|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
פפה בדרום הארץ [צילום: באדיבות המשפחה]

"פפה" - כוכב מטאור שעצר מלכת

"פפה", בוגר לימודי משפטים באוניברסיטה העברית, היה אמור יומיים לאחר מכן להתחיל את תקופת התמחותו (סטאז) אך לא זכה
20/08/2023  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אריה פלדמן פפה [צילום: באדיבות המשפחה]

אריה "פפה" פלדמן היה זמר ובדרן אהוב שנהרג במלחמת ההתשה ב-20 באוקטובר 1969, בעת שהופיע בהתנדבות בפני חיילי מוצב באזור תעלת סואץ. בן 25 היה במותו.

פרקי חייו

אריה פלדמן הידוע יותר בכינוי "פפה" נולד בחיפה ב-29 ביוני 1944 ליונה ומרים פלדמן. להוריו היה אטליז בחיפה. המשפחה התגוררה ברחוב ארלוזורוב בחיפה. "פפה" למד בבית הספר יסודי גאולה. היה חניך בתנועת "הצופים" בשבט גאולה ויחד עם חברו גדי יגיל היה מארגן שם ערבי בידור. כבר מגיל צעיר דבק בו הכינוי "פפה" וכך כולם הכירו אותו. את לימודיו המשיך בתיכון "חוגים" וגם כאן היה "מנהל התרבות".

מספרת אחותו חדווה פינקו גמלאית בנק לאומי: "פפה" תמיד התעניין בארץ ובעולם, קרא רבות וגילה כשרון כתיבה. פרסם מאמרים וכתבות בעיתון "הארץ שלנו" ובמעריב לנוער". בהמשך בהיותו בתיכון שימש כתב בעיתון "חדשות הספורט" וסיקר בעיקר את משחקי מכבי חיפה בכדורגל אותה כה אהב". עוד סיפרה כי "אחי ניחן בחוש הומור והיטיב לחקות מורים וחברים והשתתף בהצגות בית הספר. "מוריו לא הבינו איך מתגלמים בו שני צדדים מנוגדים. האחד בידור ושעשועים ורעש והשני, שקט, התמדה, חריצות והצלחה בלימודים".

ב-1961 והוא נער בן 17 התייתם מאביו יונה פלדמן שהלך לעולמו. ב-1962 התגייס "פפה" לצה"ל, והתקבל ללהקת פיקוד הצפון יחד עם חברו גדי יגיל. מי שבחן וקיבל אותם ללהקה היה חיים טופול. טופול ו"פפה" היו בקשר מתמיד לאורך השנים. טופול אירח את "פפה" בביתו באנגליה וכשטופול ביקר בארץ הם היו נפגשים.

אריה פלדמן פפה בהופעה [צילום: באדיבות המשפחה]

בלהקת פיקוד צפון השתתף בתוכנית מספר 11 "ידיים למעלה" ובתוכנית מס' 12 "תן חיוך". יחד עמו בלהקה הופיעו יעקב ונטורה (קובי אשרת), גדי יגיל, דני בן-ישראל, נירה רבינוביץ', אלישבע אשל, ועוד.

לאחר שירותו הצבאי התקבל ללימודי משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. עם בואו לקמפוס נהפך למנחה קבוע של כל נשפי ומסיבות האוניברסיטה. שמו הלך לפניו כסטודנט חרוץ אבל גם כבדרן מוכשר. הוא אירגן את המתיחות המסורתיות של "פי האתון" עיתון הסטודנטים ואירגן מופעים בקמפוס. בתקופת הלימודים בירושלים התגורר יחד באותה דירה עם יונה יהב אף הוא בן חיפה שלמד משפטים באוניברסיטה העברית ולימים כידוע יכהן כראש עיריית חיפה.

לצד לימודיו לא זנח את עולם הבמה

לצד לימודיו לא זנח את עולם הבמה. הוא הופיע בתוכניות רדיו והנחה אירועים ומופעים רבים. כך למשל בחנוכה 1968 הנחה נשף חנוכה לשוטרי משטרת ישראל שנערך בהיכל התרבות וב-1969 הגיע לכנסת והופיע שם באירוע לכבוד אנשי משמר הכנסת. במהלך האירוע עלה לדוכן במת הנאומים בכנסת וחיקה את ראש הממשלה לוי אשכול להנאתם וצחוקם של משתתפי האירוע. בשכר שקיבל עבור הופעותיו מימן את לימודיו.

"פפה" הקליט שני שירים שהפכו בשנות ה-60 לפופולריים יחסית. אחד מהם שיר בשם "צרות במשפחתי" על-פי שיר צרפתי מצחיק, זה היה להיט גדול וגם שנוי במחלוקת כי היה חיקוי של משפחה יוצאת מרוקו.

