|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

התקשורת האמריקנית (ז')

האיומים רציניים

הוועדה להגנת עיתונאים הוקמה במטרה לסייע לעיתונאים במדינות דיקטטוריות, אבל הרטוריקה של טראמפ מביאה אותה לעסוק גם בארה"ב: הגבלות גישה, נקמנות רגולטורית ואפילו איומים ברצח
25/02/2019  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
הטבח בעיתון באנאפוליס [צילום: בריאן וויטה, AP]

הרעיון שעיתונאים אמריקנים זקוקים להגנה, נשמע מוזר ואף על גבול האבסורד. במדינה בה שורר חופש ביטוי מהיום בו הוקמה, בה ניתן לומר כמעט כל דבר, בה יש אלפי ואולי רבבות אמצעי תקשורת, בה כמעט בכל עיירה יש עיתון - כאן צריך להגן על עיתונאים?

אבל מתברר שהתשובה חיובית. וכאן נכנסת לתמונה הוועדה להגנת עיתונאים, שהוקמה ב-1981 במטרה לקדם את חופש העיתונות ברחבי העולם, תוך הגנה על זכויותיהם ואף על גופם של עיתונאים. שורה של כתבי חוץ בולטים הקימו אותה בתגובה ליחס הברוטלי בו נתקלו הם ועמיתיהם מצידם של משטרים רודניים. כיום היא מעסיקה 27 איש במשרדיה בניו-יורק, יש לה נציגים בערים כמו בנגקוק, לונדון, בריסל, בוגוטה ומקסיקו סיטי, ובראשה עומדת מועצה בת 35 איש שרובם עיתונאים בכירים מאמצעי תקשורת מובילים.

הוועדה היא מלכ"ר המתקיים אך ורק מתרומות. הדוח השנתי שלה לשנת 2018 כולל את רשימת התורמים, והיא מכובדת בהחלט: פוקס המאה ה-21, חדשות ABC, אמריקן אקספרס, AP, אלק בולדווין, רשת בלומברג, רשת CBS, רשת CNN, דויטשה בנק, קבוצת דיסני-ABC, פייסבוק, פייננשל טיימס, פורבס, פורד, ג'נרל אלקטריק, גולדמן-זאקס, גוגל, HBO, רשת הרסט, בנק HSBC, הפטינגטון פוסט, מורגן-צ'ייס, אולפני MGM, מיקרוסופט, מורגן-סטנלי, ליגת NBA, ניו-יורק טיימס, ניו-יורקר, חברת פייזר, משפחת פריצקר, תומסון-רויטרס, קבוצת שוואב, קבוצת טיים, טוויטר, אובר, ואניטי פייר, וול סטריט ז'ורנל, וושינגטון פוסט, יאהו - אלו רק כמה מן הבולטים שבין מאות התורמים. בשנת 2017 הסתכמו הוצאותיה של הוועדה ב-7.5 מיליון דולר ויש לה נכסים ב-13 מיליון דולר.

פעולותיה העיקריות של הוועדה כוללות בעיקר חשיפה לציבור של פגיעות בעיתונאים ובחופש עבודתם, כך שעיתונאים יודעים היכן עליהם להיזהר וניתן לגייס לעזרתם את הציבור, הממשלות והפוליטיקאים. הוועדה מפרסמת דוחות שנתיים ומחקרי עומק בתחומי פעילותה, וגם מעניקה ייעוץ בזמן אמת לעיתונאים הנקלעים לצרה ומבקשים את עזרתה. היא גם מעניקה מדי שנה את הפרס לחופש העיתונות, במטרה לעודד עיתונאים לדבוק במשימותיהם למרות הקשיים והאיומים. בשנה שעברה הוענקו הפרסים לעיתונאים מסודן, ונצואלה, וייטנאם ואוקראינה. האם ייתכן שבקרוב יהיה מקום להעניק אותם גם לעיתונאים מארה"ב? האם הם באמת מאוימים כמו במדינות אלו?

