|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
הסיפור העתיק ממשיך להתחדש [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

על עבדות וחירות התודעה

ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
22/04/2024  |   דרור אידר   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעה בְּמִצְרָיִם, וַיּוצִיאֵנוּ ה' אֱלהֵינוּ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה. עבדות היא בראש ובראשונה מצב תודעתי. אנחנו יכולים להיות חופשיים לפעול כרצוננו, ועדיין רוחנו תהיה עבדותית. העבד תלוי במבטו של האדון המאשר את קיומו ומספק לגיטימציה לפעולותיו. האדון יכול לבוא בדמות לחץ חברתי או הלך רוח עולמי.

כשמשה נשלח להוציא את בני עמו, הוא היה חייב לעורר קודם את תודעת החרות שלהם, לשכנע שמצבם אינו טבעי ופעם היו אבותיהם בני חורין. יש מצבים שבהם אנו שקועים עד צוואר בעבדות התודעה, עד שנדרשת התערבות אלוהית לטלטל ולשלוף אותנו ביד חזקה ובזרוע נטויה מהבוץ המנטלי והנפשי.

משה עצמו עבר תהליך דומה. הוא גדל בביתו של מנהיג האימפריה העולמית וייתכן שהיה יורש אותו. האם היה בטוח בזהותו? "וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה, וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו" - לכאורה, יצא אל אחיו העברים, כפי שכתב במאה ה-13 הרמב"ן: "כי הגידו לו אשר הוא יהודי, והיה חפץ לראותם בעבור שהם אחיו". לעומתו, במאה ה-12 כתב ר' אברהם בן עזרא שמשה יצא "אל אחיו המצרים, כי בארמון המלך היה", ושני הפירושים נכונים. ייתכן שבשלב הזה משה לא היה בטוח בזהותו ועם מי יקשור את גורלו. ורק כשהוא רואה איש צרפתי מכה איש עברי בשם אלפרד דרייפוס "מאחיו", תודעתו מתבהרת והוא מבין עם מי עליו לקשור את גורלו. "וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה, וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ - וַיַּךְ (=הרג) אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל". מבחינת משה זהו מרד בפרעה, אביו המאמץ. לאחר מעשה כזה, אין דרך חזרה. במונחים פסיכואנליטיים מדובר ב"רצח אב" שהוא תחילת השחרור ויציאת האישיות לעצמאות תודעתית.

עת מלחמה, עמנו נמצא בצרה ונאבק על קיומו. אופי המאבק שונה ממה שהיה מקובל בהיסטוריה - איננו מסתתרים יותר או נמלטים מחמת האויב המציק, אלא משיבים מלחמה. בשעה הזאת נדרשים יהודי העולם להתעלות מעל לתודעת הגלות ולעזור למאבק, כל אחד במקומו. וגם אם יקבלו פרסים ויעמדו מול קהל עוין, הבחירה בעמם צריכה להיות ברורה, אפילו ישלמו על כך מחיר. זה התנאי ליציאה ממצרים, ממיצרי התודעה הלאומית השבויה.

וְאִלּוּ לא הוצִיא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבותֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעה בְּמִצְרָיִם. השבוע שוחחתי עם אישה שעלתה בגיל צעיר מדרום אמריקה והקימה פה משפחה. "חוויתי אנטישמיות", אמרה, "זרקו עליי אבנים בשל יהדותי". הרהרתי באוזניה שבקריאת ההגדה בליל הסדר חשוב שתוסיף למילים העתיקות גם את סיפור יציאת מצרים שלה. אצלה זה לא "כאילו" אלא היא ממש יצאה ממצרים, חצתה מדבריות מים אדירים ושבה הביתה.

חכמינו סיפרו שלעברים הקדומים במצרים היו מגילות שבהן סופר על אביהם הקדמון אברהם, שיצא מארצו ומולדתו ובית אביו באור כשדים ללכת אל המולדת החדשה. עוד סופר על האב השלישי יעקב, שבשל הפחד מאחיו עשיו, יצא לגלות בחרן אצל דודו לבן, ורק אחרי עשרים שנה של תלאות שב עם משפחה מורחבת ורכוש גדול. רגע לפני הכניסה המיוחלת לארץ הוא נותר לבדו, ואז נלחם בו איש איום שביקש להשמידו. יעקב החדש לא ברח ולא הסתתר אלא השיב מלחמה עד שהכריח את אויבו להודות בתבוסתו ולברך אותו. אהה, אמרו קוראי ההגדה ההיא, בנקודה ההיא קיבלנו את השם ישראל, "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים - וַתּוּכָל!".

יש בנו עוצמות אדירות הממתינות לצאת אל הפועל ברגע שנשתחרר מעבדותנו. וכך קראו בהגדה ההיא והתנחמו מעוני השעבוד. הם העבירו מדור לדור את ההבטחה של יוסף, רגע לפני מותו: "אָנֹכִי מֵת, וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם, וְהֶעֱלָה אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב". ושוב חזר על הצופן והשביע את אחיו: "פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם, וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי מִזֶּה". יום אחד יגיע הגואל להשיב אתכם ארצה. הוא ישתמש בצופן הזה שיבקיע את תודעתכם ויפתח את שערי הגלות. "פקוד פקדתי", אני זוכר אתכם; הגיע הזמן לצאת לחופשי.

הזיכרון הזה שהעבירו הורים לילדיהם במחנות הריכוז המצריים, שמר את הגרעין הלאומי העברי העמוק שלא ייעלם לגמרי, התקווה הנושנה להיות עם חופשי במולדת העתיקה שלא הכירו אבל חלמו אותה על מצע עוניים.

