|   15:07:40
  דוד ארגז  
רופא פנימי מרכז רפואי קפלן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

סכנה ברורה ומיידית

האיום העיקרי על מדינת ישראל כיום מגיע ממדינת העומק ושלטון הפקידים בחיים שום דבר אינו מוחלט או נצחי ובפוליטיקה במיוחד, אין תמיד ואין אף פעם ולכול כלל יש יוצאים מן הכלל
03/03/2022  |   דוד ארגז   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שלטון הפקידים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בארצות הברית ובישראל מתרחשים לאחרונה, כמעט במקביל, אירועים דומים במידה מפתיעה. אצלנו ואצלם נתפרו תיקים כנגד נשיא/ראש ממשלה מכהן שהיטו והכריעו את תוצאות הבחירות. אצלנו ואצלם התרחשה כמעט בוזמנית הפיכה שלטונית באמצעים משפטיים. אצלנו ואצלם נעשה שימוש רחב באמצעי רוגלה והאזנות סתר כנגד אנשי ציבור ואזרחים בניגוד לחוק ולערכי החברה. לבסוף, אצלנו כמו אצלם, עיתונות מגויסת ומושחתת ניצלה את כוחה לרעה לכסות את פשעי האליטות. איך ניתן להסביר שאירועים כה דומים מתרחשים במקביל בשני צידי העולם? האם יד נעלמה אחת בוחשת בשני המקרים? ההסבר, לדעתי, אחר ומדאיג לא פחות: להבנתי, אנחנו נמצאים בתחילתו של שלב התפתחותי חדש בתרבות המערב, ה"שלב הפוסט דמוקרטי" וכמו שקורה במהפכות, כאשר התנאים מבשילים, המהפכה פורצת במקביל במספר מוקדים. שינויים טכנולוגים וחברתיים שקרו לאחרונה מאפשרים לאליטות לא נבחרות לעקוף את מנגנוני הדמוקרטיה ולשלוט על אזרחי מדינות בניגוד לרצון הרוב. לשון אחרת, ייתכן שאנחנו חוזים בפרפורי הגסיסה של השיטה הדמוקרטית הקיימת.

"טוב, אני לא יכול להקיף אישה 365 מעלות", שר מאיר אריאל. "תמיד נשאר לה סדק דרכו היא יכולה פתאום להתגלות". ובאמת, בחיים שום דבר אינו מוחלט או נצחי ובפוליטיקה במיוחד, אין תמיד ואין אף פעם ולכול כלל יש יוצאים מן הכלל. כוחה של השיטה הדמוקרטית בכך שהיא יוצרת מנגנון לא אלים להחלפת שלטון ובחירה חופשית נוטעת בציבורים רחבים תחושה של שותפות ואמון. לשם כך הוקמה מערכת של איזונים ובלמים והכוח השלטוני פוצל בין מספר רשויות. עם זאת, כמו לכול שיטת משטר, גם לדמוקרטיה, יש נקודות תורפה. האיזונים והבלמים בדמוקרטיה, מבוססים כמעט אך ורק על מסורת תרבותית משותפת של הסכמה הדדית וכיבוד כללי משחק והבעיה מתעוררת כאשר אחד מגורמי הכוח חורג מכללי המשחק ומתנהג בבריונות ולכך לשיטה הדמוקרטית אין באמת פתרון. בנוסף, לשיטה הדמוקרטית יש נקודת חולשה נוספת: קיים בה רכיב שמנוגד לאופי האנושי ובמיוחד לאופי של מנהיגים: החלפת שלטון בבחירות דמוקרטיות מצריכה ויתור בהסכמה על עמדת כוח. לכן זה היה צפוי ורק עניין של זמן שגורם כלשהוא יקרא תגר על השיטה. אבל אם בעבר חשבנו שהבעיה תהיה להגביל את כוחן של ממשלות או למנוע הפיכה צבאית, האיום הנוכחי על הדמוקרטיות בא מכיוון שונה ולא צפוי: מדינת העומק ושלטון הפקידים.

