|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
דרעי אמש. התחייבות צריך לקיים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

דרעי יכול להתמנות ליו"ר הכנסת? כנראה לא

ניתוח פסק הדין מלמד, כי דרעי אינו רשאי לקבל שום תפקיד ממלכתי בכיר סביר להניח שעתידו של העבריין והשקרן הסדרתי ישוב ויעסיק את בתי המשפט
19/01/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשלה 37   |   תגובות

אחד הפתרונות שעלו לאוויר ביממה האחרונה לבעיית אריה דרעי, הוא למנותו ליו"ר הכנסת. לא בטוח שזה יקרה, לא בטוח שבנימין נתניהו רוצה, לא בטוח שאריה דרעי מוכן, ויהיה מעניין לראות את החרדים מקבלים שוב את אמיר אוחנה ההומוסקסואל המוצהר לידם בשולחן הממשלה וכמי שיצטרכו לעבוד מולו בצורה יום-יומית אם יתמנה לשר. אבל הבה נבדוק אפשרות זו במשקפי פסיקתו של בג"ץ.

פסילתו של דרעי לשמש כשר בנויה על שני נימוקים: אי-סבירות קיצונית במינויו של מי שהורשע שלוש פעמים, כולל פעם אחת לפני פחות משנה; ומניעוּת והשתק במינויו של מי שהתחייב בפני בית המשפט לפרוש מהחיים הפוליטיים (הוא מנוע מלפעול אחרת והוא לא יכול כעת לטעון אחרת). על פניו, שני הנימוקים - במיוחד השני שבהם, אותו אימצו בצורה מלאה או חלקית רוב שופטי ההרכב - תופסים גם לגבי תפקיד יו"ר הכנסת.

נתחיל מחוסר הסבירות. נכון שהעילה הזאת יותר בעייתית כאשר מדובר במינוי בידי רוב חברי הכנסת ולא בידי ראש הממשלה (בג"ץ העיר אתמול, שאמון הכנסת ניתן בממשלה כקבוצה ולא בשר ספציפי). נכון שבית המשפט העליון ממעט מאוד להתערב בעבודת הכנסת, בנהליה ובמינוייה. אך לפי מה שאמרו אתמול כמה מן השופטים שפסלו את המינוי לשר בשל עילת הסבירות, קשה לראות אותם מאשררים למנות את אותו אדם לתפקיד שבמדרג הטקסי הוא השני בחשיבותו בישראל (וגם ממלא-מקום נשיא המדינה). הנה כמה ציטוטים.
בג"ץ 8948/22, אילן שיינפלד ואח' נ' הכנסת ואח' / פס"ד
פסילת מינויו של אריה דרעי לשר הפנים ושר הבריאות
בג"ץ 8948/22, אילן שיינפלד ואח' נ' הכנסת ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסילתו של אריה דרעי לשמש כשר הפנים ושר הבריאות

השכל הישר וההגינות הבסיסית
חיות ופוגלמן. אמירות קשות [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

הנשיאה אסתר חיות: "כהונתו כשר בממשלת ישראל יש בה משום פגיעה חמורה וקשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון בישראל ובעקרונות היסוד של ניקיון כפיים וטוהר המידות, שלהם מחויבים נבחרי הציבור".

המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן: "בהינתן הרשעתו החדשה, לא ניתן להתייחס אל דרעי כמי 'ששב למוטב' או כמי 'שריצה את עונשו ולא שב לבצע מעשי עבירה'. נהפוך הוא: הצטרפותה של ההרשעה החדשה מלמדת על דפוס של פגיעה בשלטון החוק".

השופטת ענת ברון: "מונח לנגד עינינו צבר של הפרות חוק ואמון, שרשרת של חציית קווים אדומים... לא ניתַן לתת יד ל'נירמול' מצב שבו מי שנושא על גבו מטען פלילי חורג לפי כל קנה מידה, ומבזה את בית המשפט בהצגת מצג שווא בנוגע לפרישתו מהחיים הפוליטיים, יכהן בתפקיד שר בישראל. תוצאה אחרת תביא לזילות ערכי היסוד של שלטון החוק וטוהר מידות שלטוני, שהם מאבני הבניין שעליהן מושתתת הדמוקרטיה בישראל".

השופטת יעל וילנר: "מכלול הנסיבות מלמד אפוא על דפוס חוזר מצד דרעי, של זלזול ופגיעה בשלטון החוק וביצוע עבירות פליליות שקורבנן הוא הציבור בישראל. דפוס זה עומד בסתירה לציפייה מאישי ציבור, ואף לחובה המוטלת עליהם, לשמור על עיקרון טוהר המידות, ולשמש, כאמור לעיל, דוגמה ומופת לעם, ולהיות נאמנים וראויים לאמון שאזרחי המדינה העניקו להם".

נכון שהדברים נאמרו על כהונת שר, אך לא קשה לראות את שופטי הרוב חוזרים עליהם גם לגבי תפקיד יו"ר הכנסת. להעמיד בראש הרשות המחוקקת עבריין סדרתי המפגין בוז לערכי החוק ומציג בפני בית המשפט מצג שווא? לא צריך להיות שופט אקטיביסט כדי להבין שהשכל הישר וההגינות הבסיסית זועקים נגד מינוי שכזה (וזה לא שאנחנו מצפים לתכונות אלו מצד פוליטיקאים בכלל והקואליציה הנוכחית בפרט).