שיר נוסף שחובר בתקופת מלחמת ששת הימים שהקליט "פפה", ונקרא "הלו נאצר כאן חוסיין" הוא שיר פרודיה על "שיר הטלפון", שיחה דמיונית בין המלך ירדן חוסין לנשיא מצריים נאצר. בשיר מכונה המלך חוסן "יה איבן כלב" (יה בן כלב). השיר הפך לפופולרי ב"תוכניות כבקשתך", אולם כעבור זמן מה נאסר לשידור בקול ישראל בנימוק כי" 'קול ישראל' ו"בית השידור הערבי" אינם נוהגים לשדר ביטויים העולבים במנהיגי מדינות ערב".

פפה [צילום: באדיבות המשפחה]


נפילתו והלם מותו

"פפה" הרבה להופיע בהתנדבות בפני חילי צה"ל במוצבים ובמעוזים בקווים קדמיים באזור סיני, בבקעת הירדן וברמת הגולן. בפברואר 1969 יזם וארגן את יציאתם של סטודנטים אומנים להופעה בהתנדבות במוצבי צה"ל בבקעת הירדן.

ב-20 באוקטובר 1969 ימי מלחמת ההתשה העקובה מדם ירד לסיני והופיע בפני חיילי מוצב צה"ל הנמצא צפונית לפורט תואפיק באזור תעלת סואץ. יחד עימו הופיע הזמר רמי ניר. לאחר שסיימו הופעתם, יצאו בסביבות השעה 2:30 אחה"צ. ניר וחייל נוסף נלוו אליהם בדרכם להופעה בפני חיילים במוצב במקום אחר. ואז החלה הפגזה מצרית לעבר המוצב.

הימים כאמור ימי מלחמת ההתשה. פגז מצרי נחת והתפוצץ ליד השלושה שמיהרו לרוץ חזרה לבונקר. רמי ניר נפצע קל ואילו "פפה" נפצע קשה. רסיס הפגז חדר לגופו באזור החזה בסמוך ללב וכנראה גרם לדימום פנימי שלא אובחן מיד. מספרים ש"פפה" שמר על קור רוח ואמר שהוא מרגיש פצוע אבל לא ידע לזהות היכן בדיוק. החלו מתפתחים קשיים בנשימתו ותוך זמן קצר איבד את ההכרה. ניסיונות חובשים ורופאים להצילו לא צלחו ומותו נקבע. אחותו של "פפה", חדוה אומרת לי כי למשפחה נמסר כי "פפה" נהרג מפגיעת צלף מצרי.

האמן הראשון שנהרג בעת הופעה לפני חיילים

"פפה" הוא האמן הראשון שנהרג בארץ בעת הופעה לפני חיילים. מאז מלחמת ששת הימים נרתם "פפה" להופעות בהתנדבות לפני חיילי צה"ל והיה בן הראשונים שיזמו יציאת אמנים לביקורים במוצבים.

הידיעה על מותו פשטה במהירות. "פפה" היה דמות אהובה וידועה במיוחד באוניברסיטה העברית בירושלים בה למד משפטים ושם הרבה להופיע בנשפים ובמסיבות וכן היה ידוע ומוכר בחוגי האמנים ובחיפה, עיר בה נולד וגדל. הידיעה על מותו התקבלה בתדהמה. רבים התקשו להאמין שהצעיר החייכן מלא המרץ האהוב על חבריו איננו עוד בחיים.

מספר לי השחקן והקומיקאי גדי יגיל: "אני ו"פפה" היינו חברים טובים עוד מימי חיפה. יחד הופענו כנערים במערכונים ושירים בסניפי תנועת הצופים בחיפה, יחד התקבלנו ללהקת פיקוד צפון. על מותו הנורא נודע לי עוד באותו לילה של היום בו נפל. שאול ביבר התקשר אלי והודיע לי על כך, היינו המומים וכואבים".

אריה פלדמן פפה [צילום: באדיבות המשפחה]

אחותו של פפה חדווה מספרת כי המשפחה לא ידעה שירד לתעלת סואץ "הוא אמר לאמו שהוא יורד לנפוש באילת כדי לא להדאיגה". בשעות הערב דפקו לנו בדלת וקיבלנו את הבשורה המרה מכל. אנו משפחתו וכל חבריו ומכריו היינו בהלם. לאור הנסיבות בהן נהרג החליט צה"ל ל"חייל" את "פפה" ולהכיר בו כחלל צה"ל.

קהל רב בהלוויתו

הלוויתו של "פפה" נערכה בטקס צבאי מלא בניהולו של רב פיקוד צפון סא"ל הרב גד נבון. ההלוויה יצאה מבית הוריו ברחוב ארלוזורוב 9 חיפה. הוא הובא למנוחות בבית הקברות הצבאי בחיפה. קהל רב השתתף בהלוויתו ובהם אמני במה, סטודנטים, וחברי הסגל האקדמי של הפקולטה למשפטים. בין הבאים להלוויה הזמר רמי ניר שנפצע בתקרית בה נהרג פפה כשהוא מחזיק בידו את זנב פצצת המרגמה שהתפוצצה לידם בעת שיצאו מבונקר המעוז.

קצין צה"ל בכיר ספד לו בהלוויה וסיפר כי בעת שהגיע למקום התקרית בו נפל "פפה" גילה ליד גופתו את הגיטרה השמוטה והיה זה מחזה קורע לב. הקצין אמר כי פפה היה הרוח החיה בקרב האמנים שהתנדבו לעלות את המוראל בקרב החילים במוצבים.