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהושֻׁעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה וְרַבִּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טַרְפון שֶׁהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אותו הַלַּיְלָה, עַד שֶׁבָּאוּ תַלְמִידֵיהֶם וְאָמְרוּ לָהֶם רַבּותֵינוּ הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית. כיום, ההגדה משמרת חלק קטן מהמגילה הראשונית ורובה עוסק ביציאת מצרים של העם. מבין השורות אפשר לקרוא את מבטם של חכמינו על הגלות האחרונה תחת שלטונה של האימפריה הרומית שהחריבה את ירושלים ודיכאה את עצמאותנו. למעשה, ההגדה היא מסמך גנרי המניע כל דור להרהר במצבו ולצאת ממצרים של תקופתו.

בני ברק העתיקה שכנה ליד צומת מסובין של היום, ומכאן שמו. חכמי הדור שלאחר החורבן מתאספים דווקא בביתו של רבי עקיבא, תלמידם של ר' אליעזר ור' יהושע, ומספרים ביציאת מצרים כל הלילה הארוך של גלותם. הם עסקו ביציאת מצרים של דורם עד לקריאת שמע בעלות השחר, שחר הגאולה. דווקא בביתו של האידיאולוג הגדול של מרד בר כוכבא, רגע לפני פרוץ המרד בשנת 132, שנועד לשחרר אותנו מעולה של רומא, לקומם את הריסות ירושלים ולשקם את המקדש. לצערנו, המרד לא הצליח והמחיר היה נורא. אך לא לשווא חצבו אחינו לבניין חדש, כי מן האבנים האלה הצלחנו להקים את מלכות ישראל השלישית. הרוח הגדולה ההיא בערה בסתר במשך הלילה הארוך של גלותנו האחרונה, וברגע האמת הציתה את אש הקוממיות בשדות ישראל לקום ולצאת ממצרים של תקופתנו.

הסיפור העתיק ממשיך להתחדש. בתקופתנו זכינו לכתוב בו פרק חדש: הקמת מדינת ישראל. גם על יציאת מצרים הזאת חובה עלינו לספר. דווקא עכשיו, כשאחינו ואחיותינו נמצאים בצרה ובשביה ושמחתנו מהולה בעצב גדול, חשוב לספר את הסיפור הגדול הזה כדי לא להתבלבל בניווט, לזכור מהיכן באנו ולאן פנינו מועדות, גם אם בדרך אנו נדרשים לשלם מחירים כבדים. ההגדה החוזרת על סיפור השעבוד האכזרי בגלויותינו משננת לנו מהי האלטרנטיבה הנוראה. אנחנו מבינים שטוב לשלם את המחיר הכבד בעד עצמאותנו.

וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים כֻּלָּנוּ נְבונִים כֻּלָּנוּ זְקֵנִים כֻּלָּנוּ יודְעִים אֶת הַתּורָה מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרָיִם. וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח.

פורסם בדף הפייסבוק של דרור אידר
תאריך:  22/04/2024   |   עודכן:  22/04/2024
דרור אידר
+שיחה עם פרשת "מצורע"
11:39 22/04/24  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
פרשה לחג [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
+והגדת
08:41 22/04/24  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, החרות והמוסר האנושי
מה נשתנה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
הלילה הזה הוא הרבה מעבר לניקיונות, למאכלי גורמה, למלבושים חדשים, לכלים נאים והדורים, לביקור הדודה הנשכחת ולחיוך המנומס לשמע הבדיחה שסבא מספר בדיוק באותו מקום בהגדה, בכל ליל סדר, כבר עשרים שנים.
ההיערכות לקראת הילולת הרשב"י בל"ג בעומר, נמשכת כרגיל. עם זאת, בשלב זה עובדים רק על תשתיות הקבע, שישארו גם לשנים הבאות. טרם התקבלה החלטה סופית לגבי אופן קיום ההילולה השנה.
21/04/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשעתו, לפני קום המדינה וגם לאחר מכן נהוג היה בקהלים שונים, לרוב בקיבוצים לחבר הגדת פסח אקטואלית. היו בה סממנים מסורתיים כמו הנוסח הקלאסי אך המגמה הייתה ציונית מודרנית, דגש על חג האביב, חג החרות, החי והצומח.
21/04/2024  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד
21/04/2024  |  מירב ארד  |   כתבות
מבלים בחג הפסח בחו"ל: חג פסח עוד רגע מעבר לפינה ומשפחות רבות ינסו לנצל את החופשה הארוכה ולמצוא דילים בחו"ל. חופשת פסח השנה הולכת להיות יקרה מהרגיל, בייחוד בשל ירידה במספר הטיסות היוצאות והביטול ברגע האחרון של טיסות חברת איזיג'ט לישראל. למרות זאת, ניתן עדיין למצוא דילים של הרגע האחרון במחירים הגיוניים, הנה כמה מהם:
18/04/2024  |  מירב ארד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
קובי ברדה
קובי ברדה  |  
המוסדות (הנהלת קמפוס, משטרה וכו) מבועתים ובוחרים להתמודד בסגירת הקמפוס מוקדם מהרגיל או עיטוף הפסל ו/או שמירה עליו עם כוחות שיטור, אבל השינוי לא יוכל להגיע מפלסטרים שכאלה
תרצה הכטר
תרצה הכטר
האופרמנים אינו מחדש הרבה בנוגע לאירועים ההיסטוריים עצמם מאז ינואר 1933 אבל סגנון הכתיבה הייחודי והמושך של הרומן מחייה את התקופה הידועה לשמצה בהיסטוריה היהודית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il