|   15:07:40
  יפעת שעיה  
רואת חשבון סומך חייקין KPMG
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

נושאים עיקריים מתוך חוזר מס הכנסה 3/2012

מטרת המאמר להסב את תשומת הלב לעמדת ופרשנות רשות המיסים, אשר הועלתה במסגרת החוזר
27/06/2012  |   יפעת שעיה   |   כתבות   |   KPMG סומך חייקין   |   תגובות

במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א 2011 תוקן החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן:"תיקון 68").

ביום 10 ביוני 2012 פורסם חוזר מס הכנסה 3/2012 אשר תכליתו לסקור את עיקרי תיקון 68 ובתוך כך להציג ו/או להבהיר את עמדת ו/או פרשנות רשות המיסים להוראות המופיעות בו (להלן: "החוזר").

בהתאם לאמור, ברצוננו להסב את תשומת ליבכם לעמדת ופרשנות רשות המיסים, אשר הועלתה במסגרת החוזר, לנושאים הבאים:

הכנסה מועדפת

מס הכנסה במסגרת החוזר מציג את עמדתו ואת מדיניותו בנוגע לכימות פעילות ייצורית שאינה מבוצעת בישראל, במישרין ו/או בעקיפין, ואת ההשלכות השונות לעניין הטבות המס. במסגרת האמור, החוזר קובע כי ככל שהפעילות הייצורית לא מתבצעת באופן מלא ו/או במישרין בישראל הדבר יביא לכדי פגיעה בהטבות המס והכול בהתאם למנגנונים שנקבעו בהחלטות מיסוי שונות שפורסמו בעבר1. בעניין זה חשוב לציין כי ייתכן שיישנה פרשנות נוספת ו/או שונה מהפרשנות שניתנה ע"י מס הכנסה בהחלטות המיסוי כאמור, שכן בנושא זה לא נקבעו, במסגרת החקיקה, כללים ו/או תקנות.

הטבות במס לחברה תעשייתית בהשקעת חוץ:

במסגרת תיקון 68, בוטלו הטבות המס שניתנו לחברה תעשייתית בהשקעת חוץ. לנוכח דברים אלו, החוזר מבהיר כי מפעלים מוטבים ו/או מפעלים מאושרים, שבחרו להמשיך ולהחיל על עצמם את הוראות החוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן: "החוק" או "חוק עידוד השקעות הון") כנוסחו עובר לתיקון 68, יוכלו להמשיך ולתבוע את הטבות המס המוענקות לחברה בהשקעות חוץ רק לגבי מפעלים מוטבים ו/או מפעלים מאושרים שהשנה הקובעת לגביהם לא תאוחר משנת המס 2012 ושההשקעה המזערית המזכה לגביהם התבצעה לא יאוחר משנת 2010 כאשר שיעור השקעת החוץ הינו השיעור ביום 31 בדצמבר 2010 או שיעור השקעת החוץ בשנת המס כנמוך. לעמדת מס הכנסה לא יילקח בחשבון כל גידול בהשקעת החוץ שבוצעה לאחר ה- 31 לדצמבר 2010.

בנוסף, מס הכנסה פרסם בחוזר את עמדתו בנוגע לביטול הטבות של חברה בהשקעת חוץ. החוזר מבהיר כי, חברה תעשייתית ומפעל מוטב שהוא מפעל תיירותי, אשר היו זכאים למעמד ולהטבות של חברה בהשקעת חוץ - החל משנת 2011 לא יוכלו ליהנות מהטבות המס בגין חברה בהשקעת חוץ. עמדת מס הכנסה, לעניין המועד הקובע לבחינת מעמדה של החברה כחברה בהשקעת חוץ, הינו 31 בדצמבר 20102.

להלן דוגמאות הממחישות את עמדת מס הכנסה בנושא זה:

עלייה בשיעור השקעת חוץ לאחר 31 לדצמבר 2010

  • ביום 31 לדצמבר 2010 שיעור השקעת החוץ בחברה מוטבת הינו 5%. בשנת 2011 שיעור השקעת החוץ עלה ל-100%. בנסיבות אלו, החברה לא תיחשב חברה בהשקעת חוץ וזאת לנוכח העובדה שביום 31 בדצמבר 2010 החברה אינה עומדת בשיעור ההשקעה הנדרש.

  • ביום 31 לדצמבר 2010 שיעור השקעת החוץ בחברה מוטבת הינו 70%. בשנת 2011 שיעור השקעת החוץ עלה ל-100%. בנסיבות אלו, החברה תיחשב לחברה בהשקעת חוץ ששיעורה 70% ולא 100% וזאת לנוכח העובדה שביום 31 בדצמבר 2010 החברה עומדת בשיעור השקעה 70%.

ירידה בשיעור השקעת חוץ לאחר 31 לדצמבר 2010

  • ביום 31 לדצמבר 2010 שיעור השקעת החוץ בחברה מוטבת הינו 100%. בשנת 2011 שיעור השקעת החוץ ירד ל-70%. בנסיבות אלו, החברה תיחשב לחברה בהשקעת חוץ ששיעורה 70% ולא 100% וזאת לנוכח העובדה שבמצב של ירידה בשיעור ההשקעה שיעור השקעת החוץ שייקבע הוא השיעור שיחול ביום 31 לדצמבר 2010 או שיעור ההשקעה שיחול לאחר מועד זה - הנמוך מביניהם. חשוב לציין כי, החוזר, בכל הנוגע להרחבות ששנת הבחירה3 לגביהם לא תאוחר משנת המס 2010, אינו מתיישב עם עיקרון "יציבות ההטבות" שנקבע בחוק4 אשר נועד לשמור על ההטבות של מי שהיה זכאי להן וקיבל אותן, על-פי נוסח החוק ביום מתן האישור או בשנת הבחירה. בנוסף יודגש כי עמדה זו של מס הכנסה אינה מעוגנת בחקיקה ו/או בתקנות.

חברה שבבעלותה מספר מפעלים תעשייתיים:

יתכנו מצבים שבהם חברה תעשייתית תחזיק במספר מפעלים שבהכרח אינם קשורים בתחום פעילותם. מנגד יתכנו מצבים בהם חברה מועדפת תחזיק במספר מפעלים בעלי תחום פעילות זהה. לפיכך, מס הכנסה הבהיר שעל חברות מסוג זה לשמור על אחידות הדיווח במהלך השנים כדלקמן:

  • ככל שמדובר בשני מפעלים שונים כאמור, יש להקפיד על דיווח נפרד בין המפעלים השונים5.
  • ככל שמדובר במפעל אחד, יש לדווח על הכנסות מאוחדות של המפעל המועדף בחברה המועדפת6.

סיווג המקרים המתוארים לעיל, ישפיע בין היתר, על בחינת המפעל בתנאי "מפעל בר תחרות".

הכנסה מתמלוגים כהכנסה מועדפת:

במסגרת תיקון 68 נקבע כי הכנסה מתמלוגים תוכל להיחשב כהכנסה מועדפת. בהתאם לכך נקבע בחוק כי, הכנסה מתמלוגים, שהתקבלו בשל שימוש בידע או תוכנה שפותחו במפעל, תיחשב כהכנסה מועדפת ובלבד שהמנהל אישר שהיא אכן נלווית לפעילות הייצורית (להלן: "האישור"). לפיכך, חברה לא תוכל לכלול במסגרת הכנסתה המועדפת הכנסה מתמלוגים כאשר פעילותה אינה כוללת פיתוח המגיע לכדי "עסק". בעניין זה יצוין כי לאחר בחינת מספר חלופות בנוגע לאופן שבו יינתן האישור ע"י מס הכנסה, הובהר במסגרת החוזר כי, כלל החברות הרלוונטיות יידרשו להגיש בקשה לאישור מקדים (pre-ruling) על-מנת לקבל את האישור. אשר על כן, חברות בעלות מפעל מועדף (חברות שהחילו עליהן את תיקון 68) שיש להן הכנסות מתמלוגים מחויבות להגיש בקשה למס הכנסה לטובת קבלת אישור מקדים (pre-ruling) כי הכנסתן מתמלוגים אכן נלווית לפעילות הייצורית.

מכירת מניות בחברה הזכאית להטבות במס מכוח החוק:

מס הכנסה נוקט בפרשנות סותרת לעניין סיווג הרווחים הראויים לחלוקה7 בין יחיד לחברה. החוזר מבהיר כי, כאשר מדובר במכירת מניות ע"י יחיד - שיעור המס שיחול על הרווחים הראויים לחלוקה8 יהיה כקבוע בסעיף 125 ב' לפקודה, דהיינו שיעור מס של 25% או 30%9 לפי העניין, ולא שיעור מס של 15% כקבוע בחוק לעידוד השקעות הון.

מנגד, החוזר מבהיר כי בעת מכירת מניות ע"י חברה הזכאית להטבות מס מכוח החוק - שיעור המס שיחול על הרווחים הראויים לחלוקה, שמקורם ברווחי מפעל מאושר ו/או מוטב,10 יהיה כקבוע בהוראות החוק לעידוד השקעות הון בעניין חלוקת דיבידנד11, דהיינו שיעור מס של 15% ולא שיעור מס 0% כקבוע בפקודה12, לרבות הוראות החוק הקשורות לשרשור דיבידנד. כמו-כן לעמדת מס הכנסה, ככל שיבוצע שרשור ליחיד יחולו הוראות סעיף 125ב' לפקודה. כלומר, היחיד לא יוכל ליהנות משיעור המס המופחת של חוק עידוד השקעות הון ולפיכך יחוייב בשיעור מס של 25% או 30%13 לפי העניין.

