|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

כנראה כבר השתגענו...

החלטתי לבחון, בדרכי שלי ועל-פי אמות המידה שלי, את אחד הצהובונים החדשים של ישראל, במקרה זה מעריב, בהתיחסותו לשאלות העומדות במוקד השיח הציבורי בימים אלה. לא מדובר "מחקר" ולא בביקורת ספרותית; זו בסה"כ בחינה של הדברים בעיניו של קורא פחות או יותר טיפוסי. בחרתי באקראי אחד העיתונים הנפוצים במדינה (ופה ושם חרגתי מעט מכך), אולם להערכתי ולצערי הוא מייצג מציאות שיגרתית למדי
23/08/2012  |   רפי לאופרט   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

בחנתי קבוצה של כתבות, מאמרים ודיווחים שהופיעו בגיליון הראשי של מעריב במהלך מספר ימים עוקבים בשבוע האחרון, ורשמתי את תגובתי הספונטנית לכל אחד מהם. התגובות ניתנות להלן וכוללות התיחסות לכל היבט רלוונטי של ה-ITEM - תוכן, צורה, אמינות, ניתוח, לוגיקה, רמת דיון, סבירות הטיעון ועוד.

שיח הנשיא; הרמה העקרונית

(עמ' 10: "וושינגטון: תומכים בנשיא". הנשיא לשעבר יצחק נבון: "הייתי נוהג כמוהו. זו חובתו".)

עם כל הכבוד לניסיון העבר של הנשיא פרס, שיש בו לא מעט הישגים, אבל גם לא פחות כשלונות קשים, עליו לנהוג כאזרח המדינה המציית לחוק ולנורמות המקובלות. לאחר שמיעת התגובה האמריקנית, אני אומר דברים אלה ביתר תוקף ויתר חריפות, משום שלא ניתן להשתחרר מהרושם שפרס משרת בדבריו את המדיניות האמריקנית יותר משהוא משרת את ישראל, ומציאות כזו היא בלתי נסבלת. אפשר לסבול אותה מפרופסור הזוי או משחקן תיאטרון מתוסכל, אבל לא מנשיא המדינה.

בניגוד למה שכתב בן כספית במעריב (17.8.12), "הזקן" החדש - דגם מוקטן ונלעג ובמידה לא מבוטל תמהוני - של ה"הזקן" המקורי (בן-גוריון) - לא התפקח ולא התעורר. ההיפך מזה הולך ומתרחש בהתמה לנגד עינינו כבר קרוב לשנות דור. מאז היות אוסלו, דרך המזרח התיכון החדש יציר דימיונו וכלה בהטפות המוסר התכופות שלו, הוא הולך ומאבד קשר; קשר עם המציאות (למרות שהוא מזכיר מפעם לפעם ננוטכנולוגיה), קשר עם ההוויה האזורית (מבחינתו, מאז שנות ה- 90 לא קרה במקומותינו דבר המחייב ראייה שונה או מסתגלת), קשר עם הציבור בישראל וקשר עם המושגים דמוקרטיה פרלמנטרית, ממשלה נבחרת ונשיא ייצוגי; הדימיון המזרחי שלו עובד שעות נוספות. לעומת זאת הוא מקיים קשר נפלא עם "מחלקי הכיבודים" מבית ובעיקר מבחוץ, ומספק להם כתובת קבועה להפגין באמצעותה את אי-שביעות רצונם מעם ישראל, ממשלתו הנבחרת ומדיניותם. האם זהו תפקידו של נשיא המדינה, הייצוגי?! תמהני.

כל מה שיש לפרס לומר כבקורת על הממשלה, על מדיניותה ובכלל זה על הדרך בה בחרה להתמודד מול האיום האירני, עליו לומר במסגרות הראויות, וחזקה עליו שכבר עשה זאת יותר מפעם אחת. אבל גם אם לא הצליח לשכנע, אין לו זכות או סמכות להכתיב לממשלה מהלכים או לתפלל אותה באמצעות אחרים - לא מבית ולא מבחוץ. יציאה פומבית נגד הממשלה, גם כשהיא עטופה במתק שפתיים וחלקלקות לשון, היא חתרנות בלתי נסבלת. גם נשיא עשוי להיות עבריין (וראינו זאת בעבר כמה פעמים...) גילו של הנשיא ופופולריותו הייצוגית אצל אובמה וצוות יועציו, אינם צריכים לשנות דבר. כאשר הוא גולש לעבריינות, אסור שתעמוד לזכותו האפשרות להתמיד בה ויש לשים בפניו סייגים חדים, עד כדי החלפתו.

הסברים שמנפקים עיתונאים כאלה ואחרים, אנשי שלומו בעבר ובהווה ובכלל זה הנשיא לשעבר נבון, אינם מקובלים ואינם באים בחשבון. כל בעל תפקיד בכיר במדינה רשאי לחלוק על הממונים עליו, אולם הוא אינו יכול לעשות בפומבי כשהוא לובש "מדים". יתכבד, יניח את המפתחות ויאמר את אשר עם ליבו, וגם אז רצוי שיעשה זאת כנשיא ומתוך אחריות לאומית. כשם שלא יעלה על הדעת שכל בעל סמכות יפרש את החוק והנורמות לפי ראות עיניו, וכשם שאין להעלות על הדעת חיקוק חוקים "אישיים" שיתירו או יאסרו על יחידים מעשים שאינם מותרים לכלל, כך גם במקרה זה. מותר לנשיא לדאוג, אסור לו לפעול בניגוד לסמכויות ולנורמות שקוצבים לו החוק והנורמות המקובלות. כל פרשנות אחרת למעשה הנשיא, היא תקדים מסוכן וחרב פיפיות שבמוקדם או במאוחר תפגע במגינים עליה כיום וברבים אחרים.

