|   15:07:40
  אייל בהרי  
מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
התנועה זורמת באיטיות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

איטי בעיר

מאחורי האידיליה של קידום הנת"צים, מסתתר פספוס גדול ובעל משמעות רבה הן לפתרון בעיית הפקקים והן לרצון של מקבלי ההחלטות לבזר את שוק הדיור אל מחוף למדינת תל אביב
04/04/2022  |   אייל בהרי   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

אין ספק שאחת הדרכים, המהירות, זולות, היעילות והכלכליות, לקדם את תשתית התחבורה במדינת ישראל, ובדיעבד גם לסייע לשוק הדיור, הינה באמצעות קידום נת"צים, אותם נתיבי תחבורה ציבורית מבודלים מיתר המסלולים בכבישים העירוניים וכן בלא מעט צירי תנועה פרבריים בין-עירוניים.

כל אחד מאיתנו שם לב לעבודות האינטנסיביות בכבישים על נת"צים, כולל הרחבת מסלולים ובמיוחד סימון המסלולים הייעודיים לתחבורה ציבורית בצבע כתום. ומי שהעז לאחרונה לנטוש את הרכב הפרטי לטובת נסיעה באוטובוס, הופתע לגלות כי אכן הנסיעה קצרה ומהירה הרבה יותר ואפשר בנקל גם להתרווח על הכיסא ולעבוד, בדיוק כמו בחו"ל.

אולם, וזה אולם גדול, מאחורי האידיליה של קידום הנת"צים, מסתתר פספוס גדול ובעל משמעות רבה הן לפתרון בעיית הפקקים והן לרצון של מקבלי ההחלטות לבזר את שוק הדיור אל מחוף למדינת תל אביב. פספוס זה בא לידי ביטוי, לדוגמה, שלמרות הנת"צים שכבר נסללו עד כה, מהירות התחבורה הציבורית בגוש-דן המורחב עומדת כיום על כ-16 קילומטרים לשעה בלבד, זאת לעומת כ-25 קילומטרים לשעה בערי עולם גדולות פי כמה וכמה.

ובכן, הסיפור הינו כזה: ב-2016, כלומר לפני שש שנים תמימות, הכריזה ממשלת ישראל על תוכנית ענק בשם "מהיר בעיר", בה הועבר לחברת "נתיבי איילון" תקציב אסטרונומי בן כ-3.5 מיליארדי שקלים, זאת על-מנת לקדם כ-130 נת"צים, בעיקר בלב אזור הביקוש ובצירי התנועה הממשקים את ערי הלווין עם תל אביב.

תושבים נזעמים

תוכנית זו עוררה תקוות רבות לפתרון בעיית הפקקים, למעבר מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית וכן בסיוע לביזור שוק הדיור אל מחוץ לתל אביב וערי גוש-דן הצמודות לו. אולם עד כה, בחלוף שש שנים, בוצעו מתוך 130 הנת"צים המיועדים פחות מ-20, ומתוך 3.5 מיליארדי השקלים שהיו כאמור בבחינת "צ'ק פתוח", נוצלו רק כ-900 מיליון. ובמילים אחרות: פחות משישית מתוכנית הנת"צים בוצעו עד כה.

הסיבות לכך, לא ייאמן, אזוטריות לחלוטין. פקידים בכירים בעלי תפקידים ברשויות המקומיות, גדולות כקטנות, שהותקפו לא אחת על-ידי תושבים נזעמים, כולל אנשי עסקים שהיו בדרכם לעבודה בתל אביב ברכבם המפואר, ונאלצו להיתקע בפקק כזה או אחר בשל עבודות הנת"צים המתמשכות. ובכן אותם פקידים לא רק שלא סייעו לקידום התוכנית, במקרים רבים הם אף עיכבו את ביצועה מסיבות שונות ומשונות.

ועכשיו, דמיינו לעצמכם מה יקרה כשתוכנית גדולה בעשרות מונים דוגמת המטרו תצא לדרך במהלך השנים הקרובות. האם אז קול הזעקה שיעוררו תושבים, כולל אינספור עתירות משפטיות, לא ייגרמו להאטת, אם לא עצירה כוללת של ביצוע התוכנית? הפספוס הגדול של תוכנית "מהיר בעיר", הינה אם כן תסמונת ברורה לתסמונת גדולה בהרבה אצלנו של תוכניות תחבורה ודיור אסטרטגיות שיוצאות לדרך בקול רעש וצלצולים והולכות לעולמן בקול דממה דקה.

