|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
דרעי ומועצת חכמי התורה, הערב [צילום: דוברות ש"ס] בג"ץ בדיון בעניין דרעי [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

המשמעות מרחיקת הלכת של פסק הדין:

בג"ץ טרק את הדלת על מינויו של דרעי לשר

ארבעה שופטים פסלו את המינוי בנימוק של אי-סבירות, אותו מתיימרת הרפורמה של לוין לבטל - אבל לפחות ארבעה נוספים קבעו שדרעי חייב לקיים את הבטחתו לפרוש מהחיים הפוליטיים, לפחות בקדנציה הנוכחית ל-161 עמודי פסק הדין יש השלכות גם לעתירות הצפויות נגד הרפורמה
18/01/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   ממשלה 37   |   תגובות

1. בג"ץ הורה לבנימין נתניהו לפטר את אריה דרעי. זו השורה התחתונה של פסק הדין (18.1.23). לעשרת השופטים שתמכו בהחלטה היו הנמקות שונות, שלהבדל ביניהן יש חשיבות מעשית רבה. לפני כן נעיר, שבפסילתו של דרעי תמכו שלושה מבין ארבעת השופטים הנחשבים לשמרנים ואשר אותם מינתה איילת שקד: דוד מינץ, יעל וילנר ואלכס שטיין. רק יוסף אלרון, גם הוא מאותה קבוצה, סבר שיש לדחות את העתירות ולשלוח את נתניהו ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט נעם סולברג.

הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית וענת ברון קבעו שמינויו של דרעי הוא בלתי סביר בצורה קיצונית, בשל עבירות המס בהן הודה לפני פחות משנה ואשר מצטרפות לעברו הפלילי הישן. פוגלמן וברון אף מדברים על דפוס פעולה עברייני של מי שחוזר לסורו שוב ושוב. ההנחה הייתה, שבתרחיש הכי גרוע מבחינתם - נתניהו יפטר את דרעי והם יחכו חודש-חודשיים לאישור הרפורמה של יריב לוין שתבטל את עילת הסבירות.

זה היה בעייתי ביותר (מבחינה חוקתית וציבורית, לא מבחינת ממשלת ההפיכה הזאת): המשמעות הייתה, שהכנסת תתבקש לאשר בצורה חסרת תקדים חוק שיבטל בצורה רטרואקטיבית פסיקה פרסונלית של בית המשפט העליון. מהלך שכזה היה מעמיד בספק את הלגיטימיות הציבורית של הממשלה, אשר לא רק חותרת תחת עצמאות בתי המשפט - שבלעדיה אין דמוקרטיה - אלא אף עושה זאת כדי לאפשר לעבריין מורשע ספציפי לקבל בה תפקידים בכירים.

2. אבל בפסק הדין יש הנמקה נוספת ושונה לחלוטין: פסילת המינוי בשל מניעוּת והשתק, לנוכח העובדה (שכעת היא בבחינת פסק דין חלוט) שדרעי הבטיח בצמוד להסדר הטיעון בעבירות המס לפרוש מהחיים הפוליטיים, הפר הבטחה זו למחרת וכעת רוצה להיות שר בכיר. אגב, הדברים הללו למחרת - אני לא הולך לשום מקום, בבחירות הבאות אעמוד בראש ש"ס ואהיה שר - ממש הרגיזו חלק מהשופטים, שכן הם לימדו שההכרזה הייתה מצג שווא, כפי שמגדיר אותה פוגלמן.

ההבטחה הזאת מונעת ממנו להתמנות (השופטים לא נדרשו לשאלה לכמה זמן, אבל נראה שלפחות לקדנציה הנוכחית), ומאחר שדרעי הצהיר משהו בבית המשפט - הוא מושתק מלהעלות כעת טענה הפוכה בהליך אחר. זו הייתה הבטחה לציבור כולו, לא רק לבית המשפט, ציינו חלק מהשופטים. הם לא סגרו את הדלת בפני דרעי; הם טרקו אותה ונעלו בשלושה בריחים.