פרס אינו מוכן להשלים, וככל הנראה לא היה מוכן אף פעם להשלים עם מציאות שבה הממשלה הנבחרת והכנסת אינם "סרים למרותו" ומנהלים מדיניוןת שאינה עולה בקנה אחד עם התובנות האישיות שלו. אין בכך בעיה ציבורית, כל עוד אי-שביעות הרצון נשארת "בביטנו של פרס. אין לסבול זאת יותר, כאשר הדברים יוצאים משליטה, והופכים לדרך פעולה לעומתית לממשלה הנבחרת. דברי הנשיא הפעם אינם מהוים חריגה ראשונה בתחום זה, וכבר התבטא רבות בעבר ברוח דומה בשאלות המו"מ בין ישראל לפלשתינים, למשל. לאחרונה, בעקבות אירוע הדריסה בנתניה אף קבע מראש שמדובר ברצח, אךף שהמשטרה טרם השלימה את חקירתה בנדון וכו'. לא יאמן! הנשיא הופך עצמו גם לתובע ושופט?! יהיו גם כאן מי שיגידו שזו מטאפורה לחומרת המקרה, אבל אין לקבל זאת. נשיא אינו סתם אדם ואסור שיראה עצמו חף מאחריות למעשים ודברים שהוא אומר ועושה. אם אין הוא מסוגל לכך, מוטב יפרוש מהתפקיד ויפה שעה אחת קודם.

לאחרונה שמענו מפי דוברים ה"מקורבים" לנשיא או למקורביו דברים ישירים ועקיפים על כך שהוא אפילו שוקל לרוץ לכנסת לאחר שיסיים את תפקידו כנשיא. האם יתכן שדבריו ומעשיו כיום באים לשרת מטרה זו? אם כן, אזי דבריו חמורים שבעתיים. אם לאו - הרי ששיקול דעתו של הנשיא אינו מתגלה במיטבו, בלשון המעטה. גחמותיו של הנשיא, מוכנותו האובססיבית לחרוג מחוקים ונורמות החלים עליו, ופזילתו בגילו לעבר קדנציה פוליטית-אקטיבית חדשה-ישנה, מעוררים את השאלה אם לא יהיה זה מן הראוי שגם תפקיד הנשיא יסוייג על-פי גיל. אין שום ספק שאזרחים רבים הנדרשים לפרוש לגימלאות משירות ציבורי ומתעסוקה אינם פורשים משום שהגיעו לחוסר כשירות. אם הדבר טוב לעם ולמדינה, מדוע שלא יחול גם על תפקיד הנשיא. שכן, בתפקידים בכירים מאוד, בהם מצבו הפסיכולוגי והנפשי של ממלא התפקיד הוא גורם בעל חשיבות אדירה, שאלה זו ראלית ואקטואלית יותר מאשר בכל התפקידים הפחות בכירים, שכיום חלים עליהם מגבלות גיל.

התנהלותו של בנשיא פרס במקרה זה, וכפי שצויין גם גם במקרים קודמים, להיטותו להיות מעורב ומשפיע גם כאשר אינו מתבקש לכך ואינו אמור להיות חלק מהעשייה הפוליטית השוטפת, מחייבת מחשבה חדשה מצד ראש הממשלה לגבי מידת שיתופו לעתיד של הנשיא פרס במתרחש, ומידת חשיפתו לנושאים המדיניים והביטחוניים החשובים והרגישים ביותר של ישראל. אם נחוצה לכך גם התאמה בחוק, יש לחולל גם זאת. חייב ראש הממשלה, אם איננו רוצה להיות שותף למהלכים הנפסדים של הנשיא פרס, להבהיר לנשיא שאין לו יותר מרווח תמרון מהסוג שהפגין באירוע האחרון, ואם ינהג "בפרסיות" טיפוסית, ימודר.

"הסנגור" עפר שלח (17.8.12)

ובכן, לדעתו אין מה לכעוס על פרס משום שהתאפק עד היום ולא אמר בפומבי את דעתו בעניין תקיפה אפשרית באירן. באופן מוזר הוא מכנה את תגובת לשכת ראש הממשלה ה..."לחץ הקבוע מכל אייטם תקשורתי". האמנם? להצדקת עמדתו הוא מזכיר לכותבים אירוע קודם בו היה נתניהו בארה"ב כשהנשיא אובמה משתמש בדבריו של פרס כדי לנגח את נתניהו. אז סבר הסנגור שלח שפרס לא נהג כהלכה, הפעם משום שחרג הרבה יותר, אך עשה זאת בארץ, הוא אינו מוצא בכך פגם. מוזר משונה ולא כל כך "נקי"...

על השאלה העקרונית בהתנהלותו של פרס עמדתי כבר בקטע הקודם. עתה מתחדדת השאלה, האם יכול וצריך פרס להמשיך ולהיות נשיא, אם התנהלותו החתרנית נגד ראש הממשלה והממשלה, בעיתוי כל כך רגיש, הוא הרגל קבוע שלו? אני סבור שלא. אם טענתי קודם שהגיע הזמן למדר את פרס ממגעים מדיניים ומידע רגיש, דווקא הגילוי של הסנגור שלח, מחזק אצלי את המסקנה שאכן כך. הגיע זהמן שהממשלה תמשול, ואם נחוץ, אזי גם מול הנשיא!

