"הוו זהירים בָּרָשׁוּת, שאין מְקָרְבִין לו לאדם אלא לצורך עצמן, נִרְאִין כאוהבים בשעת הנאתם, ואין עומדים לו לאדם בשעת דָּחֲקוֹ" [אבות ב 3]
אֲרִי וַחֲמוֹר בְּצֵיד עִזֵּי בָּר
[לפי משל משל איזופוס]
ארי וחמור עשו שְׁלוֹם-בית
ובאחד הימים יצאו יחד לְצָיִּד
באו למערה ובה עִזֵי-בָּר
וכך הארי לשותפו אמר:
"אני אמתין ליד הפתח
לעזים אֶאֱרֹב בשטח
ואתה, שותפי החמור
הכנס למערה וְהַחֵל לנעור
בְּעַט וּגְרוֹם פחד וּמָגּוֹר
וכל העזים תצאנה לאור"
נכנס החמור לאותה מערה
נער ובעט וגרם סערה
נסו העזים מוכות אימה ופחד
הישר מן הפח אל הַפַּחַת
מפרסת חמור ללוע ארי
אשר צבר שפע בשר טרי
בתום הציד לחמור הגאה
אמר הארי: "אכן נָעַרְתָּ יפה
גם אני נתקף הייתי מָגּוֹר
אלמלא ידעתי שאתה
חמור..!"
נפלה הקורונה מראשנו
גנץ ואשכנזי חוסים בצל קורתו של נתניהו
ברשותכם אפתח במשל ממשליו של איזופוס היווני שחי לפני כ-2600 שנה, לערך בתקופת מלכותו של שלמה המלך, שגם הוא היה ממשל משלים.
הצטרפותו של
בני גנץ ל
ממשלה תחת ראשותו של ביבי נתניהו הפתיעה ואכזבה רבים שתמכו בגנץ והאמינו להצהרותיו כי בשום פנים לא יעשה כן. הדבר הזכיר לי משל של איזופוס ואביאו כפי שחרזתיו עם עוד 333 ממשליו בספרי "מחרוזת משלי איזופוס":
שָׁחָל עָצֵל וְשׁוּעָל בְׁעִקְׁבֹות מָשָׁל שֶל אִיּזֹופֹוס
הִתְׁמֹודֵד הָּאֲרִי עַל מִשְׁכָּבֹו בַּגּוֹב וְאָמַר לְנַפְשׁוֹ: "כֹּה מוּעָט לִי הַטּוֹב
הִנֵה אֶשְֹּׁלט בָּאָרֶץ, בְּעַם וְעֵדָה
וְׁכֹה אֶטְׁרַח לְהָכִין לְעַצְמִי כָּל סְעוּדָה
עַד מָּתַי אֶתְׁרֹוצֵץ, אֶאֱרוֹב בַּחוּצוֹת
רֹאשׁ טַרְפִּי לְׁרֹוצֵץ בְּמָנוֹת קְצוּצוֹת
לְמֶלֶךְ גֵּאֶה רָאוּי שֶׁיְּהֵא סֵדֶר נָאֶה
לְפִיו בְּפָנָיו כָּל טֶרֶף יַעֲלֶה, יָבוֹא, יֵרָאֶה..."
הֵפִיץ הַשַּׁלִּיט בָּרַבִּים דִּבְרֵי הָבַאי
כִּי חוֹלֶה הָּאֲרִי, רוֹבֵץ עַל עֶרֶשׂ דְּוַוי
וְׁכִי יָחֲפּוֹץ בְּטֶרֶם יִשְׁכַּב עִם אֲבוֹתָיו
לְׁחַלֵק לַצִבּור מִתּוֹעָפוֹת אֹוצְׁרֹותָּיו
וְׁעַל כֵן מִתְבַּקֵּשׁ כָּל נָתִין נֶאֱמָּן
לָבוֹא לְסַעֲדוֹ בְּמַחֲלָתוֹ, גַם לִיטוֹל מַּתָּן
נֶאֶסְפוּ אֶל הַגּוֹב כָּל צָעִיר וָטוֹב
לְחַלּוֹת פְּנֵי-מֶלֶךְ הָעוֹמֵד עוֹלָם לַעֲזוֹב
וְׁהִנֵה מֵהַגֹוב יָצָא דְּבַר מַלְכוּת:
"יִכָּנְׁסּו הָּאֹורְׁחִים לְבַקֵּר, כָּל אֶחָד לְחוּד
ודעו, לכך אני עֵד
כִי רָּעִים הַשְּׁנָיִּם מִן הָאֶחָד, הַבּוֹדֵד
וְהַחוּט הַמְּשׁוּלָּשׁ אֶת פְּתִיל חַיֵּי הַשַּׁלִּיט יְׁנַּתֵק"
וַיָּבוֹא הָּרִאשֹון, לְׁשֹונֹו חֲלָקוֹת, בְּכַפּוֹ זֵר פְּרָחִים
וַיַּכֵּהוּ הָּאֲרִי, וִינַתְּחוּ בַּמַּחְבּוֹא לִנְתָּחִים
