|   15:07:40
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

החוטף הלבנוני שהפך לציוני

לפני 22 שנה איים צ'ארלס יאקוב על רינה אבישר באקדח במהלך נסיעה שגרתית באוטובוס. לפני שלושה שבועות הוא נפגש איתה בביתה בנהריה, ביקש את סליחתה והשמיע את חזונו על הפיוס שבין הנוצרים הלבנונים ליהודים בישראל. סיפור לא שגרתי
16/07/2011  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
צ'ארלס יאקוב
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

"אני לא ערבי. ערביות מבחינתי קשורה לאיסלאם. אני לבנוני-קתולי, ועל כן קשור למערב, קשור ליהודים ולישראל, יותר מאשר לערבים. במקור אנחנו פניקים. לפני הכיבוש הערבי בשנת 700 דיברנו יוונית, אולי גם ארמית, אבל לא ערבית. כידוע, הפניקים תושבי צור מוזכרים 35 פעמים בתנ"ך וגם עזרו לבנות את בית המקדש. זה קשר היסטורי"

רינה אבישר, תושבת נהריה, לא חשבה שאת הקיץ היא תתחיל בשיחת טלפון עם האיש שחטף אותה באיומי אקדח לפני 22 שנים. אבל זה לא הסתיים בשיחה: החוטף טרח להתייצב אצלה בנהריה. למרבה ההפתעה, נראית אבישר מחובקת בידידות עם החוטף, גבר לבנוני, כיום אזרח קנדי בשם צ'ארלס יאקוב (יעקוב).

בעיצומו של טיול בקנדה בשנת 89' נחטפה אבישר, אז צעירה בת 26, בידי לבנוני מתוסכל שביקש למחות על ההפגזות הסוריות על ביירות. הצעיר חטף אוטובוס אמריקני על נוסעיו, ולאחר מסע לפרלנמט הקנדי ומצור של 9 שעות על הרכב, נכנע והסגיר את עצמו מבלי שאיש ייפגע. חוטים דקים של קשר נטוו באותן שעות ארוכות ומפחידות, חוטים שהפכו בדילוג של שני עשורים לידידות.

כשאבישר מדברת על פגישתם המחודשת שנערכה לפני שלושה שבועות בנהריה, היא לא יכולה להתעלם מהנסיבות המוזרות שהביאו לקיומה. "יש נגר שעובד אצלי בבית בריהוט, איש מדהים, צד"לניק מלבנון בשם סמיר", מספרת אבישר. "באחד הימים סיפרתי לו על אירוע החטיפה שלי בקנדה ועל אותו חוטף לבנוני. הוא אמר לי: 'זאת את? את יודעת שהוא החבר הכי טוב שלי? הוא סיפר לי עלייך... את רוצה לדבר איתו?'". סמיר הרים טלפון לחברו הטוב צ'ארלס, ומעבר לקו נשמע קולו של החוטף הלבנוני. "איך ששמעתי את הקול שלה שאלתי 'רינה?"', אומר יאקוב. "הוא נורא התנצל, הצטער על הנזק", ממשיכה אבישר, "והבטיח לבקר אותי כשיגיע לביקור בישראל..".

ואכן, בחודש שעבר הגיעו יאקוב ואשתו לואיז לישראל כאורחיו של ד"ר מרדכי ניסן, מזרחן שחיבר ספרים על לבנון ועל המזרח התיכון. בני הזוג הקנדים מיהרו לנהריה וקיימו את ההבטחה של יאקוב להתראות עם אבישר, בת הערובה לשעבר. "זה היה מדהים ומרגש", אומרת אבישר. "זהו, סגרתי מעגל. לא חלמתי שאפגוש את מי שחטף אותי בקנדה, פה בישראל. אני לא כועסת עליו יותר, ואפילו שם באוטובוס הבנתי אותו...".