שלח, כעיתוניאים אחרים, מנסה לתרץ והצדיק את הדברת החולנית שפשטה בארץ סביב נושא אירן, דברת ששותפים לה בעיקר כאלה שאינם מכירים את כל העובדות ואינם נושאים באחריות לתוצאות "הצעותיהם והמלצותיהם", בכך שנתניהו וברק "התחילו". ובכן לא שמעתי עדיין טיעון מטופש, רדוד ושטחי מהטיעון הזה. הממשלה, באמצעות שני אישים בכירים ביותר - ברק ראש ממשלה לשעבר ושר כמעט לכל דבר שזז ובכלל זה רמטכ"ל, ונתניהו ראש ממשלה בפעם השניה, עם ביצועים מצויינים כשר אוצר ועם רקורד מצויין בינתיים של שקט יחסי בגבולות - מנסה להניע תהליך בינלאומי שיוביל לעצירת מאמץ הגרעין הצבאי האירני. הם נוקטים בכל צעד שנראה להם מועיל בכגון זה, ואני מעיז לחשוב שהידיעות המגיעות אליהם ומשפיעות על שיקוליהם רבות, מדויקות ומגוונות הרבה יותר מאלו שעומדות לרשותו של עופר או של חכמי דור אחרים.

מיהו עופר ומה הוא מייצג כאשר הוא מנסה לקבוע להם באילו טכניקות עליהם לנקוט. ומתוך הביקורת משתמע שאם ראש הממשלה אומר דבר-מה, אזי לכל זב חוטם ומצורע, בין אם הוא מבין את סיבת הדברים וכוונתם ובין אם לאו, מותר גם כן להצטרף לחינגא; אז לא! המצב הפוך בדיוק. ראש הממשלה עשוי לטעות, אבל חובתו לעשות כל הדברנים האחרים קרוב לוודאי טועים ומזיקים, שעה שחובתם היא לשתוק ולהעניק גיבוי לממשלתם. את המלחמות הפוליטיות ינהלו בבית ובנושאים רגישים, מורכבים ומובנים להם הרבה יותר

על השאלה איזה נזק יכולה ישראל לגרום לאירן, לעומת איזה נזק רוצה ארה"ב לגרום לאירן, אנו יכולים להתווכח עד לעשור הבא. איש אינו מחזיק בידו כדור בדולח העונה על שאלה זו. איש אינו יודע אם ארה"ב מוכנה או תהיה מוכנה באיזה שלב שהוא לפעול ואיש אינו יכול לטעון ברצינות שהדילמה של ישראל דומה לזו של ארה"ב. מי שמנסה לטעון שארה"ב חוששת מגרעין אירני, או סוג של חשש שצריך להטריד את ישראל, הוא מוכה סנוורים. ארה"ב יכולה למחוק את אירן מעל פני האדמה מאה פעמים ועדיין ישארו לה רזרבות של נשק גרעיני. גודלה של ארה"ב מבטיח, כשר ספיגה וכושר תגובה גדולים עשרות מונים לחות מזה של שיראל, ולכן גם אם תפגע ע"י נשק גרעיני - אירני, פקיסטני, צפון קוריאני וכו' - אינה נתונה תחת איום קיומי.

כיום לאברור אם אפילו איום רוסי על ארה"ב או איום סיני הם קיומיים עבורה. לא זה המצב של ישראל, ומי שגוזר גזירות שוות בין שתי המדינות הוא הדיוט או אידיוט. באחת משעות האופריה השכיחות אצל הנשיא פרס, הוא טען שבעידן הטילים אין חשיבות לשטח. דומה שהוא עדיין סבור כך. הוא טעה אז והוא טועה גם כיום, ובגדול. לכן, לאירן יתרון התחלתי דמוגרפי וגיאוגרפי גדול מאוד על ישראל, ועם יתווסף ליתרון זה גם מימד השחיקה של ההרתעה הגרעינית, יהיה המצב האסטרטגי של ישראל בכי רע, וכלל לא משנה מה אומר על כך הנשיא פרס. אלה עובדות פיסיקליות וריאליות מוצקות, ולא חוות דעת גחמתיות.

דעת הקהל אינה הגורם שצריך לקבוע כיצד תפעל ישראל, משום שדעת הקהל בכלל אינה גורם קבוע (בניגוד לאיומים צבאיים, הנשענים על כוח, משאבים, יתרונות גאוגרפיים ואחרים ומוטיבציה להשתמש בהם). אם הויכוח הציבורי יחליש את חכולתה של ישראל לקבל החלטות מושכלות כיצד לנהוג בשאלות של ביטחון לאומי שרוב הציבור אינו בקי בהן, הרי יהיה צורך להעמיד לדין את מי שהתחיל בויכוח זה ומי שהזין אותו בנימוקי שווא. אותו ציבור שיש לו כיום דעות מסויימות, לאחר שיעמוד למבחן וישלם מחיר על כך שמישהו נכנע לדעתו, יהיה ראשון לדרוש וועדת חקירה שתמצא לו שעירים לעזאזאל שעליהם יבקש להשליך את כרל טענותיו ומענותיו.