הרבה יותר "אויבי האומה"
אלרבק. "עוינות שמגיעה מהדרגים הגבוהים ביותר"

"הדבר היותר-מטריד לגבי CNN הוא, שאחרי המקרה הזה היו קריאות לטראמפ לרסן את ההתקפות שלו על התקשורת – אבל הוא לא נענה להן. באווירה בה עיתונאים חשופים לאיומים ומרגישים פגיעים, הוא הגביר את ההתקפות במקום להפחית אותן. טראמפ השתמש בביטוי 'אויבי העם' אחרי הטבח באנאפוליס הרבה יותר מאשר לפניו"

"דיברנו עם מערכות ועם עיתונאים שנקטו אמצעים להגן על בטחונם", משיבה אלכס אלרבק, מנהלת פעילות הוועדה בצפון אמריקה. "גם בעבר היו איומים על חייהם של עיתונאים, וכבר נרצחו עיתונאים בארה"ב – בעיקר כאלו שכתבו בווייטנאמית ובספרדית. אבל כעת לוקחים את האיומים יותר ברצינות". הטבח בו נרצחו חמישה עובדים אשתקד במערכת העיתון The Capital בעיר אנאפוליס ואיומי הפצצות שנשלחו למשרדי CNN בניו-יורק, גרמו לכולם להתייחס לכך כאל משהו ממשי המצריך מענה רציני.

לוועדה אין מידע מספרי על האיומים, אלא מדובר בהתרשמות רוחבית: "אנחנו מקבלים שיחות, רואים ציוצים, מדברים עם מערכות ושומעים על הרבה יותר איומים", אומרת אלרבק. "אנחנו מצויים ברגע של עוינות גוברת כלפי העיתונות, שמגיעה מהדרגים הגבוהים ביותר של הממשל – דונלד טראמפ. וזה משולב עם תרבות דיבור תוקפנית מאוד".

אלרבק אומרת, כי כל הנשיאים מותחים ביקורת על התקשורת – וזה סימן טוב: "לא היית רוצה שהממשלה תהיה מיודדת מדי עם התקשורת". לכן, היא וחבריה אינם מודאגים מעצם הביקורת של טראמפ, אלא מהטון ומהתדירות שלה, "שעלולים ליצור אווירה אלימה ולהקשות על עיתונאים לבצע את עבודתם".

אולי טראמפ צודק בביקורתו? אני לא מצליח לראות מאמרים חיוביים עליו בוושינגטון פוסט ובניו-יורק טיימס.

"אנחנו לא בוחנים את התוכן של הפרסומים. לא משנה לנו מה אתה אומר, אלא שתוכל לדווח בצורה בטוחה, מבלי להיות חשוף לאיומי פגיעה או כליאה. הרבה מהדיווחים על טראמפ דומים לאלו שהיו על נשיאים קודמים, אבל אצלו יש הרבה יותר על מה לדווח".

לדעת אלרבק, יש להבדיל בין הטבח באנאפוליס לבין האיומים על CNN, במענה לשאלה האם טראמפ נושא באחריות עקיפה לאירועים אלו. במקרה של אנאפוליס, הרוצח ג'רוד ראמוס הוא אדם מופרע קשות (כלשונה), שכבר איים בעבר על עיתונים; לכן יהיה זה בלתי אחראי לקשור את מעשיו לרטוריקה של הנשיא. שונה המצב לגבי סיזר סאיוק, האיש ששיגר את האיומים ל-CNN ולפוליטיקאים בכירים (כולל הזוג אובמה), שכן מדובר בתומך נלהב של טראמפ.

"הדבר היותר-מטריד לגבי CNN הוא, שאחרי המקרה הזה היו קריאות לטראמפ לרסן את ההתקפות שלו על התקשורת – אבל הוא לא נענה להן. באווירה בה עיתונאים חשופים לאיומים ומרגישים פגיעים, הוא הגביר את ההתקפות במקום להפחית אותן. טראמפ השתמש בביטוי 'אויבי העם' אחרי הטבח באנאפוליס הרבה יותר מאשר לפניו".

