|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
שיטות מודרניות לשיווק דיגיטלי
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
"שלא תקלקל ותחריב עולמי" (הדס גינון) [צילום: אבנר בר-חמא]

נשים מדברות בעד עצמן

גאווה, הר הבית, קריירה ועוד עניינים שעל סדר היום מובאים ביצירותיהן של נשות המגזר הדתי-לאומי סקירה על תערוכת בוגרות המסלול לאמנות במכללת תלפיות, המכללה האקדמית לחינוך - שנת תש"ע
16/11/2010  |     |   כתבות   |   תגובות
"הר הבית בידינו?" (אודיה אמרופל) [צילום: אבנר בר-חמא]

"ברוך דיין האמת" (יפית קרסו) [צילום: אבנר בר-חמא]

"תבונה" (נעמה צמח) [צילום: אבנר בר-חמא]

"זוויות ראייה" (נחמה אירני) [צילום: אבנר בר-חמא]

"ב.ד.ל." (שירן אדרי) [צילום: אבנר בר-חמא]

התערוכה שהועמדה ב"גלריה האחרת" ע"ש ציפורה לוריא ז"ל במכללה האקדמית לחינוך "תלפיות" בחולון, משדרת את אמונתן, עמדותיהן והשתייכותן הקבוצתית של שתים-עשרה הבוגרות לשנת תש"ע,
זאת אומר בני בהגון, ראש המכללה; לדבריו, ריבוי הסגנונות והשליטה בטכניקות חדשניות - מסכמים ידע מצטבר הן בתולדות האמנות והן בסדנאות היצירה השונות, ידע שאליו נחשפו הבוגרות במהלך הכשרתן המקצועית. ידע זה התגלם לתערוכת גמר מרתקת שאצר מנחה הקבוצה, האמן אבנר בר-חמא, שחילק את העבודות לשתי קבוצות עיקריות.

"העבודות נוגעות בנימי החברה הישראלית בכלל ובזו המסורתית בפרט, כמו גם בחייה האישיים של היוצרת, שברוב המקרים מגיעה ללימודים כרווקה, נישאת לקראת השנה השנייה והופכת לאם בסיום לימודיה. שמות העבודות: 'געגוע', 'מבוך החיים', 'זוויות ראייה', 'מאזניים', 'תבונה' - מסגירים את השפעת התהליך האישי על בחירת הנושא. עבודות אחרות: 'חשבון נפש', 'התמודדות גאה', 'ת.נ.צ.ב.ה.', 'משחקי החיים', 'שלא תקלקל ותחריב עולמי', 'ב.ד.ל.', 'הר הבית בידינו?' - מתייחסות ומגיבות למהלכי החברה הישראלית מנקודות מבט שונות", מסביר בר-חמא.

התבוננות בתערוכה, מציינת עפרה גרוסמן, ראש המסלול לאמנות במכללה, מגלה בראש ובראשונה בחירות מדויקות של היוצרות בסגנונות, בטכניקות ובאמצעים אמנותיים, גם אם מדובר בספקות ובלבטים ביחס לעולמה של האישה המודרנית וביחס לפוליטיקה המקומית המטלטלת. העבודות מצטיינות בחשיבה יצירתית ובעיסוק בנושאים המאפיינים את החברה הדתית, אך לא רק אותה.

העבודה "מאזניים", של איילת שטרית, משקפת את הרוח הכללית של התערוכה: אמנות ספוגה באמביוולנטיות של היות היוצרת אישה - על כל המשתמע מכך. היא חושפת נטייה לעסוק בנושא הלקוח מחייה האישיים ולהציגו באופן חזותי בפני הצופים. העבודה כוללת סינר צבעוני גדול-ממדים מצויר בדגמים מגוונים שנתלה על הקיר החיצוני של הגלריה, ובצדו מיצב תלת-ממדי של דמות נשית לבושה כ"אשת קריירה" בעלת אישיות צבעונית ומורכבת (פני הדמות מעוצבים במשיכות מכחול צבעוניות). שני האובייקטים מייצגים את הקטבים המנוגדים בחיי האישה המודרנית - דתית או חילונית. כיסוי הראש של הדמות מסגיר את השתייכותה הקבוצתית של היוצרת ואת שאלת עתידה המקצועי. אם להתייחס ליחסי הגדלים בעבודה, הרי שהסינר משתלט בממדיו על מרבית השטח הנתון.

