|   15:07:40
  אדוארד אטלר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

המפתחות בפנים

בליץ-קריג ברחוב המסגר

מעוז גרמני מכף רגל עד ראש הוקם בלב העיר העברית. החוגגים הרימו כוסית, ואני נזכרתי בכיבוש גרמני אחר, תרבותי הרבה פחות. נחשו מה ענה לי כאשר שאלתי את היבואן החדש של אופל, שלמה שמלצר, אם לא מפריע לו שהתעמולה השיווקית מדגישה באופן מגונה למדי את שורשיה הגרמניים של סחורתו
18/02/2011  |   אדוארד אטלר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום: יחסי ציבור]

לאחרונה נפתח ברחוב המסגר בתל אביב אולם התצוגה החדש של אופל. פירמה גרמנית זו שייכת עדיין לג'נרל מוטורס האמריקנית, אך ייבוא דגמיה אל אדמת הקודש השתחרר לאחרונה מחיבוק הדוב של סוכנות UMI לטובתו של שלמה שמלצר.

לא ציפיתי שפתיחת האולם הצהוב-לבן בטבורה של עיר מגוריי תעורר בי רגשות מעורבים כל כך, כאשר אתיישב לכתוב על האירוע החגיגי כמה מילים.

אהובתי הבעייתית

רגשותיי כלפי אופל מעורבים. מצד אחד, הפירמה הזו עקובה ברזומה של ספארי-אדם, ומצד שני, הרפתקאותיה של אופל GT אהובתי ליוו את צעדיי הראשונים בארץ.

קניתי אותה כי סמכתי על המנוע הסולידי 1.9 ליטרים, העובד בסל"ד נמוכים ומבטיח להחזיק מעמד שנים רבות. את המנוע האמין והעצלן של GT הפכתי לסל"דים של מקדחה חשמלית כדי להגיע מירושלים לאילת בתוך שעתיים, ועוד זממתי לזכות איתה בתחרות גרנד פרי אשקלון.

אופל GT שלי שמחה על השיפורים, אך משאבות המים שלה הגיבו בהרבה פחות קורת-ששון. נאלצתי להחליף אותן פעם בחודש לפחות, ולמדתי לא לזוז בלי משאבת מים חדשה בתא המטען. הכול היסטוריה.

אופל דגם ספארי

אי-אפשר להתעלם מהקשר הבלתי קונבנציונלי - משהו בין מיסטיקה, קללה ופטאליות – שבין קונצרן אופל לגורלם של תושבי גטו ורשה. הרי כתבתי כבר לא פעם שבזיכרוני מתרוצצות עדיין נסיעותיו של ראש היודנראט אדם צ'רניאקוב באופל אולימפיה שהוא קיבל מהגרמנים.

האופל הקטנה של האיש השנוי במחלוקת (אם כי לא ב'יד ושם', שם הוא נתפס כגיבור) הייתה המכונית ה'יהודית' היחידה בגטו. צ'רניאקוב טייל בה, וההמון, שגדש עדיין את הרחובות החשוכים, היה בורח בפאניקה למראה הרכב הקרב. איש לא ידע שאלו הם רק ראש היודנראט ונהגו המטיילים להם - ולא הגרמנים, שהיו מגיעים לשחק ספארי חסר רחמים בתוך המתחם הסגור בחומות (הללו היו בנויות לבנים אדומות-לבנות ומצופות שברי זכוכית).

הציידים הגרמנים, במדי צבא או בלבוש אזרחי, היו יורים מחלונות האופלים שלהם (אף הן מדגם אולימפיה, כמו אצל צ'רניאקוב) ברובי השטוּצֶר שלהם, וכל זאת להנאת נשותיהם, שישבו לצד היורים משועשעות וצוהלות למראה ההרג, כמו גם להנאת ילדיהם הבלונדיניים וכחולי העין, הלבושים מכנסי זמש קצרים נוסח טירול עם שלייקס רחבים, או מדי היטלר יוגנד.

בלונד יורה, בלונד צוחק

עד היום, כאשר אני פוגש גרמני בלונדיני בעל עיניים כחולות שהוא בגילי בערך (ויש עדיין אינספור כאלה), אני מתאר לי אותו יושב לצד אביו היורה והצוחק בגרמנית, מוחא כפיים קטנות אחרי כל יהודי שנופל מכדור של אבא.

