק שהיה נושה של האח, גילה את הדבר ועתר להצהיר על ביטול ההסתלקות. בית המשפט קבע, שהאח הסתלק מחלקו בעזבון במטרה להבטיח נכסים מנושיו, וכי הסתלקות מירושה על-מנת להבטיח נכסים מנושים היא פסולה וניתנת לביטול. עם ביטול ההסתלקות היה בידי הבנק לפעול להטלת עיקול על חלקו של האח בירושה לשם גביית החוב כלפיו.

במקרה נוסף, הגישו הנושים בקשה לתקן את צו הירושה ולהוסיף את הבן שהסתלק מחלקו בירושה, על-מנת לעקל את חלקו בעזבון. בית המשפט קבע, כי לנושים יש מעמד כלפי היורש כמעוניינים בעזבון. עוד קבע בית המשפט, כי מאחר שהעיקול נרשם לפי חלוקת העזבון ולפני הודעת ההסתלקות, אזי היורש לא היה רשאי להסתלק מהירושה. במקרה אחר בו בוטלה הסתלקותו של יורש, קבע בית המשפט, כי ההענקה אינה מחייבת קיומה של כוונת תרמית מצד המעניק, במובן של העדפת נושה אחד על פני אחרים, או אף כוונה להבריח נכסים מפני הנושים. הרציונל לביטול ההענקות הוא בכך, כי בפרק זמן מוגדר, הקודם למעשה פשיטת רגל, כאשר אדם יודע שמצבו הכלכלי מצוי בשפל, עליו להיות בראש וראשונה הוגן כלפי נושיו, בטרם יהא נדיב כלפי קרוביו. בנוסף, פסק בית המשפט העליון, כי אפילו אם הוטל עיקול לאחר שהיורש מסר הודעת הסתלקות, אבל התברר בדיעבד שהסתלקותו לא הייתה תקפה מבחינת הדין המהותי - אזי תבוטל ההסתלקות, ויינתן תוקף לעיקול הנכסים. בבוחנו את ההסתלקות יחיל בית המשפט לא רק את דיני הירושה, אלא גם את דיני תום הלב ותקנת הציבור, דיני פשיטת רגל, דיני חוזים, דיני בטוחות, הלכות שיתוף בין בני זוג וכל דין כללי רלוונטי.

הכותבים הן ממשרד עורכי-דין בר-און, כהן, עורכי-דין, אשר עוסק בתחום הליטיגציה - התדיינות בבית המשפט, דיני משפחה ודיני ביטוח ונזיקין, כולל רשלנות רפואית.
תאריך:  03/07/2018   |   עודכן:  03/07/2018
ורד כהן, רענן בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: נועה גרוסמן, בית המשפט המחוזי בתל אביב
03/07/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
הסיפור של המצביא הוונציאני המהולל, שצלח לנצח בקרב ימי את צי הטורקים שטבע בים, מקורו בסיפור שקרה במציאות אודות קנאת מלך שגרמה לו לחנוק למוות את אשתו. ויליאם שייקספיר, תוך ניתוח נפשי של כל הדמויות, המחצינות את אופיין האמיתי בפני הקהל, אך מעמידות פנים של דמויות חיוביות והכוונה במיוחד ליאגו. בניתוח זה מקבל הצופה מבט עמוק ומבין לנפש הנפשות הפועלות.
02/07/2018  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
רחוב שדרות הארבעה הוא רחוב ראשי בבית שאן. על שלטי הרחוב מצוין שם הרחוב בלבד, ללא פירוט כלשהו על שם מי נקרא ולמה. עברתי לא מכבר ברחוב זה והסתקרנתי לפשר שמו. עיון קצר בגוגל גילה לי כי הרחוב נקרא על שמם של יהודה ביבס, זוהרה ביבס, מזל אדרי וזאן פייר אלימי - ארבעת נרצחי פיגוע טרור שהתרחש בנובמבר 1974 כאשר חולית בת שלושה מחבלים שהגיעה מכיוון ירדן חדרה לבניין מגורים בעיירה בית שאן. עוד התברר לי כי מאחורי הפיגוע מסתתר סיפור שרבים לא מכירים אותו. במהלך התעללות מצד תושבים זועמים בגופות המחבלים שנהרגו בפיגוע זה השליכו התושבים שהיו אחוזי אמוק גופתו של אחד מנרצחי הפיגוע יהודה ביבס והציתו אותה.
02/07/2018  |  אלי אלון  |   כתבות
"פרשת פליישר" סימנה את סיום שלטונה של מפא"י בבאר-שבע 55 שנה לפרשה פוליטית מכוערת שהסעירה את העיר ועד היום חשים תושביה בתוצאותיה
02/07/2018  |  חנינא פורת  |   כתבות
שאול וולקוב, בן ה-59, מי שהיה עו"ד של העלייה הרוסית, השחקן, הזמר, הסופר, איש הטבע, נגן הגיטרה, כמעט ח"כ, פרשן חלומות, אמן פסיכודלי ו"היפי נצחי" לפי הגדרתו - הפך את דירתו הקטנה למוזאון אספנות עם כמיליון פריטים
02/07/2018  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il