שנת מס מיוחדת

במסגרת החוזר, מס הכנסה חזר על עמדתו כפי שפורסמה באישורים מקדמיים בעניין אופן חלוקת ההטבות עד ואחרי כניסתו של החוק לתוקף (1 לינואר 2011).

בנוסף, ברצוננו להסב את תשומת הלב לחברות בעלות שנת מס מיוחדת אשר מעוניינות להחיל על עצמן את תיקון 68. חברות אלו נדרשות ליתן הודעה מתאימה למס הכנסה בגין האמור14 והכול תוך פרק זמן של עד חמישה חודשים מתום שנת המס שלגביה רוצים להחיל את הוראות תיקון 68 ולא עד ליום 31.05.XX

הערות:

1. החלטות מיסוי 53/06, 94/06, 9/07 ועוד.
2. פרשנות מקלה בסוגיה זו- סעיף 47(א1) לחוק.
3. במפעלים מאושרים- במועד שנת ההפעלה.
4. סעיף 72א לחוק.
5. בכפוף להסכמת פקיד השומה כי אכן מדובר בשני מפעלים שונים
6. בכפוף להסכמת פקיד השומה כי אכן מדובר במפעל אחד.
7. כהגדרתם בסעיף 94ב לפקודה.
8. שנצברו לאחר המועד הקובע - 1 בינואר 2003.
9. בעל מניות מהותי.
10. שנצברו לאחר המועד הקובע - 1 בינואר 2003.
11. סעיפים 47(ב)(2)(ב) ו-51ב(ד) לחוק.
12. סעיף 126(ב) לפקודה.
13. בעל מניות מהותי.
14. באמצעות טופס 908.

תאריך:  27/06/2012   |   עודכן:  27/06/2012
רו"ח יפעת שעיה, עו"ד יניב אלנקרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נושאים עיקריים מתוך חוזר מס הכנסה 3/2012
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת דלתא ישראל, שהוקמה על-ידי איש העסקים דב לאוטמן, "מקפלת" חלק מדגליה: ממדיניות חברתית של תמיכה בפריפריה, ובמיוחד תמיכה בעיר כרמיאל מוכת האבטלה, מעבירה החברה את פעילותה לקיסריה. המעבר יבוצע בתוך חודשים ויושלם ככל הידוע במרוצת 2013.
26/06/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
עבר עידן "המונוגמיה התעסוקתית". בני שלושים וארבעים, מחליפים מקצועות ומעסיקים ולפיכך מסלולו המקצועי של הפרט נבנה על ציר הזמן וההתנסויות ולכן אורך סרגל ערכים זה קובע את עומק הקריירה ואיכותה.
26/06/2012  |  גי דיין  |   כתבות
אל מול ים המסעדות הבלתי-כשרות, שמציפות את הארץ הזאת, שמורה אצלנו פינה חמה בלב ל"מסעדה היהודית" הכשרה למהדרין, שעל ציר ז'בוטינסקי בבני-ברק. תפריטה של המסעדה מתמקד בתבשילי המטבח המזרח-אירופי, כשהתפריט הביתי המוצע בה מזכיר להפליא את המטעמים ממטבחה של ה"יידישע מאמא". כבד קצוץ ורגל קרושה, קרפלעך וקניידלך, טשולנט וקיגל, גפילטע פיש וחזרת, הם רק כמה מן המעדנים הקורצים.
26/06/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
מה מניע איש עסקים להשקיע מיליונים ברכישת עיתון מקרטע, שספק אם גם תוכנית הבראה דרסטית תבטיח את רווחיותו ואולי אף את קיומו? הסוגיה הזו, שהועלתה לפני כשנה בעת שמעריב נרכש בידי נוחי דנקנר, מעסיקה בימים אלה את עולם התקשורת והפוליטיקה באוסטרליה. שם אין מדובר באיש עסקים - אלא באישה. ולא בסתם טייקונית, אלא במי שנחשבת כבר עתה לאישה העשירה בעולם, ומצמצמת בעקביות את הפער בינה לבין שני הגברים הניצבים בראש רשימת עשירי תבל, המקסיקני קרלוס סלים והאמריקני ביל גייטס.
26/06/2012  |  רפי מן  |   כתבות
בעלי שליטה רבים חוגגים בחברות ציבוריות שבשליטתם. גם על-חשבון בעלי המניות מקרב הציבור, שנוכחים כי עשרות מיליונים "זולגים" כשכר ובונוסים למנהלים-בעלים, במקום שיחולקו כדיבידנדים באופן שוויוני בין כל בעלי המניות.
26/06/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
דחייה במועד הגשת דיווח שלישוני לשנת 2012  /  רו"ח יפעת שעיה, עו"ד יניב אלנקרי
חוק מס ערך מוסף (תיקון מס' 42 והוראת שעה)   /  רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח נסרין סלמאן
תיקון 42 לחוק מע"מ אושר בקריאה שנייה ושלישית  /  רו"ח איריס כץ כליף, רו"ח נסרין סלמאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il