הבחירה בדימוי של "סינר" מעלה על הדעת סוגיות חברתיות נרחבות כמו מעמד האישה, תפקידיה המסורתיים, חלוקת העול המשפחתי והצורך לבחור בינם לבין קריירה - והיא אינה מנותקת מתהליכים דומים בחיים ובאמנות העכשווית הבינלאומית. בעצם הבחירה שעשתה שטרית באריג בפורמט של סינר ובעיטורו בשלל דגמים מצוירים שמקורם במלאכות-יד מסורתיות של נשים - רקמה, תפירה ותחרה, ניכר השיח שהיא מקיימת עם אמניות עכשוויות בינלאומיות פורצות-דרך דוגמת ג'ודי שיקאגו (Chicago, b.1939) ומרים שפירו (Schapiro, b.1923). שיקאגו ושפירו, שתיהן אמניות אמריקניות יהודיות בעלות שם, העלו במהלך שנות השבעים, השמונים והתשעים את מלאכת היד המסורתית של נשים ממעמדה השולי כ"אמנות דקורטיבית" למעמד של "אמנות גבוהה". יצירות אמנות מונומנטליות שלהן, ששחזרו עבודות מחט דוגמת רקמה ותחרה ואריגים לפי דגמים שעוצבו בידי נשים אלמוניות, חיברו אותן לדורות רבים של עשייה נשית ויצרו מחדש רצף היסטורי איתן. בה בעת העלו לדיון הציבורי את סוגיית הדרתן העקיבה של נשים מהקנון האמנותי המרכזי. שפירו, שהתפרסמה כיוצרת בסגנון המופשט הגיאומטרי, פיתחה בשנות השבעים טכניקת קולאז' חדשה משלה, ששילבה ציור עם גזרי אריגים, לה העניקה את השם femmage (פמאז') משחק מילים של אישה+קולאז'. בטכניקה מקורית זו יצרה שפירו עבודה גדולת-ממדים דוגמת Anatomy of a Kimono (אנטומיה של קימונו) שעוסקת בפעילויות של נשים מן העבר ובמהלכיהן אל העתיד. בעבודתה זו העמידה את הקימונו כסמל לכל מה שהוא מייצג ומעלה על הדעת ביחס לעולמן של נשים במציאות שנשלטה בידי גברים.

העבודה "ת.נ.צ.ב.ה." של יפית קרסו עוסקת גם היא בעולמה של האישה, תוך הדגשת התהליך של התהוות העובר ברחם אמו והפן הפילוסופי של הפסקת הריון. העבודה כוללת תשעה ציורים בהם נראה עובר בתנוחות ובגוונים שונים. את הרצון להבין מקרוב את התהליך המסתורי של יצירת חיים או אובדנם, מתרגמת היוצרת לעשייה בלתי אמצעית של הציור באמצעות הידיים ובמגען הישיר עם החומר.

עם קבוצת היצירות החושפות הרהורים בפן הפילוסופי של החיים נמנות עבודות מלאות השראה ורגישות דוגמת "ב.ד.ל." של שירן אדרי - שבחרה במיצב המזמין את הצופה להציץ מבעד לחור הצצה אל נוף קדומים מצולם, המשוכפל באמצעות סדרת מראות ומביא את הצופה להרהר ולהתחבר ביחידות עם זיכרונותיו וחוויותיו הפנימיים. גם העבודה "מבוך החיים" של מיכל כהן, המציגה באמצעות טריפטיכון (שלושה ציורים) מגוון דרכים ואפשרויות להבנת האמת. מיכל מציעה לצופה חוויה חושית מורכבת של צבע, טקסטורה וצליל. "זוויות ראייה" של נחמה אירני, ו"תבונה" של נעמה צמח מציעות גם הן השתקפויות והשתברויות כהרהורים על אודות אופני-חשיבה, ראייה וקליטה של מציאות משתנה בטכניקות מסקרנות. אירני מציגה אובייקט תבליטי בעל אופי אורגני, דמוי תאים מוגדלים מעולם החי, הכולאים חלקי מראה בזוויות שונות, דרכן משתקף חלל הגלריה, על התנועה והשינויים המתחוללים בו. קריאת המציאות מבעד לשברי המראה מדגישה את הפער שבין הרצון לבין היכולת לקלוט אל המציאות כדבר שלם ומוחלט. העבודה של צמח, הממוקמת בכניסה לגלריה, משלבת בין ציור אקספרסיבי לבין מעמדים (סטנדים) לבנים נקיים, המשתקפים כולם מבעד למראה החושפת פרטים חבויים שלא ניתן להבחין בהם במבט שטחי, והם מתגלים בממד אחר, עמוק יותר, של ההוויה. גם עבודתה של איילת אברהם, "חשבון נפש", עוסקת בדברים הנסתרים, הנעלמים, הפחות נראים, השוליים, שבחרה לצלם ויצרה מהם מערך מסקרן המורכב חלקי אובייקטים בגוונים מונו-כרומיים מעודנים.