אי-אפשר להתעטף בטלית שכולה תכלת, להגן על עבריינים ולמרוט נוצותיהם של מי שעושים כמיטב יכולתם להגיע לתוצאות חיוביות למיטב הערכתם עבור העם הזה, ואז לצאת ידי חובת ה"פוליטיקלי קורקט" באמירה הסתמית בה נוקט שלח: ..."זה לא אומר שמי שהוסמך לקבל החלטות לא יהיה זה שיקבל אותן בסופו של דבר...". אם כך הוא אכן חושב, לשם מה כל הרעש והצילצולים? ומיהו זה שצריך לקבוע האם ומתי מקבלי ההחלטות הם מספיק "שקולים וענייניים", ההרפתקנים והצבועים שאינם נושאים באחריות ומנסים להכשיל את מקבלי ההחלטות. על כגון זה נאמר אוי לחשוד (שלא לומר נאשם) שזה הסנגור המגן עליו.

"הפרשנית" הבכירה לילך סיגן (19.8.12)

אם לא הפיקה לנו האפולוגטיקה והתמרונים הלוגיים והאנטי-לוגיים של שלח (בקטע הקודם), אנו מוצאים במדור הדעות של מעריב עוד פרשנית, המתמחה בלומר את הפשוט והמובן מאליו בדרך מסורבלת וילדותית משהו. אין זה המאמר הראשון של סיגן, שהקורא חש את עצמו "נזוף" ו"מוכה לשונית" על-ידי הדוברת, משל הייתה לפחות בת שמונים המדברת לדרדקים של בית אולפנא. והמסר? - המסר בנאלי, שדוף, משעמם וכמעט כולו מובן מאליו וכבר מוצה בתקשורת אינסוף פעמים על-ידי אחרים, אולי בניסוח מעט יותר מתוחכם. "דקה אחרי הספין", מאמר של למעלה משמונה מאות מילים, ללא שום מידע חדש וללא שום תובנה חדשה, הרי תמצית הדברים:

א. מלחמה היא דבר מיותר;
ב. דעת קהל הפכפכנית ובלתי יציבה - הזהר ממנה;
ג. אובמה לא יתקוף באירן לפני הבחירות (האם יתקוף לאחריהן?!?!);
ד. אנו משחררים מידע לאויבינו;
ה. האם העורף מוכן כדבעי?
ו. יש אומרים שאובמה יהיה פרטנר שלנו בארה"ב גם אחרי הבחירות הקרובות - ראו הוזהרתם;
ז. דני איילון אומר שהדרך שבחר נתניהו ללכת בה (והוא לא לבד בכך) איננה נכונה, ומכאן שזו עובדה נחרצת...;
ח. הפתרון - לא להאשים את מי שחורג מסמכותו, מדליף לאויבינו מידע ומחבל במדיניות הממשלה, אלא לשנות את מדיניות הממשלה (האמנם?). במקום זאת להפסיק להזין את התקשורת מהצד שלך;
ט. ומה אחרי שירגעו הרוחות (אם ירגעו...), לבנות אמון מחודש עם ארה"ב.

למקרא דברים אלה, כמעט בא לך לבכות. איזו שיטחיות, איזו בנאליות, איזו רדידות של ניתוח מצב מורכב אילו אשליות באשר לדרך שבה מתנהלות מדינות ובה הן מחליטות על מדיניות בזיקה לאינטרסים. שום דבר על האיום עצמו, שום דבר על הדרך האפקטיבית לטפל בו, שום דבר על השאלה אילו מן ההנחות הללו תתממשנה ומה יקרה אם לא תתממשנה, שום דבר על אלה שסורחים וחורגים מכל נורמה התנהגותית סבירה בנסיבות הקיימות, שום דבר על כך שלקברניטים (דרג מבצע) שמורות מספר זכויות כאשר הם מנהלים את המדינה בהתאם לסמכויותיהם שאינן שמורות לאחרים, שום דבר על השאלה האם ארה"ב תהיה אי-פעם מוכנה לפעול מלבד בדברת והאם היא עצמה, ללא הכרזת מלחמה כוללת על אירן וללא שימוש בנשק גרעיני יכולה כבר היום ותוכל לא פחות בעוד שנה לחסל את תוכנית הגרעין של אירן, אם תחליט לעשות כן.

שום דבר על זכותה של מדינה עצמאית (או כזו המתימרת להיות עצמאית) לשמור על האינטרסים שלה ולפעול להגנתה, גם מבלי לקבל בכל פעם רשות מ"בעל הבית" המוצהר והבלתי-מוצהר שלה? במילים אחרות, וכפי שכבר רמזתי קודם - שום דבר חדש, שוםצדבר מעניין, שום דבר מועיל ושום דבר שתורם משהו לשיח החם ביותר בימים אלה. חבל, אבל טיפוסי.

חלק ב'

"הסוחר" אבן

(דימונה תמורת הכור בקום, פרופ' עוזי אבן, 19.8.12)

הפעם, אני חייב להודות, הופתעתי והודהמתי מגודל הרעיון, מהיצירתיות ומהנאיביות גם יחד. "זה יאפשר להם לומר שניצחו בגדול" אומר הפרופסור. האמנם כך הוא רואה את המטרות הלאומיות של אירן?! להגיד שנצחו, ובעצם להפסיד? האם מה שמחפשים האירנים היא דרך פשוטה לרדת זמנית מן העץ האטומי? אינני סבור כך ואני מתפלא על ההצגה הילדותית של הפרופסור. מדינה שחותרת להיותמעצמה אזורית, ולא רק אזורית, אינה משחקת עם עצמה ב"נדמה לי". היא בונה יכולות אמת, שרק הן יעניקו לה את המעמד המבוקש. ומשום שבמשחק "מאזן האימה" מול כל המעצמות האחרות וגם מול ישראל, המגבלה היחידה של אירן היא שאינה מעמצמה גרעינית, אין סיכוי שתוותר בפועל על בניית היכולת הזו.

הפרופסור מוצג בעיתון כמדען אטום בכיר, קשה להניח שהוא אינו מבין את המשחק השלם, לא מבחינת הפיסיקה אלא מבחינת המדיניות הלאומית והאסטרטגיה רבתי המובילים ומנחים את אירן. ואם כך, אזי ככל הנראה מכוונת הצעתו לבלבל את ההדיוטות שלנו ולהקשות על ממשלת ישראל – עוד "ידיד נפש" של העם היושב בציון. למקרא דברי הפרופ' הנכבד האם יש מי שראשו על כתפיו ולא יבין שזו "פטה מורגה" חסרת סיכוי וחסרת יסוד.

יש מישהו בעולם הגרעין שמוכן לסמוך על רצונו הטוב של האחר ועל הבטחותיו ולא לקיים בקרה אמיתית, בעין בלתי מזויינת על מעשיו? יש מישהו ששכלו בקודקודו שמאמין שאירן תסכים לפיקוח ישראלי בשטחה על פעילותה הגרעינית (ישראל תסכים לפיקוח אירני בתוך הכור בדימונה...), כך שניתן יהיה לוודא שפרט לקום אין לה מתקנים אחרים, וגם לא יהיהו לה כאלה תוך מספר שנים. יש מישהו שסבור שאם אירן תפר את התחיבויותיה, כפי שעושה מצריים כיום בסיני בעיניין הסכם השלום, תהיה דרך אחרת להתמודד מולה זולת הדרך הצבאית והדילמות תשובנה להיות אותן דילמות?

אינני מאמין שמעריב פירסם את הדברים מתוך מחשבה שיש בהם ממש. מעריב כצהובון טיפוסי בתהליך התהוות, ידע היטב שדברי הפרופ' הנכבד הם הבל ורעות-רוח מתחילתם ועד סופם, אינם מעשיים ואינם ברי-מימוש אינם מבטיחים לישראל תוספת ביטחון ואינם פותרים אותה כהוא זה מהדילמות הניצבות בפניה כיום. אף על-פי כן פרסם את הדברים כמוצא שלל רב, כאשר המטרה היחידה היא להכביד על הממשלה, לשבש את תוכניותיה ולשם כך לשפוך עוד ועוד דלק המתחזה ל"חומר כיבוי" על להבות התקשורת המשתתוללת במקומותינו.

יתכן מאוד שבמוקדם או במאוחר תצטרך ישראל להפסיק את פעולת הכור בדימונה מטעמי הזדקנות, אז מה? עד אז ניתן למצוא לו חלופה, עד אז ישראל (לפי מקורות בינלאומיים, כמובן) היא זו שמחזיקה בכ-200 ראשי קרב גרעיניים (ומי ששולט בטכנולוגיה גרעינית בסיסית, אינו עוצר במקום ומגיע תוך זמן לא רב גם לטכנולוגיות מתקדמות יותר (כפי שראינו אצל הסובייטים בשעתו, אצל הבריטים והצרפתים ואצל הסינים...). ומי שיש לו תוכניות שיכולת זו משבשת אותן, לעולם לא יתפתה להבלי מאמרו של אריק בנדר על בסיס רעיונותיו של הפרופ' אבן. זאת ועוד, איום גרעיני בדומה לאיום בלוחמת סייבר, אינו ניתן להקפאה אלא בדרך של הסכמה מרצון ופיקוח הדדי קפדני וחשדני.

בעוינות הקיימת באזור ובניגודי האינטרסים המתפתחים בו, רצון טוב, ריסון הדדי, פיקוח הדדי, עמידה בהתחיבויות – הכל קלאם פאדי, או פאטה מורגנה. אסור לישראל באיסור מוחלט לוותר כמלוא הנימה על העדיפות האסטרטגית שצברה ביכולות הבלתי קונוונצינאליות שלה, מול איומיהן של מדינות דוגמת אירן.

האסימרטיה הבסיסית בינה לבין יריבותיה – שטח, תושבים ומשאבים – אינה מתירה זאת. כאשר ישלימו הערבים עם מדינה יהודית באזור ויקברו "סופית" את גרזן המלחמה על כל היבטיו – מטרור וחבלה ועד אמל"ח לא קונוונציונלי ניתן יהיה לחזור ולדון גם בכורים שלנו וגם בפרוק נשק אזורי. עד אז, כל הצעה מסוג זה היא הרפתקנית, הזויה ומסכנת את קיומנו.

המרדה, הסתה למרד או בדרך לאנרכיה

(על עצומת המוזרים בשמאל ההזוי שלנו)

תגובה זו עוסקת בעצומה שפרסמה קבוצת "אנשי רוח", פרופסורים ומנהיגים מטעם עצמם, הוקראת לטייסי ח"אי לסרב פקודה היה ותחליט ממשלת ישראל לתקוף באירן. בחנתי ארבע תגבות בנושא זה: שלוש מהן בעיתון "מקור ראשון" (ידידיה שטרן ואבי שגיא, 17.8.12; ישי פרידמן וחור אריאל נזרי, 17.8.12; יואל פישמן 17.8.12) ותגובה אחת של יעל פז-מלמד במעריב (דעות, 17.8.12). ארבעת התגובות מתאפיינות בראש וראשונה בהיותן ביטוי לכך שהשכל הישר לא פס עדיין לחלוטין מן הארץ. הפתיעה אותי במיוחד תגובתה של יעל פז-מלמד, שאחרי כתיבתה איניעוקב כבר מזה זמן, בבחינת "דע את היריב".

לא יכולתי לצפות שתצא נגד הקריאה ההזויה של חריגי השמאל, אבל עצם העובדה שקראה לילד בשמו והגדירה את המעשה מרי אזרחי, אומרת שהיא עדיין שייכת לקבוצת ההוזים וטרם עברה לחלוטין לקבוצת המופרעים. הבעיה העקרית בתגובתה טמונה בעובדה שהיא מסוגלת לחשוב שעל עינייני שלום ומלחמה מכריעים ברחוב, בעיתונות או בפייסבוק. כאן מתחיל הרציונל שלה להתערבב עם הזיות חותמי העצומה לכדי סינרגיה אנרכיסטית פוסט-מודרנית, שסכנתה לדמוקרטיה גדולה בהרבה מתועלתה הציבורית כביכול, שבתודעתה של פז-מלמד מבוטאת בזכות הדיבור.

איש אינו חולק על זכות הציבור להביע דעות ואיש אינו אומר שהציבור אינו זה שקובע כיצד תתנהל בסופו של דבר נדינה דמוקרטית ומי יוביל אותה. אם קיים ויכוח בשאלות אלה, הוא נוגע למידתיות (מילה משפטולוגית שמאוד לא חביבה עלי). לא אנסה לחזור כאן ולהסביר את הקשר בין בחירות להרכבו של פרלמנט ובין פרלמנט לסמכותה של ממשלה למשול. אבל פטור בלא כלום אי-אפשר. סמכותה של הממשלה למשול תחומה בין היתר בחוקים, צוים ותקנות, ואלה באים להסדיר את העובדה שהציבור אינו יכול תאורטית ומעשית להתערב התערבות יעילה ואינטליגנטית בניהולה של מדינה מודרנית. אילו יכול היה, לא צריך היה ממשלה נבחרת אלא ממשלת מומחים, לא צריך היה כנסת וניתן היה להכריע בכל שאלה בהצבעת כל האזרחים במשאל-עם אינטרנטי.

ומרגע שמסכימים שהליך זה אינו אפשרי ואינו מעשי, לא העיתונות, לא הציבור ולא בעלי אינטרסים כאלה ואחרים הם שקובעים מה ראוי שיידון בפומבי ומה אינו ראוי אלא הממשלה המופקדת בראש וראשונה על שמירת האינטרסים הציבוריים בנושאי שלום וביטחון. במיוחד כך בשאלות של ביטחון ושלום. על כן, מרבית מאמרה של פז-מלמד שגוי מיסודו. כך בכל השיח הנוגע לחופש הדיבור בסוגיית המאבק מול אירן וכך בכל נשא ביטחוני רגיש אחר. בשום אופן אין להתיר למומחים מטעם עצמם לקבוע לעצמם את הסייגים, ובשום אופן אין להתיר לעיתונות, שרוב כתביה ועורכיה הם הדיוטות בעינייני ביטחון לאומי, מודיעין וסיכונים אסטרטגיים, להדליף מידע, לעשות בו שימשו בלתי אחראי או מניפולטיבי-עיסקי ו/או לנסות למנוע מהממשלה לבצע את הצעדים שלהערכתה חיוניים לביטחון האומה. אי-אפשר לנהוג בעיניינים אלה בחוסר אחריות ולחפש א"כ פתרונות ו"אשמים" בוועדות חקירה... .

גם שימוש במנפולציות של מילים אינו מתיר את האיסורים עליהם הצבעתי קודם. יכולים אנשים שונים לחשוב שיש לנקוט דרכים אחרות מעלה שבהן נוקטת הממשלה בכדי לממש את אחריותה כלפי אזרחיה, אולם בניגוד לממשלה הם אינם נושאים באחריות ועל כן אינם מוסמכים להחליט מה ייעשה בסופו של יום וכיצד, כשם שהם אינם מורשים לחבל בפעולותיה של הממשלה. הגיע הזמן שגם היותר אינטליגנטיים בין האזרחים יבינו שבחירות אינן הליך פורמלי בלבד, שמנהלים אותו ביום ראון של השבוע ותוקפים את תוצאותיו ביום שני, מפני שלא יצאו כפי שרצו אישים מסויימים בציבור או בתקשורת. כך הורסים את הדמוקרטיה מבפנים, כך מזמינים פעולות ופעולות שכנגד מכל סקטור מינורי והזוי במדינה וכך מפוררים את החברה מבפנים, ואין סיכון גדול מכך. סיכון זה הוא איום חמור אפילו מהגרעין האירני.