"החלטתי לעורר הדים"

צ'ארלס יאקוב הוא טרוריסט (לשעבר) מעניין: שופע חיים, מנומס להפליא וקורן רגש רב. הוא מדבר בפאתוס, אך בסופו של דבר, על-אף שהוא מרבה לצחוק, הוא אדם רציני מאוד וחסר חוש הומור בכל הנוגע לאמונותיו העמוקות. "הלבנוניות היא בדם שלי", הוא אומר, "כל מה שעשיתי זה למען לבנון, כחובה פטריוטית וכשירות לעמי". יאקוב (55) נראה כתייר מן השורה. לא בנקל ניתן לנחש כי הגבר שופע מחוות הידידות הוא אכן לבנוני, טרוריסט שחטף אוטובוס על נוסעיו, אך בה במידה ציוני נלהב ופעיל בולט בקנדה למען ישראל.

הוא היגר מביירות בשנת 76', השנה השנייה למלחמת האזרחים בלבנון. לדבריו, הצבא הלבנוני סגר את שעריו בפני מגויסים חדשים, ויאקוב המתוסכל, שחלם לשרת בצבא, החליט להגר לקנדה. "לא אהבתי את הפלנגות הנוצריות ואת דרך ההתנהלות שלהן", הוא אומר. בקנדה פגש את אשתו לואיז ושם נולדו שני ילדיו, ג'ון וג'וליה. בני הזוג ניהלו חיים די מוצלחים בארץ המשגשגת - אשתו עבדה במשרד המשפטים ויאקוב עצמו ניהל חנות תכשיטים – אך ביקורי משפחה בלבנון בשנת 82' ו-86' וההרס שלו נחשף ערערו את הקנדי החדש והמאושר. "הייתי מזועזע ממה שהמחבלים עוללו ללבנון, מממדי ההרס של ארצנו היפה", הוא מספר. המצור הסורי על השכונות הנוצריות של לבנון ב-89' הביא את יאקוב לקבל את ההחלטה הגורלית שהוא גאה בה עד היום. "ב-7 באפריל 1989 עליתי לאוטובוס של חברה אמריקנית ממונטריאול לניו-יורק. יומיים לפני כן הייתה הפגנה גדולה של לבנונים מול הפרלמנט הקנדי, כמחאה על הפצצת הרבעים הנוצריים של ביירות בידי הסורים. הממסד האמריקני והמערבי בכלל אפשר לאסד לעשות כרצונו ושתק, ולכן קיבלתי החלטה. החלטתי לעורר הדים".

כעשר דקות לאחר שהחלה הנסיעה שלף יאקוב את אקדחו והשתלט על האוטובוס. "היו 11 נוסעים באוטובוס. כשישבתי מאחור, לפני ששלפתי את האקדח, הבחנתי בגבר – דוד חזן, ובאישה – רינה אבישר, שקראו ספרים בעברית. כשהשתלטתי על האוטובוס, גם הגבר וגם האישה החביאו את הספרים כי פחדו שמדובר בחוטף פרו-פלשתיני שיגלה את ישראליותם.

"אמרתי לאנשים ששמי יאקוב צ'ארלס, שאני נוצרי לבנוני ושאני חוטף את האוטובוס כדי להסב את תשומת הלב העולמית לדרמה של הרג אחיי בלבנון. אמרתי להם שאין להם מה להיבהל, ושזו הדרך שלי לשרת את ארצי". יאקוב שחרר מיידית את אחד הנוסעים ושלח אותו להודיע שהחוטף מתכנן "משהו גדול" כדי לזכות בסיקור נרחב. למעשה, הורה לנהג להסתובב ובמקום להמשיך לניו-יורק, שאליה זרמו כוחות החילוץ וההצלה, נסע האוטובוס ללא הפרעה במשך שעתיים נינוחות לבית הנבחרים הקנדי באוטווה. יאקוב מראה בהנאה את הקריקטורות שהתפרסמו בתקשורת הקנדית באותם ימים על "האוטובוס הנעלם", שחמק מתחת לאפם של הצבא והמשטרה הקנדיים. בזמן הנסיעה התוודע יאקוב לחטופיו. "ניגשתי לגברת הישראלית ושאלתי אותה: 'למה את בוכה?' היא אמרה שהיא מפוחדת, ואז אמרתי לה – אני יודע שאת יהודייה, אבל אני חבר ולא אויב, ולעולם לא אפגע ביהודים או בישראלים. אני מוחה נגד הסורים שהורגים בבני עמי. אמרתי כך גם לגברת וגם לאדון: 'אני אוהב אותך ומעריך את עמך הדגול'. במהלך הדרך הראיתי לנוסעים תמונות מלבנון, סיפרתי להם מה המטרה שלי, והם אפילו צילמו אותי. ישבתי ביניהם בביטחון גמור. הם לא העלו על דעתם לקפוץ עליי למרות שיכלו. לא התכוונתי לפגוע באיש".

