|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

רצח העם הארמני - עמדת ישראל

הטיעון הארמני מובן רצח העם שביצעו בהם העותומנים מזוויע, אך איננו דומה לשואה העמדה הארמנית מעמידה כביכול את ישראל בפני דילמה בין שיקולים הומניים לאינטרסנטיים - זו "טעות אופטית" הארמנים עצמם מעמידים את האינטרס הלאומי שלהם לפני אינטרסים זרים ודי לנו בכך
05/12/2018  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
[צילום: סבי ברנס/פלאש 90]

הנושא עולה לדיון בשיח הציבורי שלנו מפעם לפעם, בעיקר בהקשר לעמדה ההצהרתית שנוקטת מדינת ישראל בשאלה זו. עמדה הצהרתית היא זו שמשמיעים גורמים רשמיים מוסמכים לכך: הממשלה והכנסת. לאחרונה פורסם מאמר של איריס ז'ורלט, במעריב1, שעוסק בהיבטים שונים של התפתחות היחסים בין המדינות, כשהמרכיב הפיקנטי, כצפוי, היא העמדה הנ"ל.

המאמר מביא ביקורת מרוסנת למדי של גורמים ארמנים ומרוסנת פחות של גורמים ישראלים, אשר לדברי הכותבת מתלוננים על עמדת ישראל בוויכוח בין ארמניה (הקורבן) לטורקיה (יורשתם של מבצעי הרצח). הטיעון הארמני המרכזי הוא שישראל, כמדינת העם היהודי שחווה את מוראות השואה, צריכה לנקוט עמדה חד-משמעית ותקיפה הרבה יותר נגד הניסיונות הטורקיים להתכחש לרצח העם הארמני במלחמת העולם הראשונה (1915). מוקד הטיעון מופנה לדיונים שנערכו בנושא זה בכנסת, שבאף אחד מהם לא קיבל המוסד היציג העליון החלטה מפורשת המגנה את רצח העם הארמני.

לנושא הרצח עצמו התוודעתי לראשונה, כאשר קראתי לפני שנים את ספרו של פרנץ ורפל, "40 הימים של מוסה דאג". מדובר אכן על סיפור מצמרר, בו אימפריה (עותומנית) אכזרית ושוקעת, באין לאל ידה לשמר את שלטונה במחוזות פריפריאליים, נוקטת בפתרון "הטבעי" של רצח המוני, שעל-סף השמדה. אומדני הנספים באותה התרחשות נעים בין 1 ל-.5 מיליון נפשות, שהיו אותה שעה כ-20% מהעם הארמני. עד היום לא התאוששו הארמנים מאותה חוויה והיא עבורם האירוע המקביל לשואת אירופה עבור העם היהודי. מכאן גוזרים המלינים את האנלוגיות שלהם על הדמיון בין העמים ועל עמדת ישראל.

אפשר בהחלט להבין את עוצמת הקטסטרופה עבור הארמנים ומכאן את נקודת מבטם. אולם, כיהודי וישראלי שמרבית משפחתו נספתה בשואת אירופה, ברור לי שקיים הבדל ניכר בין שני המקרים. לפיכך, לא ראוי לטשטש זאת, להניח את האירועים בפשטנות זה לצד זה ולגזור מהאחד גזירה שווה לגבי האחר. מה שהופך את שואת אירופה למקרה שאין שני לו בהיסטוריה האנושית לצד הממדים המספריים, הוא היסוד האידיאולוגי המגבה את המעשה הנאצי. מה שהביא את הנאצים להפעלת "הפתרון הסופי" כלפי העם היהודי, לא הייתה עמדה אסטרטגית נואשת שבצידה איום קיומי עבורם, אלא אידיאולוגיה2 אנטי-הומנית, שהגדירה בני אדם שהיו שותפיהם לחיים במשך מאות שנים כלא אנושיים או תת-אנושיים. לא היה זה פתרון של ייאוש שהסתבך והתפתח לרצח המוני, אלא תכנון רציונלי מטעמי נוחות; האידיאולוגיה שרתה את הנוחיות והיוותה לה כסות חלקית וזמנית בלבד.

מעניין ומאלף מבחינה היסטורית, שהתוצאה בשני המקרים לא מילאה אחרי הציפיות: האימפריה העותומנית הפסידה במלחמה והתפוררה; וכך גם האימפריה הנאצית במלחמת העולם ה-II. הרצח בשני המקרים היה למעשה הרג מיותר של חפים מפשע, שלא שינה את מהלך הזרם העיקרי של ההיסטוריה. אם תלמד האנושות לפחות לקח זה, לצד כל ההסתייגויות מעצם המעשים, אולי נתקדם מעט ברמת הבקרה האנושית שתפעיל על התנהלותה ומעשיה בעתיד.