עוד פחות יש לקבל מצב שבו יריבים פוליטיים של הממשלה מנצלים כספים ואישים ממדינות אחרות, מחקרים מפוברקים, דוחות מבויימים וסיסמאות סרק כדי להשפיע על ציבור פחות מתוחכם או לעורר בו ספקות וחששות, ולהחלישו. אלה מעשיו של גייס חמישי, שונים לעיתים רק הכלים וחומרת המעשה. בפרסום עצומת "אנשי הרוח" הקוראים לסרוב פקודה לממשלה חוקית, אנו רואים את תחילת המעבר לצד האנרכיה,מעבר שמתחיל בשימוש נלוז בזכות הציבור לדעת ולפטפט, ונגמר בקריאת תיגר שלימה ומלאה על הממשלה החוקית. יש בשטח סימנים רבים לכך שגודל המהומה מתוזמר היטב ע"י גורמים מבית, שמסונכרנים היטב עם גורמים מבחוץ. לעיתים מזומנות אנו שומעים קריאות, חלקן הגדול נכון, צודק ואמיתי, שלא להתערב למשל במערכת הבחירות בארה"ב, אבל איננו שומעים קריאה דומה, המזהירה את ארה"ב מחירחור מלחמת דיבור הרסנית בתוך ישראל, במטרה לקעקע את סמכותה של הממשלה.

כשם שהאמריקנים מרשים לעצמם להחזיק את פולארד בכלא כבר קרוב ל-28 שנים – מעשה נבלה מדרגה עליונה בין מדינות "ידידות", כך הם מרשים לעצמם לרגל בישראל נגד מדינה ידידותית, במטרה להשתמש במידע זה לשיבוש ריבונותה ותוכניותיה הביטחוניות. זה אינו מעשה של בעלי-ברית ואינו יכול להתקבל על הדעת.

חשוב שהממשלה, שבוודאי יודעת פרטים רבים על פעילויות אלה, תיתן להם פומבי וכך תשיג שתי מטרות: א. תמנע השפעה שלילית על אזרחי ישראל שיבינו שמישהו עובד עליהם בשרותו של מישהו אחר, ב. תרתיע מהמשך התנהלות באותה דרך הן את השולחים והן את הנשלחים, ובה בעת תבהיר שלכל מטבע שני צדדים. ארה"ב, עם כל הכבוד למעשיה החיוביים, התרגלה זמן רב מדי לכך שישראל מיישרת קו עם גחמותיה כמעט באופן אוטומטי. אסור להמשיך מגמה זו – ידידות, כן. שתוף-פעולה, כן. אסקופה נרמסת – לא!

אשר למפרסמי העצומה – אילו היה תלוי בי, הייתי מעמיד לפחות את היוזמים והפעילים העיקריים לדין על הסתה למרי ופועל להוקיעם בפומבי, להחמיר בעונשם ולהפכם לסמל שלילי בכל מה שנוגע להתנהלות אזרחית ראויה בשעת-חירום לאומי. רפיון הידיים של הממשלה בהשתוללות עד כה, היא על גבול הבלתי סביר ובלתי-נסבל.

המסביר הלאומי החדש - (א. תירוש, מעריב-דעות, 22.8.12)

בטרם הספקתי לשלוח את הדברים הקודמים לפרסום בבלוג, נפלו לידי דבריו של אברהם תירוש תחת הכותרת "מה יודע פרס". מאחר שהם עוסקים באותם נושאים שבהם מטפל כל המסמך הזה, לא יכולתי שלא להוסיפם למכלול הדברים המוזרים והמפוקפקים שהדברת הישראלית האינסופית מייצרת בשפע.

הדברים מביאים כאליבי להתנהלותו הקלוקלת של פרס, את התנהגותו הקלוקלת של ויצמן. ויצמן היה ידוע כבעל פליטות פה אימפולסיבות, שלעיתים קרובות גרמו לו ולמדינה נזק. להביא אותו כמליץ יושר לפרס, משקפים בחירה מפוקפקת והגיון עקום. על חלק נוסף מהסיבות בשלן זוכה פרס למעמד של אספו מדליות אובססיבי בעולמנו הצבוע, עמדתי כבר בתגובה הראשונה; תירוש, בכושר האנליטי המפליג שלו אינו מצליח גם הפעם לראותמה כאן אמת ומה כאן בימוי שנועד להשתמש בפרס כאיל ניגוח נגד ממשלת ישראל.

טיעון מפוקפק נוסף מביא תירוש, כאשר הוא מזכיר שנתניהו "השתמש" או "ניצל" את פרס לביצוע שליחיות מדיניות, וגורס שנתניהו (או מי מטעמו) שיוצא נגד חריגותיו של פרס, שוכח את תפקידו של פרס. ובכן, נתניהו אינו שוכח, ותירוש אינו מבין. בסמכותו ואפילו מחובתו של ראש הממשלה להפעיל את כל משאבי המדינה לניהול המדיניות עליה החליטה או אותה אישרה הממשלה, ובכלל זה גם אישים הנושאים בתפקיד זה או אחר, או שימשו בתפקידים ממלכתיים בכירים בעבר. מובן, ששמורה להם הזכות לסרב, אבל... . העובדה שנתניהו נעזר בפרס בלי חשבונות אישיים כאשר חשב שהדבר משרת את האינטרס הלאומי עומדת לזכותו. ולכן, כאשר הוא יוצא נגד יוזמת פרס שאינה משרת את מדיניות הממשלה הנבחרת – גם זה עומד לזכותו. כזכור, את הקביעה שפרס הוא "חתרן בלתי נלאה" קבע ראש הממשלה רבין, אדם שהכיר היטב את פרס, וככל הנראה גם ידע היטב מה הוא אומר. לעומת נתניהו, טעה רבין כאשר שיתף פעולה עם פרס בתוכנית אוסלו וסבר ששוב הכלב (רבין) מקשקש בזנב (פרס), כאשר למעשה קישקש הזנב (פרס) בכלב (רבין), כפי שברור כיום לרבים בתוכנו.

