|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

המודל האמריקני

רה"מ אולמרט ביקש לא לתקוף את המשטרה. הבעיה היא שהמשטרה במעשיה ובמחדליה - עושה זאת לבד, בהצלחה רבה. הכישלונות של המשטרה בפיענוח רציחות, אונס ופשעים כלכליים - הם תוצאה של שיטה לא נכונה, מחסור באנשים מוכשרים ורצון לחפות על מחסור זה, במהירות בשטחיות ובמסיבות עיתונאים מתוקשרות. אחת הרעות החולות של המשטרה - הקשר הסימביוטי עם העיתונות
27/02/2007  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות

הכשלים והכישלונות בטיפול, בפיענוח של תיקי פשע חמור, רצח, שוד, אונס - עבירות כלכליות מסובכות מתחום הצווארון הלבן - הם בחלקן הגדול, חוסר כישרון, שטחיות, מהירות ומחסור רציני בכוח אדם מיומן ומוכשר, שיכול לעמוד באתגרים החדשים.

הפתרון הרצוי בנסיבות אלה, לעבור לשיטת חקירה בנוסח המודל האמריקני. המודל המוצע אומר בקצרה - כל תיק פשע חמור, פשעים כלכליים או תיק רגיש פוליטית, מדינית, ציבורית, ילווה מהשלבים הראשונים ע"י פרקליט בכיר, מהפרקליטות המתאימה, לפי קביעת פרקליט מחוז או פרקליט המדינה.

הליווי יתבצע לא רק ע"י מתן יעוץ משפטי, אלא התיק כולו יהיה באחריות הפרקליט, בתיאום מלא עם צוות החוקרים. תפקידו של הפרקליט כיו"ר הצוות, להנחות, להשלים, לנווט, להחליט ביחד עם החוקרים את המהלכים ואת שיטת הטיפול והחקירה בתיק.

המודל האמריקני המקורי אפילו קשוח יותר מהמתואר לעיל. וברגע שמדווח למשטרה על ביצוע פשע, מתקשרים לפרקליטות המתאימה, השולחת נציג מטעמה לזירת הפשע, ומרגע זה הוא לוקח פיקוד ביחד עם צוות החוקרים/בלשים שמטפלים בתיק על התיק, חקירתו והתפתחותו עד להחלטה סופית ע"י פרקליט המחוז או סגנו.

בשיטה הנוכחית, שבה המשטרה מטפלת בתיק לבדה ועם סיום החקירה מעבירה אותו לפרקליטות להחלטה עם או בלי המלצה, יש מרווחי זמן + כשלים וחורים, שלא ניתן לתקנם. כאשר תיק מועבר לפרקליטות, כעבור 90-60-30 יום מאז האירוע (רצח, אונס, שוד, אלימות קשה, ניסיון לרצח וכו'), יש ראיות, עדים, ממצאים שלא ניתן לשחזרם לתקנם או למצאם.

תיקים כלכליים מסובכים מועברים לפרקליטות כעבור חודשים ואפילו שנים, ויש פעולות חקירה והשלמה שלא ניתן לבצע מפאת רווחי הזמן. לא כל השוטרים או החוקרים, מנוסים באיסוף ראיות, בסגירת זירת האירוע, בהשלמת נקודות רגישות, חסרות, משמעותיות שחסרונן יכול להפיל את התיק.

גם החלטות בדרגים גבוהים, כמו משטרה ופרקליטות, שלא נעשות לפעמים במהירות או בשיקול דעת רחב או מוטעה, גורמות לא אחת לכישלון התיק ומביאים את הצורך להתפשר בעסקות טיעון - שלפעמים מעורות זעם ציבורי בשל עצם העסקה או העונש הצפוי לעבריינים.

לדוגמא ניתן לקחת את הסיפור של רצח בוחבוט ע"י השוטר צחי בן אור, שהסכים להיות "עד מדינה" אבל דרש עונש מופחת ומוסכם, כדי להוביל את המשטרה ליוזמי הרצח ומזמיניו ואל משפחות פשע על הרכב מעשיהם, אבל הפרקליטות סירבה, התעקשה, והתוצאה העד-הרוצח שוחרר, נמלט למקסיקו ושם נרצח כדי שלא ידבר. התוצאה - התיק העיקרי הוכשל - ונאלצו לבצע שתי "עסקות-טיעון" אנמיות עם עונשים מגוחכים, בלית ברירה כדי לא להישאר בידיים ריקות.

אז אמנם, כפי שכתבתי כבר במאמר קודם בנושא, בעיקרון הפרקליטות לא מבצעת עסקות עם העבריין העיקרי, אבל לכל כלל, יש יוצא מן הכלל, יש חריגים ויש נסיבות המחייבות לסטות מהעיקרון. כאשר העבריין העיקרי - הוא מבצע פקודות או חייל בשירות משפחת פשע, ומוכן להעיד על השולחים והמתכננים העיקריים, תפקידו מתגמד והעיקרון עובר לתפוס את הראשיים, המנהיגים וראשי משפחות הפשע. במקרה הספציפי המשטרה המליצה על העסקה והפרקליטות, היא זאת שסירבה, ולכן - הכישלון בעיקרו מונח לפתחה, ללא כל הסבר סביר.

