|   15:07:40
  עודד רוט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

החלטות כלכליות ותחבורת רכבות

14/08/2005  |   עודד רוט   |   מאמרים   |   תגובות

החודשים האחרונים לא נטו חסד לרכבת ישראל - תלונות נוסעים על תקלות ושיבוש לוחות זמנים, ריבוי תאונות, דוח ביקורת על חריגות תקציב, התפטרות צורמת של מנכ"ל החברה, ולאחרונה פרסומים על טעויות תכנון שונות בקו שבין בית שמש לירושלים.

במשך מרבית התקופה מאז הקמת המדינה ועד עתה קופח פיתוח הרכבות בישראל בהשוואה לפיתוח הכבישים. עמוד השידרה של התחבורה הציבורית בישראל התבסס על קואופרטיב התחבורה "אגד" שסיפק את עיקר שירותי התחבורה הציבורית בישראל באמצעות צי אוטובוסים ומנגד קווי הרכבת התנוונו.

בשנת 2002 התקבל בכנסת חוק שהפריד את רכבת ישראל מרשות הנמלים והרכבות, והכשיר את הקרקע להקמת חברה ממשלתית המהווה יחידה ניהולית וכלכלית עצמאית לתפעול הרכבות בישראל. בשנת 2004 החליטה הממשלה לאזן את הקיפוח המתמשך של פיתוח הרכבות בישראל ולהקצות 24 מיליארד שקלים חדשים למימוש תוכנית רב שנתית לפיתוח רשת הרכבות בישראל.

התוכניות לקידום הרכבת זכו לגיבוי ציבורי שנשמע בין השאר במסגרת מחאה ציבורית שנוהלה נגד סלילת כביש "חוצה ישראל" בניצוח ארגוני איכות הסביבה ושוחרי טבע. המערכה הציבורית לא עצרה את המשך סלילתו של כביש "חוצה ישראל", אך השפיעה על שינוי סדרי העדיפויות והעתקת תקציבי פיתוח תשתיות מכבישי אספלט לרשת מסילות ברזל.

כשנה וחצי חלפו מאז ההכרזה המדינית על פיתוח מקיף של רשת רכבות בישראל, והסתבר כי השטן נמצא בפרטים וכי כוונות טובות ותחזיות ורודות עלולות לעלות על שרטון המציאות. תוכניות הפיתוח של רכבת ישראל דורשות תיקונים ועיון מחדש - תקציבים שהוקצו מלכתחילה לתוכניות פיתוח ורכש יידרשו לתיקון כשלי ביצוע, להתאמת תחזיות תמחיר שגויות, לפיצוי נפגעים משינוי תוכניות, או למימוש תקני בטיחות ראויים.

פערים בין תחזיות מוקדמות לבין מימוש מיזמי תחבורה ציבורית אינם ייחודיים למדינת ישראל, והם נפוצים בכל העולם. פערים אלה נובעים מסיבות שונות ובהן, קשיי הערכה אובייקטיבים של התרחשויות עתידיות מורכבות ומעורבות ציבורית נכבדה המטה שיקול דעת. בתחילת 2005 פרסם משרד החשבונאות הממשלתי בארה"ב - "GAO", דוח מומחים שסקר את אופן ביצוע ההשקעות הציבוריות בתשתיות כבישים ותחבורה ציבורית בארה"ב. דוח זה כלל המלצות בנושא שיפור הליכי איסוף מידע וניתוחים כלכליים של מיזמי תשתית. חלק ממסקנות הסקירה שנערכה בארה"ב יפים גם לישראל.

על-פי הסקר של "GAO" הגורמים המשפיעים ביותר על מיזמי תחבורה ציבוריים בארה"ב, מהכבד לקל, הם:

א. תמיכה מדינית / דעת קהל.
ב. זמינות תקציבים במדינה.
ג. זמינות תקציבי השלמה פדרליים.
ד. יעילות המחיר.
ה. חלוקת השפעה בין קבוצות חברתיות שונות.
ו. זמינות תקציבים מקומיים.
ז. יחס עלות/תועלת.
ח. השפעות כלכליות.

הדוח האמריקני הצביע על כשלים מובנים בחלק משמעותי מהליכי קבלת החלטות השקעה בנושאי תשתיות תחבורה:

- החלטות רבות התקבלו בעיקר על-סמך שיקולים פופוליסטיים שלא אוזנו כראוי על-ידי הערכות וניתוחים מקצועיים מוקדמים.

- במקרים רבים נמצאו פערים בין תחזיות מוקדמות לבין המציאות ובין מטרות מוקדמות לבין מימושן. עדויות שתועדו בדוח ובספרות בינלאומית הצביעו על מקרים רבים בהם מיזמים של תחבורה ציבורית הציבו מראש ציפיות גבוהות בנושאים כמו עלויות פיתוח נמוכות ורמות שימוש גבוהות, אשר בדיעבד הופרו ואכזבו.

