|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מיארה. לפקוח את העיניים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

מיארה טעתה וכעת תנהל מו"מ מעמדת חולשה

היועצת המשפטית הייתה צריכה להסכים לפני חודשיים לגישור בתיק נתניהו. כעת אין לה מנוס מניהול מו"מ, לאחר האמירה החדה של השופטים. אבל גם החגיגות של תומכי נתניהו מוקדמות מדי ובלתי מוצדקות
23/06/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות
תיק 4000: שוחד או מרמה והפרת אמונים?
איתמר לוין
סיום הפרק הראשון והחשוב בפרשת וואלה-בזק הוא הזדמנות נאותה לנסות ולהעריך - בכל הזהירות המתבקשת - מה עשוי להיות פסק הדין בו. ההערכה של הח"מ: ספק אם היה שוחד וספק רב אם ניתן להוכיחו; מרמה והפרת אמונים היו כאן בצורה מובהקת
לרשימה המלאה

השופטים: קושי להוכיח שוחד בתיק 4000
איתמר לוין
זימנו את אנשי הפרקליטות ואת עורכי דינם של נתניהו ואלוביץ כדי להעביר מסר יוצא דופן * לא התייחסו לאפשרות של הרשעה במרמה והפרת אמונים
לרשימה המלאה

שני בניינים שוכנים ברחוב סלאח א-דין בירושלים. בצידו המערבי נמצא משרד המשפטים, ובצידו המזרחי - בית המשפט המחוזי בירושלים. כל שיש לעשות כדי להגיע מן האחד למשנהו, הוא לעבור את הכביש. אז מדוע היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, התעקשה כל כך - רק לפני פחות מחודשיים - שדיונים על הסדר במשפט נתניהו יתקיימו בבניין המערבי ולא במזרחי?

בחודש אפריל יצאו השופטים רבקה פרידמן-פלדמן ומשה בר-עם לשבתון של שבועיים. בהסכמת הצדדים נקבע, כי השופט עודד שחם ינצל את הזמן לדיונים לפי סעיף 144 לחוק סדר הדין הפלילי - הסעיף המאפשר לקבוע את תוכנית ניהול המשפט: אלו עדים יבואו, אלו מסמכים ניתן להגיש בהסכמה ועוד.

שחם קבע שהדיונים יתנהלו בדלתיים סגורות, כדי לאפשר לצדדים לדבר בצורה חופשית. ז'ק חן, סניגורם של שאול אלוביץ ואיריס אלוביץ, ניצל את ההזדמנות והציע: בואו נלך לגישור פלילי. זהו הליך המתנהל בפני שופט באותו בית משפט, שאין לו שום קשר לתיק. ההליך אינו פומבי, לא נכתב בו פרוטוקול, תוכנו אינו מועבר למותב הדן בתיק והדברים הנאמרים בו אינם מחייבים את הצדדים כל עוד אין הסכם. יתרונו הגדול בכך ששני הצדדים שומעים את דעתו של צד שלישי מקצועי וניטרלי - על הסיכונים, על הסיכויים ועל דרכי הפתרון.

שחם חשב מיד שזה רעיון טוב וגם אמר זאת. סניגורו של בנימין נתניהו, בועז בן-צור, לא ממש הופתע מן ההצעה. את התביעה, בראשותה של יהודית תירוש, היא הפתיעה. שחם סיכם עם הצדדים, שהפרקליטות ובן-צור יענו במקביל על ההצעה, כדי למנוע מצב בו צד אחד יוכל להסכים - אולי מן השפה ולחוץ - אחרי שהשני סירב. היה ברור מהרגע הראשון, שאת ההחלטה מצד התביעה תקבל מיארה בעצמה.

בעיות בתיק, אקדח לרקתה של המדינה
נתניהו ובן-צור בבית המשפט [צילום: ראובן קסטרו, פלאש 90]

בן-צור צפוי היה להסכים לגישור פלילי. ככלות הכל, בשלהי 2021 הוא ניהל מו"מ על הסדר טיעון עם היועץ המשפטי דאז, אביחי מנדלבליט. באותו מו"מ דובר על מחיקת סעיף השוחד בתיק 4000 (בזק) והרשעה בו בהפרת אמונים (ללא מרמה), מחיקת האישום בתיק 2000 (נוני מוזס) והרשעה בהפרת אמונים ואולי גם במרמה בתיק 1000 (המתנות). בהרשעות כאלה, במיוחד בהינתן הפער בין כתב האישום המקורי לבין ההסדר ובהינתן הודאתו של נתניהו, העונש לא אמור היה לכלול מאסר בפועל.