יתרה מכך: דווקא כישלון תוכנית הנת"צים, שאינה כרוכה כלל בשינוי תשתית התחבורה הקיימת, ביצוען עודנו זול בהרבה לעומת תוכניות ענק דוגמת המטרו שעלותה כ-150 מיליארדי שקלים לפחות, ואף איננו כרוך בתביעות משפטיות על הזזת בניינים וכו', דווקא כישלון תוכנית זו ממחיש עד כמה השלטון המרכזי אצלנו הינו חסר אונים מול גחמות של פקידים בעירייה או רשות מקומות זו או אחרת. חומר למחשבה.


הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  04/04/2022   |   עודכן:  04/04/2022
אייל בהרי
+מסתמן: רפורמת התחבורה הציבורית תוקדם
22:41 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
פרסום ראשון: תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן כבר בחודש הבא, עוד לפני יום העצמאות  ▪  ועדת הכלכלה צפויה לקיים דיון חרום בפרטי הרפורמה
מיכאלי. לא מחכה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+דרך שווה - רפורמה אמיצה
13:19 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במשך שנים רבות היו עיוותים בתעריפי הנסיעה הבודדת. שרי התחבורה, בעיקר ישראל כ"ץ, חששו לגעת בתפוח האדמה הלוהט, ולא עזרו לכך החלטות חלוטות של בג"ץ, הכנסת, מבקר המדינה וגורמי המקצוע במשרד. מיכאלי וליברמן הרימו את הכפפה  ▪  רשימה ראשונה בסדרה
נעה ליטמנוביץ מנהלת אגף בכיר כלכלה, המנכ"ל מיכל פרנק, השרה מרב מיכאלי ומ"מ מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רן שדמי [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+אופטימיות במנהל התכנון: "המטרו יעבוד ב-2031"
13:18 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו: "בעוד עשור תוספת של עוד מיליון נפש במרכז הארץ"  ▪  האדריכל גיל שנהב: "אירוע של חמש פעמים תקציב המדינה, ואיש לא מנהל אותו. זו לא בעיה של כסף או של שכל זו בעיית ניהול"
דני קושמרו, זיו יעקובי אקרו, גיל שנהב, יעל סלומון, ישראל גל [צילום: ים לביא]
+פורסם צו השתתפות הרשויות המקומיות במטרו
01:37 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
24 רשויות מקומיות ישתתפו בסכום כולל של כ-4.5 מיליארד ש"ח על פני תקופה משתנה  ▪  שעלות המיזם כולו נאמדת ב-150 מיליארד ש"ח, מחציתו במימון המדינה
(אביגדור ליברמן [צילום: יוסי זמיר/לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
משרד האוצר פרסם (יום א', 3.4.22) להערות הציבור טיוטת צו המסדירה את חלקן של הרשויות המקומיות במיזם המטרו. טיוטת הצו היא מכוח חוק רכבת תחתית (מטרו) - התשפ"ב-2021 שעבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון, והוא מסדיר את השתתפותן של הרשויות המקומיות שבשטחן יעבור פרויקט המטרו.
04/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
רפורמת "דרך שווה" שעליה הכריזו שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן, צפויה לפגוע ברבים מהנוסעים ברכבת ישראל, ובמקרים מסוימים אף להביא להתייקרות של עשרות שקלים.
03/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, שר האוצר, אביגדור ליברמן ומנכ"ל משרד התחבורה, מיכל פרנק, חשפו (יום א', 3.4.22) את "דרך שווה", לתוכנית רפורמת תעריפים החדשים בתחבורה הציבורית, שתונהג מהקיץ הקרוב, לא נמסר תאריך.
03/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מחדל המידע בתחבורה הציבורית נמשך. ביום ראשון בצהריים (2.4.22) אמורים שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי ובכירי משרדה לחשוף את רפורמת התעריפים החדשה בתחבורה הציבורית, שהוסתרה מעיני הציבור.
02/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
גדעון מזרחי יסיים בשבוע הבא את תפקידו כמנכ"ל חברת אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (אגד תעבורה לשעבר). בכך ישלים 45 שנים בתחבורה הציבורית. "העבודה תובענית ובגיל 71 כבר לא קל להתרוצץ", סיפר מזרחי ל-News1 על תחושת המיצוי שלו.
01/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
חרפת השירותים הציבוריים בתחנות האוטובוסים המרכזיות נמשכת שנים    בעלי התחנות המרכזיות הם בעלי ממון הנהנים מקניות של אלפים הפוקדים את התחנות ומצופה מהם לדאוג לניקיונם ולאספקת נירות ט...
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il