|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

בכל זאת בושהר

עצירת הפעלת הכור בבושהר היום לא תשנה את לוח הזמנים של הפרויקט הגרעיני הצבאי ולו ביום אחד
23/08/2010  |   צבי מגן, אפרים אסכולאי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
הכור הגרעיני בבושהר [צילום: AP]

מסלול פיתוח הנשק הגרעיני, כפי שהדברים נראים כיום, עובר דרך מתקני העשרת האורניום ורכישת הפוטנציאל להעשיר את האורניום לרמה צבאית. במקביל, האירנים מקימים כור קטן שיעודו העיקרי, ככל הנראה, הוא להפקת פלוטוניום באיכות צבאית. רק אם מסלולים אלו יסגרו בפניהם יפנו, אולי, האירנים לשימוש בכור בבושהר כמקור לחומר הבקיע עבור נשק גרעיני.

ב-21 באוגוסט 2010 נחנכה רשמית תחנת הכוח הגרעינית הראשונה של אירן בבושהר, שנבנתה על-ידי רוסיה. נראה שבכך הגיעה לקיצה פרשה ממושכת זו, שהפכה בשנים האחרונות למעין מנוף ללחצים בינלאומיים על אירן ולוותה בסימני שאלה עד השלב האחרון. אירוע השקתה של התחנה צוין בטקס חגיגי במעמד סגן נשיא אירן וראש הסוכנות הגרעינית שלה, עלי אכבר סאלחי וראש הסוכנות הגרעינית הרוסית (ROSATOM) סרגי קיריינקו. לקראת הטקס הוחל בהכנסתם לליבת הכור של 163 מוטות הדלק הגרעיני שהובאו מרוסיה ונפתח שלב ההכנות להתנעת התחנה הצפוי, כנראה, בסוף ספטמבר 2010.

הקמת מרכז כורי כוח לייצור חשמל בבושהר החלה עוד בזמנו של השאח. פרויקט זה היה, ככל הנראה, חלק מתוכנית אב גרנדיוזית שכללה בין היתר את האפשרות לייצר נשק גרעיני. הכורים היו אמורים להיות מוקמים על-ידי מספר חברות זרות, כאשר צמד הכורים הראשונים היה בהקמה, בעת נפילת משטר השאח, על-ידי החברה הגרמנית KWU. עבודות ההקמה של הכור הראשון שהחלו בשנת 1974 הושלמו כדי 85% בעת המהפכה, אך הופסקו לחלוטין בעקבות כך. העירקים הפציצו את מרכז הכורים מספר פעמים בעת המלחמה עם אירן. עם תום המלחמה בין השתיים סירבה החברה הגרמנית להמשיך בעבודות ההקמה והאירנים נאלצו לחפש מדינה אחרת אשר תהיה מוכנה להמשיך בפרויקט.

האירנים ראו בהמשך הפיתוח מטרה יוקרתית שכן, על פניו, לא היה צידוק כלכלי להקמת כורי כוח באירן הן בגלל הזמינות של הנפט לייצור חשמל והן בגלל ההשקעה הגבוהה הנדרשת להקמת כורי כוח. ב-1995 חתמה רוסיה עם אירן על חוזים להשלמת בניית שני הכורים הראשונים על-ידי התקנת כורים רוסיים מטיפוס VVER-1000 במבנים המקוריים ששרדו מזמן השאח. אלו הם כורים גדולים שכן כורים קטנים יותר אינם כדאיים כלכלית בטכנולוגיות של היום. עם זאת, ברור היה כי יהיה צורך בשינויים יסודיים במבנים שכן ממדי הכורים הרוסיים היו גדולים מכדי להתאים למבנים הגרמניים.

החוזה הראשון, עם חברת Atomstroiexport היה בסך 800 מיליון דולר. עם הפעלתו אמור הכור לספק 915 מגה-ואט חשמל. כמו בכל פרויקט לא שגרתי, ארכה הקמת הכור הרבה מעבר למצופה ועלתה הרבה יותר מהאומדן הראשוני. לאחר משא-ומתן ממושך, חתמה אירן עם רוסיה על חוזה לאספקת הדלק הגרעיני לכור. לפי חוזה זה יהיה על אירן להחזיר את הדלק המוקרן לרוסיה. המטרה של חוזה זה היא להבטיח לאירן אספקת דלק, שאין ביכולתה לייצר (עדיין) ולהבטיח כי הדלק לא יוכל לשמש להפקת פלוטוניום על אדמת אירן. רוסיה התחילה לספק את הדלק לאירן בדצמבר 2007. הטענת הדלק לתוך הכור החלה כאמור ב-21 באוגוסט 2010. לקראת מועד זה התעוררה בעולם המערבי סערת רוחות, כולל טענות שהכור יכול לשמש לצרכים צבאיים.