אותו מו"מ לא הוביל להסכם, גם בשל התנגדות פנימית עזה בפרקליטות – רוב מי שטיפלו בתיק סברו שכתב האישום היה צריך להיות חמור יותר מלכתחילה ובוודאי שאין מקום להקל בו עוד – גם בשל העדר הסכמה על העונש ובמיוחד בשאלת הקלון וגם משום שהיו אלו הימים האחרונים לכהונתו של מנדלבליט והזמן היה קצר מדי.

בשנה וחצי שחלפו בין אותן שיחות לבין הצעת הגישור הפלילי, מצבה של הפרקליטות הוחמר - הן בתיק 4000 נקודתית והן במשפט כולו במבט-על. תזת השוחד שעמדה בבסיס האישום המרכזי בתיק – הקלות רגולטוריות לבזק תמורת סיקור אוהד בוואלה – נתקלה בבעיות קשות ביותר, שלא לומר הופרכה. (ראו קישור משמאל). נתניהו, שבעת השיחות ההן היה ראש האופוזיציה, חזר לראשות הממשלה. כעת יש לו הרבה-הרבה יותר מה להפסיד מהסדר טיעון, וממשלתו הציבה לרקתה של המדינה את אקדח הרפורמה המשפטית. גם מבחינת התיק הספציפי וגם מבחינת האינטרס הציבורי, מיארה והפרקליטות אמורים היו לקפוץ על ההזדמנות להגיע להסדר. שלא לדבר על כך, שאם בית המשפט מציע הידברות – נהוג להיענות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במדינה.

זה לא קרה. מיארה הודיעה שהיא דוחה את ההצעה לגישור ומוכנה לנהל מו"מ על הסדר טיעון כמו בימי מנדלבליט. מה זה משנה לה אם השיחות מתקיימות במערב סלאח א-דין או במזרחו? "יש הבדל עצום", משיב סניגור בכיר. "אם השיחות מתקיימות במשרד המשפטים, זה המגרש הביתי של הפרקליטות. אתה צריך לבוא אליהם, הם נותנים לך אישור כניסה, הם קובעים מתי השיחות יתקיימו, הם יכולים להפסיק אותן. אם השיחות מתקיימות בבית המשפט, זה מגרש ניטרלי, אין להם שליטה על התהליך, יש שופט שמציף את הקשיים".

מיארה לא תבוא בידיים ריקות
צוות התביעה בתיק 4000 [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

במילים אחרות: שוב חזרנו לבעיה מספר אחת של הפרקליטות בישראל – אגו, שחצנות, היבריס. תקראו לזה איך שתרצו. הבעיה הזאת עלתה לפרקליטות בתבוסה במשפטו של רומן זדורוב. במקום לקלוט את האיתותים מבית המשפט העליון ולהסתפק ב-16 שנות המאסר שהוא ריצה ממילא, היא התעקשה לנהל את המשפט החוזר. במקום לפעול על-פי האיתותים הברורים של בית המשפט המחוזי בנצרת ולפחות להגיע להסדר, היא התעקשה לנהל אותו עד הסוף. אותו היבריס שגרם לה לקבוע עובדות לגבי אופן שמיעת עדותו של ארנון מילצ'ן בשבוע הבא. אותו היבריס המוכר היטב לסניגורים הבאים עימה במגע.

במאמר מוסגר, יהיה מעניין לבחון את סיבותיו של ליקוי האופי המוסדי הזה. הסבר בלתי-מלומד שלי: אם, כפי שנוהגים לומר, you can't beat success – אזי גם יש סכנה של success beats you. הפרקליטות רושמת שיעורי הצלחה גבוהים מאוד, במיוחד בתחום הפלילי, והיא כנראה מרגישה שאינה יכולה להיכשל. דוברות משרד המשפטים מפרסמת רק את ההצלחות ומעצימה את התחושה הזאת. לכן, כאשר הפרקליטות נתקלת במכשול משמעותי ובלתי צפוי – היא בטוחה שתתגבר גם עליו.

נחזור לענייננו. לפני חודשיים יכלה מיארה לבוא לגישור הפלילי עם הבעיות הכבדות שהתגלו בתיק 4000, אבל בלי האמירה הנחרצת של השופטים: תתקשו להוכיח עבירת שוחד. לעומת זאת, אם היא תנהל כעת מו"מ, אם היא תסכים כעת לגישור פלילי – נקודת המוצא בפועל תהיה אובדן קלף המיקוח המשמעותי ביותר של המדינה: הסכמה לוותר על עבירת השוחד. אבל אחרי דבריהם של השופטים, תהיה זו טעות ענקית להמשיך לנהל את המשפט כאילו כלום לא אירע. השופטים כמובן לא יכולים "להעניש" על כך, אבל ציבורית הפרקליטות ובכיריה יאבדו את הלגיטימציה, לבטח בתיק נתניהו ואולי גם מחוצה לו, וזאת בשעת משבר קשה מאין כמותה לדמוקרטיה ולשלטון החוק בישראל.

זהו שיקול שמיארה חייבת להביא בחשבון ולתת לו עדיפות עליונה: האם אפשר להגיע להסדר טיעון עם נתניהו, שגם יוריד מעל הפרק את ההפיכה המשטרית. כולנו יודעים שיש קשר הדוק בין הדברים. אולי יהיה מי שיטען שזיקה שכזאת היא פרס ל"סחטנות". אז ראשית, לא תמיד הטובים מנצחים. ושנית ועיקרית, בתיק 4000 באמת לא ניתן להוכיח שוחד, בלי קשר לכלום. היו בו באמת פשלות רציניות של המשטרה והפרקליטות, בלי קשר לכלום.

חשוב לזכור, שעבירת השוחד בתיק 4000 איננה עומדת לבדה. כאמור, בתיק זה ניתן להרשיע את נתניהו על הפרת אמונים ואולי על מרמה. תיק 1000 הוא מקרה ברור של לפחות הפרת אמונים אם לא מרמה. ואחרי שקראתי את תמלילי שיחות נתניהו-מוזס ואת חקירותיהם במשטרה, אני בכלל לא משוכנע שהתיק נגד נתניהו חלש כפי שמציגים אותו. כלומר: מיארה שגתה קשות כאשר לא הסכימה לגישור הפלילי, היא חייבת ללכת עכשיו להליך כלשהו מנקודת חולשה מהותית, אבל היא בהחלט לא תבוא אליו בידיים ריקות.


זה בהחלט תפקידם של השופטים
כלי חשוב לייעול ההליכים [צילום: עמית שאבי, פלאש 90]

עוד שלוש נקודות לסיום. הראשונה: לגבי השופטים. מן הסתם יימצא מי שיתגולל על פרידמן-פלדמן, בר-עם ושחם: מה אתם מתערבים? ממתי שופט מביע דעה לגבי סיכוייו של צד כלשהו? התשובה היא: שופט ועוד איך מביע, זה חלק מתפקידו, אם הוא עושה זאת במינון הנכון ובניסוח הנכון. יש אין-ספור פסקי דין של נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם, הקובעים שהצפת סיכונים וסיכויים איננה עילה לפסילת שופט, אלא להפך – כלי חשוב לייעול ההליכים ולסיומם בהסכמות, שהן תמיד עדיפות על פני פסק דין. בהנחה המאוד-סבירה ששלושת השופטים התבטאו בצורה מותרת, ובוודאי בהתחשב במה שמונח על הכף מבחינה ציבורית ולאומית, הם פעלו בצורה תקינה לחלוטין.

השנייה: לגבי המשטרה והפרקליטות. איש לא תפר לנתניהו שום תיק; אני משער שאם תשאלו את הסניגורים בשלושת התיקים, הם ישללו מכל וכל את הטענה המופרעת הזאת. מה שכן היה, וגם זה ברור למי שמסתכל בצורה אובייקטיבית, הוא המון טעויות מביכות והמון מהלכים פסולים. על קצה המזלג בלבד: ההימנעות מבדיקת האיכונים של שלמה פילבר לגבי "פגישת ההנחיה", ההימנעות מבדיקה אמפירית של הפרסומים בוואלה, הלחצים הפיזיים והנפשיים על עדים ובראשם ניר חפץ, אי-הצגה מלאה של עדויות וראיות בפני נחקרים, חומרי חקירה מרכזיים שלא הועברו להגנה.

ודאי לא צריך להזכיר, שמדובר באחד התיקים הפליליים החשובים בתולדות המדינה. אם זה מה שקורה בו, מה קורה בתיקים אחרים? מה עולה בגורלם של נאשמים שאינם יכולים לשכור את מיטב הסניגורים? יש צורך בבדיקה מעמיקה של מה שאירע כאן – בדיקה לשיפור, לא חקירה לצליבה – כדי שהפשלות הללו לא יישנו.

השלישית: לגבי נתניהו. החגיגות של תומכיו מוקדמות מדי ובלתי מוצדקות. הסיפור עוד לא הסתיים, וגם אם תרד עבירת השוחד – הוא בהחלט ניצב בפני סיכון משמעותי של הרשעה בשניים-שלושה אישומים של הפרת אמונים ואולי גם מרמה. ההתנהגות שלו, כפי שנחשפה בשלוש השנים האחרונות, פסולה ומגעילה. אובססיביות לתקשורת עד כדי ניסיון לבחוש בבעלויות בה. נהנתנות חסרת גבולות מלווה בקמצנות חולנית. קבלת החלטות תחת לחצים של שרה נתניהו ויאיר נתניהו. שקרים בלי למצמץ. פעולות בניגוד עניינים ותוך הסתרת חברויות אישיות. במדינה מתוקנת, בה יש משקל למוסר ולאתיקה, בה מנהיגים נבחנים לפי מעשיהם ולא נהנים מהערצה עיוורת, די היה בחלק ממעשים אלו כדי לסיים קריירה פוליטית. לא בישראל של 2023.

תאריך:  23/06/2023   |   עודכן:  23/06/2023
איתמר לוין
+רוטמן: קיבלנו הוכחה מספר 4,000 לליקוי המאורות במערכת המשפט
11:57 23/06/23  |  עידן יוסף
יו״ר ועדת החוקה חה״כ שמחה רוטמן: "הפרסומים האחרונים בעניין תיק 4000 הם הוכחה נוספת, הוכחה מספר 4,000 אם תרצו, לליקוי המאורות שהפך את מערכת המשפט למוטה פוליטית ולמזוהה עם מפלגות ומחנות פוליטיים. זהו האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה בימינו. חייבים לתקן את מערכת המשפט. וזה מה שנעשה, בעזרת השם".
+לוין: הרדיפה הפוליטית והמשפטית החמורה בתולדות המדינה קורסת
08:57 23/06/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
גדעון סער: ראוי שהפרקליטות תשקול כעת אפשרות להסדר טיעון  ▪  השר עמיחי שיקלי הביע תסכול על שנים של סחרור פוליטי והאשמות נגד נתניהו  ▪  ח"כים מהימין: משאבים ומאמצים הושקעו בחקירת נתניהו מבלי שהניבה תוצאות
נתניהו ולוין. "האמת חייבת לצאת לאור" [צילום: רונן זבולון/פול רויטרס עבור AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיארה טעתה וכעת תנהל מו"מ מעמדת חולשה
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דג בורי
23/06/23 08:16
2
נוקדן
23/06/23 08:36
3
אמנון
23/06/23 09:34
4
לוין האומלל
23/06/23 09:40
5
ביביסט
23/06/23 09:47
6
אביקו ארמסטרונג
23/06/23 09:57
7
באום
23/06/23 10:04
8
ינקה
23/06/23 10:52
9
אהוד פרלסמן
23/06/23 11:27
10
בני בנקר
23/06/23 11:47
11
האמיתי
23/06/23 11:50
12
מחכים ל
23/06/23 12:12
13
סיני
25/06/23 18:49
14
סיני
25/06/23 21:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
פרקליטות המדינה זימנה לשימוע (21.6.23) את דובריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחשד להטרדתו של שלמה פילבר - מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שהוא עד מדינה בתיק 4000. הזימון נשלח לעופר גולן, דוברו האישי של נתניהו (כולל במשפטו) וליונתן אוריך (דובר הליכוד). כמו-כן זומן לשימוע ישראל איינהורן, אותו העסיקו השניים.
21/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
עובדה מספר אחת: ארנון מילצ'ן הוא עד מפתח בתיק 1000 (תיק המתנות) במשפטו של בנימין נתניהו. עובדה מספר שתיים: מילצ'ן סירב להגיע ארצה להעיד בתיק ובית המשפט אישר שיעיד בהיוועדות חזותית מאנגליה. עובדה מספר שלוש: ההליכים במשפט זה מתנהלים בדלתיים פתוחות ובסיקור תקשורתי צמוד. עובדה מספר ארבע: יש חשיבות עיתונאית באפשרות לצפות במישרין בהליכים משפטיים. עובדה מספר חמש: בתוך האולם ומתוך האולם במשפט נתניהו מתנהל מסע הכפשות חסר תקדים, בין היתר כלפי עדי תביעה.
21/06/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - לא שילמו מחיר, אינן מחייבות, נוקב ומעמיק ומי ישמור על השומרים?
הפרקליטות לא תאפשר לעיתונאים להיות נוכחים באולם בו תיגבה עדותו של ארנון מילצ'ן בתיק 1000. העדות תיגבה בעיר ברייטון, ולא בלונדון כפי שנמסר תחילה. כך הודיעה (15.6.23) התביעה במשפטו של בנימין נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים.
15/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
סניגורו של בנימין נתניהו, עו"ד עמית חדד, מדגיש (13.6.23) שאין לו טענות כלשהן כלפי טיפולו של יאיר לפיד בענייניו של ארנון מילצ'ן כאשר היה שר האוצר. לפיד הגיב: "אתה הורס עבודה של שנתיים של מכונת הרעל", בהתייחסו לטענות קשות שהעלו נגדו תועמלנים מצידו של נתניהו. חדד הגיב: "אני לא עובד אצל מכונת הרעל, אני עובד לחקר האמת".
13/06/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il