לכנסת הוא כן יכול היה להיבחר
הנאשם מתעקש למנות את העבריין

אבל גם אם שמים בצד את עילת הסבירות, עילות המניעוּת וההשתק אמורות למנוע את מינויו של דרעי ליו"ר הכנסת. פרישה היא פרישה היא פרישה. במיוחד כאשר הבטחת הפרישה העניקה לדרעי הטבות משמעותיות: בית משפט השלום אישר את הסדר הטיעון המקל עימו (רק מאסר על תנאי בעבירות מס, שברירת המחדל בהן היא לכל הפחות עבודות שירות) ולא דן בשאלת הקלון. בג"ץ למעשה קבע אתמול, שדרעי רימה ביודעין את הפרקליטות, השופט שמואל הרבסט והציבור. די היה לקרוא את הפרוטוקול של משפטו ולהשוותו לדבריו למחרת (למחרת!) ולמעשיו מיד לאחר מכן, כדי להגיע למסקנה הברורה הזאת.

לכמה זמן דרעי אמור לפרוש? בזה לא עסקו השופטים. רק אלכס שטיין (השמרן המובהק שהביאה איילת שקד) העיר, כי לדעתו מדובר לכל הפחות בקדנציה הנוכחית. האם הוא יכול לקבל תפקיד שאיננו שר? שוב, זה לא עלה לדיון, אבל השלכה הגיונית של פסק הדין מלמדת שמדובר בכל תפקיד ביצועי בכיר.

כאן יכולה לכאורה להיכנס לתמונה סוגיה מעניינת: שיהוי. ניתן לומר, כי מי שסבר שדרעי התחייב לפרוש והפר את התחייבותו, צריך היה לטעון שהוא לא יכול היה להתמודד לכנסת; ואז הזמן הנכון לעתור נגדו היה בעת הגשת רשימות המועמדים באוקטובר שעבר. מי שלא עתר במועד ונזכר מאוחר יותר, יכול להיתקל בטענת שיהוי (לא התיישנות שהיא פרק זמן הקבוע בחוק, אלא עיכוב בלתי מוגדר הנמדד בנסיבות העניין): לא באת בזמן, עכשיו הוא חבר כנסת וניתן למנותו לתפקידים בכנסת.

אולם, מי שהיה טוען שדרעי אינו יכול להיבחר לכנסת בשל התחייבות הפרישה, היה נתקל במחסום גבוה וכנראה בלתי-עביר. ראשית קיים מעמדה הנכבד במיוחד של הזכות להיבחר. חוק יסוד הכנסת קובע במפורש מי אינו רשאי להיבחר, ואין זה סביר וראוי להוסיף עילות שאינן קבועות בו (במקרה של דרעי – מניעות והשתק).

לעומת זאת, אין זכות-על להתמנות לשר או ליו"ר הכנסת או לכל תפקיד אחר. לכן, מי שמתחייב בפני בית המשפט והציבור לפרוש מן החיים הפוליטיים, ומקבל בתמורה הקלה משמעותית בהליך הפלילי נגדו, חייב לעמוד בהתחייבות זו. ואם הוא אינו עומד בה ומוגשת עתירה נגדו – הוא אינו יכול לומר "לא התכוונתי" או "הנסיבות השתנו". כן, זו כנראה תפיסה שתהיה זרה לרוב המכריע של הפוליטיקאים – מילה היא מילה, התחייבויות צריך לקדם, חובה לומר אמת – אבל לפחות בבית המשפט עוד יש לה משמעות.

לכן, דומה שטענת שיהוי לא תסייע כאן לדרעי. לא הוגשו עתירות נגד התמודדותו לכנסת, כי זכותו להתמודד גוברת על התחייבותו לפרוש. אבל התחייבות זו עומדת לו לרועץ כאשר הוא רוצה להתמנות לתפקיד שמעבר לחבר כנסת.

אז איזה תפקיד דרעי כן יכול לקבל? קשה מאוד לומר. האם יו"ר ועדה בכנסת הוא חלק מן הבחירה המקורית לבית המחוקקים או מינוי? האם בנימין נתניהו יכול לתת לו תפקיד בכיר בלשכתו ולהפוך אותו לשר צללים? מה יקרה אם דרעי יפרוש אבל ינהל בשלט רחוק, דרך שר בובה, את משרדי הפנים והבריאות? השאלות הללו מן הסתם יעסיקו את הזירה הפוליטית, הציבורית וכנראה המשפטית. זה מה שקורה כאשר עבריין ושקרן סדרתי מתעקש להישאר בצמרת המשטר בישראל – וזה מה שקורה כאשר נאשם בשחיתות מאפשר לו לעשות זאת.