הנצחתו

"פפה" הותיר אחריו סבתא, אם ואחות. ביום ה-30 למותו חבריו ומכריו הגיעו למקום בו נפל בסיני נפגשו עם חיילי המוצב והתייחדו עם זכרו. לאורך השנים עלו חבריו ומכריו וכמובן בני המשפחה לקברו בחיפה לאזכרה השנתית. אחותו חדוה פינקו מספרת כי לאחר נופלו נערך ערב אמנים שהופיעו בהתנדבות ובכסף שנתרם הוקמה קרן מלגות על שמו ולזכרו בפקולטה למשפטים במחלקת מלגות לסטודנטים המצטיינים בלימודים ובתרומה לחברה. ביער הכרמל נטעה ב-1970, שנה לאחר מותו, חורשה לזכרו והוקמה שם אנדרטה - לוח הנצחה לזכרו. בבית החייל בבאר שבע נקרא חדר על שמו של פפה תרומת תורם מארצות הברית שקרא בעיתון על "פפה".

במכבי חיפה קראו לקבוצת הנערים על שמו - מכבי אריה חיפה ונערכו טורנרים בכדורגל עם גביע לזכרו. גם היום בחלוף 54 שנים מאז אסון נפילתו חבריו הרבים ואוהביו של פפה עדיין נוצרים זכרו בהערכה ובגעגוע רב.

תאריך:  20/08/2023   |   עודכן:  20/08/2023
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"פפה" - כוכב מטאור שעצר מלכת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עצוב
2/09/23 22:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קודם שאנו יוצאים הלילה בהמונינו לרחוב ולכיכר להגן על ישראל מפני ממשלתה הזדונית ומשטרתה האלימה אני פונה אל המשפטנים המוסמכים המקורבים לתנועת המחאה בשאילתה המקצועית הבאה:
20/08/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
במאמר ב-18.8.2023 תחת הכותרת "שהם יעזבו ולא אתם" הפובליציסטית של הארץ, רוית הכט, מסכמת אותו ככה: "בסופו של דבר מי שינצח במאבק הזה הוא מי שמאמין בזכותו על הארץ. כשם שאדם סביר לא ישתף פעולה עם גנבים שפשטו על ביתו וימהר להתפנות לפני כן מרצונו, ככה הציבור הליברלי צריך להיצמד למולדתו. שהם יילכו, לא אתם". אני מסכים לגמרי עם החלק הראשון. אשר לחלק השני, הם לא יעזבו שכן מה שיש להם להציע זאת שנאה וסחי, ומזה יש לעולם די והותר תוצרת בית ללא יבוא של טיעוני שטנה וזוהמה שזה הדלק הרעיל הבלבדי שמניע אותם. אלה מקומָם כאן כדי שתחזינה עיננו כיצד בבוא היום הם מושלכים לפח האשפה של ההיסטוריה שלנו.
20/08/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
מדינת ישראל הינה לכל הדעות יוצאת דופן בעולם כולו בקצב הגידול של הערים. מעבר לעובדה שהגענו ל-82 עיריות (זאת לעומת 13 בלבד עם קום המדינה ב-1948) גם גודלן של ערינו הולך ומתפתח בקצב מסחרר.
אכן זיהוי התהליכים מתרחש כמתוכנן על-פי התוכנית הגדולה, פירוק המדינה והרכבתה על-פי דעתנו, השקפתנו, ערכנו, אמונותינו, דעותינו ואין בילתם. זה התחיל בסירוב מצד ציבור קטן אך נחוש לקבל את תוצאות הבחירות הדמוקרטיות, זה המשיך בעבודה על-פי תורת השלבים, תחילה דה-לגיטימציה לעצם הזכות של מדינת ישראל היהודית דמוקרטית לבחור את מי שהם רוצים.
זעם הוא תמיד יועץ רע לניהול דיון משמעותי במציאות מורכבת. לכן, אינני זועם כאשר אני כותב דברים אלה אבל גם אינני חושש או נמנע מלומר על דבריו של מרגלית מה שיאה להם. דן מרגלית 1 לוקה בשיפוטו הפוליטי-אסטרטגי מזה שנים לא מעטות, לקונה זו באה לביטוי גם בפוסט הנ"ל (הערה 1). ניסיון להביא למאה ה-21 שוב ושוב כמנתרה אוטומטית את לקחי החורבן הראשון והשני מפני כ-2500 שנים, מבלי לערוך את ההפרדה החיונית בין המציאות אז וכיום ובין מצבו של העם כקהילה בהתהוות אז וכיום - הוא ניסיון נפסד ולמעשה בלתי רלוונטי. אפשר שיש בתכונות העם היהודי אלמנטים ברי-השוואה או שימוש אבל באלה אין הוא עוסק. התמונה כולה מצטיירת לעינינו כ"שיפוט ביביסטי" וככזה הוא חסר ערך ומשמעות.
20/08/2023  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il