|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

סיום שנת המשפט תשע"ה

ההצפה, האיחורים והפח

תוספת של שופטים והקמת מבנים חדשים לבתי המשפט מסייעות, אך לא מטפלות בגורם החשוב ביותר לעומס הבלתי-נסבל: התנהלותם של בני אדם - עורכי הדין ולקוחותיהם. הנה מיפוי של הבעיות העיקריות והצעות לפתרונן
21/07/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משמר המשפט   |   תגובות
עומס הגורם לעינוי דין

אשר גרוניס ומרים נאור דיברו ומדברים בסיפוק רב על התוכנית האסטרטגית של הנהלת בתי המשפט, הכוללת תוספת תקני שיפוט והקמת מבנים נאותים לבתי המשפט ברחבי הארץ. אין ספק שמדובר בתוכנית חשובה מאוד, לה תהיה תרומה רבה להקלת העומס וליצירת אווירה של יראת כבוד כלפי בתי המשפט. אלא שאין בה די, משום שהיא מטפלת במעטפת ולא בליבה.

ככלל, המערכת עוסקת רבות בתשתיות הפיזיות - בניינים, מיחשוב - והרבה פחות בבני האדם המשתמשים בהן. היא מטפלת בנותני השירות - שופטים, עוזרים, מזכירויות - ולא במקבליו. אך כל אלו יכולים לכל היותר לסייע בצורה שולית בבעיה הגדולה ביותר של בתי המשפט בישראל: העומס הגורר סחבת שמשמעותה עינוי דין.

מדי שנה נפתחים בבתי המשפט למעלה מ-700,000 תיקים (הנתון של 2014 היה 740,998). המערכת מצליחה לסגור 30,000-20,000 תיקים יותר מאלו הנפתחים, אך עדיין קיים מלאי של 440,000 תיקים. בקצב הזה, יידרשו 20 שנה כדי להתגבר עליו. מובן שזהו מצב בלתי נסבל.

את העומס גורמים בני אדם, לא בניינים ולא מחשבים - ולכן עוד מבנים ומערכת מחשב מתקדמת יוכלו רק לסייע בפתרון הבעיה, אבל לא לחסל אותה. את התיקים פותחים מתדיינים, לא שופטים - ולכן עוד שופטים יוכלו רק לצמצם את ממדי הבעיה, אבל לא להעלים אותה. את העיכובים והאיחורים גורמים עורכי דין ולקוחותיהם, לא עוזרים משפטיים ומזכירות - ולכן תוספת כוח אדם תוכל רק להתמודד עם מי שמתייצב, לא עם מי שאינו טורח להגיע.

מדור "שיפוט מהיר" הצביע בשנים האחרונות על שורה של תופעות החוזרות על עצמן, ואשר הן-הן העומדות בבסיס אותם עומס וסחבת הגורמים לפגיעה קשה בציבור ובאמון שהוא נותן בבתי המשפט. מדובר בבעיות מהותיות, חלקן כאלו שכבר השתרשו בתפיסותיהם של המערכת והנזקקים לשירותיה, אך בהחלט לא בבעיות שאינן ניתנות לפתרון. נעבור עליהן אחת-אחת.
449/14/תעבורה / תמצית החלטה
קביעה לפיה יש לתקן כשל מערכתי של קביעת עשרות תיקי תעבורה לאותה שעה
464/14/שלום / תמצית החלטה
קבלת תלונה על התמשכות הליכים בוועדת ערר לענייני ביוב
642/14/עניינים מקומיים / תמצית החלטה
ביקורת על קביעת עשרות תיקי עניינים מקומיים לאותה שעה
752/14/ארצי לעבודה / תמצית החלטה
ביקורת על התמשכות הליכים בבית הדין הארצי לעבודה

הצפת מקצוע עריכת הדין
הבעיה הגדולה ביותר [צילום: יוסי זמיר]

כדאי לחשוב על הגבלת מספר הרשיונות שיינתנו במשך תקופה מסוימת (פשוט לפי הציונים בבחינות הלשכה). תקופת ההתמחות צריכה להיות שנתיים, עם דגש על עיסוק במשפט מעשי ולא בעבודות משרדיות. הבחינות צריכות לעסוק במשפט המהותי ולא בפרוצדורות. ציון המעבר צריך להיות לפחות 70