הפן הדתי של החשיבה הפילוסופית מתממש בעבודה התלת-ממדית "שלא תקלקל ותחריב עולמי"... אין מי שיתקן אחריך! של הדס גינון, המוצבת על רצפת הגלריה ומסגירה, גם בשמה וגם בחומריה וצורותיה, מחשבות על שבר ותיקון, ועל האחריות המוטלת על האדם לשמור על תפקוד תקין ונכון של העולם. העבודה התלת-ממדית מציגה מבנה שבור קשור בחבלים ובצדו פטיש - כלי אמביוולנטי שניתן לשייכו לבנייה מחד-גיסא, או להרס מאידך-גיסא; וגינון בחרה לעצבו מפחיות דחוסות שיש למחזרן כדי להגן על כדור הארץ. השדה הסמנטי המיידי בו נוגעת העבודה, הוא תפישת הקיימות העומדת במרכז סדר היום העולמי. גם קלפי המשחק שעיצבה תמר גרד בטכניקה של עיבוד תמונה במחשב בעבודה משחקי החיים, מצביעים על הקו הדק המפריד בין עולמות תרבותיים ואמוניים קוטביים. החלפת הדימויים המקוריים בדימויים מהמסורת היהודית, מבלי לשנות את הטקסט כמעט, זורקת את המתבונן לתובנות חדשות בעלות זיקה לעולמו התרבותי-דתי.

הבוגרות המתמקדות בפוליטיקה הישראלית מציעות עבודות מרתקות לא פחות, ביניהן "הר הבית בידינו?" של אודיה אמרופל, שבחרה לכתוב את שם העבודה בשפה הערבית ושילבה בין חומרים "קשים" ו"רכים", בין דו-ממד לתלת-ממד ובין דימויים אמורפיים לדימויים טריוויאליים. המיצב של אמרופל מחדד את הקוטביות שבין מציאות לאשליה - מותנה בנקודת המבט ובתפישת העולם של מגזרים שונים במציאות הפוליטית המקומית. התמודדות גאה של שני פלוט, עוסקת בפוליטיקה של זהויות בכלל ובסוגיית "הגאווה" בעולמו המורכב של דתי גאה. השימוש שעשתה בטקסט מקוטע על גבי רצועות צבעוניות היוצרות משטח מכוסה בחלקו בחומר שקוף מתכתב עם דגל הגאווה על כל המשתמע ממנו. עבודה נועזת זו ניתנת לפרשנות באופנים שונים - ובכך טמון כוחה.

אפרת שני היא היחידה שבחרה לעסוק בתיאור דמות אדם בגישה ריאליסטית. שם העבודה, "געגוע", מסדיר את כיוון הקריאה של העבודה. שני חרטה על גבי שקפים דימויי פנים מתקופות חיים שונות: ילדות, נערות, בגרות וזיקנה. החריטות משתקפות על הקיר כצלליות של קווי-מתאר מעודנים ויוצרות בו-זמנית תמונה של יש ושל אין. בחירתה בטכניקה חמקמקה ואוורירית לתיאור מצבים נפשיים ותחושות של געגוע לעולם הילדות הטהור והתמים נכונה ומדויקת.

סקירת מגוון הטכניקות והדימויים המוצגים בתערוכה, מדף, מעמדים, מבנים, נופים, ציור מופשט, סינר או דגל, מוותרים אומנם על הצגה ריאליסטית/נטורליסטית מלאה של דמות האדם, אך עם זאת משמרים בדרכים שונות את זיכרון הגוף גם בהיעדרו. מגמה זו מעלה על הדעת את המושג הדיכוטומי "נעדר - נוכח", שעולה שוב ושוב בשיח הפוסט-מודרני בישראל ובעולם. מרבית העבודות בתערוכה סודקות את ההיררכיה המפרידה בין אמנות גבוהה לנמוכה; בין אמנות לעיצוב; ובין אמנות לאומנות. הן מנפצות מסגרות, סטיגמות או סטריאוטיפים ומתעלות מעליהם. מרביתן חושפות את הפן הליברלי של הפוסט-מודרניזם ומשדרות עוצמה ומלאות נשית שאינה דורשת את תיווכן של ההגדרות המקובלות. הן מדברות בעד עצמן - ולא בלחש.