- במיזמי תחבורה ציבורית ובפרט במיזמים של פיתוח קווי רכבת, נמצאו הערכות מוטעות ברמה גבוהה יותר מאשר במיזמי פיתוח כבישים.

- במקרים מסוימים לא הוצבו מטרות מוגדרות מראש, ולכן גם לא הייתה יכולת לבחון השגת מטרות, ולא נטלה אחריות לחריגות מלוחות זמנים ומסגרות תקציב.

בין ההמלצות של משרד החשבונאות הממשלתי של ארה"ב הוצע: לבצע ניתוחים כלכליים מוקדמים על-ידי מומחים ולהיזהר מהטיות הנובעות מדעות והעדפות מוקדמות. להיזהר מטעויות נפוצות, ובהן ספירה כפולה של יתרונות המגולמים תחת כותרות שונות, או הצגת חסכון בפיתוח חלופות תחבורה כיתרון ולא כתחליף שמקומו במסגרת ניתוחים השוואתיים. בנוסף הומלץ להתנות הענקת תמיכות כספיות בהגשמת מטרות מוגדרות ומבחני ביצוע, ולהטיל אחריות בהתאם לתוצאות.

רכבת ישראל זוכה למונופול ולתמיכה מסיבית מכספי משלם המסים ולכן ראוי שתחול עליה חובת שקיפות ציבורית מוגברת ואחריות מוגדרת במבחני ביצוע ידועים מראש. השקיפות והאחריות נדרשים כדי שהציבור ומקבלי ההחלטות ידעו את נתוני האמת, כדי שהליכי קבלת ההחלטות יהיו מבוססים על הגיון יותר מאשר על דחפים וכדי להמריץ ביצוע נכון ויעיל של תוכניות שקולות ונכונות ולא של תחזיות שטחיות ועמומות.

אם חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה לניירות ערך חייבות בשקיפות לבעלי המניות, התנהלותן של חברות ציבוריות - הניזונות מגיבוי ציבורי ומתנהלות כמונופול שאינו זקוק להסתיר סודות מסחריים ממתחרים - יכולה להיערך תחת בקרה ציבורית שוטפת מבלי להמתין לרגעי משבר מאוחרים ומתוקשרים, כמו תאונות, דוחות בקורת כלכליים או דוח מבקר המדינה.

המחבר הוא עורך דין התומך בקידום חזון תחבורה אוטומטית, חכמה, מנהל אתר האינטרנט www.transportationet.com ומחבר הספר "פרשת דרכים, משפט, תנועה ותחבורה".
תאריך:  14/08/2005   |   עודכן:  14/08/2005
עודד רוט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסבר מקדים: החוק קובע כי מעביד המקיים עם עובדו יחסי מין תוך ניצול יחסי מרות - דינו שלוש שנות מאסר. הדגש כאן הוא על ניצול יחסי המרות.
14/08/2005  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
סקר מכון דחף בהנהלת ד"ר מינה צמח שהתפרסם ב-5 באוגוסט ("על השרון", ידיעות אחרונות), הראה שנחום חופרי, שנכנס למירוץ מאוחר, הצליח לצמצם את הפער והגיע למעשה לשוויון עם חיים ברוידא. עד אותו יום התנהג ברוידא כמי שכבר ניצח את הבחירות. אבל אחרי הסקר, התהפכה התמונה. אנשים שפגשו את ברוידא דיווחו שהוא בלחץ אטומי. מבחינתו, נוצר צורך דחוף לעצור את הדהירה של חופרי למעלה. טקטיקה ידועה במסעות בחירות היא ללכלך את היריב ולהשחיר את שמו. ברוידא הוא עיתונאי. עיתונאים מכירים היטב את הטקטיקה הזאת.
14/08/2005  |  חנה בית הלחמי  |   מאמרים
אימרת השפר האחרונה של היועץ המשפטי, מני מזוז, בכנסת: "שאי אפשר להוכיח קשר ישיר בין הסתה לרצח" והכוונה לרצח רבין - עוררה בצדק סערה בוועדת הכנסת ומשם לתקשורת ולציבור. ניסוח התשובה או העמדתה לדיון כתשובה להסתה היתה שגויה בקונספציה למרות שנכונה מבחינה משפטית יבשה.
14/08/2005  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
"אני רוצה להעלות הצגה שתיכנס להיסטוריה", אמר בימאי תיאטרון ידוע לחבריו עתירי הממון, "ולשם כך אני צריך כסף - הרבה כסף".
14/08/2005  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
תחושת החרפה תגיע בעוד מספר ימים כשיסתערו המונים ערבים על יישובי גוש קטיף וצפון השומרון.
14/08/2005  |  אבי גולדרייך  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il