זו הבעיה הגדולה ביותר. יש הרבה יותר מדי עורכי דין, וממילא יש עשרות אלפי עורכי דין גרועים. התוצאה היא שלחלק משמעותי מהם אין פרנסה, והם לוקחים מכל הבא ליד – בין אם הם מבינים בתחום ובין אם לא. ומאחר שכך, יש להם דיונים מתנגשים והם מבקשים דחיות, מאחרים או פשוט לא מגיעים. שלא לדבר על התופעה הבולטת ביותר: הגשת הליכי סרק וניהולם, תוך בזבוז משווע של הזמן השיפוטי, משאבים ציבוריים וזמנו של הצד שכנגד.

הבעיה הזאת פוגעת קשות בכולנו, ולא רק בשל הבזבוז העצום הנובע ממנה. עורך דין גרוע יכול להרוס את חיי לקוחו, פשוטו כמשמעו. יש כשל שוק חמור ביותר, שכן הענף אינו מצליח להתאזן. המצב הזה מחייב התערבות תקיפה של המחוקק. כדאי לחשוב על הגבלת מספר הרשיונות שיינתנו במשך תקופה מסוימת (פשוט לפי הציונים בבחינות הלשכה). תקופת ההתמחות צריכה להיות שנתיים, עם דגש על עיסוק במשפט מעשי ולא בעבודות משרדיות. הבחינות צריכות לעסוק במשפט המהותי ולא בפרוצדורות. ציון המעבר צריך להיות לפחות 70.

נכון שהצעדים הללו אינם בתחום אחריותה של מערכת בתי המשפט, אך בהחלט ראוי שהיא תשמיע את קולה. השופטים רואים טוב יותר מכולם ובצורה אוביקטיבית יותר מכולם את הנזק העצום שגורמת הצפת המקצוע לבתי המשפט ולציבור כולו. הנשיאה מרים נאור חייבת לומר בקול רם וברור: זו הבעיה הכי גדולה של כולנו וצריך לפתור אותה היום.

אי-התייצבות נאשמים
להקים יחידה ייעודית [צילום: פלאש 90]

על השופטים להפסיק להיות רחמנים כלפי נאשמים כאלו. אין סיבה שהם ישוחררו אוטומטית, ולא יבלו לפחות לילה או שניים במעצר. ומי שהופך להיות מתחמק סדרתי – יישלח למעצר או למעצר בית עד תום ההליכים. מעבר לכך, יש להטיל מראש ערבויות משמעותיות למקרה של אי התייצבות ולחלט אותן אוטומטית ברגע שהנאשם אינו מתייצב

זוהי מחלה כרונית. לא בדקתי סטטיסטית, אבל הרושם מעשרות ביקורים בבתי משפט בכל הארץ הוא, שלפחות 20% מהנאשמים לא טורחים להתייצב. הכלי היחיד שבידי השופטים כיום הוא הוצאת צווי הבאה, שאם בכלל המשטרה מבצעת אותם – זה קורה אחרי כמה שבועות ומסתיים בשחרור בערבות של אלפי שקלים בודדים. המצב בשטח מוכיח בצורה הברורה ביותר, שהכלי הזה נכשל לחלוטין.

הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת יחידת משטרה ייעודית, שתעסוק רק באכיפתם של צווי ההבאה ותמומן בידי מי שיטופלו על ידה. הביצוע פשוט ביותר: כל מי שייעצר בצו הבאה, ישוחרר לא רק לאחר שיחתום על ערבות (ובסכום הרבה יותר משמעותי מאשר כיום), אלא לאחר שישלם אגרה שתיקבע בתקנות.

לצד זאת, על השופטים להפסיק להיות רחמנים כלפי נאשמים כאלו. אין סיבה שהם ישוחררו אוטומטית, ולא יבלו לפחות לילה או שניים במעצר. ומי שהופך להיות מתחמק סדרתי – יישלח למעצר או למעצר בית עד תום ההליכים. מעבר לכך, יש להטיל מראש ערבויות משמעותיות למקרה של אי-התייצבות ולחלט אותן אוטומטית ברגע שהנאשם אינו מתייצב. המצב הנוכחי לא רק מבזבז הרבה מאוד זמן, אלא גם מהווה סכנה לשלום הציבור.

