קראתי לאחרונה דברי ביקורת של התאחדות הקבלנים על כך שהמטרו בגוש-דן תגרום לעצירת קידום פרויקטים חדשים, זאת במיוחד עקב עצירת תמ"א 38 במתחמי הנושקים לתחנות המתוכננות והחלפתה בתמ"א 70 שתאפשר זכויות בנייה הרבה יותר נרחבות, גולל מגדלים.
אינני מעוניין לגעת ביקולים האיזוטרים וקצרי הראות שהביאו את ההתאחדות לצאת בקמפיין כה נרחב נגד המטרו, אולם העמדה שלנו, בלשכת הקבלנים, הינה חד-משמעית - קידום המטרו. שכן לא מדובר רק בפרויקט תחבורתי חיוני למדינת ישראל ולגוש-דן העתידי, אלא גם בעל משמעות אורבנית לאומית ונדל"נית מרחיקת לכת ויש לעשות את הכל על-מנת לקדם אותו, ויפה שעה אחת קודם.
אתחיל מכך שגוש-דן המורחב מונה כיום 4 מיליון תושבים בקירוב ועומד על סף קריסת תחבורה ותשתיות בכלל, שלא לדבר על זיהום סביבתי הולך וגובר. על-פי תחזיות שמרניות, יכפיל המטרופולין את מספר תושביו עד שנת 2050 ל-8 מיליון בקירוב, וישרת לפחות 13-12 מיליון ישראלים שיעבדו, יבקרו ויבלו בו.
העובדה שהמטרו, בשונה ממערכת התחבורה הקיימת, כולל הרכבת הקלה, יאפשר הפרדה מפלסית מוחלטת מעל ומתחת לפני הקרקע, תייצר פתרון תחבורה מושלם, בדיוק כפי שקורה במטרופולינים גדולים אחרים בעולם, דוגמת ניו-יורק, לונדון, פריז, ברלין ועוד. יתרה מכך: הוכח בכל רחבי העולם כי המתחמים הסובבים את תחנות המטרו מבוקשים במיוחד נדל"נית ומהווים מוקדי משיכה למגורים, מסחר, בילוי וכו'.
דוגמה מובהקת לכך מהווה מתחם הקנרי וורף (מזח הקנרי שבמזרח לונדון, שהיה אזור שכוח אל עד לשנות ה-90 של המאה שעברה. מהרגע שנסלל קו רכבת תחתית אליו, הפך למבוקש במיוחד, כולל מתחם עסקים מהמובילים שבבירה הבריטית. וכך, בדיוק, יקרה גם אצלנו, באותן 115 תחנות מטרו המתוכננות לקום בכל רחבי גוש-דן. רובן ככולן יהפכו להיות מוקדי משיכה אטרקטיביים למגורים, עסקים, בילוי והסעדה. רבים מהם, מתוכנים להיות במתחמים הנחשבים כיום למוזנחים ומתפוררים לעילא ולעילא.
לפרוטוקול: אין לנו בלשכת הקבלנים דבר וחצי דבר כנגד התמ"א 38. אדרבה. חייבים גם להמשיך אותה בשיא הקצב גם לאחר תום המנדט שלה באוקטובר השנה. אולם, וזה אולם גדול, באותם מתחמים הנושקים לתחנות החדשות, המטרופולין זקוק וחייב תוכנית רבת היקף ומעוף שתתואם אסטרטגית לגוש-דן העתידי.
דוגמה קטנה, אחת מיני רבות, מהווה נקודת היציאה של המטרו (וגם הקו האדום של הרכבת הקלה) במרכז בת ים. יישום התמ"א 70 סביב תחנת היציאה, יהפוך תוך שנים מעטות את בת ים מעיר שינה מנומנמת לעיר גדולה וחזקה עם מרכז עסקים, מגורים, מלונאות ובילוי, מרחק דקות הליכה ספורות מחוף הים ו-10 דקות נסיעה במטרו למרכז תל אביב.
וזוהי, כאמור, רק דוגמה אחת. על כן שומה עלינו להתייחס לתוכנית המטרו בכלל ותמ"א 70 בפרט ברמה האסטרטגית, הלאומית, הכלכלית והחברתית, ולא דרך פריזמה צרה של אכלו לנו, שתו לנו". ודי לחכימא ברמיזא... הדבר היחיד שצריך בתוכנית הזאת היא לפעול מהר בלי סחבת וביורוקרטיה!