התערוכה פתוחה בימים ראשון-חמישי, בין השעות 19:00-09:00, ומוצגת ב"גלריה האחרת" בקמפוס המכללה, רח' יטבתה 7, חולון. תימשך עד 15.12.10.
תאריך:  16/11/2010   |   עודכן:  16/11/2010
ד"ר נירה טסלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נשים מדברות בעד עצמן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ליאת 34
3/08/11 13:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית המשפט לעניינים מינהליים, החליט ביום א' (14.11.10) (כב' השופט מודריק), בהחלטה תקדימית, לדחות על הסף עתירה מינהלית שהוגשה לפתחו בספטמבר האחרון. העתירה הוגשה על-ידי עמותת "תושבים למען נווה צדק", נגד החלטת המועצה הארצית לתו"ב, שניתנה לפני מסםר חודשים. החלטה אשר דחתה את הערר שהוגש על-ידי הוועדה המקומית ושאישרה בכך, למעשה, את תוכנית תא/3596 - "מתחם ליבר", בהתאם להחלטת הוועדה המחוזית לתו"ב, שניתנה לפני כשנה.
הגשמים עדיין לא הגיעו אבל האפצ'יקים, השיעולים והנזלת כבר כאן. דווקא בתקופה זו עולה החשיבות בחיזוק ההגנה הטבעית של גופנו ובמניעת מחלות חורף.
15/11/2010  |  סמדר טייטלר  |   כתבות
יש משהו שרירותי ו"לא צודק" לכתוב על שני ספרים שונים תחת אותו טור. אבל ספרים הם ספרים, הם המסע שלנו לעולמות אחרים, לעולמם של אחרים, לנפשם, לארצם, לעירם, לרחוב שלהם, לחלומותיהם ולמעשי היומיום וההרפתקאות שלהם. אוהבי הקריאה רוצים לדעת על ספרים, עוד ועוד ספרים, כל אחד מופלא כשלעצמו.
15/11/2010  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
"את ממש נס רפואי", הודיעה לי שכנתי. "אני?", פקפקתי במחמאה (המפוקפקת ממילא). "את מתכוונת שזה נס שאני עדיין חיה למרות ש-20 אחוז ממשקל גופי זה פיצה?", ניחשתי. "לא", תיקנה אותי שכנתי, "אני מתכוונת שזה נס שהזרוע שלך עוד לא נעקרה. תראי איך הכלב שלך מושך אותך!". "בחיים לא הייתי שולחת אותו לאילוף", עניתי. "אם אני רוצה צייתנות, אני מפעילה פח דוושה. וחוץ מזה אני אלרגית למושג 'אילוף'". לשמנים-שמנות של 'לרדת בגדול' דווקא לא הייתה בעיה לשלוח את עצמם לאילוף במכלאת ההרזיה של ערוץ 10. רק שבניגוד לכלבים, הם לא מתוגמלים בביסקוויט אלא בחיוך לחוץ של ציפי שביט.
15/11/2010  |  חגית כהן  |   כתבות
"לפני כמה ימים יצא לי להיתקל בטוקבק מאוד מכעיס. בחורה שאלה אם מישהו יכול להציע לה מקום שעושה ניתוחי חזה בזול. ההחלטה לעשות ניתוח הגדלת חזה או כל ניתוח אחר לא יכולה להתבצע כלאחר יד וכך גם לא הבחירה במנתח מסוים", מסביר ד"ר נמרוד פרידמן מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומוסיף "בניתוח פלסטי את אינך קונה בגד או נעליים. את משלמת כסף על שינוי בגופך והמטרה היא לא לעשות את הטיפול בצורה הזולה ביותר אלא בצורה הטובה ביותר".
15/11/2010  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
דן מרגלית
דן מרגלית
רביב דרוקר פתח את הפרשה ונתניהו חזר באוזני בוגי על שקריו עד שעשה טעות ונכנס לאולפנה של קרן מרציאנו
בעז שפירא
בעז שפירא
בנימין נתניהו הוא עתיר ניסיון, אדם נבון ביותר, משכיל, בעל-רקע צבאי ובעל השקפה כלכלית אותה יישם כאן באופן שהפך את ישראל למדינה בעלת כלכלה חזקה ומשגשגת כפי שלא הייתה מעולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il