הבושה מתה, יחי הטעם הרע

מוזר שדווקא בעיר היהודים תל אביב (ולא, למשל, אצל הגויים בוורשה, בפראג או בבודפשט), אופל מבליטה כל כך את מוצאה הגרמני.

לפני כ-40 שנה, כאשר קניתי אצל ליאו גולדברג, יבואן אופל דאז, בחנותו שברחוב קינג ג'ורג' בירושלים את אופל ג'י-טי האדומה שלי – על השמשה האחורית שלה היה מודבק סמל כחול הנושא את האותיות GM. אני מודה שהמדבקה הקטנה הזו, שהוצמדה בחוכמתו של היצרן (או של היבואן הפיקח גולדברג) לחלונה האחורי של GT, שימשה לי כמעין כיסוי או סיוע להדחקה שנדרשה לצורך קניית אופל, למרות אינספור הקונוטציות החשוכות מהעבר.
ליאו גולדברג גם לא השאיר בשפת המקור את הסיסמה הגרמנית המוצלחת "רק לטוס נפלא יותר", אלא תרגם אותה לעברית כפי שהאנגלים תרגמוה לאנגלית והפולנים לפולנית.

והנה, כחלוף 40 שנה, היבואן התל אביבי ויחצ"ניו משתמשים חופשי בסיסמאות החדשות של אופל בשפת המקור הגרמנית, ועוד מכריזים בפרסומות כפולות-עמודים: "אופל אינסיגניה - יוקרה גרמנית בהישג ידך".

ושלמה אומר

היבואן שמלצר הקשיב לטענותיי בזלזול מנומס, וענה להן במשפט אחד קצר. "חשבנו על זה", אמר, "והחלטנו ללכת לכיוון הזה".

זה רק פח

אגב, חבריי לעבודה בטלוויזיה רוממה שאלו אותי איך זה שניצול שואה כמוני, שנרדף על-ידי הנאצים והפסיד בגטו את משפחתו, בוחר שוב – אחרי החיפושית שהביא מווינה – באוטו גרמני. ניסיתי להסביר שלפי השקפתי, מכוניות אינן נושאות באחריות לפשעיהם של בני אדם נגד האנושות. לרוצחים לא אמחל לעולם על מעשיהם, אך לא נראה לי נכון לפרוק כעס על קופסאות פח.

חוץ מזה, הוספתי לאחר שנים, אפשר לראות במכונית גרמנית סוג של פיצוי לנפגעי השואה. במיוחד במצב שבו מדינתנו אינה חולקת עם ניצולי השואה את השלל שהיא קיבלה, מקבלת ותקבל תמורת השואה.

עוד יותר בהמשך, העליתי נימוק נוסף נגד החרמתה של המכונית הגרמנית: בגלל הגלובליזציה, החרמה של תוצרת הרייך הנוכחי היא בעצם טירוף, לנוכח העובדה שחברות רכב רבות מסביב לעולם משתמשות בחלקים גרמניים כמנועים, מחשבים, רכיבים אלקטרוניים ושלדות.

חופש הביטוי המצמרר
שלמה שמלצר [צילום: האתר הרשמי]

פניתי למר שלמה שמלצר, איש עסקים מצליח והיבואן החדש של אופל, בשאלה אם לא מפריע לו שהתעמולה השיווקית מדגישה באופן מגונה למדי את שורשיה הגרמניים של סחורתו. והרי סוכנות מרצדס מצניעה שהיא משווקת היטלר-מובילים, ופורשה אינה מפתה לקוחות בעזרת קימוריו של הדגל האדום-צהוב-שחור ואינה משמיעה את מנגינת ההמנון "גרמניה גרמניה מעל הכול". די לחברות אלה במוניטין שסחורתן צברה. גם ב-מ-וו אינה מנפנפת במושג "טכנולוגיה גרמנית מובילה" כפי שעושה אופל.

הביטוי "טכנולוגיה גרמנית מובילה" מקפיץ אותי, כשהוא מנוצל לצרכים מסחריים דווקא אצלנו. כי קשה לי לשכוח שהייתה זו הטכנולוגיה הגרמנית שפיתחה את תאי הגזים, את הגז הרצחני עצמו ואת תנור הקרמטוריום. היישוב העברי של פעם היה רגיש לעובדה זו, ולכן העדיף לכנות את רובה המאוזר הגרמני 'רובה צ'כי', בזכות העובדה שהרובים הגרמניים הגיעו מצ'כיה.