הערת שוליים. זה לא סוד שהעולם שייך לפסיכופטים. פסיכופטים, בניגוד למה שרבים חושבים, אינם אנשים עם נתק מהמציאות (פסיכוטיים) אלא בדיוק להפך: אנשים שרואים את העולם כהווייתו ובעיניים מפוקחות הרבה יותר מרובנו. בעוד שרוב בני האדם כבולים על-ידי מוסכמות, ערכי מוסר וקוים אדומים, פסיכופטים משוחררים מעכבות מוסריות ומשיקולים כמו אמת, הגינות, זכויות אדם, בושה, התחשבות באחר או ייסורי מצפון. אצל פסיכופטים יש אינטרס אחד ויחיד שמכשיר את כל האמצעים: טובתם האישית. זו הסיבה שכול כך הרבה פסיכופטים מגיעים לעמדות השפעה. זו הסיבה שכה הרבה מנהיגים ופקידים בכירים בחברה שלנו משתייכים לקבוצה הזו וכידוע אין דבר מסוכן יותר לחברה מאדם מוכשר וחסר מעצורים שמחזיק בידו כוח בלתי מוגבל. סגור סוגריים.

זה אולי המקום להגיד שחלוקת השלטון לשלוש רשויות (מחוקקת, מבצעת ושופטת) חוטאת למציאות ונכון יותר לחלק את הממסד השלטוני לכזה שהציבור בוחר וכזה שהוא אינו בוחר אך עדיין כפוף לו. עיקרון יסוד בדמוקרטיה היא שהעם באמצעות נבחריו הוא הריבון ונבחרי הציבור מופקדים על הפקידים הלא נבחרים שכפופים להם. המהפכה הפוסט דמוקרטית שאנחנו חווים קוראת תגר בדיוק על העיקרון הזה. בעבר, רוב הכוח המדינתי היה בידי ממשלות ואיזונים ובלמים נדרשו כדי למנוע מהן כוח מופרז. התחזקות הרשויות הלא נבחרות הפכה את היוצרות, החלישה את הממשלות ואת יכולת המשילות וחיזקה את המערכת הפקידותית. תיקצר היריעה מלתאר כיצד הפכה מדינת העומק לרשות-על ואת כולנו לנתיניה, אך פטור בלא כלום אי-אפשר. ראשית, פותחה תשתית רעיונית שתומכת בעליונות המערכת הפקידותית. בקרב הפקידות הבכירה מושרשת ההשקפה לפיה לציבור הרחב אין הבנה או כלים כדי לקבל החלטות והכרעת רוב היא דבר מסוכן ולא אחראי.

הפיכה משפטית

שנית, לפי אותה השקפה פקידותית, שליטה היא מילה נרדפת לניהול, וניהול הוא מקצוע ככול מקצוע אחר שצריך למלא אדם שהוכשר לתפקיד, כלומר פקיד. בעיני הפקידים, פוליטיקאים מצטיירים בדרך כלל כמושחתים, אינטרסנטים ולא ראויים לתפקידם, להבדיל מהפקידים שהם אנשי מקצוע שפועלים ביושר לטובת הציבור ותפקידם בעצם להגן על הציבור מפני הפוליטיקאים. אגב מדובר בנבואה שמגשימה את עצמה. ביורוקרטיות מייצרות שפה מקצועית שרוב הציבור אינו מבין ומערכות חוקים מסובכות שרוב האנשים לא מסוגלים לעמוד בהם בלי קיצורי דרך או עיגול פינות. כך ההגמוניה הפקידותית הופכת את כולנו ובמיוחד את נבחרי הציבור לפושעים או לחלופין עכברים שמתרוצצים במבוך ביורוקרטי. מרכיב חשוב נוסף בהתפתחות מדינת העומק הפקידותית היה יצירת אחידות דעות במוקדי השליטה של האליטות לרבות האקדמיה, הצבא, עולם התרבות, התקשורת והמערכת המשפטית. באותם ארגונים תמיד התקיים סינון לא רשמי של מועמדים לקבלה או לקידום, בהתאם להשקפתם ודחיקה החוצה של בעלי דעות שונות. כך נוצר מצב שהשקפת האליטה לא רק הומוגנית אלא גם לא מייצגת ולעיתים הפוכה מזו של רוב הציבור.