השופטים דפנה ברק-ארז, אלכס שטיין, דוד מינץ וחאלד כבוב אמרו במפורש, כי די בכך כדי לפסול את המינוי. מדבריה של השופטת יעל וילנר השתמע שבעיניה זה נימוק מכריע עוד יותר מאשר חוסר הסבירות, והשופט עופר גרוסקופף השתמש בו בצורה חלקית. את ההנמקה הזאת הרפורמה של לוין לא מתיימרת לבטל (נכון לעכשיו; הכל אפשרי אצלם) - וכאמור היא אמורה לסתום את הגולל על מינויו של דרעי. סביר להניח שאם יהיה צורך, גם השופטים שבחרו בעילת חוסר הסבירות יצטרפו להנמקה הזאת ויפסלו את המינוי.

בג"ץ 8948/22, אילן שיינפלד ואח' נ' הכנסת ואח' / פס"ד
פסילת מינויו של אריה דרעי לשר הפנים ושר הבריאות
בג"ץ 8948/22, אילן שיינפלד ואח' נ' הכנסת ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסילתו של אריה דרעי לשמש כשר הפנים ושר הבריאות

לא פסלו את התיקון לחוק היסוד
עמית, חיות, פוגלמן. חוסר סבירות קיצוני [לע"מ, הרשות השופטת]

3. אפשרות נוספת שעלתה לפני פסק הדין הייתה למנות את דרעי לראש הממשלה החליפי. אבל זה אומר לתת לו המון כוח שבכלל לא בטוח שנתניהו ירצה לתת ושבליכוד יסכימו שיתן. ובכל מקרה, עילות המניעוּת וההשתק חוסמות גם את המסלול הזה: פרישה מהחיים הפוליטיים היא פרישה מהחיים הפוליטיים. לא בטוח שדרעי יכול להיות היום אפילו סגן ראש מועצה מקומית. בג"ץ קבע שהוא הבטיח, קיבל הקלה משמעותית בעונש, עקף את הצורך להתמודד עם שאלת הקלון – אז שיקיים.

חייבים לומר, שזו קביעה מוצדקת לחלוטין. כפי שציין אחד השופטים, דרעי הוא אדם מנוסה מאוד שהיה מלווה בידי פרקליט צמרת (נבות תל-צור). היה לו ברור מה הוא אומר, היה לכולם ברור מה הם שומעים, השופט שמואל הרבסט אמר זאת בצורה הברורה ביותר (דרעי יותר לא יגע בכספי ציבור) – ולמחרת דרעי הבהיר שהכל היה בכאילו. אם תרצו, הוא ביצע שוב עבירות חמורות: שיבוש מהלכי משפט, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, אולי עדות שקר. עבריין סדרתי, ללא צל של ספק. ואת האיש הזה נתניהו מוכן למנות לתפקידים בכירים ולממלא מקומו. אין פלא שהוא כינה אותו הערב "אחי": מצא מין את מינו.

4. אפשרות נוספת היא שנתניהו יתעלם מפסק הדין. אם כך יעשה, תהיה זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה בה ראש ממשלה מצפצף על פסיקה שיפוטית ועוד של בית המשפט העליון. העותרים יוכלו לבקש מבית המשפט לקנוס אותו על בזיון בית המשפט, אך סביר להניח שהוא יתעלם גם מזה. בכל חלק של התרחיש הזה, אנו מצויים במצב בו הממשלה והעומד בראשה מאבדים את הלגיטימיות הציבורית שלהם, ומעמידים בספק את סמכותם המוסרית לאכוף על הציבור את החלטותיהם ואת החוק.

5. צריך גם לשים לב למה שאין בפסק הדין: פסילה של התיקון לחוק יסוד הממשלה, שנועד לאפשר לדרעי לדלג על משוכת הקלון (החוק דיבר על מי שנדון למאסר, הקואליציה-שבדרך הוסיפה את המילה "בפועל"). חיות אומרת, שלא צריך להיכנס לנושא הזה, כי יש עילות אחרות לפסול את המינוי. לצד זאת, חיות ושופטים נוספים (במיוחד עמית בלשונו החדה) מותחים ביקורת חריפה על הנוהג לתקן שוב ושוב ושוב חוקי יסוד לצרכים פוליטיים נקודתיים, וגם על התיקון הספציפי הזה – פרסונלי בצורה ברורה, שנועד להכשיר מינוי של עבריין לשר.