הכור בבושהר הוא מטיפוס (PWR (Pressurized Water Reactor, המשתמש בדלק אורניום מועשר בסביבות 4%. לאחר הקרנתו בכור ניתן אומנם להפיק מדלק זה פלוטוניום, אך בהפעלה רגילה לא יהיה חומר זה באיכות המתאימה לשימוש בנשק גרעיני. אפילו אם יוחלט להפיק מהדלק פלוטוניום ידרוש הדבר מתקן הפרדה גדול ממדים, ומתקני עיבוד נוספים.

אם נתייחס באמון מלא לאירנים, לא צריכות להיות לאיש טענות מעין אלו, שכן הדלק ישמש אך ורק להפעלת הכור ויוּצא מרשות האירנים לאחר מכן, כך שלא יוכל לשמש להפקת הפלוטוניום. עם זאת יש לזכור, כי ניתן, בתנאי הפעלה מסוימים, להפעיל את הכור כך שהפלוטוניום שייוצר בדלק יהיה מאיכות "צבאית" - המתאימה לשימוש בנשק גרעיני. אפשרות נוספת היא שהאירנים אכן יוכלו ויתחילו לייצר בעצמם את הדלק לכור. במקרה כזה, פרט למחויבות להסכם הפיקוח עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולאמנה לאי הפצה של נשק גרעיני - ה-NPT, לא תהיה להם כל מחויבות חיצונית לספק את הדלק הגרעיני. בכל מקרה, מדובר בסדרי גודל של כמה שנים עד שהאירנים יוכלו להתחיל בפעילות הפקת פלוטוניום, אף אם יהיה זה מהדלק הרוסי, תוך אי-כיבוד ההסכמים עמם.

מסלול פיתוח הנשק הגרעיני, כפי שהדברים נראים כיום, עובר דרך מתקני העשרת האורניום ורכישת הפוטנציאל להעשיר את האורניום לרמה צבאית. במקביל, האירנים מקימים כור קטן שיעודו העיקרי, ככל הנראה, הוא להפקת פלוטוניום באיכות צבאית. רק אם מסלולים אלו יסגרו בפניהם יפנו, אולי, האירנים לשימוש בכור בבושהר כמקור לחומר הבקיע עבור נשק גרעיני. עצירת הפעלת הכור בבושהר היום לא תשנה את לוח הזמנים של הפרויקט הגרעיני הצבאי ולו ביום אחד.

ההכרזה הרוסית על כוונתה להתחיל בטעינת הדלק הגרעיני בתחנת הכוח הגרעינית ב-21 באוגוסט לוותה בסדרת הודעות רוסיות, אמריקניות ואירניות לגבי משמעותה והשלכותיה של ההחלטה. הרוסים פרסמו כמה הודעות המצדיקות את החלטתם, לפיהן התחנה הגרעינית לא רק שאיננה מחזקת את תוכניתה הגרעינית של אירן, אלא אף מסייעת בבלימתה, בהיותה ההוכחה לכך שלאירן אין צורך בהפקת אורניום מועשר משלה. בנוסף, חוזרות ונשנות ההדגשות, שהתחנה תופעל בפיקוח מרבי של סבא"א ושהמערכת הבינלאומית, קרי "השישייה" בכלל וארצות הברית, בפרט אינם מתנגדים, למעשה, להפעלתה. כן מוזכרת העובדה שבמקום נמצאים אלפי מומחים רוסיים, שילוו את עבודת התחנה בשלביה הראשונים.

בארצות הברית פורסמו הודעות אחדות (של הבית הלבן ומחלקת המדינה), לפיהן התחנה בבושהר איננה חלק מהתוכנית הגרעינית הצבאית והפעלתה אף מוכיחה, שלאירן אין צורך באורניום מועשר וברור שהמשך פעילות העשרת האורניום מכוונת לתכלית צבאית. קולות נוספים (שלא בשם הממשל) השמיעו דעות מנוגדות, המזהים את התחנה בבושהר כמרכיב בתוכנית גרעינית צבאית וקוראים לתקיפתה המיידית.

האירנים, מצידם, מיהרו לבשר שאין בכוונתם לחדול מתוכניתם הגרעינית, היות ועליהם להיערך להקמת 20 כורים דומים בעתיד (טענה שעוררה גיחוך אפילו מצד הרוסים), ובאותה ההזדמנות הכריזו (סגן הנשיא עלי סלאחי) על הקמת תחנת כוח נוספת, שלישית במספר, שתחל ב-2011. עם זאת, ביום הפתיחה מותנה במידה מסוימת נימת ההסברה האירנית.

ההחלטה הרוסית על פתיחת תחנת הכוח הגרעינית בבושהר בעיתוי הנוכחי איננה מובנת מעליה. יוזכר שרוסיה נסוגה לאחרונה מתמיכתה המתמשכת באירן, לרבות ההגנה על תוכניתה הגרעינית מפני הלחץ הבינלאומי, והצטרפה לסנקציות הבינלאומיות, במסגרתן נראה היה שתמשיך לגרור רגלים בהתנעת התחנה בבושהר (ולא חסרים תירוצים "טכניים" לעשות זאת). ברקע לכך גם ההבנות שהושגו בין רוסיה לארצות הברית בנושא האירני, כחלק משיתוף הפעולה בזירה הבינלאומית, המוכרת כתוכנית "אתחול" (RESET), וגם התגובה הרוסית הכואבת ל"הסכם טהרן" (הסכם אירני-טורקי-ברזילאי להעברת האורניום המועשר מחוץ לאירן). מאז קיימת מתיחות רוסית-אירנית רבה, המלווה ברטוריקה אירנית מתלהמת אופיינית, בעוד רוסיה יחד עם שותפיה ל"שישייה" פועלת לביטולו של "הסכם טהרן".