עד כאן היגיון פשוט. אבל כאן באים הטיעונים החמורים והפרובלמטיים ביותר של תירוש. מצד אחד, גם מי שמנסים להגן על מהלכי פרס משום שהם משרתים את דעותיהם ו/או שאיפותיהם, משלמים בסופו של דבר מס שפתיים, כפי שראינו במקרים הקודמים, לכך שהממשלה היא אכן הגורם המוסמך להחליט, והיא זו שבסופו של דבר תחליט (את העובדה שהם מנסים לטרפד סמכות ויכולת זו הם מטאטאים מתחת לשטיח...). אצל תירוש אין עיסוק בקטנות. הוא קובע במפורש: "אפשרות אחרת עניינית ומדאיגה יותר, היא שהוא יודע משהו שאיננו יודעים – שנתניהו וברק כבר החליטו על תקיפה ומועדה – וחש שעליו לעשות הכל למנוע אותה". אם דברים אלה נכונים, אזי: תירוש הצטרף הפעם בפומבי לאויבי הדמוקרטיה ומחריביה, ובד בבד הוא מאתגר את הכנסת, הממשלה ורשויות המשפט בישראל בצורך להדיח נשיא-מחבל וחתרן ולהעמידו לדין. לדידי, אם זהו המניע האמיתי של פרס, אזי מעשיו חמורים עשרת מונים ממעשיו של קודמו, קצב. על כך נאמר כבר לא פעם: פגיעתו של שוטה חרוץ קשה מזו רשע עצלן.

תאריך:  23/08/2012   |   עודכן:  23/08/2012
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כנראה כבר השתגענו...
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
24/08/12 04:54
2
א מ רול
24/08/12 09:59
3
בצלאל
24/08/12 16:28
4
יוסי שפניר
24/08/12 17:41
5
יוסי אבידור
25/08/12 09:33
 
צנחן
25/08/12 12:03
6
צנחן
25/08/12 11:49
7
אחד העם
25/08/12 11:57
 
יוסי אבידור
25/08/12 12:54
 
יוסי שפניר
25/08/12 17:04
 
רפי לאופרט
7/09/12 16:07
8
יואל קורנבלום
25/08/12 18:30
9
מעריב לא ישרוד
25/08/12 18:37
 
אוונגארד
26/08/12 02:38
10
אהוד פרלסמן
26/08/12 01:18
 
רפי לאופרט
7/09/12 16:28
11
סתם עברתי...
26/08/12 08:12
12
רפי לאופרט
7/09/12 16:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השדות המצהיבים של התבואה שנקצרה זה מכבר, בתי האיכרים החומים-לבנים הזרועים בינות לעצי הזית, כרמיה הדשנים של טוסקנה - כל אלה לא מכינים אותך לתמונה המצפה לך אחרי עיקול הכביש. ברגע שהיא נגלית לעיניך במלוא תפארתה אתה מבין שלא לחינם העיירה פיטיליאנו נקראת בפי תושביה "פיקולה ג'רוזלמה", ירושלים הקטנה. ימיה כמעט כימי העם היהודי, עת נבנתה בידי האטרוסקים על מצוק טוף תלול. בתיה החומים ניצבים כחומה סביב מבנים נמוכים ולצד מגדלים נישאים. סמטאות ציוריות נפתחות אל גרמי מדרגות הנשפכים לחצרות אבן. ההשוואה לירושלים בלתי נמנעת.
סיור צבאי בלתי שגרתי פקד ביום שני בשבוע שעבר את החממות של מרדכי דויטש, חקלאי ממצפה-יאיר שבהר חברון, סיור שעלול להוות הכנה לקראת פינוי והריסה של מפעל חייו.
22/08/2012  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
22/08/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
136,156 דולרים. זהו הסכום שהדפיסה מדי שעה במשך חודש יולי מכונת גיוס הכספים של מיט רומני ושל הקבוצות הרפובליקניות המסייעות לקמפיין שלו. בסך הכול גייס רומני 101.3 מיליון דולרים במהלך החודש כולו - כמעט 35 אחוזים יותר מ-75 המיליון שהצליח לגייס יריבו, הנשיא ברק אובמה. הסכומים הללו צפויים רק לגדול עד הבחירות בשישה בנובמבר, ובסך הכול הצפי הוא כי שני המועמדים יגייסו יחדיו יותר מ-1.5 מיליארד דולרים בקירוב, שיהפכו את קמפיין הבחירות הנוכחי ליקר ביותר בהיסטוריה האנושית.
22/08/2012  |  תמיר מורג  |   כתבות
"חברים, תגבירו עומס, אנחנו קרובים לקונקורד, נקיף אותו ונכנס לשאמפס אליזה [שדרות הניצחון בפריס], עוד שני מטר פונים ימינה... קדימה, המעודדים בצדי השדרה מנופפים לכם... אנחנו כבר בסיבוב השלישי, לא לוותר"...
21/08/2012  |  יפעת גדות  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il