חיות גם דיברה על החיפזון בו אושר התיקון, ברמז ברור לקצב המסחרר בו מתיימרים לוין ושמחה רוטמן להעביר את רפורמת ההפיכה. זה לא היה כמו בחוק מס דירה שלישית, שבג"ץ פסל משום שהממשלה כפתה על הח"כים לאשרו ממש בן-לילה, אך יש כאן איתות: חקיקה, בוודאי חקיקת יסוד, צריכה להיעשות בהליך מסודר ולא ב"שלוף". מן הסתם זה יהיה אחד הנימוקים בעתירות העתידיות נגד הרפורמה, המתמקדת בחוק יסוד השפיטה.

זה לא יהיה רוב של 0:15
תשובה ל-400,000 המצביעים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

6. שטיין, עמית וגרוסקופף גם ענו לטענה ולפיה 400,000 בוחרי ש"ס נתנו את אמונם בדרעי. שטיין אמר, שהבוחרים שלחו את דרעי לכנסת ולא לממשלה, ושאדם העולה לגדולה אינו פטור מעולו של הדין. עמית הזכיר ש"דין הבוחר אינו בא במקום דין המשפט ואין הוא יכול להחליפו". ואילו גרוסקופף הוסיף: "פסק דיננו איננו שקול למשאל עם, ועל כן איננו נגזר מעמדת רוב הציבור". תשובות קולעות ונכונות, שלא ישכנעו את מי שכבר קבע את עמדתו.

7. כבר כתבתי הבוקר, שפסק דין דרעי הוא רק הקדימון למלחמה הגדולה באמת – על ההפיכה המשטרית המתחפשת לרפורמה משפטית. אין ספק שגם החוקים הללו יגיעו לפתחו של בג"ץ, אשר יהיה חייב להתמודד עם סוגיות משפטיות וציבוריות שלא נראו ב-75 שנותיה של המדינה. ובסוף-בסוף, בהנחה שלא יהיה מנוס מפסילת החוקים הללו, הכל יתנקז לשאלה אחת ויחידה: האם הממשלה ה-37 תציית לפסקי דין.

כעת אפשר להוסיף עוד כמה פרטים לקדימון הזה. השופט דוד מינץ הבהיר שלדעתו בג"ץ אינו יכול לפסול חוקי יסוד, כך שאם חיות בנתה על רוב של 0:15 בעתירות הצפויות נגד רפורמת ההפיכה – כעת ברור שזה לא יקרה. השופט אלכס שטיין הביע התנגדות לשימוש נרחב בעילת הסבירות, כך שגם הוא עשוי שלא לקבל עתירות שכאלו, לפחות לא במלואן.

חיות כמובן לא חייבת ללכת על הרכב של 15 שופטים וכן יכולה להשתמש בסמכותה לקבוע את ההרכבים; אבל לפי עקרון הסיניורטי, מינץ ושטיין אמורים להיות גם בהרכב של 11. אם יהיו דעות מיעוט בפסקי הדין הללו, ניתן יהיה לראות בהן סימן לעצמאות השפיטה במיטבה; אחרים יטענו שהנה – גם בבית המשפט העליון יש התומכים ברפורמה. לפי קצב עבודות ההריסה שמנהלת הקואליציה, לא נצטרך לחכות זמן רב במתח.

תאריך:  18/01/2023   |   עודכן:  19/01/2023
איתמר לוין
+דרעי יכול להתמנות ליו"ר הכנסת? כנראה לא
09:45 19/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניתוח פסק הדין מלמד, כי דרעי אינו רשאי לקבל שום תפקיד ממלכתי בכיר  ▪  סביר להניח שעתידו של העבריין והשקרן הסדרתי ישוב ויעסיק את בתי המשפט
דרעי אמש. התחייבות צריך לקיים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+בן-גביר הגיע לביקור חיזוק אצל דרעי
09:11 19/01/23  |  עידן יוסף
יו"ר עוצמה יהודית, השר איתמר בן-גביר הגיע הבוקר לביקור חיזוק בביתו של יו"ר שס השר אריה דרעי בהר נוף.
+דרעי: יסגרו לנו דלת? נפרוץ מהחלון
21:12 18/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
השר אריה דרעי הודה לכל האנשים שהגיעו לחזק אותו  ▪  "טוב שזה נגמר בצורה של 10 שופטים מול אחד, ישפוט העם ויראה"
דרעי, ביציאה מביתו הערב [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+השרה רגב: סיעת בג"ץ החליטה שהאזרחים לא סבירים
20:44 18/01/23  |  איציק וולף
שרת התחבורה, מירי רגב, כינתה את בית המשפט העליון 'סיעת בג"ץ' וטענה כי היא החליטה באופן שרירותי כי האזרחים שהצביעו בבחירות האחרונות, לא סבירים אל מול 10 שופטים שבחרו את עצמם.

"זו לא דמוקרטיה. זו עריצות המיעוט. היום הובהר חד משמעית שביהמ"ש אינו מעוניין בפשרות. על זה אני מדברת. בית המשפט בקרב מאסף על שימור הכוח הבלתי סביר של האליטה. הם כנראה עדיין לא הפנימו שהעם אמר את דברו. את זה בדיוק באנו לשנות ונשנה", טענה.

+מועצת חכמי התורה: פסילת דרעי - מחיקת זהות המוני עמך בית ישראל
19:58 18/01/23  |  איציק וולף
מועצת חכמי התורה של ש"ס פרסמה (יום ד', 18.1.23) הודעת תגובה לפסק הדין של בית המשפט העליון אשר פסל את כהונת אריה דרעי כשר בממשלה וטענו כי מדובר בהחלטה המעידה על עוול ואטימות שמוחקת את זהותם של המוני עמך בית ישראל.

"מועצת חכמי התורה מחזקת את ידיו של שלוחא דרחמנא, יו"ר תנועת ש"ס המעטירה השר הרב רבי אריה דרעי שליט"א, אשר נשלח למערכה להחזיר עטרה ליושנה על-ידי מרנן ורבנן ובראשם מרן רבנו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ"ל, אשר סמך עליו את ידיו בכל דבר. מועצת חכמי התורה קוראת לרבי אריה דרעי, לך בכחך זה והושע את ישראל, המשך להוביל את תנועת ש"ס בכל עוז ותעצומות, להרים קרנה של תורה ולדאוג לכל אדם, כפי שעשית כל השנים", אמרו.

"בטוחים אנו כי רבותינו יעמדו בשמים ויעתירו בתפילה על מפעל חייהם ועל שלוחם הנאמן, ויתקיים בנו השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו צרה יגון ואנחה במהרה", לשון ההודעה.
[צילום: דוברות ש"ס]
+השרים פרוש וקרעי הגיעו לביתו של דרעי
19:09 18/01/23  |  עידן יוסף
השרים מאיר פרוש ושלמה קרעי הגיע לביתו של דרעי לחזק את ידו ולהביע את תמיכת יהדות התורה בהישארותו סביב שולחן הממשלה. פרוש אמר לדרעי: "זה מאוד כואב לנו, זה הפסד ענק ליהדות החרדית. גם אם ר' אריה לא יהיה סביב שולחן הממשלה לימים בודדים זה הפסד גדול. באתי לפה כי זה מה שאבי היה עושה, הוא לא עזב אותו לרגע וגם אנחנו לא נעזוב אותו".
[צילום: דובר השר]
+דרעי: נלמד את הנושא בימים הקרובים ונחליט מה עושים
18:52 18/01/23  |  עידן יוסף
אריה דרעי לח״כי שס ורבניה: "הכל לטובה. אין לי ספק שיצא מזה טוב. אנחנו נלמד את הנושא בימים הקרובים ונחליט מה עושים".