שלב שלישי בדרך להשתלטות הפקידים על המדינה הייתה ההפיכה המשפטית של אהרן ברק. בית המשפט העליון למעשה החליף את העם כריבון. ברצונו הוא מזמן לעצמו דיונים באמצעות "ארגוני זכויות אדם" וברצונו מתחמק מעתירות בתואנה של היעדר זכות עמידה. ברצונו פוסל חוקים שהכנסת מחוקקת וברצונו עוקף חוקים קיימים באמצעות "פרשנות מרחיבה". שיטות פסולות אחרות שאימץ בית המשפט שלנו הן הוצאת צווי איסור פרסום על מעשים בלתי חוקיים ומתן הכשר בדיעבד כאשר מעשים כאלו נחשפים. לשיא חדש הגיע בית המשפט העליון כשפסק שהנחיות היועץ המשפטי לממשלה מחייבות את השרים ובכך הכתיר את היועמ"ש, פקיד לא נבחר, לראש ממשלה (בפועל). שלב קריטי בהפיכה השלטונית היה גיוס התקשורת לתמיכה באליטות במלחמתן נגד נבחרי הציבור. תקשורת חופשית היא אחד האיזונים והבלמים של מדינה דמוקרטית ומצופה ממנה לפרסם מידע אמין, לאפשר מגוון דעות, לחשוף מעשי שחיתות ולהגן על ערכים דמוקרטיים כגון זכויות מיעוטים, חופש ביטוי וסובלנות.

בפועל, לכול גופי התקשורת יש "שיקולים רחבים" שגורמים להם לפעול אחרת. המימון של התקשורת מגיע תמיד בצרוף תג מחיר וכלבי השמירה של הדמוקרטיה לעולם לא נושכים את היד שמאכילה אותם. בנוסף עיתונאים הם אנשים דעתניים ששואפים לא רק להשמיע אלא גם להשפיע וכאשר נקרית בפניהם הזדמנות כזו, רבים מהם מוכנים "לעגל פינות" מבחינת האתיקה המקצועית. לבסוף, בין עיתונאי ומקור שמדליף לו, מתקיימת תמיד מערכת יחסים מורכבת ולעיתים גם מושחתת. מקור שמוסר מידע בעל ערך חדשותי מקבל בתמורה סיקור אוהד ובמקרים רבים מוקמת עבורו חומת מגן תקשורתית שמכסה על התנהגות פסולה. המערכת המשפטית מצידה מגינה ולעיתים מקדשת את החיסיון עיתונאי-מקור למרות שההדלפות אינן חוקיות ולעיתים זדוניות.

מתן החיסיון נועד להגן על חושפי שחיתויות, אך בפועל בית המשפט יצר מצב שהתקשורת גדושה במידע לא אמין ולאדם פרטי קשה מאוד להתגונן בפני פרסומים מכפישים ושקריים כפי שקרה למשפחת נתניהו. בכלל, העיתונות הממסדית עוברת תהליך של השחתה. מצד אחד, "כלב השמירה של הדמוקרטיה" מתרפס בפני אדוניו, פקידים עלומים ורבי כוח, ומצד שני משמש כלב תקיפה נגד מתנגדיהם. עיתונאים רבים מחויבים פחות לאמת או לנורמות מקצועיות ויותר להגשמת יעדים של המחנה הפוליטי שלהם, בדיוק כמו עמיתיהם במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט. תחקירים עיתונאים נעשים לא רק כדי לחשוף שחיתויות אלא גם כדי לאיים ולהזיז מהדרך גורמים לא רצויים. דומה שחלק גדול מהתקשורת כיום היא זרוע תעמולה ושליטה בידי מדינת העומק והתקשורת לא עוסקת בהנגשת מידע לציבור אלא בהסתרתו ובחינוך מחדש של האוכלוסייה.