אי-התייצבות בהליכים אזרחיים
בזבוז זמן בו ניתן לסיים 80,000 תיקים

השופטים צריכים לתת דוגמה אישית ולהתחיל את היום בדיוק בשעה שנקבעה. וכאשר הם רואים שצד אינו מתייצב ואינו מודיע שהוא מאחר (מסיבה מוצדקת), למרות שיש בתיק אישור מסירה – עליהם לפסוק נגדו לאחר המתנה של רבע שעה. כאשר מדובר בעורכי דין שאינם מגיעים בזמן סביר או אינם מגיעים כלל, יש מקום לשקול הטלת הוצאות אישיות

תחת הכותרת הזו אני כולל התייצבות באיחור משמעותי. גם כאן אני מעריך, שאחוזים ניכרים מן הצדדים ו/או מעורכי דינם לא באים בכלל או באים חצי שעה ויותר לאחר הזמן שנקבע לתחילת הדיון.

תראו חשבון פשוט: נניח שכל שופט נאלץ להמתין 15 דקות בתחילתו של כל יום דיונים משום שלא כל הצדדים מגיעים בזמן. נניח שרק מחצית מ-700 השופטים יושבים באולם בכל יום נתון. המשמעות היא אובדן של למעלה מ-160,000 שעות שיפוט בשנה. אם תיק אזרחי ממוצע מצריך שעתיים, הרי שניתן בזמן הזה לגמור 80,000 תיקים.

כאן יש צורך בטיפול כפול: מזכירותי ושיפוטי. בצד המזכירות, יש להפסיק את הנוהג של קביעת תיקים רבים לאותה שעה. במצב הקיים, כל אחד אומר לעצמו: יש חמישה תיקים, אני בטח לא אהיה הראשון, אז אפשר לאחר – והתוצאה היא שכולם מאחרים. זמן צריך להיות זמן, ולו רק כדי לשדר לצדדים שבית המשפט מתייחס בכבוד אליהם ולעצמו.

בצד השיפוטי, השופטים צריכים לתת דוגמה אישית ולהתחיל את היום בדיוק בשעה שנקבעה. וכאשר הם רואים שצד אינו מתייצב ואינו מודיע שהוא מאחר (מסיבה מוצדקת), למרות שיש בתיק אישור מסירה – עליהם לפסוק נגדו לאחר המתנה של רבע שעה. כאשר מדובר בעורכי דין שאינם מגיעים בזמן סביר או אינם מגיעים כלל, יש מקום לשקול הטלת הוצאות אישיות.

מו"מ בזמן אמת
תופעה פסולה בתכלית

זמן הוא משחק סכום אפס: אם תשקיע אותו היום, לא תצטרך להשקיע אותו מחר. כלומר: אם התובע יישב עם הנאשמים שבוע לפני, זה יקח בדיוק את אותו זמן שיידרש ביום הדיון – אלא אם כן הכוונה היא להלחיץ אותם ולקיים פגישות בסרט נע, וזה כאמור פסול מעיקרו

זוהי תופעה הקיימת בעיקר בבתי משפט לתעבורה ודיונים בעבירות מקומיות (חניה, תכנון ובנייה). הדיון נקבע נניח לשעה 8:30, אבל רק באותה שעה מגיע נציג התביעה ומתחיל לנהל מו"מ עם הנאשמים – באולם או לידו. זוהי תופעה פסולה בתכלית, בעיקר משום שהנאשמים מצויים בלחץ (ורובם אינם מיוצגים), ועלולים לקבל החלטות שאינן המיטביות עבורם. שלא לדבר על בזבוז הזמן המשווע הנגרם בשל כך; כבר ראיתי ימי דיונים שהחלו באיחור של חצי שעה ואפילו שעה רק בגלל זה.