הרב מחפוד אמר לו: ״כולנו איתך רבי אריה, אל תיפול ברוחך. מאחוריך ציבור שלם. כל עם ישראל. אתה תנהיג אותנו לעולם ועד״.
[צילום: דוברות שס]
+ברון: מעשיו של דרעי - שרשרת של חציית קווים אדומים
18:31 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אומרת על הפרת הבטחתו לפרוש: התנהלות זו מקוממת, מעידה על זלזול בבית המשפט, מבזה את סמכותו וחותרת תחת תוקפן המחייב של החלטותיו
ברון. "זלזול מופגן בשלטון החוק" [צילום: לע"מ]
+פגישת נתניהו ודרעי נמשכה כ-40 דקות
18:14 18/01/23  |  עידן יוסף
לקול שירה של תומכי שס "אל תירא ישראל", יצא ראש הממשלה בנימין נתניהו מביתו של אריה דרעי. פגישת השניים נמשכה כ-40 דקות, ובמהלכה טיכסו השניים עצה כיצד לנהוג לנוכח הכרעת הדין. נתניהו אמר לדרעי: "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו".

בניסיון לגבש פתרון חוקי שיחזיר את דרעי לשולחן הממשלה: עו״ד ראבילו מהליכוד השתתף בחלק מהפגישה של נתניהו ודרעי. זמן קצר לפני ביקור הפתע של נתניהו בהר נוף התקיימה שיחת ראשי מפלגות. דרעי לא נכח בשיחה. בתום הפגישה נתניהו-דרעי, עלו נציגי שס ורבניה אל ביתו של יו"ר התנועה.

+וילנר: דרעי מבצע בצורה קבועה עבירות הפוגעות בציבור
18:14 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מחלוקת בין כבוב למינץ בשאלת סמכותו של בית המשפט העליון להתערב בחוקי יסוד  ▪  וילנר ומינץ פסלו את המינוי בשל המצג בתיק המיסים
וילנר ומינץ בדיון בנושא דרעי [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+בנו של דרעי דוחה רעיון למנותו לשר במקום אביו
18:01 18/01/23  |  עידן יוסף
ברקע ההדיווח על האפשרות שבנו של אריה דרעי, ינקי דרעי, יתמנה לשר במקומו, צייץ הבן בטוויטר את הפסוק: "על כיסאו לא ישב זר"!
+פוגלמן: הרשעתו של דרעי מלמדת על דפוס של פגיעה בשלטון החוק
17:59 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פוגלמן ועמית פסלו את המינוי בשל עילת הסבירות  ▪  שטיין חוזר על תפיסתו בדבר הפעלה צרה של עילה זו ופוסל את המינוי בשל התחייבות הפרישה של דרעי
פוגלמן. מצג שווא [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+ברק-ארז: דרעי התחייב לפרוש ולכן אינו יכול להתמנות לשר
17:47 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בחרה את עילות המניעות וההשתק - ולא את עילת הסבירות - כדי לפסול את המינוי: דרעי אינו יכול לחזור בו מהתחייבותו שהביאה להקלה בעונשו בתיק המס
ברק-ארז. השפעה כירורגית [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+נתניהו הגיע כעת לבקר את דרעי בביתו
17:29 18/01/23  |  עידן יוסף
תחת אבטחה כבדה, ראש הממשלה נתניהו הגיע לפני זמן קצר לבקר את אריה דרעי בביתו בשכונת הר נוף.
+חיות: פגיעה קשה וחמורה בתדמית ובעקרונות יסוד
17:23 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובעת שמינויו של דרעי בלתי סביר בצורה קיצונית בשל הרשעותיו הפליליות - האחרונה בהן לפני שנה - ובשל התכחשותו המיידית למצג לפיו יפרוש מהחיים הפוליטיים
חיות בדיון בנושא דרעי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+השר לוין: אעשה כל הדרוש על-מנת שהעוול יתוקן במלואו
17:10 18/01/23  |  עידן יוסף
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין: "היום בשעה 16:00, קיבלו רבים מאזרחי ישראל הודעה אבסורדית מבית המשפט העליון, לפיה הצבעתם בבחירות שהתקיימו לפני חודשיים - בוטלה.

"הפסיקה שניתנה היום רומסת לא רק את הצבעתם של קרוב לארבע מאות אלף מצביעי שס, אלא גם את בחירתם של רוב אזרחי ישראל, אשר ידעו את כל העובדות הרלוונטיות והצביעו בעד ממשלה בראשות נתניהו, אשר אריה דרעי שותף בכיר בה. צר לי מאוד על כך שראשי מערכת המשפט לא מצאו גם הפעם לכבד את הכרעת העם, את שיקול דעתו של ראש הממשלה, ואת החלטת הכנסת שהביעה אמון בממשלה המכהנת. אעשה את כל הדרוש על-מנת שהעוול הזועק לשמים שנעשה לרב אריה דרעי, לתנועת ש״ס ולדמוקרטיה הישראלית - יתוקן במלואו".
+מועצת חכמי התורה תתכנס בביתו של דרעי
17:00 18/01/23  |  עידן יוסף
חברי מועצת חכמי התורה של שס ורבני הציבור הספרדי יגיעו הערב ב-18:00 למפגן תמיכה בביתו של יו"ר שס השר דרעי בשכונת הר נוף. באירוע ישתתפו גם חברי הכנסת של שס. בתנועה, בליכוד ובציונות הדתית הוכרז על עוצר ראיונות.
+ראשי הקואליציה: נפעל בכל דרך חוקית וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול
16:52 18/01/23  |  עידן יוסף
ראשי מפלגות הקואליציה מחזקים את השר אריה דרעי וסיעת שס ומוסרים בהודעה משותפת: "נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם".

עוד נמסר: "קיבלנו בזעזוע, בכאב ובצער גדול את פסק הדין בעניינו של המשנה לראש הממשלה, השר אריה דרעי. יכולותיו יוצאות הדופן ונסיונו העצום דרושים למדינת ישראל בימים מורכבים אלה יותר מתמיד. מעבר לעוול האישי הקשה שנגרם לשר דרעי עצמו, פסק הדין מהווה עוול עצום ללמעלה משני מיליון אזרחים, רוב העם, אשר הצביעו בעד ממשלה בראשות בנימין נתניהו שאריה דרעי ימלא בה תפקיד מרכזי ומשמעותי".
+שס: נפל דבר בישראל; מזועזעים מהחלטת בג"ץ
16:28 18/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שס לומדת את ההחלטה ותחליט על צעדיה הבאים בהתאם להנחיית מועצת חכמי התורה  ▪  לפיד: "אם אריה דרעי לא יפוטר, ממשלת ישראל עוברת על החוק"  ▪  התנועה לאיכות השלטון: "קוראים לנתניהו לכבד את פסק הדין, ולפטר את דרעי"
דרעי. תגובות חריפות לפסק הדין [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+בג"ץ פסל את מינוי דרעי: בלתי סביר במידה קיצונית
16:05 18/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השופטים בראשותה של חיות קובעים, כי עברו הפלילי של דרעי - ובכללו הרשעתו בעבירות מס בשנה שעברה - מונעים את מינויו לשר הפנים ושר הבריאות  ▪  עשרה מבין 11 שופטי ההרכב מורים לנתניהו לפטר את דרעי  ▪  מתחו ביקורת קשה על שינוי חוק יסוד הממשלה, אך לא הכריעו בעתירות לפסילת התיקון
דרעי במשרד הפנים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
חיות בדיון בעתירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ח"כ ואטורי: נכבד את פסיקות בג"ץ עד גבול מסוים
15:35 18/01/23  |  עידן יוסף
סגן יו"ר הכנסת, ח"כ ניסים ואטורי, בראיון לכאן חדשות: "לא ניתן לאף אחד לפרק לנו את הקואליציה. נכבד את פסיקות בג"ץ עד גבול מסוים".