אבישר נזכרת גם היא בנסיעה. "הוא נראה נוסע רגיל, ובהתחלה הייתי בטוחה שזו בדיחה. הוא שלף את האקדח והצהיר שהוא חוטף את האוטובוס כמחאה על מה שעושים הסורים ללבנונים...

נבהלתי כמובן, חששתי שהוא מחבל מוסלמי, אבל כשהוא התחיל לשאול את האנשים מאיפה כל אחד הגיע, והבחור הישראלי אמר לו שהוא מישראל, הוא טפח לו על השכם ואמר לו: 'כל הכבוד לכם הישראלים על מה שאתם עושים למעננו', אז קצת נרגעתי. אמרתי לו שאני בטיול ושגם אני ישראלית. הוא אמר לי: 'איזה קטע, באת מהאינתיפאדה לפה ולא חשבת שיקרה לך דבר כזה...' אמרתי לו 'כן', אבל זה לא הצחיק אותנו בכלל".

כדור אקדח למזכרת
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

יאקוב, מספרת אבישר, הרגיש הרבה יותר בטוח בחברת "אנשי צבא ישראלים בדימוס", והטיל עליהם משימות תצפית. "הוא רצה שאנחנו נבדוק אם המשטרה מתקרבת, הוא ממש גייס אותנו..." יאקוב ניסה לשבות את לב הנוסעים ולחשוף אותם לטרגדיה הלבנונית, אך לדברי אבישר לא כולם שיתפו פעולה. "הייתה נוסעת אמריקנית שפשוט ישנה כל הדרך ויאקוב נורא התעצבן", נזכרת אבישר. "הוא אמר: 'תראו איזה אדישים האמריקנים האלה, לא אכפת להם מכלום...' כשהגיע האוטובוס אל מול הפרלמנט הקנדי, ירה יאקוב באוויר וכוחות גדולים החלו לכתר את האוטובוס מכל עבר. הוא ניהל מו"מ דרך החלון, והיה נורא מפוחד.

"הקנדים היו מבולבלים. כנראה, במדינה של הוקי וקרח לא מכירים דברים כאלה. כמו שאמרתי לכתב קנדי לאחר האירוע, בישראל הוא לא היה מצליח לעמוד שמונה שעות על הרגליים בלי לחטוף כדור, כך שהיה לו הרבה מאוד מזל. בשעות הללו צילמתי אותו, והוא גם הריץ אותי בכל מיני שליחויות, עד כדי כך שלאחר שנגמר הסיפור השוטרים עצרו אותי בחשד לסיוע לחטיפה... כך או כך, הבנתי שמדובר באמת באדם כואב עם רגש. לא במחבל, אלא באדם מהשורה".

לאחר שמונה שעות נכנע יאקוב. לפרידה חילק לכל אחד מהחטופים כדור מהאקדח שברשותו. "בסופו של דבר זו הייתה חוויה מדהימה", אומרת אבישר. "לא שלא הייתה לזה השפעה. באמת לא נסעתי באוטובוסים איזה זמן, אבל זה עבר בסוף ללא צלקות".

בתחילה הואשם יאקוב בחטיפה, אך הודות לעדויות החטופים בוטל הסעיף החמור. על יאקוב נגזרו שש שנים, שמתוכן ריצה שלוש בלבד. "הנזק הישיר שלי מהמשפט ומאובדן העסק היה כמיליון דולר. איבדתי את הבית, את העסק, אבל קיבלתי את הכבוד שלי..."