התחזקות הממסד הפקידותי לעומת נבחרי הציבור כבר ערערה את שיווי המשקל העדין שחיוני במשטר דמוקרטי, אבל השימוש לאחרונה של גורמי שלטון בתוכנות ריגול כנגד אזרחים היא חציית קו אדום ומסכנת את המשך קיומו. שימוש כזה אומנם מתחיל בפגיעה בפרטיות, אבל ממשיך באיתור נקודות תורפה של מתנגדי שלטון כדי לחסל אותם פוליטית, עובר דרך זיוף ראיות והשתלת ראיות כוזבות ויוביל במהירות לדיקטטורה אלימה. כאשר שלטון מרגל אחרי אזרחיו, קשה ואולי לא ניתן לקיים קמפיין פוליטי הוגן, לקיים בחירות דמוקרטיות לא כל שכן להאמין לתוצאותיהן. המצב החדש הזה מעורר שאלה שהתשובה עליה לא לגמרי ברורה: האם מדינת ישראל עדיין דמוקרטיה?

תאריך:  03/03/2022   |   עודכן:  03/03/2022
דוד ארגז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סכנה ברורה ומיידית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
3/03/22 11:00
2
עמעד
3/03/22 17:28
3
הירונימוס
6/03/22 15:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חלק ז' - עוד לפני חורבן ממלכת יהודה היו יהודים שהיגרו למצרים בשל קשיי פרנסה הם השתתפו במלחמתו של המלך המצרי בכושים ולאחר מכן הוקמה ביב מושבה צבאית יהודית שתפקידה היה להגן על גבולה הדרומי של מצרים מפני הכושים
צה"ל מחדש את הפעילות נגד הטרור במחנה הפליטים ג'נין לאחר הפסקה של כמה חודשים. ההפסקה בפעילות צה"ל במחנה הפליטים ג'נין הייתה בעקבות בקשה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מישראל, מחמוד עבאס טען כי הפעילות הזו בשטח A מחלישה את מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלשתיני וכי מנגנוני הביטחון של הרש"פ חזקים דיים כדי להתמודד לבדם מול הקבוצות החמושות בג'נין ולמנוע פיגועי טרור.
הולכים ומתרבים הקולות של הטהרנים המפצירים בממשלה לנקוט עמדה מוסרית "חד-משמעית" למען אוקראינה ונגד רוסיה ויהיו התוצאות אשר יהיו, כי ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לעמוד מנגד אל מול השתלטות הרוסים על אוקראינה, גם אם המחיר יהיה שניתן לאירנים להתבסס בסוריה ולפתוח משם בהתקפות שיסבו מאות קורבנות לישראל. אלה אותם הקולות שטוענים שעלינו לעשות "כל מה שדרוש" כדי לשחרר את השבויים והנעדרים מעזה, כמו שהם דרשו בעצרות ענק לשחרר את גלעד שליט, גם אם המחיר היה שחרור אלף מחבלים מסוכנים שטבחו בנו עשרות קורבנות אחרי שיחרור שליט. אלה אותם הקולות שמפצירים "שלום עכשיו" בכל מחיר, שכפו על העם ברוב מלאכותי את הסכמי אוסלו והחזרת אלפי מחבלים לשערינו, שטבחו בנו יותר מאלף איש ונזק עצום לישראל.
03/03/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
הבית העליון של הפרלמנט הרוסי במוסקבה, "מועצת הפדרציה", נקרא להתכנס באופן לא מתוכנן ביום שישי הקרוב, ה 4 במארס. על מה ידונו שם ומה בעצם צפוי? יש ערפל גדול סביב העניין, אבל אפשר להעריך בזהירות המתבקשת שיחוקקו חוקים מגבילים קשים המאפיינים תקופת מלחמה, או שגרוע מזה - ברוסיה יוטל סוג של משטר צבאי. איני מתלוצץ וזו לא בדיחה.
02/03/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
ח"כ דוד אמסלם אינו עוצר באדום. צפיתי עתה בקטע בו איים על יושב-ראש הכנסת מיקי לוי. גם על נשיאת העליון אסתר חיות. הוא פשוטו כמשמעו פרחח לשוני.
02/03/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג  |  
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il