אין שום סיבה שבעולם שאותו מו"מ לא יתנהל במשרדי היחידה התובעת (המשטרה או הרשות המקומית) יום או שבוע קודם לכן. זמן הוא משחק סכום אפס: אם תשקיע אותו היום, לא תצטרך להשקיע אותו מחר. כלומר: אם התובע יישב עם הנאשמים שבוע לפני, זה יקח בדיוק את אותו זמן שיידרש ביום הדיון – אלא אם כן הכוונה היא להלחיץ אותם ולקיים פגישות בסרט נע, וזה כאמור פסול מעיקרו.

השופטים צריכים לומר בפשטות: הדיונים מתחילים בזמן ואנחנו לא מחכים שתדברו עם הנאשמים. וגם כאן, ראוי שתצא קריאה מצמרת המערכת, שהיא המופקדת על עשיית משפט צדק ושמירה על שוויון בין הצדדים: אל תביאו לנו הסדרים שבישלתם בסיר הפלא של לחצים ומהירות.

תביעות פח
היקף כספי של תביעה קטנה [צילום: פלאש 90]

מכה שהנהלת בתי המשפט עדיין לא מצליחה לפתור. רבבות תביעות בתחום ביטוח הרכב, רובן המכריע על סכומים שבכלל מצויים בסמכותו של בית המשפט לתביעות קטנות, והמעסיקות שופטים רבים בכל הארץ מדי יום. אם איגוד חברות הביטוח לא מוכן להגיע להסכמה על הקמת גוף חוץ-שיפוטי שיעסוק בתביעות הללו – שכמעט כולן הן בסופו של דבר בין החברות עצמן – הרי שיש לעשות זאת בחקיקה. ושוב: מערכת בתי המשפט, כמי שמכירה בצורה הטובה ביותר את המצב הלא-נורמלי הזה, צריכה ליטול את ההובלה ואפילו ליזום את החקיקה הדרושה.

תאריך:  21/07/2015   |   עודכן:  21/07/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההצפה, האיחורים והפח
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח צודק ודפוק
21/07/15 08:47
2
עורך דין
21/07/15 10:35
3
תובע
21/07/15 10:58
4
יעקב עמר
21/07/15 11:08
5
מיכל מירושלים
21/07/15 11:30
6
מרק_טווין
21/07/15 13:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
שורה של מסמכים מתוך תיק משפטי בענייני משפחה נתלו בידי גורם עלום על לוח המודעות בכניסה לבית המשפט באשדוד, מקום בו חולפים מדי יום מאות בני אדם - שופטים, צדדים, עורכי דין, מבקרים ועובדי בית המשפט. זאת, למרות האיסור המוחלט הקבוע בחוק על חשיפת פרטים מתוך תיקי משפחה.
19/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
13 חודשים לאחר שנדון למאסר בן 11 חודשים - ייכנס המורשע למאסר (יום א', 19.7.15). המורשע הצליח לזכות בעוד ועוד דחיות, עד אשר בית המשפט העליון החליט שלא להעניק לו דחייה נוספת.
19/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע נוקט בסחבת בהכרעה בתיק דחוץ של סכסוך בנוגע להתארגנות עובדים ראשונה בחברה, ואינו מפרסם את פסק הדין למרות שחלפו 13 חודשים מאז הגשת הסיכומים. כך טוען (15.7.15) ארגון כוח לעובדים.
16/07/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
שופטת בית משפט השלום בירושלים, תמר בר-אשר צבן, מתחה ביקורת שאינה ראויה על עמיתתה, ג'ויה סקפה-שפירא. כך עולה (10.7.15) מהחלטתו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, צבי סגל.
16/07/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
עלייה בציון הממוצע לשופטים שנסקרו במדור "שיפוט מהיר" בשנת המשפט תשע"ה. הציון הממוצע הכולל הגיע ל-93 - הגבוה ביותר בחמש שנות המדור. הציון הממוצע בתחום היעילות הוא 94.4, ובתחום המזג השיפוטי - 91.8.
14/07/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
הסתבכותו של אביה גרמה לפסילת השופטת  /  איתמר לוין
רשם הוצל"פ הוציא צו הבאה לעורך דין  /  איתמר לוין
צ'רניאק התדיינה עם צד אחד  /  איתמר לוין
רובינשטיין מול המגדף  /  איתמר לוין
"רופאה מסתורית"  /  איתמר לוין
"על פניו צריך להתייעל"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il