ואגב, אם היינו מסרבים להשתמש ברובים אלה ולא מחלקים אותם בין הכוחות העבריים, בטענה שכלי זה שימש, בין השאר, להרג יהודים – התוצאה של מלחמת השחרור הייתה עשויה לאכזב.

כאשר הלב נכבש, השער לא נכבש

הקשר המטורף בין אופל והיהדות התגלם גם כאשר אופל GT שלי שיגעה בקסמיה את מנהל בית"ר ירושלים עמוס, שקנה אותה ממני. הוא אהב אותה והתעסק רק איתה, עד שקבוצתו ירדה לליגה הארצית. אוהדי בית"ר רצו לפחלץ את המנהל הבוגדני ואותי גם יחד. עמוס ברח לאמריקה, ואני ברחתי לתל אביב.

כתבתי את זה כבר (וקלרה, אשתו של עמוס, אפילו שלחה אליי מכתב הגוער בי על התיאור הציורי מדי לטעמה של השתלשלות האירועים), מה שמעיד שאני מתחיל לחזור על עצמי. סליחה, אבל חיפשתי משהו משעשע בימים משונים אלה.

מעוז של ניאו-רייך

מסיבת העיתונאים שנערכה לכבוד פתיחת אולם התצוגה החדש של אופל הפתיעה אותי עד דק.

הופתעתי מכך שבלב תל אביב, ברחוב המסגר העברי, אני מרגיש כאילו אני משתתף באירוע המתקיים על אדמת גרמניה: הסיסמאות כתובות גרמנית, הריהוט בסגנון גרמני, התקרובת על טהרת המטבח הגרמני (כריכים ועוגות קטנות), ואפילו מכונת הקפה היא מתוצרת גרמניה. בכל פרט ופרט ניכר כי עיצוב המקום הופקד בידי גרמנים. גם דף ההסבר שמחולק לעיתונאים נפתח במשפט: "קבוצת שלמה מסתערת על שוק הרכב הישראלי עם המותג הגרמני אופל".

הגרמניוּת עלתה על גדותיה, ורק עיצוב הפנים של אופל אינסיגניה החדשה, שגרפה פרסים רבים, היה אמריקני יותר מאשר גרמני, עם מסגרות ניקל סביב מדי המהירות והסל"ד ושפע פיצ'פקעס עשויי פלסטיק.

עור לגויים

הבה נתחיל בווידוי שאני רושם את מחשבותיי לגבי אופל ביומן עבה ומהודר שמצאתי בתוך תיק העיתונות שניתן באירוע ההשקה. מחברת כרסתנית זו, המחזיקה איזה 100 דפים בצבע בננה, נתונה בכריכת עור רכה שמוטבע בה סמלו של קונצרן אופל.

אני מלטף את עור הכריכה ומדפדף בזיכרונותיי לאותו יום לפני כ-25 שנה, שבו פתחתי את מבחן הדרכים שכתבתי על המרצדס המפוארת והחדשה S500 במילים שהירחון הבריטי 'קאר מגזין' תרגם ממגזין טורבו ז"ל וציטט את עורכו: "לפני רגע סגרתי את הדלת", כתבתי אז, "ומאחורי השמשות הכהות נותרו מושבים מצופי עור עדין ובהיר, נעים למגע. עם קצת פחות מזל, חביבי, זה היה יכול להיות העור שלך או שלי".

ממש אותה מחשבה מרה תופסת אותי כעת, כשאני אוחז ביומן הכתיבה המהודר שקיבלתי במסיבת העיתונאים של אופל, הנתון ביריעות עור גרמני.

תגובתו של יוסי דה ליאון, פתח-תקווה

בוודאי שמת לב כי בימים האחרונים מתנוססת מודעת פרסומת של חברת אופל על אולם התצוגה החדש שלה. במודעה נראית מכונית מפוארת מתחת לאלומות אור באולם התצוגה. משום מה, האורות מעוררים מיידית, אצלי בכל אופן, אסוציאציה למקלחות הגז של הנאצים ימ"ש. השילוב הוא מדהים ומפתיע.