אכזבה קשה מממשל אובמה
מתעדים כל הפרה של חופש העיתונות בארה"ב

"קשה להאמין שהממשל הנוכחי ישפר את הגישה למידע ואת השקיפות, אבל אנחנו רוצים להכין את הבסיס למדיניות חיובית בעתיד. זה חשוב גם כדי להציג דוגמא לעולם. יש מקרים בהם אומרים לעיתונאים אמריקנים בחו"ל: תראו מה קורה אצלכם. נשיא קמבודיה אפילו העביר חוק נגד העיתונות וציטט את טראמפ"

גם המצב הכלכלי משפיע, ממשיכה אלרבק, משום שלאמצעי התקשורת יש כעת פחות אמצעים להשקיע בהגנה הפיזית, ופחות כסף לנהל מאבקים משפטיים לקבלת מידע. בהקשר הזה, בו הוועדה פעילה רבות בארה"ב, יש בפיה של אלרבק ביקורת קשה על הממשל הקודם: "ממשל אובמה השתמש בחוק הריגול נגד מקורות עיתונאיים יותר מכל הממשלים שקדמו לו. ברק אובמה הבטיח שהממשל שלו יהיה הכי שקוף בהיסטוריה, ואין ספק שהוא לא היה כזה. היה לו רקורד מאכזב במובנים רבים – מעקבים, האזנות וכדומה".

לממשל יש דרכים נוספות להתנכל לעיתונאים – למשל במניעת גישה ובהכשלת עסקות. זוכרים כיצד הבית הלבן ניסה למנוע את כניסתו של ג'ים אקוסטה, ראש צוות ה-CNN? זו הייתה נקמנות על דיווחיו, קובעת אלרבק. וגם סמכויות האסדרה יכולות לשמש לנקמנות: האם התנגדותו של ממשל טראמפ למיזוג בין טיים-וורנר, בעלת CNN, לבין ענקית התקשורת AT&T הייתה קשורה לעימות המתמשך בין טראמפ לרשת? האם היחס העוין של הממשל לאמזון קשור לעובדה שג'ף בזוס הוא גם הבעלים של וושינגטון פוסט? "קשה להוכיח את הקשר, אבל אין ספק שזה מטריד, לנוכח ההצהרות של טראמפ".

הדבר הטוב ביותר כרגע הוא מה שלא קרה: לא התממשו החששות שממשל טראמפ יוביל חקיקה להגבלת חופש העיתונות. "המצב החמיר, אבל לא בקנה המידה שחשבנו", אומרת אלרבק. וזה לא שטראמפ אינו רוצה; הוא אינו יכול. בארה"ב אין חוק לשון הרע ברמה הפדרלית בו הוא יכול להתערב, ויש פסיקה פה אחד של בית המשפט העליון ולפיה רף ההוכחה בלשון הרע כלפי עובדי מדינה הוא גבוה יותר. אז טראמפ "מסתפק" בחתירה חוזרת ונשנית תחת העיתונות, כמובן תוך שימוש בלתי פוסק בכינוי fake news, ואיומים להפעיל מעקבים והאזנות נגד עיתונאים.

מה אתם עושים מול ההתפתחויות הללו?

"אנחנו מעניקים לעיתונאים ייעוץ לגבי בטחונם, כולל לגבי הטרדות ברשת. אנחנו יכולים לסייע לגופי תקשורת קטנים, שאין להם אמצעי בטיחות משל עצמם. לפני שנתיים התחלנו לתעד כל הפרה של חופש העיתונות בארה"ב: חקירות בגבול, צווים וכדומה. הרעיון עלה עוד קודם לכן, אבל אין ספק שבחירתו של טראמפ האיצה את יישומו.

"אנחנו עובדים מול הקונגרס, כי יש מחוקקים רבים המחויבים לחופש העיתונות. קשה להאמין שהממשל הנוכחי ישפר את הגישה למידע ואת השקיפות, אבל אנחנו רוצים להכין את הבסיס למדיניות חיובית בעתיד. זה חשוב גם כדי להציג דוגמה לעולם. יש מקרים בהם אומרים לעיתונאים אמריקנים בחו"ל: תראו מה קורה אצלכם. נשיא קמבודיה אפילו העביר חוק נגד העיתונות וציטט את טראמפ".