תאריך:  19/01/2023   |   עודכן:  19/01/2023
איתמר לוין
+הממשלה תאשר את מינוי ד"ר בן הרא״ש למנכ״ל משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי
15:19 19/01/23  |  מירב ארד
שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף, יעלה ביום ראשון (22.1.23) את מינויו של ד"ר אלעזר בן הרא"ש לתפקיד מנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל (משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי) זאת, לאחר שד״ר בן הרא״ש עבר את אישור ועדת המינויים של נציבות המדינה פה אחד.

ד״ר אלעזר בן הרא"ש, יליד 1979 (נשוי + 4), בעל ניסיון ניהולי עשיר עסק בהתוויית מדיניות, מחקר הטמעה ניהול פרויקטים בהיקפים משמעותיים בתחומי התכנון והנדל"ן, קרקע וסטוטוריקה.

+מיארה אינה קובעת לו"ז לפיטורי דרעי
12:02 19/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הבהירה אמש לנתניהו שהוא חייב לפטר את דרעי בעקבות פסיקת בג"ץ - אך לא הקציבה זמן לכך; חוק יסוד הממשלה ופסק הדין לא קובעים אף הם את לוח הזמנים
נתניהו אמש בביתו של דרעי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+סמוטריץ' חתם על צו המבטל את המכס על גבינות
10:48 19/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ביטול המכס יגדיל את מגוון הגבינות המיובאות כך שהצרכן יוכל ליהנות ממבחר רחב יותר של גבינות  ▪  שר האוצר: "אזרחי ישראל נאנקים תחת הנטל והצעדים הראשונים שלנו כוללים בלימה של העליות במחירים וכעת צעדים של פתיחת השוק לייבוא ותחרות"
סמוטריץ'. יותר גבינות על המדף [צילום: רשות המיסים]
+מסתמן: דרעי יסרב להתפטר ונתניהו יצטרך לפטרו
10:30 19/01/23  |  עידן יוסף
יו"ר שס אריה דרעי אמר אמש בשיחות עם מקורביו כי הוא דבק בעמדתו לא להתפטר מתפקידו כשר, למרות החלטת בג"ץ לפסול את מינויו. משמעות ההחלטה היא כי כדי לקיים את פסיקת שופטי בג"ץ, יהיה על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר אותו בהקדם (וואלה).
+בן-גביר הגיע לביקור חיזוק אצל דרעי
09:11 19/01/23  |  עידן יוסף
יו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן-גביר הגיע הבוקר לביקור חיזוק בביתו של יו"ר שס השר אריה דרעי בהר נוף.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרעי יכול להתמנות ליו"ר הכנסת? כנראה לא
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
יו״ר ש״ס, השר אריה דרעי, אמר כי צפה שבית המשפט העליון יפסול את מינויו לשר וכי הוא שמח שהשופטים אמרו את דברים שהפסיקה נגמרה ברוב של 10 שופטים מול אחד.
18/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
1. בג"ץ הורה לבנימין נתניהו לפטר את אריה דרעי. זו השורה התחתונה של פסק הדין (18.1.23). לעשרת השופטים שתמכו בהחלטה היו הנמקות שונות, שלהבדל ביניהן יש חשיבות מעשית רבה. לפני כן נעיר, שבפסילתו של דרעי תמכו שלושה מבין ארבעת השופטים הנחשבים לשמרנים ואשר אותם מינתה איילת שקד: דוד מינץ, יעל וילנר ואלכס שטיין. רק יוסף אלרון, גם הוא מאותה קבוצה, סבר שיש לדחות את העתירות ולשלוח את נתניהו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט נעם סולברג.
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
"אדם שפעם אחר פעם במשך עשרות שנים ובעודו משמש בתפקידים ציבוריים בכירים, חוזר ומבצע עבירות פליליות מבלי להפנים את חומרת מעשיו ונוהג בזלזול מופגן כלפי בית משפט ושלטון החוק, אינו מתאים לשמש כשר במדינת ישראל. כך מתחייב משום הגנה על טוהר המידות של הממשלה ועל ניקיון כפיו של השלטון". כך אומרת (18.1.23) השופטת ענת ברון, בהחלטתה על פסילתו של אריה דרעי מלכהן כשר הפנים ושר הבריאות.
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"מכלול הנסיבות מלמד אפוא על דפוס חוזר מצד דרעי, של זלזול ופגיעה בשלטון החוק וביצוע עבירות פליליות שקורבנן הוא הציבור בישראל. דפוס זה עומד בסתירה לציפייה מאישי ציבור, ואף לחובה המוטלת עליהם, לשמור על עיקרון טוהר המידות, ולשמש, כאמור לעיל, דוגמה ומופת לעם, ולהיות נאמנים וראויים לאמון שאזרחי המדינה העניקו להם".
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"בהינתן הרשעתו החדשה, לא ניתן להתייחס אל דרעי כמי 'ששב למוטב' או כמי 'שריצה את עונשו ולא שב לבצע מעשי עבירה'. נהפוך הוא: הצטרפותה של ההרשעה החדשה מלמדת על דפוס של פגיעה בשלטון החוק". כך אומר (18.1.23) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בהחלטתו לפסול את מינויו של אריה דרעי לשר.
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il