|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מצעד הדאבה

מושג ה'פרהסיא' מחמיר את החטא לאין שיעור... השימוש במילים 'קהילה' 'מצעד' ו'גאווה' מבטאים את חטא הפרהסיא
15/11/2006  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   תגובות
מסכת מועד קטן יח ב:
"מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש.
מן התורה - ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר (ברא' כד נ); מן הנביאים - ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא (שופטים יד ד); מן הכתובים - בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת (משלי יט יד)"

מסכת חולין צב:
"30 מצות שקיבלו עליהם בני נח אין מקיימין אלא שלוש: שאין כותבין כתובה לזכרים, אין שוקלין בשר המת [של אדם] במקולין (רש"י: באטליז, שאין אוכלין אותו בפרהסיא כל כך) ומכבדין את התורה"

למרות שמצעד הגאווה/הדאבה, התאווה/התועבה, כבר מאחורינו, עדיין המולתו התקשורתית מהדהדת באזניי, ועדיין מחולות בעל-פעור מתהוללים בתחתית ההר. אומנם דבריי ייקראו סביב שבת פרשת חיי-שרה, שבה האווירה המשפחתית מאופיינת בְּרוֹך, בענווה ובהכרזה בת-האלמוות: "מה' אישה לאיש"! [ראו ציטוט בצד המאמר] מכל מקום אני עדיין שרוי בפרשת השבוע אשר לאורה נכתבים הדברים, פרשת מעשי סדום... לא אוכל איפוא לדלג על פרשה זו, ואמרתי אשנה פרק זה.

שלא תהיה טעות! אינני דן כאן היום את בעלי העבירה למיניהן ולשאינו מיניהן, ואינני מעלים עין מהיות העולם מוצף בעוברי עבירות מכל הסוגים והחטאים. חטאי עריות ועיוותי יצר היו מאז ומעולם "נחלת" המין האנושי, ועל התנהגות "שלא כדרך הטבע" בא מבול לעולם; "כי השחית כל בשר - אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן" [רש"י בראשית ו יב]. המבול החזיר את העולם כולו ל"דרך הטבע", וזו פשר ההבטחה - והברכה - האלוהית שכולה שופעת טבע כברייתו: "עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבותו" [ח כב].

כל חיצַי מופנים נגד שתי מלים נוראיות אלו: 'מצעד' ועוד 'גאווה'.

חטא הפרהסיא

תופעה: חוטאי-יצר למיניהם מעוניינים תמיד (בואו נאמר: בדרך כלל) להשפיע על אחרים לנהוג כמותם, לפרסם את התנהגותם ולעשות לה נפשות (אג'נדה בלעז). לעתים רבות הפרהסיא מתובלת בהתגרות (פרובוקציה בלעז) וזו משמעותה העיקרית. לא צריך להיות פסיכולוג דגול כדי להסביר תופעה זו - השקטת מצפון, לגיטימציה והצהרה קבל עם: איננו חריגים! אנחנו שייכים לזרם הטבעי, הנורמלי. כלום ראיתם מימיכם גנבים או מקבלי שוחד שיתקהלו להניף "דגל מקצועי" וישדרו לכולי עלמא: היו כמונו! הכל עושים כך! אני לא שמעתי (בימינו, ב"ה) על "מצעד כופרים" או אנרכיסטים שישטחו מרכולתם בפרהסיא ויפתו את קלי הדעת ללכת בעקבותיהם בעקבות הפרחת בלונים. האם העולם המערבי יגיע בקרוב "לשקול בשר המת במקולין" [ראו ציטוט בצד המאמר] כשם שהגיע (לא עלינו) לכתיבת כתובה לזכרים?

האבחנה ברורה; לא הרי חטאי יצר העריות כשאר חטאים.

"מצעד" פירושו ראווה, ו"גאווה" פירושה הרבה מעבר ללגיטימציה, ושניהם ביחד מבטאים את מילת הגנאי החמורה ביותר: חטא הפרהסיא והפיתוי. התורה טבעה מושג למצב זה: "נגד השמש": "ויאמר ה' אל משה קח את כל ראשי העם והוקע אותם לה' נגד השמש" [במדבר כה ד]. הדגש בקנאותו של פינחס היתה סביב מצעד הפרהסיא החגיגי של בנות פעור ונשיאי העדה. הִלכת "קנאין פוגעין", הזוכים ליחס סלחני ואף מעוּדָד בסתר, קשור לאופי הפרובקטיבי של המעשה, לחשיפתו "נגד השמש", ולאו דווקא לחומרתו האובייקטיבית.

פרשת סדום - שאני עדיין מצוי בה - מסתיימת בגילוי עריות חמור, במעשה לוט ובנותיו. ושוב, חטא הפרהסיא בולט: "מואב - זו שלא היתה צנועה פירשה שמאביה הוא, אבל צעירה קראתו בלשון נקייה" ולכן "נאמר בבני עמון אל תתגר בם כלל, ובמואב לא הזהיר אלא שלא ילחם בם, אבל לצערן התיר" [רש"י יט,לז], בעוון הפרסום, הפרהסיא, ההתהדרות.

מושג ה'פרהסיא' שזור בהלכות רבות, והוא מחמיר את החטא לאין שיעור. "אלו הן שאין להן חלק לעולם הבא אלא נכרתים ואובדין ונידונין על גודל רשעם וחטאתם לעולם ולעולמי עולמים... והעושה עבירות ביד רמה בפרהסיא" [רמב"ם תשובה ג ו]. "מחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודה זרה, ושניהם כגוים לכל דבריהם" [רמב"ם שבת ל טו]. אבחנה חדה בין 'מחלל שבת בפרהסיא' לבין מחלל ללא התרסה היא גורפת, ונזכרת בשורה ארוכה של הלכות; קרבנות, קניינים, עבודה זרה, אישות, אבידה ועוד. אחת העבירות החמורות ביותר היא חילול השם בפרהסיא.

אנטי-קהילה

השימוש במילה 'קהילה' חמורה בעיני לא פחות מ'מצעד' ומ'גאווה'. אנו עוסקים בחטא אנטי-קהילתי, אנטי-משפחתי, אנטי-יהודי ואנטי-תרבותי מכל זווית ומבט. סביב הפולמוס שהתחולל זה עתה עלו באזניי נימות צורמות של 'קהילה דתית' [רחמנא ליצלן] המסתופפת תחת דגל-פעור שהונף בראש חוצות ומשתבחת בו. אם מישהו/מישהי רוצה במעט התחשבות, סלחנות או התעלמות - עליו/עליה לצאת חוצץ, בקול גדול, בפרהסיא, כנגד ביטויי ההחצנה הראוותנית, והקב"ה יהיה בעזרו/בעזרה.

הכותב הוא ראש מכון צ"מת
תאריך:  15/11/2006   |   עודכן:  15/11/2006
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מצעד הדאבה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אחד מאמין
15/11/06 00:53
2
A M Roll
15/11/06 06:39
3
חצאית כתומה
15/11/06 20:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כדי להילחם בתופעות שילטוניות שליליות, ושחיתות בכללן, יש ליצור הבחנה בין סוגי התופעות, ולקדם דרכי פעולה מותאמות לכל אחת. שימוש במושג שחיתות לתאור כל מעשה שלילי, רק בגלל הקונוטציה השלילית הפופוליסטית שלו, דווקא מרחיק את העשייה הממוקדת בשחיתות ע"פ הגדרתה.
14/11/2006  |  איתן גנור  |   מאמרים
יש גישה הרווחת בחלק מהציבור הישראלי, אליה התוודעתי תוך כדי דיונים שונים, לפיה מדינת ישראל לא צריכה לפקח על הכספים שהיא מעבירה לפלשתינים, כמו גם על הכספים שמדינת ישראל מאפשרת העברתם, בהיות הרשות הפלשתינית, לכאורה, עצמאית ונפרדת ממדינת ישראל.
14/11/2006  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
יותר ויותר ארגונים מבינים היום את הערך המוסף של רווחת העובד ומשתדלים להיות קשובים יותר לצרכיו ולהרגשתו בקשר למקום העבודה.
14/11/2006  |  יעל לוטן  |   מאמרים
לכל אורך ההיסטוריה של אלפיים שנות הגלות היהודית - האופייני לכל גל של רציחות ופרעות ביהודים היה - עלילת דם שהלהיבה את ההמונים לצאת ולעשות בהם שפטים. ב- 1154 הסתייעו הנוצרים באנגליה בעדות של מומר יהודי להאשמת כל היהודים - שלצרכי פולחן דתי שלהם רצחו ילד נוצרי. מסע הרצח וההתעללות ביהודים התגלגל אז ליבשת אירופה והלהיב את היוצאים למסע הצלב השני לשדוד ולרצוח יהודים.
14/11/2006  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
על-רקע מר גורלם של רון ארד, אהוד גולדווסר, אלדד רגב, גלעד רגב וקודמיהם, הפרסומים האחרונים בעניינו של יונתן פולארד מחדדים את התחושה כי נורמה פסולה התפתחה ותפסה לה נחלה בקרב "מנהיגנו" המתנערים מהערך ומהחובה של פדיון השבויים שעשו בשליחות המדינה ומפקירים אותם בידי שוביהם.
14/11/2006  |  דניאל (דני) כהן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il