לשם מה זקוק שר האוצר
משה כחלון לשליטה על מינהל התכנון? מדוע הוא דורש להעביר את האחריות עליו ממשרד הפנים למשרד האוצר? דברי ההסבר שמסר האוצר לממשלה חושפים את העובדות האמיתיות: המינהל אישר בשנים האחרונות קרקעות לבניית 70,000 דירות יותר (!) ממה שהענף מסוגל לבנות! המינהל בסדר גמור! מי שאשם במצוקת הדיור הם גורמים אחרים לגמרי.
הנה העובדות, כפי שמשרד האוצר עצמו פרסם השבוע (יום ג', 19.5.15): בשלוש השנים האחרונות, 2012 עד 2014, אישר מינהל התכנון, בראשות בינה שוורץ, תוכניות לבניית 68,000 דירות בממוצע מדי שנה. בשלוש השנים יחד, אישר המינהל תוכניות לבניית 204,000 דירות!
הממשלה החליטה בעבר, שעל המינהל לאשר תוכניות לבניית 60,000 דירות בשנה. אנשי המינהל, חרוצים ומיומנים, אישרו בשלוש השנים תוכניות לבניית 24,000 דירות מעל מה שקבעה להם הממשלה עצמה. אז נא לא לבוא אליהם בטענות.
מצד שני, כמה דירות יכול הענף, בתנאים של היום, לבנות? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסרה באחרונה את הנתון המדויק והרשמי: באותן שלוש השנים, 2014-2012, החל ענף הבנייה בבניית 135,000 דירות. במילים אחרות, המינהל אישר תוכניות לבניית 70,000 יותר מכושר הייצור של הענף! כמובן שאין לדבר על מחסור.
מגרשים ל-70 אלף דירות מחכים לפועלי בניין
במילים פשוטות, בערים שונות ברחבי ישראל יש כיום מגרשים ומתחמים, המיועדים לבניית 70,000 דירות. הבנייה איננה במגרשים, אלא במחסור בגורמי ייצור בסיסיים וחיוניים: 25,000 פועלי בניין, 4,000 מנהלי עבודה, התחלה של מחסור במהנדסי בניין ובציוד מכני כבד, מחסור חמור במימון בנקאי. סיבה נוספת לבנייה האיטית היא הסחבת באישור תוכניות הבנייה על-ידי הוועדות לבניין ערים, אבל תחום זה שייך לרשויות המקומיות, ולא למשרד הפנים או למינהל התכנון.
לא פלא שהמשנה לראש הממשלה ושר הפנים,
סילבן שלום, מתנגד בתוקף להעברת מינהל התכנון ממשרדו למשרד האוצר. שלום אינו רוצה "לקרוע" חלקים ממשרדו, לטובת משרד אחר. אבל לשר שלום, הוותיק והמנוסה מבין כל שרי הממשלה, יש גם נימוקים ענייניים: מינהל התכנון פועל כשורה. לא ישיגו דבר, אם יעבירו את הפיקוח על המינהל ממשרד מקצועי למשרד האוצר, שאין לו כישורים לעסוק בכך.
עדיף שהשר כחלון לא יכניס את משרד האוצר לנושא שפקידיו אינם בקיאים בו. עדיף שיניח את המינהל לנפשו, וייתן לעובדיו המקצועיים להמשיך ולאשר תוכניות בקצב מהיר.