הטיעון הארמני מובן היטב, גם אם איננו מקבלים כפשוטם את כלל מרכיביו. רצח העם הארמני הוא ללא ספק מקרה חמור של אלימות צבאית כנגד אוכלוסייה אזרחית, שאיננה האויב המוצהר. אבל גם בהיסטוריה המוקדמת יותר ובוודאי במהלך ההיסטוריה של המאה ה-20, במלחמות העולם ולאחריהן, ראינו באירופה (אזורי הכיבוש הנאציים, רוסיה הסובייטית ועוד), אפריקה (רואנדה ומקומות נוספים) דרום-מזרח אסיה (וייטנאם, לאוס, קמבודיה וסין), המזרח התיכון (סוריה) ומקומות נוספים, כמה וכמה אירועים שאינם נופלים ממנו בחומרתם. זה איננו ניסיון טשטוש או הדחקה, אלא תזכורת שכל עוד האלימות משחקת תפקיד מרכזי בחיינו הציבוריים והמדיניים, החשש קיים, חי ונושם וחרף זאת גם איננו השיקול הרלוונטי היחיד שעל הפרק.

מעוררת פליאה

העמדה הארמנית מעמידה כביכול את ישראל בפני דילמה של בחירה בין שיקולים הומניים - גינוי בכל פה וללא תנאי של מקרי אלימות בכלל, אך במיוחד מקרים של רצח המוני דוגמת רצח עם - או שיקול דעת לגבי כל מקרה לגופו, כאשר מול אינטרס כללי או אוניברסלי, משוקלל האינטרס הפרטי-לאומי.

במאמר הנ"ל של ז'ורלט, מביאה הכותבת ציטוט מפי ד"ר חן ברם מהאוניברסיטה העברית, האומר: "ישראל הפכה את השואה לסממן המובהק של הזהות שלה, אך לא מכירה בג'נוסייד הארמני. מכל בחינה אמירה זו אינה קבילה. יש מדינות שהכירו בכך ויש להן יחסים עם טורקיה". הבנליות של הדברים מעוררת פליאה. אנלוגיות שטוחות ממין זה מעידות על העושה בהן שימוש שהוא אינו מבין את המציאות הבינלאומית וסבור ככל הנראה שישראל ארה"ב, סין הקהילה האירופית או רוסיה, הן היינו-הך; אידאליזם אקדמי "מרחף" פר-אקסלנס. ראשית, ישראל לא הפכה את השואה לסממן מובהק של הזהות שלה.

עושים זאת עבורה יריבים שאינם רוצים בטובתה ואקדמאים שאינם חושבים פעמיים על מה שהם אומרים. הזהות הישראלית מעוגנת ב"זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם חופשי במדינתו הריבונית" (כפי שגורסת מגילת העצמאות). השואה היא רק תזכורת מצמררת לגורל שפקד את העם היהודי כאשר לא קיים תנאי זה. אינני יודע לאילו דברים רומז ברם בעניין עמדת המחקר האקדמי בשאלת ייחודיות השואה. אולם, מחקר במדעי החברה מושתת תמיד על תזות שאינן אמת אבסולוטית. הואיל והשואה ייחודית ולא בת-השוואה עם אירועים אחרים ששלובים בהם מעשים של רצח עם, היא יוצאת דופן גם במחקר. כך או כך, איננו חייבים לקבל עמדות הכופרות בכך ובוודאי שאיננו צריכים לגזור מהן את דעותינו לגבי השואה.

כמדינה קטנה ומאוימת (לפחות לפי שעה), שיקוליה של ישראל נגזרים בראש וראשונה מצרכי הביטחון הלאומי שלה אך נבחנים גם מול עקרונות מוסריים כלליים - בסדר עדיפות זה. עצם העובדה שארמניה - שמכירה היטב את ההיסטוריה היהודית של המאה ה-20 ואת משמעות התחיה הלאומית של העם היהודי בארץ-ישראל - לא קבעה עדיין את מקום שגרירותה בירושלים "ללא תנאים מוקדמים", אומרת שגם היא מחשבת חישובים ונוהגת על-פי האינטרסים הלאומיים שלה. זהו שעור שראוי להילמד, או לפחות להילקח בחשבון.

