הגיע הזמן להפעיל את נשק יום הדין כדי למנוע עוד בחירות מיותרות והרסניות, העלולות לעלות בחיי אדם. הגיע הזמן להעלות את הצעת החוק שתמנע מנאשם בפלילים - קרי: בנימין נתניהו - להתמנות לראש הממשלה. זה הדבר הכי נכון, משום שהסיבה היחידה שהלכנו לשלוש מערכות בחירות ושאנחנו בדרך לרביעית, היא החישובים הפוליטיים-משפטיים של נתניהו.
למי שכבר שכח ולמי שרוצה להשכיח - נזכיר, שכל העסק החל כאשר נתניהו למד בדצמבר 2018 שהחשדות נגדו מתקרבים לשלב השימוע והוא הקדים את הבחירות בתקווה לסנדל את הפרקליטות. זה לא הצליח (מה שלא מפריע לנתניהו ולתומכיו להפוך את העובדות ולטעון שהפרקליטות כיוונה את התיק לערב הבחירות), ומאז אין לנתניהו רוב להרכבת ממשלה - משום שאביגדור ליברמן (כך לפחות הוא אומר פומבית)I אינו מוכן לשבת עם חשוד/נאשם. כעת אנחנו מתקרבים לבחירות משום שנתניהו עושה הכל כדי שלא לקיים את הסכם הרוטציה. ראשית, אם יהיה חבר ממשלה מן המניין, ייתכן שבג"ץ יכפה עליו להתפטר. שנית, הרבה יותר נוח לו לנהל את משפטו (ואת המערכה נגד רשויות האכיפה ובתי המשפט)I מהמעמד של ראש הממשלה מאשר מזה של ראש הממשלה החליפי.
בג"ץ קבע שנתניהו יכול להרכיב את הממשלה למרות כתב האישום נגדו, משום שהחוק אינו אוסר זאת. משמע: אם החוק יאסור זאת, נתניהו לא יוכל להרכיב את הממשלה. חד וחלק. לא בטוח שבמצב נורמלי, היה מקום לאיסור כזה; ככלות הכל, הדבר יאפשר למעשה ליועץ המשפטי לממשלה להדיח ראש ממשלה או למנוע מן המועמד שניצח להרכיב אותה. אבל אנחנו לא במצב נורמלי, מכל הכיוונים. אנחנו בחוסר יציבות פוליטית מוחלט. אנחנו בעיצומו של משבר בריאותי-כלכלי חסר תקדים. ואנחנו במצב בו ראש הממשלה מהתל בכולנו בגלל משפטו.
בחירות נוספות עכשיו יהיו אסון. המדינה שוב תיכנס לשיתוק, כאילו לא די לנו בשנתיים של חוסר תפקוד. ב-2021 נמשיך לעבוד על בסיס תקציב 2018 שאושר ב-2017. לא יהיה מפכ"ל קבוע, לא יהיה פרקליט מדינה קבוע, לא יהיו הרבה בכירים מקצועיים במשרדי הממשלה. לא ניתן יהיה לקבל החלטות כלכליות מכריעות. קיים חשש ממשי ל"רפואת בחירות" מול הקורונה והימנעות מצעדים חיוניים על-מנת שלא להרגיז את הבוחרים או קבוצות ספציפיות מתוכם. לכן, בחירות כאלו עלולות להרוס את המשק ולהרוג ישראלים.
את הבחירות הללו חייבים למנוע. המכשול הראשון, העיקרי ואולי היחיד בפני יציבות פוליטית הוא בנימין נתניהו. הוא לא מוכן ללכת, הוא מוכן להפר הסכם חתום כדי שלא ללכת, הוא מוכן לשחק עם כולנו כדי להבטיח שלא ילך, הוא מוכן לסכן את המדינה ותושביה כדי להבטיח שלא ילך. אז חייבים להראות לו את הדלת, ולתת לו לבחור: או שתמשול בצורה אחראית ותמנע בחירות, או שאפילו אם תנצח בבחירות - בעוד חצי שנה לא תהיה ראש הממשלה.
יש להניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק לפיה נאשם בעבירות שיש עימן קלון אינו יכול להרכיב ממשלה חדשה (להבדיל מהדחתו של מי שכבר מכהן). אם כחול-לבן תתמוך בה, יהיה לה רוב בכנסת. אומרים שיו"ר הכנסת, יריב לוין, ימנע דיון בהצעה כזאת. אבל בג"ץ כבר הוכיח (במקרה של יולי אדלשטיין) שהוא יתערב אם יו"ר הכנסת ישתמש לרעה בכוחו מול רוב חבריה. ייתכן שיש בעיה תקנונית להעלות שוב את ההצעה לאחר שנדחתה לפני חודשים אחדים. אבל אותו רוב יכול גם לשנות את תקנון הכנסת.
הגשת הצעה כזאת תשנה את כל המשחק. אם נתניהו יקדים את הבחירות, הוא יסתכן בכך שלא יהיה ראש הממשלה - ואז יאבד את כל היתרונות שהתפקיד נותן לו בהליך הפלילי. ואם הוא ירצה למנוע את אישור החוק, יהיה עליו לנהל את הממשלה בצורה ממלכתית ואחראית ולעמוד בהסכם הקואליציוני ככתבו וכלשונו (כולל התקציב הדו-שנתי והרוטציה). ואם החוק יעבור - תוסר אבן הנגף ששמה בנימין נתניהו מדרכה של המדינה לממשל תקין שאין חיוני ממנו בשעת חרום.