ועדת זיילר חשפה את החולשות של משטרת הדרום בטיפול במספר פרשיות - בזלזול, ברשלנות, בהתחמקות, עצימת עיניים, מלחמת אגו בין הקצינים, שנאה, קנאה, כל האלמנטים הדרושים לטלנובלה משטרתית לטלוויזיה, אך הוכיחה את כשלונה כמשרתת הציבור, פגעה באמינותה ופגעה קשות ביכולת ההרתעה והתייחסות הציבורית להצהרותיה ומסיבות העיתונאים שלה.

מיד לאחר ועדת זיילר, התבשרנו בכותרות גדולות שגם בשרון נמצאו שני קציני משטרה עם קשרים מסועפים למשפחות פשע, אחת מהן מאחינו במגזר, משפחת חרירי. אם נחבר את כל המקרים בעבר, בכל הארץ, של שוטרים שסרחו ועברו לצד השני, באופן מלא או חלקי, נגיע למסקנה עצובה, כואבת ומפחידה - הפשע המאורגן או משפחות פשע, חדרו והתבססו במשטרת ישראל. נקווה שמדובר במספרים קטנים ושוליים, אך בהחלט הנושא רגיש, מדאיג מאד ויש לטפל בו במהירות בנוקשות ובהחלטיות.

אחד מסימני הפשע המאורגן - הוא חדירה הדרגתית לזרועות השילטון, זה מתחיל במשטרה, עולה לפרקליטות, בתי משפט, פוליטיקאים, כנסת, ובדרך זו מעמיקים את הפשע והשחיטות במדינה. ניתן להתנחם בעובדות - שאצלנו מדובר רק בשלב הראשון, לאמור: ניסיון להגיע למשטרה ולשוטרים בודדים.

אילו פעלה השיטה שהצעתי, דהיינו פרקליט בכיר מלווה את החקירה, הסבירות שהתיק יעלם או יעלה אבק מאחורי הארון, או ייגנז היתה שואפת לאפס. אני לא מאמין - שנגיע למצב בו קונים ושולטים בפרקליטים או שופטים אבל מאחר שאנו עוסקים בבני אדם, צריך לנהוג בזהירות ובפיקוח ובקרה מתאימה.

יש לציין, כי היו בעבר מקרים, בהם תיקים מסובכים ורגישים, קיבלו ליווי לאורך כל הדרך ע"י פרקליט בכיר, אבל לא כשיטה ועיקרון אלא כהחלטה אד-הוק, התוצאות תמיד היו טובות ומוצלחות יותר.

הריצה לתקשורת

אחת הרעות החולות של המשטרה היא הריצה לתקשורת, תוך הדלפות בלתי פוסקות על הנעשה בתיקים שבטיפולה, לדוגמא: תיקי החקירה של הנשיא קצב, התיק של רמון, התיקים בזמנו של חקירת בנימין נתניהו ואשתו שרה, השר צחי הנגבי ואנשי ציבור רבים נוספים. הקשר הסימביוטי לתקשורת, נחוץ למשטרה כדי להראות לציבור שהיא קיימת, היא עובדת, היא מצליחה, חיה ובועטת.

משך השנים המשטרה "חטפה" ביקורת קשה על קשר הדוק זה, הן בגלל ההדלפות התמידיות, לפעמים מחקירה און-ליין, והן בשל מסיבות עיתונאים מיותרות, מתוקשרות ובומבסטיות. יש הרבה דוגמאות למסיבות עיתונאים מיותרות שהביאו למשטרה בסופו של דבר, עגמת נפש וביזיונות לא קטנים. שתיים מהדוגמאות הנ"ל שייכות לזמן האחרון. תפיסת האנס בני סלע בנהרייה על שלל קציני המשטרה בראשם - המפכ"ל והשר לביטחון פנים - דיכטר, והתצלומים הקשים עם האנס והשוטרים.

השנייה - מסיבת העיתונאים המתוקשרת היחצנית והמוקדמת מדי, בפרשת רצח הילדה מקצרין והצבעה על הנאשם הבטוח זדורוב, כרוצח שהודה ושיחזר. כיום כבר ברור שתיק הרצח הזה מסובך הרבה יותר מהפתרון המהיר שהציגה המשטרה. הספקות והחורים השחורים בראיות ובהוכחות (ד.נ.א. - סימני נעליים, שערות), הולכים וגדלים מדי יום, כולל שהנאשם חזר בו מההודאה והשחזור. עכשיו - המשטרה משחררת כל יומיים ראיות חדשות כדי להראות שהיא צודקת - וגם זאת דרך פסולה.