וְׁהִנֵה נִקְרָא וְנִכְנָס הַשֵנִי בְּפִיו שֶׁטֶף לָּשֹון
וַיְמִיתּוֹ הָּאֲרִי כַאֲשֶר עֲשָׂה לָרִאשׁוֹן
וְכָךְ עָשָׂה לַשְּׁלִישִׁי וְׁלַבָּאִים אַחֲרָיו
עַד נִמְלָא הַגּוֹב בְּנִתְחֵי מְבַקְּרָיו
וְאָז אָמַר הָּאֲרִי לִקְׁהַל הַמְּבַקְּרִים בַּחוּץ:
"פֶּתַע הִבְרֵאּתִּי, בִּקּורְכֶם לֹא עוֹד נָחוּץ
שׁוּבוּ בְּשַׁלְוָה אֶל בָּּתֵיכֶם
וּשְׂאוּ בִּרְכָתִי וְׁשָּלֹום עֲלֵיכֶם"
וְׁהִנֵה מֵרָחוֹק נִיצָּב הַשּׁוּעָל
נָשַּׂא קוֹלוֹ וְלִשְׁלוֹם הַשָּׁחָל שָׁאַל
ּתָּמַּה הָּאֲרִי: "אֱמוֹר מָּה הַסִּיבָּה
שֶֹּלא בָּאתָּ בֵין הָּרִאשֹונִים לַמְּסִיבָּה? "
הֵשִיב הַשּועָּל: "מַלְכִּי, תָּהִיתִי עֵת רַבָּה
כֵּיצַד בַּגּוֹב הָאֲרִי אֵין יוֹצֵא וְׁיֵש בָּא
הַבֵן לֹא אָבִין מֵעַתָּה עַד עוֹלָם
כֵּיצַד בִּמְאוּרָתְךָ נֶעֶלְמוּ כָּל-כּוּלָּם
עַל כֵּן נִשְׁמַרְתִּי מִלַּחֲצוֹת אֶת הַּסַף
כִי לְהַשְׁלִים מִכְסַת-חַיָּי עֹודֶנִי נִכְסָף".
שני רמטכ"לים לשעבר, שהקימו ויסדו באומץ ובכשרון מפלגה חדשה, אליה נהרו גם אנשי ימין רבים מאוכזבי ביבי. השניים בגדו במצביעיהם ששלחום לכנסת בתקוה שישנו את הפוליטיקה ויצילו את המדינה מהמשך התדרדרותה הכללית ומהמשך החלקתה במורד החלקלק לקראת דיקטטורה.
בזמנו ביבי אכזב את נאמני הליכוד והביא לנטישתם. במקומם הצטרפו וחסו תחת דגלו אנשים המוניים, ריקים מערכים, שלא היו מתקדמים בשום מפלגה המכבדת את עצמה, ואצלו מרפקו דרכם, החניפו ולקקו והגיעו לדרגת מיניסטרים וחברי פרלמנט, לבושתו של העם.
גנץ, שהתגלה ככסת פוך רכה וחסרת שדרה, ואשכנזי, נכנסו לגוב או ללוע הארי. הם ימצאו שם את עצמותיהם של פוליטיקאים שהתפתו להכנס לאותו גוב, כמו
אהוד ברק,
שאול מופז,
ציפי לבני,
דן מרידור,
בני בגין ורבים וטובים אחרים, וגם בְּדַלֵּי-אוזן שהם עצמם השאירו שם, כמו
נפתלי בנט ו
איילת שקד, אך כמוהם שכחו את הלקח.
שני רמטכ"לים לשעבר אלו בגדו בשולחיהם וְהִכְזִיבוּם. נאחל כי יבושם להם עם קהל חנפיהם של ביבי ושרה, ויהנו מכהונתם בממשלה לצד השרים
מירי רגב, דוד אמסלם,
דוד ביתן, אוחנה, אדלשטיין ודומיהם, ואל יופתעו כאשר ביבי ישתמש בהם לצרכיו ולאחר מכן ישליכם אל גל העצמות שכבר כרסם. חששנו שמא בארזים תיפול שלהבת, אך חיש הוברר כי לא בארזים עסקינן כי אם באזובי קיר, ששרה תתלה על קירות בלפור כְּטַפֶּטִים.
אסיים בדברי חכמים [פרקי אבות ב' ג': הֱווּ זְהִירִין בָּרָשׁוּת, שֶׁאֵין מְקָרְבִין לוֹ לָאָדָם אֶלָּא לְצֹרֶךְ עַצְמָן. נִרְאִין כְּאוֹהֲבִין בִּשְׁעַת הֲנָאָתָן. וְאֵין עוֹמְדִין לוֹ לָאָדָם בִּשְׁעַת דָּחֳקוֹ: