בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
המשכן הוא מְקום הפולחן עבור הכוהנים: זה מקום הקרבת הקורבנות וגם המקום עבור שירת הלווים ● זו הכנה לעם לעתיד
|
המשכן [צילום: תנ"ך הולמן]
|
|
|
|
|
דברים על פרשת 'פקודי' מסע בני ישׂראל במדבּר מתקיים בהשראת המשכּן הנייד ההולך אתם. המשכּן נקרא גם 'אוהל מועֵד', והוא מכיל בתוכו כלים שהם כלי קודש: המנורה, ארון הברית, המזבֵּח, השולחן והכּיוֹר. בפרשת 'פּקודי' מתואר המשכּן ומקומו בחיי העם. בפרשה הקודמת "ויקהל" ראינו את יצירת המשכן בידיו של האֳמן בצלאל בן אוּרי (בסיוע אהליאב בן אחיסמך). המשכָּן מלַווה את בני ישראל לאורך כל המסע במדבר, וגם לאחר שהגיעו לארץ המובטחת. המשכָּן הִשרה את שכינתו על העם בדרך התלאות אל היעד: ארץ ישראל. מדבָּר הוא מקום שקשה לבנות בו מבנה של קבע, לכן מדובר במקדש זמני: הרמב"ם מכנה אותו 'מקדש המִדבּר'. משכָּן הוא המקום שמֹשה, מנהיג העם, נועד עם האל ומקבל את הדברים מפי הגבורה. העם זוכה לתחושה ששכינת האל מלַווה אותם כל הזמן. המשכָּן הוא מְקום הפולחן עבור הכוהנים: זה מְקום הקרבת הקורבנות וגם המקום עבור שִירת הלווים. זו הכנה לעם לעתיד: בעתיד יחליף את המבנה הארעי של אוהל מועד מבנה קבע מֵאבן. תחילה היה זה המשכּן בשילֹה, שהיה גם הוא בדומה לאוהל מועד, מקום השכינה בקרב העם, אך היה זה משכן של אֶבן. חנוכת המשכן פרשת 'פּקודֵי' מתארת את חנוכּת המִשכּן ביום השלמת בּנייתו. וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הוּקַם הַמִּשְׁכָּן: וַיָּקֶם מֹשֶׁה אֶת הַמִּשְׁכָּן וַיִּתֵּן אֶת אֲדָנָיו וַיָּשֶׂם אֶת קְרָשָׁיו וַיִּתֵּן אֶת בְּרִיחָיו וַיָּקֶם אֶת עַמּוּדָיו: וַיִּפְרֹשׂ אֶת הָאֹהֶל עַל הַמִּשְׁכָּן וַיָּשֶׂם אֶת מִכְסֵה הָאֹהֶל עָלָיו מִלְמָעְלָה כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה: (שמות מ, יז-יט). וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת כָּל כֵּלָיו וַיִּמְשָׁחֵם וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם: (במדבר ז', א). המשכָּן נקרא כך כי שָרתה בו שכינתו של האל, זה המקום שבָּחר האל לשכֵּן שמו שם. הוא נקרא גם 'משכַּן העדוּת' כי היו בתוכו לוּחות הבּרית, שנקראו גם 'לוּחות העדוּת' ושכנו בתוך ארון הברית (שנקרא גם 'ארון העדוּת'). משמעות המשכן לחיינו כיום ארון הבְּרית מבטא את רוּח העם. בכל דור צריכים אנו אנשים שיישׂאו את ארון הברית שלנו, של קיומנו. המשכָּן מבטא את משמעות חיינו גם באופן אישי: כל אדם והמשכָּן שלוֹ. כל אדם צריך לעצֵב את משכַּן חייו, את משמעות חייו והעֲרכים המנחים אותו. בתוך המדבּר של חייו, אדם עובר את התלאות של החיים, כשהוא נאמן לַפֵּשֵר של חייו בתוך המדבּר הנורא. עליו להיות נאמן למִשכָּן שלו. הנה שני שיריי על המשכּן האישי שלי: המשכּן העתיד להיבנות/בלפור חקק כְּשֶׁבָּאתִי לִכְתֹּב אֶת הַשִּׁיר הָיִיתִי בְּמִדְבַּר הַמִּלִּים וְחָשַׁבְתִּי עַל הַמִּשְׁכָּן הֶעָתִיד לְהִבָּנוֹת. אָסַפְתִּי אֶת הַמִּלִּים אַחַת לְאַחַת כִּבְנוֹת מָרוֹן הוֹלְכוֹת וְנִמְנוֹת בְּיִרְאַת קֹדֶשׁ בֹּקֶר וָעֶרֶב. צִיַּרְתִּי לְפָנַי אֶת הָאֹהֶל בְּעִפָּרוֹן אֶת הַכִּיּוֹר וְהַמְּנוֹרָה אֶת הַבַּדִּים בְּטַבְּעוֹת הָאָרוֹן שֶׁאוּכַל לָנוּעַ עִם שִׁירַי בַּמִּדְבָּר לְלֹא הֶרֶף. בַּשִּׁיר שֶׁלִּי, אָמַרְתִּי לְעַצְמִי יִהְיֶה בַּמִּשְׁכָּן גַּם וִיטְרָאז' בַּחַלּוֹנוֹת: כָּל הַדִּימוּיִים שֶׁלִּי יִהְיוּ טְבוּעִים בְּוִיטרָאז' בִּזְכוּכִית צִבְעוֹנִית מַמָּשׁ מְחֻבָּרִים בִּרְצוּעוֹת עוֹפֶרֶת כְּמוֹ בְּמִקְדָּשׁ. כְּשֶׁקַּרְנֵי הַשֶּׁמֶשׁ יַחְדְּרוּ אֶל הַשִּׁיר דְּמוּתִי בְּאוֹר מְיֻחָד תּוּאַר וְהַשִּׁיר יְדַבֵּר לְכֻלָּם בְּכָל מָקוֹם וְגַם בַּמִּדְבָּר. כְּשֶׁנִּשְׁלַם הַשִּׁיר יָפֶה הָיָה אָז בְּעֵינַי הַשִּׁיר שֶׁבָּנִיתִי עַל דִּמְמָתוֹ וְעַל שְׁאוֹנוֹ. וְהַמִּשְׁכָּן עָמַד אָז בַּמִּדְבָּר עַל מְכוֹנוֹ. משכּן/בלפור חקק מִשְׁכַּן הַשִּׁירָה הוּא אֹהֶל מִטַּלְטֵל וְהוּא עִמִּי בְּמַסְּעוֹתַי הַגְּדוֹלִים יְרִיעוֹת נְיָר עָשׂוּי אָהֳלִי יְרִיעוֹת מִלִּים. כָּל פַּעַם שֶׁאֶכְתֹּב שִׁיר אֲנִי כּוֹתֵב שְׁאֵרִית דּוֹמֶה עָלַי שֶׁיּוֹם אֶחָד אֶכְתֹּב אֶת אֲרוֹן הַבְּרִית. אֶכְתֹּב יְרִיעוֹת חַיַּי - אֲרוֹן הַבְּרִית, הַשֻּׁלְחָן וְכֵלָיו. אֶכְתֹּב מְנוֹרַת הַקָּנִים בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ הַפָּרֹכֶת הַמַּסְתִּירָה אֶת קֹדֶשׁ הַזָּהָב. אֶל חֲצַר מִשְׁכָּנִי יָבוֹאוּ אוֹהֲבֵי הַשִּׁיר יִשְּׂאוּ יַחַד אֲרוֹן הַבְּרִית שֶׁל חַיַּי בָּאוֹר הַיּוֹצֵא מֵחֹשֶׁךְ, בָּאוֹר הַבָּהִיר יְהִי מִשְׁכַּן בַּמִּדְבָּר וְאַחַר כָּךְ בָּעִיר. בְּמִשְׁכַּן הַשִּׁירָה פִּי מָלֵא שִׁירָה לְשׁוֹנִי רִנָּה כַּהֲמוֹן גַּלָּיו אֵין אֲנִי מַסְפִּיק לְהוֹדוֹת עַל חֶסֶד הַשִּׁיר, עַל מַתְּנוֹתָיו. אֲנִי אוֹסֵף הַשִּׁירִים מִיְּרִיעוֹת הַמִּקְדָּשׁ מִן הקְּרָשִׁים. כָּל פַּעַם שֶׁהַכֵּלִים נִשְׁבָּרִים אֵינִי מִתְיָרֵא: אֲנִי מְתַקֵּן וְכוֹתֵב חֲדָשִׁים.
|
תאריך:
|
01/03/2022
|
|
|
עודכן:
|
01/03/2022
|
|
בלפור חקק
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
א. וינשטיין
|
1/03/22 13:39
|
|
2
|
|
איתן.
|
2/03/22 16:24
|
|
כבר כתבנו כאן כי מהלכיו של פוטין הזכירו [קצת להבדיל] את מהלכיו של היטלר כדלקמן: הפלישה לחבל הסאאר והריין ואח"כ לאלזס לוריין. ה"אנשלוס" - סיפוח אוסטריה [מול הפלישה וסיפוח האי קרים], התעמולה הכוזבת על דיכוי המיעוט הגרמני בחבל הסודטים שבצ'כיה והיציאה "להגנתם" [מול התעמולה הכוזבת על דיכוי הבדלנים הרוסיים בגבול עם רוסיה], השתיקה של מעצמות המערב שעודדו את הפיהרר ואת פוטין. תקיפת פולין באמתלה שחייליה תקפו את גרמניה [מול מלחמת הבדלנים באוקראינה], תקיפת צרפת במספר חזיתות - דרך בלגיה והארדנים ופיצול הצבא הצרפתי [מול תקיפת אוקראינה מכוון רוסיה, מהאי קרים ומבלרוס]. בשתיהן מדובר בדיקטטור מגלומן שעלה לשלטון והחזיק בו בבחירות מזויפות ותוך שימוש באלימות.
|
|
|
"תראה איזה עולם", אמר לי הבוקר ידיד, "עוד לא הסתיימה הקורונה וכבר נוחתת עלינו מלחמה עולמית".
|
|
|
על הממשלה לנטרל ח"כים המשבשים את עבודתה ומחבלים בכך באינטרסים של אזרחי ישראל. לא ייתכן שכל ח"כ ינהל מדיניות פרטית, ויקבע נושאים, לוחות זמנים ועדיפויות המתאימות לגחמותיו האישיות או לקבוצת הלחץ שלדעתו אותה הוא מייצג. בממשל הבנוי על ייצוג מפלגתי, חייבת להיות הכוונה של פעילות ח"כים המשרתים בכנסת מטעם המפלגה אותה הם מייצגים ושליטה עליה. במסגרות נורמליות שבהן נשענת הממשלה על שלוש עד ארבע מפלגות, עם רוב קואליציוני של 10 ח"כים לפחות, ניתן לקיים סדר חופשי וגמיש יותר. במצב כזה גחמותיו של ח"כ יחיד ואפילו של אחדים עשויות להכביד אבל הן אינן משבשות את הסדר הכללי.
|
|
|
ספר דברים בפרק כ"ג בפסוק ד' פוסק חד-משמעית "לֹא-יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהוָֹה גָּם דּוֹר עֲשִׁירִי. לֹא יָבוֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה עַד-עוֹלָם". למרות הקללה האוסרת על כל קשר של בן עם ישראל עִם בן העם המואבי, נפשי נקשרה בעבותות אהבה והערצה לדמותה של בת ארץ מואב, לרות המואבייה, רות האלמנה הצעירה, שקושרת גורלה עם חמותה האלמנה, בת לעם ישראל.
|
|
|
בבוקר יום שישי 4 בפברואר 1966 בסביבות השעה 9 בבוקר פרצה שריפה בבניין המשרדים בית "צים" ברחוב רוטשילד 22 פינת נחלת בנימין בתל אביב. הבניין בן ה-5 קומות שהוקם ב-1958 בתכנונו של האדריכל דב כרמי, נחשב אז לבניין משרדים מהגדולים והמפוארים בעיר. השריפה החלה כדליקה קטנה כנראה בקומה התחתונה של הבניין. ישנה סברה כי היא נגרמה כתוצאה מהתפוצצות של מנורת פלורסנט. באותה עת היו בבניין כמה מאות בני אדם. בתחילה איש לא שם לב לאש המתהווה להוציא מספר עובדים במשרדים בקומות התחתונות של הבניין, שדיווחו כי הם מריחים בריח עשן. באותה שלב איש לא יחס לכך חשיבות רבה, ודובר על שריפה קטנה נקודתית, "לא משהו רציני".
|
|
|
|