שני תנאים צריכים היו להתקיים כדי שהרוסים יחזרו בהם ויחליטו על התחלת הפעלת התחנה הגרעינית בבושהר דווקא בעיתוי הנוכחי.

א. הסכמה, או לפחות הבנה שקטה עם ארצות הברית. אחרת, מבחינתה של רוסיה, מדובר בהפרת משטר הסנקציות וגם בשבירת שיתוף הפעולה הרוסי-אמריקני, המתפתח בחסות התוכנית "אתחול", שמזכה את רוסיה בהישגים חיוניים.

ב. הסדר, או לפחות השגת ההבנה עם האירנים, כי אחרת מדוע תעניק רוסיה מתנה יקרת ערך כגון הפעלת הכור הגרעיני, בעיצומו של משטר הסנקציות נגדם. להסבר המפתיע הזה יכולה להיות רק סיבה אחת: השבת ההבנה הרוסית-אירנית ההדדית על-כנה והשגת הסדר כלשהו לגבי האורניום האירני, הפעם לטובתה של רוסיה.

יוזכר, שבשנים האחרונות נמשך המשחק הרוסי הדו-ערכי ביחס לאירן, בכלל, וביחס לתוכניתה הגרעינית, בפרט. המהפך החיובי בהתנהלות זו הייתה תמיכתה של רוסיה בארצות הברית בנושא הסנקציות נגד אירן בתמורה לוויתורים אמריקניים החיוניים לרוסיה. עתה, לפחות למראית עין נראה שרוסיה, במקביל, מאותתת לאירן על כוונתה לתמוך בה. השאלה הפתוחה היא, האם רוסיה שבה למדיניותה הדו-ערכית ובכך, משיגה שדרוג של מעמדה בזירה הבינלאומית או שמדובר במהלך מתואם, שבסופו נתבשר על התפתחויות לגבי המדיניות האירנית.

תאריך:  23/08/2010   |   עודכן:  23/08/2010
צבי מגן, אפרים אסכולאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכל זאת בושהר
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלוטוניום לשלום
23/08/10 12:22
2
אובד מדינה
24/08/10 09:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתם קולטים, בן אדם יכול להפסיד במשימה הזו - וכל מה שהוא עשה במשחק כאילו נמחק. אתם מבינים, אתה יכול להגיע עד לארץ המובטחת, ואז ברגע האחרון לא להיכנס אליה. אתם תופסים, כמה שהמשימה הזו תכאב, זה עדיין יהיה פחות כואב ממה שתרגיש אם תפסיד בה. הבנתם? קלטתם? ירדתם לסוף דעתנו?
23/08/2010  |  גדי להב  |   כתבות
מייל שקיבלתי לפני כשבועיים התחיל כך:
23/08/2010  |  מוטי פלד  |   כתבות
רצינו להאמין, באמת שרצינו, כי המערכת החדשה למידע על התחבורה הציבורית תהיה משהו אחר ממה שהכרנו עד היום. אלא שבמקום מערכת שתתן מידע אמין על איך להגיע מן המוצא אל היעד, קיבלנו ישראבלוף.
23/08/2010  |  עידן יוסף  |   כתבות
"חברת הביטוח כבר פיצתה את הנתבעת 2 בסכום של 6,100 בגין השטיח. חברות ביטוח ידועות כלא נדיבות במיוחד בסכומי הפיצוי, ולכן יש להניח ששויו האמיתי של השטיח הוא מעל 6,100, ועל סמך יתר המסמכים בתיק, אני סבור שהסכום הריאלי הוא 9,000". כך קבע (18.8.10) שופט בית המשפט לתביעות קטנות בכפר סבא, הרווי גרובס, בתביעה שהגיש בעל שטיח סיני עתיק נגד מכבסה, בה הושחת השטיח שלו עקב שריפה שפרצה במכבסה.
23/08/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
מסתבר כי גם הישראלים הגאים שהחליטו להחרים את טורקיה, ולעבור לצ'ילבה שלה, יוון, יש צרות צרורות. מיטל ביטון ואופיר מרקוס, שפינטזו על חופשה חלומית באיי יוון עם גוון "אם תרצו" (לא נשלם שקל לטורכיה") ראו שציוניות (מזן החרמת טורקיה והפלגות קונרטה ליוון) לא תמיד משתלמת, לא כשחברת הספנות (הכי יווני) מפשלת.
22/08/2010  |  ענבל בר-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il