מעריב הגדיל לעשות, ובעמודי החדשות של יום שישי האחרון פורסמה המודעה של אופל בצמוד לכתבה על הכנס הצפוי להתקיים
ב-27.01.11 במלאת 50 שנה למשפט אייכמן. לא ייאמן.

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  18/02/2011   |   עודכן:  30/05/2011
אדוארד אטלר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בליץ-קריג ברחוב המסגר
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צלו
18/02/11 05:50
2
גדעון אמיר
18/02/11 06:48
3
גדעון אמיר
18/02/11 07:03
4
גדעון אמיר
18/02/11 07:10
5
אלון פלג
18/02/11 09:57
6
בליץ שפיץ
18/02/11 19:14
 
יוא"ב
19/02/11 09:03
7
סנטה קלאוזנר
18/02/11 20:21
8
הן תעמולה סוביטית
18/02/11 20:34
 
michael123
19/02/11 00:25
9
humanape
19/02/11 08:50
10
ירדן22
19/02/11 13:32
11
וולפגנג
21/02/11 15:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה "שורקות", בראשות עמי יפרח, תקעה כל מקל אפשרי בגלגליה של מימי גרמנוב הקשישה, שבסך-הכל ביקשה לבנות לעצמה בית על מגרש פרטי בבעלותה(!) ליד בית עובד. כך כותבת שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון-כהן. בפסק-דין שהוציאה (יום ד', 16.2.11), היא מותחת ביקורת חריפה ללא תקדים על יפרח ואנשיו (שמו של יפרח אינו מוזכר במפורש בפסק הדין).
17/02/2011  |  אלעזר לוין  |   כתבות
באיזה בית משפט העומס הוא הקטן ביותר? אלו עונשים מגוחכים נפסקים במסגרת עסקות טיעון? כמה זמן לוקח להחליט על פיצוי לנער שנכווה? איזה שופט רוצה עוד יום אחד בלי דיונים? וכיצד ניתן להילחם בסניגורים המזלזלים בבתי המשפט?
17/02/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
לא צריך להיות מבין גדול באמנות, אמן או בוגר אוניברסיטה לאמנות כדי להבין ולהינות מהתערוכה. תחום העיצוב שכה התקדם ותפש תאוצה במאה השנים האחרונות, קיבל כבר מזמן לגיטימציה כחלק בלתי נפרד מתחום האמנות. כל מוזיאון גדול המכבד את עצמו, כמו המומא בניו-יורק, הטייט מודרן בלונדון ורבים אחרים - מקצה אולמות מיוחדים לתצוגת יצירות עיצוב. אך מספר המוזיאונים המיוחדים אך ורק לעיצוב מועט בעולם. כך הם "מוזיאון ויקטוריה ואלברט" בלונדון, מוזיאון העיצוב בניו-יורק, שעבר בשנה האחרונה לבניין היסטורי בכיכר קולומבוס, והמוזיאון לאמנות שימושית בפריס, וכעת - מתווסף המוזיאון לעיצוב בחולון לרשימה מכובדת זאת.
17/02/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
"המסיבה של אביגיל" היא קומדיה דרמטית, המועלית בתיאטרון הספרייה ברמת גן, בבימויו של עודד קוטלר, הבוזקת אור על הצדדים הנסתרים של חיי הנישואין, שאיפות מוחמצות ותשוקות נסתרות . המסיבה של אביגיל מתרחשת לאמיתו של דבר בדירה אחרת, אך בדירה שבה מתרחשת העלילה, נרקמים אירועים שונים ומשונים, קולחים ומרירים, מצחיקים, אך עם קורטוב של דמע על החיים האמיתיים, שמאחורי המסכות שאנשים עוטים על פניהם.
17/02/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
ניהול מבנים נעשה על-פי צורכי הנכס הספציפיים. לדוגמא: שירות אחזקת מבנה משרדים דורש תחזוקה המותאמת לתנועה רבה של אנשים כגון: תזמון מעליות, מערכת אדמיניסטרציה פנימית, חניון אורחים ועוד, ואילו אחזקת מבנה של קופת חולים, אשר ביום מגיעות אליו עשרות אלפי בדיקות דם, דורש עמידה בתנאי קירור מדויקים, לצורך שמירת דגימות הדם, ותחזוקה שוטפת של המכשור הרפואי בהתאם לתקנות משרד הבריאות.
17/02/2011  |  יואל רדושר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il