חשש מפגיעה קשה באמון

עד כמה שהדבר יישמע מפתיע, בארה"ב – בניגוד לישראל – אין לעיתונאים חיסיון על מקורותיהם, וכבר קרה שעיתונאים נכלאו משום שסירבו למלא אחרי צו משפטי שהורה להם לחשוף מקור. "רוב הממשלים נמנעו מזה; בממשל טראמפ זה עלול להיות במספרים גדולים יותר" – חוששת אלרבק, אם כי חייבים לומר שזה לא קרה בשנתיים הראשונות של נשיאותו. סכנה נוספת, שגם היא טרם התממשה, היא העמדת עיתונאים לדין על-פי חוק הריגול.

שתפי אותנו בתרחיש הגרוע ביותר והטוב ביותר שלך לשנתיים הקרובות.

"התרחיש הגרוע ביותר הוא שחלקים נרחבים מהציבור האמריקני יראו את העיתונאים כ'אויבי העם' ותהיה ירידה חדה באמון בעיתונות. התרחיש הטוב ביותר הוא שאחרי ממשל טראמפ יהיה ממשל חדש, שירצה לבדל את עצמו מהממשל הקודם ויעביר חוקים שיגדילו את הגישה למקורות, את השקיפות ואת חופש המידע. לגבי הממשל הנוכחי – אולי טראמפ קצת ימתן את הרטוריקה שלו, זה הכל. התרחיש הריאלי ביותר הוא שהממשל ימשיך בשלו ושהעיתונות תמשיך בשלה".

תאריך:  25/02/2019   |   עודכן:  25/02/2019
איתמר לוין, ניו-יורק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
  • יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף מהמפלגה הדמוקרטית, פרסם בסוף השבוע (22.2.19) בוושינגטון פוסט מכתב גלוי לעמיתיו הרפובליקנים. הדברים נכתבו בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריהם.

25/02/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנשיא דונלד טראמפ מאוכזב יותר ויותר ממנהל המודיעין הלאומי, דן קואטס, שהוא עצמו מינה לתפקיד, ובממשל יש החוששים שיפטר אותו בקרוב – מדווח (יום ד', 20.2.19) וושינגטון פוסט.
20/02/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ההימור של ראש ממשלת יפן, שינזו אָבֶּה, על דונלד טראמפ עלול להתגלות כאחד הגרועים ביותר בהיסטוריה. תשעה ימים לאחר הבחירות בנובמבר 2016, מיהר אבה לטראמפ טאואר בניו-יורק – המנהיג הזר הראשון שבא לברך את הנשיא הנבחר. 67 ימים מאוחר יותר הודיע טראמפ שהוא עושה בדיוק את מה שיפן חששה ממנו: מוציא את ארה"ב מהסכם הסחר הטרנס-פסיפי, לאחר ארבע שנים בהן עמל אבה לצרף אליה את יפן.
20/02/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
במועדון הגולף של דונלד טראמפ בווסט פאלם ביץ' שבפלורידה תלויה תמונה שלו מימי "המתמחה", אצבעו מונפת בתנועת "אתה מפוטר" בתוספת הכיתוב: "האם אתה מסוגל לעשות את הצעד?". התמונה הזאת כנראה עדיין חקוקה במוחו של הנשיא, מה שמסביר מדוע הוא מנסה להציג כל תבוסה כניצחון – כותב טימותי או'בריאן, עורך הדעות של אתר בלומברג.
19/02/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
16 מדינות בארה"ב - כולל שתי הגדולות ביותר, קליפורניה וניו-יורק - הגישו (יום ג', 19.2.19) לבית המשפט הפדרלי בסן פרנסיסקו תביעה נגד הנשיא דונלד טראמפ, בשל הכרזת מצב החרום לצורך בניית חומה לאורך כ-400 ק"מ בגבול ארה"ב-מקסיקו.
19/02/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי  
סכנת משבר חוקתי בארה"ב  /  איתמר לוין
טראמפ: החומה - מצב חרום  /  איתמר לוין
בכירים דנו במאי 2017 בהדחת טראמפ  /  איתמר לוין
לבנות חומה במימון אל-צ'אפו  /  איתמר לוין
הסכמה עקרונית למניעת השבתה  /  איתמר לוין
סכנה להשבתת הממשל בארה"ב  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il