משולש כחול וצלב אדום

"יום אחד, אם מישהו יעשה סרט או רומן מהסיפור שלי, אני מבטיח שאת כל הכסף שארוויח אחלק חצי-חצי. חצי ילך לעמותות למען נזקקים בישראל, וחצי אתרום לבניית בית הכנסת הראשון בכפר שלי, בכפר ברטעה בדרום לבנון... עם ישראל חי!"

יאקוב מזמין את הציבור הרחב לבקר באתר האינטרנט שהקים, LIFE12.NET, המפיץ את משנתו הפרו-ישראלית-יהודית לצד פטריוטיות נוצרית-לבנונית וקריאה ל"חידוש הקשר העתיק" בין שני העמים. הוא מפרש את הסמל שעיצב ואף חקק על זרועו: משולש כחול, סמלו של העם היהודי, ובתוכו צלב אדום, סמל הלבנונים-הנוצרים. "אנחנו נולדנו וצמחנו מהיהדות, מהתורה", מסביר יאקוב, לבנוני-קתולי – "לא מארוני", הוא מדגיש. אף שהמארונים הם פלג קתולי, נראה שיאקוב זועם פוליטית על "בגידתם" של בני ג'ומאייל והפלנגות שנטשו את הברית עם ישראל ועברו לצד הסורי מיד עם נסיגת צה"ל ב-83'.

בימים של דה-לגיטימציה גוברת מצד אזרחים וארגונים בעולם, קולו של יאקוב כערבי פרו-ציוני ודאי מסב קורת רוח. אולם בעת נאומיו בהפגנות פרו-ישראליות, כמו זו שנערכה מול הקונסוליה הטורקית במונטריאול ב-2010, מגלים המארגנים מעט אי נוחות לאור דבריו החדים של יאקוב. "פשוט הזכרתי לארדואן, שמדבר על רצח, שהטורקים רצחו מיליון וחצי נוצרים במלחמת העולם הראשונה", אומר יאקוב.

"אני לא ערבי", הוא אומר. "ערביות מבחינתי קשורה לאיסלאם. אני לבנוני-קתולי, ועל כן קשור למערב, קשור ליהודים ולישראל יותר מאשר לערבים. במקור אנחנו פניקים. לפני הכיבוש הערבי בשנת 700 דיברנו יוונית, אולי גם ארמית, אבל לא ערבית. כידוע, הפניקים תושבי צור מוזכרים 35 פעמים בתנ"ך וגם עזרו לבנות את בית המקדש. זה קשר היסטורי".

בכל זאת, היום לבנונים רבים בוחרים להאשים את ישראל באשר למתרחש בארצם ולא את העולם הערבי.

"מעולם לא התחברתי לשנאת ישראל. עוד כילד לא הבנתי מי אלה הישראלים, שמטיפים לנו כל כך הרבה שנאה נגדם. איך אפשר לשנוא מי שאין לך שום אינטראקציה איתו? בעיניים שלי ראיתי משהו אחר. ראיתי את הפלשתינים שמחריבים את הארץ, שסוגרים אזורים שלמים בפנינו, ושמשום מה קיבלו אישור מהמנהיגות הפוליטית-נוצרית לנהל מלחמת קודש נגד ישראל מאדמתנו.

"לפני 100 שנים היהודים והנוצרים היוו 30 אחוז מהאוכלוסיה במזרח התיכון. מאה שנים אחר כך, נשארנו במדינות ערב פחות מאחוז אחד. זה אמור להסביר מה קורה, לא? איפה הכנסיות ובתי הכנסת שלנו? אין, הכול הלך. לכן אני מחזק את המסר שישראל הנהדרת שייכת ליהודים ולא לפלשתינים, ולבנון שייכת ללבנונים-הנוצרים. נכון, מצב הנוצרים די גרוע וחיזבאללה שולט על לבנון, אבל מי יודע? אולי יום אחד דברים ישתנו. מי יודע", הוא צוחק, "אולי אני אהיה נשיא לבנון, ואז הדבר הראשון שאעשה זה לדרוש בחזרה את הערים ששלמה המלך העניק לחירם מלך צור.