+דרעי יתעדכן מביתו על הכרעת בג"ץ בעניינו
15:20 18/01/23  |  עידן יוסף
השר אריה דרעי הגיע לביתו בהר-נוף בירושלים, שם הוא צפוי לשהות עם קבלת הפסיקה בעניינו ולהתעדכן (וואלה). בשס הוכרז על עוצר ראיונות.
+פסק הדין בנושא דרעי - בשעה 16:00
14:17 18/01/23  |  איתמר לוין
בית המשפט העליון יפרסם (18.1.23) בשעה 16:00 את פסק דינו בנוגע לכהונתו של אריה דרעי כשר הפנים ושר הבריאות. הפסק יינתן בידי הרכב של 11 שופטים בראשות הנשיאה, אסתר חיות. העותרים ביקשו לפסול את חוק דרעי, ולפיו רק מאסר בפועל מחייב את המועמד לכהונת שר לקבל מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית פטור מתחולת קלון (דרעי נדון אשתקד למאסר על תנאי בעבירות מס). עוד ביקשו לקבוע, כי מינויו של דרעי לשר הוא בלתי סביר בצורה קיצונית בשל עברו הפלילי.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אופיר סופר / Ofir  Sofer   אורי מקלב / Uri Maklev   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   איילת שקד / Ayelet Shaked   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אלכס שטיין   אסתר חיות / Esther Hayut   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד מינץ / David Mintz   דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez   חאלד כבוב / Khaled  Kaboub   חיים כץ / Haim Katz   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יוסף אלרון   יעל וילנר   יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler   יעקב מרגי / yaakov Margi   יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop   יצחק עמית / Issac Amit   יצחק שמעון סרלאוף    יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"   ניר ברקת / Nir  Barkat   נעם סולברג / Noam Sohlberg   עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman   עופר גרוסקופף / Ofer Groskopf   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   ענת ברון / Anat Baron   רון דרמר / Ron Dramer   ש"ס   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמואל הרבסט / Shmuel Harbest   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ טרק את הדלת על מינויו של דרעי לשר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוליבר ונדל הולמס
19/01/23 09:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 37
"אדם שפעם אחר פעם במשך עשרות שנים ובעודו משמש בתפקידים ציבוריים בכירים, חוזר ומבצע עבירות פליליות מבלי להפנים את חומרת מעשיו ונוהג בזלזול מופגן כלפי בית משפט ושלטון החוק, אינו מתאים לשמש כשר במדינת ישראל. כך מתחייב משום הגנה על טוהר המידות של הממשלה ועל ניקיון כפיו של השלטון". כך אומרת (18.1.23) השופטת ענת ברון, בהחלטתה על פסילתו של אריה דרעי מלכהן כשר הפנים ושר הבריאות.
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"מכלול הנסיבות מלמד אפוא על דפוס חוזר מצד דרעי, של זלזול ופגיעה בשלטון החוק וביצוע עבירות פליליות שקורבנן הוא הציבור בישראל. דפוס זה עומד בסתירה לציפייה מאישי ציבור, ואף לחובה המוטלת עליהם, לשמור על עיקרון טוהר המידות, ולשמש, כאמור לעיל, דוגמה ומופת לעם, ולהיות נאמנים וראויים לאמון שאזרחי המדינה העניקו להם".
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"בהינתן הרשעתו החדשה, לא ניתן להתייחס אל דרעי כמי 'ששב למוטב' או כמי 'שריצה את עונשו ולא שב לבצע מעשי עבירה'. נהפוך הוא: הצטרפותה של ההרשעה החדשה מלמדת על דפוס של פגיעה בשלטון החוק". כך אומר (18.1.23) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, בהחלטתו לפסול את מינויו של אריה דרעי לשר.
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"דרעי מנוע מלקבל על עצמו כהונה כשר. מניעות זו מבוססת על עקרונות תשתיתיים יותר של המשפט הציבורי, ולמעשה של המשפט בכלל: חובות של הגינות ותום הלב, ויישומן הספציפי בנסיבות שבהן אדם מציג בפני ערכאה שיפוטית מצג שמניב לו טובת הנאה. מצג זה הוא הבסיס לקביעה כי חלה כלפי אותו אדם מניעות מהתכחשות עתידית לתוכנו ומפעולה בניגוד לו. ממילא, הכרעה על-פי עילת הסבירות, ולא כל שכן על בסיס טענות חוקתיות, אינה נדרשת".
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
"כהונתו כשר בממשלת ישראל יש בה משום פגיעה חמורה וקשה בתדמיתן ובמעמדן של רשויות השלטון בישראל ובעקרונות היסוד של ניקיון כפיים וטוהר המידות, שלהם מחויבים נבחרי הציבור". כך אומרת (18.1.23) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בהחלטתה ולפיה אריה דרעי אינו יכול לכהן כשר.
18/01/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il