לא רק תגובה אפשרית של טורקיה נמצאת במערכת השיקולים הישראלית. נמצאים בה שיקולים נוספים ורחבים בהרבה ובכללם אזרבייג'ן, מדינות נוספות בקווקז, ארה"ב ועוד. היחסים הבינלאומיים רוויים קשרים סמויים, שמי שאינו עוסק בהם לא בהכרח מוסמך לפסוק בגינם. אילו הייתי מדבר במקומה של ז'ורלט עם שר החוץ הארמני, לא הייתי מתעניין כל כך בטיעונים הארמניים כלפי ישראל, אלא דווקא בשאלות בהן ארמניה בוחרת לא לעשות מחוות שיש לאל ידה לעשותן, על-מנת לקדם את היחסים בין הצדדים.

הערות

1. איריס ז'ורלט, "יחסים מסובכים", מעריב, 27.11.18, עמ' 7-6.

2. אינני מכיר אידאולוגיה טורקית מקבילה ביחס לארמנים לזו של הנאצים ביחס ליהודים, אם כי ניתן לשער שהתפיסה המוסלמית הבסיסית של מלחמה מתמדת בכופרים, "סייעה" לטורקים ללכת בדרכם. אצל הגרמנים היה זה שילוב בין אנטישמיות היסטורית גסה ועמוקה לבין אידיאולוגיות "מודרניסטיות" שביקשו לראות הבדלים גנטיים ואחרים אצל קהילות שונות, כביטוי לעליונות או נחיתות גזעית; אולי בהשפעת תאוריית הברירה הטבעית.

תאריך:  05/12/2018   |   עודכן:  05/12/2018
רפי אופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רצח העם הארמני - עמדת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
צמצום השירותים לערביי מזרח ירושלים, אינם מפתיעים כל הכבוד לארגון 'פעמונים', המסייע בניהול תקציבי נכון של משפחה במצוקה קרוב למחצית מערביי ישראל מכחישים את השואה
03/12/2018  |  ציפי לידר  |   מאמרים
המציאות עצמה איננה סטטיסטיקה. חמישית מאוכלוסיית אירופה עדיין מאמינה כי יהודים ספורים מושלים בהמונים, או כי יהודים אחדים הם מסות רבות מספור, כי הם מקיזים את הכלכלות ומערים אותן אל ורידיהן, ועוד. זה לא אומר כי חמישית מאירופה היא אנטישמית. קרוב לחצי הונגרים ופולנים. זה אומר כי אנטישמיות היא מציאות עיקשת באירופה. מאז חיו בה יהודים. אולי אפילו לפני כן. זה אומר כי כל עוד יש יהודי בעולם, יהיו בו רבים שבעבורם הוא יהיה האחר האולטימטיבי, הנוכל הכורת ברית עם ישויות מגיות הדורות ברוחות או חיות בתהומות. זה אומר כי הדבר האחרון שאנטישמי זקוק לו כדי להצדיק את הרתיעה - עד הפיזית - מיהודים, הוא עובדות. הוכחות. נתונים. עדויות. להפך. האנטישמיות בנויה על פנטזיה. היא לא ביקורת על יהודים. היא פחד. היא חוסר יכולת לספור או למנות יהודים, כי ברור שיהודים - גלויים וסמויים - מאיימים על הרוב הלא יהודי בעולם.
28/11/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
השנה יתקיים טקס הזיכרון הממלכתי לשואה ה-74 במספר. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בערב יום הזיכרון הקודם - 27.1.17, מספר ניצולי השואה החיים בישראל עמד על כ-202.6 אלף. מתוכם כ-63.5 אלף ששרדו את תופת הגטאות, מחנות ההשמדה, הריכוז והעבודה וכן נאלצו להתחבא במקומות מסתור.
21/11/2018  |  נופר בני משה  |   מאמרים
הם קראו לאותו לילה אפל Kristalnacht, קריסטל נאכט. גם מפני שרסיסי הזכוכית של אלפי חנויות ואלפי חלונות בתי כנסיות ומדרשות שנופצו בהשתוללות הקרואה באותו לילה, הבהיקו בבוקר החיוור כאילו הערים כולן האירו בשברי אורה של שמש חורף. גם, אל לא רק. גם מפני שבתי היהודים היו דומים עליהם כבתי עשירים בהם תלו שנדלירים של קריסטל שהיהודים מלווי הריבית קנו אותם בכספי שוד האוכלוסייה התמימה, והנה עתה, נקם ושילם, נברשות העושר והעושק נופצו. Kristalnacht.
11/11/2018  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
ועדת התקציב של הפרלמנט הגרמני אישרה (יום ו', 9.11.18) פיצוי של למעלה ממיליון דולרים לחברים במושבת "קולוניה דיגנידאד" בצ'ילה. משרד החוץ הגרמני הודה כי הממשלה התעלמה במשך עשרות שנים מהמתרחש במושבה שפעלה בהשראה נאצית, ולא סייעה לחברי הכת שהפכו לקורבנות.
09/11/2018  |  עומר כרמון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il