"הנוצרים הלבנונים מפוחדים באופן כללי ואני לא יכול להאשים אותם. אפילו בפזורה הם חוששים שחזיבאללה או קבוצות איסלאמית ירדפו את בני משפחותיהם בלבנון. זו המציאות. אני מבין אותם, אבל לא מסכים איתם. הם רואים בי פטריוט משוגע, אבל אני גאה בזה.

"יום אחד, אם מישהו יעשה סרט או רומן מהסיפור שלי, אני מבטיח שאת כל הכסף שארוויח אחלק חצי-חצי", אומר יאקוב לסיום. "חצי ילך לעמותות למען נזקקים בישראל, וחצי אתרום לבניית בית הכנסת הראשון בכפר שלי, בכפר ברטעה בדרום לבנון... עם ישראל חי!"

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/07/2011   |   עודכן:  16/07/2011
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החוטף הלבנוני שהפך לציוני
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
1א לנצח
16/07/11 23:56
2
חשדנית
17/07/11 12:00
3
רחב
17/07/11 12:39
4
קורןנאוה טבריה
17/07/11 14:11
5
של רוצחים"
17/07/11 16:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במערב גוש עציון, במורד הר מיוער, במקום שהיה יכול להיות פנינה התיישבותית ונדל"נית של איכות חיים, שוכן היישוב גבעות.
15/07/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
הייתי בחתונה לא שלי, ולכן היא הייתה מפוארת. במדשאת ענק ניצבו עשרות דוכני מזון המייצגים את עממי תבל – סושי, שווארמה, פיצות, אגרול, קוויאר – כאילו מתכנס כאן הקבינט של כדור הארץ (אולי הוא אכן קיים; הרי הרוע השורר על הכוכב הזה מחולק יפה מדי בין המדינות השונות).
15/07/2011  |  חגית כהן  |   כתבות
ד"ר דאוד מוחמד חמדאן חסין הבין שבשביל להצליח בעסקים כדאי ללכת בגדול. יש הרבה דרכים להתפרנס, אבל כדי להתעשר רצוי לשוטט במטעים שבהם צומח הכסף הגדול - שוק הנדל"ן. ומה מתאים יותר מאשר נכס גדול ומשמעותי שמושכר לגוף עם גב כלכלי חזק המבטיח הכנסה חודשית קבועה ומכובדת? אז נכון, יזמים ישראלים עוברים לרוב ויה-דלורוזה בדרך אל העושר: בקשות והיתרים, מיסים והיטלים, ועדה מקומית וועדה מחוזית והיטלי שבח שנוגסים בכל פה במרווח הרווח היזמי. אבל דאוד חסין מצא דרך הרבה יותר קצרה ומהירה. הוא פשוט השתלט על שטח בגבול ואדי בתלפיות מזרח ובנה עליו נכס ענק של לא פחות מ-870 מטרים רבועים בלתי חוקיים.
15/07/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
מפלגתו של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שוב ניצחה בבחירות. תחת מנהיגותו של ארדואן צועדת החברה הטורקית בהדרגה ובביטחון לקראת איסלאמיזציה הולכת ומעמיקה. האם גם כלכלתה, אחת החזקות באירופה ובעולם בכלל, עוברת שינוי?
15/07/2011  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
הירח המלא היום שם דגש על מחויבויות ואחריות, שישפיעו בתהליך קבלת החלטות, או על דרך החשיבה, לאורך השבועיים הבאים. הנטייה היא להביט לאחור על העבר ולנסות לתקן שגיאות, או לבחון את המצב על בסיס ניסיון העבר, כדי להחליט באיזו דרך לבחור על-מנת להתקדם ולבנות את העתיד.
15/07/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בי' בתשרי פרצה מלחמה יום הכיפורים    בכ"ב בתשרי שמחת תורה פרצה מלחמת חרבות ברזל    בי"ד בניסן, ערב פסח כמה שעות לפני ליל הסדר הכריז צה"ל בתזמון נדיר אשר רק צבא האויב וארגון החמאס היו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il