הפתגם הערבי החכם - החיפזון מהשטן, בכל הקשור להצהרות המשטרה, מוכיח את עצמו כל פעם מחדש. הבעיה היא - שהם עדיין לא הפנימו את הבעיה ולא למדו אותה.

גם מפקדי המשטרה בצפון, כבר הסכימו והביעו דעתם בתקשורת, שמסיבת העיתונאים בקצרין ולדעתי גם בנהרייה - בטעות יסודן וניתן היה לעשות זאת אחרת ובצורה מכובדת. מה שניתן לקוות לעתיד, שלמרות שנתגלו על עץ המשטרה פירות רקובים, עדיין העץ עצמו על גזעו וענפיו בריא (וכחול) והשינויים שיוכנסו בעתיד הקרוב, יעזרו להם ולנו.

והערה לסיום

שר הביטחון פרץ - משקיף על תרגיל צנחנים בגולן במשקפת סגורה, התקשורת צלבה אותו והציניקנים צחקו עליו, אבל יש לראות את הצד החיובי בתמונה. במשקפת של פרץ, הגבול הסורי שקט אין איומי מלחמה. הגבול הלבנוני - רגוע, אין חיזבאללה על הגדר ואין התעצמות, כך שאין סכנה למלחמה בקיץ.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  27/02/2007   |   עודכן:  27/02/2007
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המודל האמריקני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תצפיתן
27/02/07 12:46
 
ואים זה יהיה אחראי על הביטחון,צפו לאסון
28/02/07 08:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחקר חדש של Jupiter Research מצא שהאימוץ המסיבי של אתרי מערכות חברתיות כמו: MySpace, Facebook, Flickr וכיו"ב על-ידי הגולשים, הפך את התופעה של יצירת אינטראקציה עם גולשים אחרים ל-Killer Application המשמעותי ביותר מאז שהאינטרנט הומצא. את הממצאים המלאים הציג חיים אורן, מנהל המשרד הישראלי של ג'ופיטר ריסרץ', בכנס השנתי האחד עשר של איגוד האינטרנט הישראלי, "אינטרנט 2007 חובק עולם", שהתקיים בין ה-19 ל-20 בפברואר.
27/02/2007  |  מערכת PCאון  |   מאמרים
הרשימה מדגימה כיצד שמירה על מבנה עסקי משפטי פשוט של הסכם - תיווך או הסכם עם חברת שיווק עדיפים על התארגנות מסובכת של עמותות, תאגידים ביסוד או מבנים מורכבים אחרים. מתווכים וחברות שיווק אינן מודעים לצורך בשמירת הכללים הללו והרשימה להלן מדגימה מה חיוני בשמירה על כללי השיווק הבסיסיים. הרעיון לשמור על לשון הפטור ולשלבה בהסכם השיווק.
27/02/2007  |  עו"ד אברהם אלתר  |   מאמרים
מי שרוצה לחוש את קצב החיים האמריקני במלוא עוצמתו - שלא יוותר על אורלנדו. מה שהיתה בעבר הלא-רחוק עיירה קטנה ושלווה במרכז-פלורידה, היא כיום עיר תוססת ושוקקת-חיים בכל עונות השנה. במרוצת השבוע הגדוש שעשינו בה, הצלחנו לטעום, על קצה המזלג בלבד, משפע הפיתויים שהיא מזמנת.
27/02/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אירן ארגנה כנס בינלאומי כדי לברר את האמת ההיסטורית בקשר לשואה, והיהודים צווחים בקולי קולות ומוסיפים למהומה. חוצפה שכזו! איך הם, האחמדניג'אדים האלה, מנסים לנתץ את אחת מאבני היסוד של מיתוס קיומנו כיהודים? הרי כולם יודעים שאף עם לא סבל כמונו, ועכשיו האנטישמים האלו מנסים להגיד שלא סבלנו? והם עוד רוצים שהעולם יסכים שמגיע להם לייצר פצצה גרעינית. עוד ניתן להם פצצה באמ-אמא שלהם!
27/02/2007  |  אריק פורסטר  |   מאמרים
יאמין זכאריה, סופר והוגה דעות מוסלמי, בוגר אוניברסיטת לונדון, מפרסם (23.2.07) מאמר תחת הכותרת "שבע סיבות מדוע לתקוף את ארה"ב בפצצת אטום". זכאריה מציין במאמרו, כי קיימות יותר משבע סיבות, אך בחר לציין רק את הבולטות, והן: ארה"ב הוקמה על דמם של 70 מיליון ילידים, הפשעים נגד האפריקנים והפיכתם לעבדים, הריגת 250 אף תושבי הפיליפינים תחת שלטון קולוניאלי אמריקני, הרג המוני של תושבי וייטנאם, טיהור אתני של פלשתינים, ניצול הכלכלה העולמית לטובת ארה"ב באופן שגרם סבל למיליונים, וכוונות התקיפה של ארה"ב וישראל את אירן המעניקות זכות למתקפת מנע גרעינית נגדן.
27/02/2007  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
נכס של החברה בדרזדן [צילום: ארגו פרופרטיז]
תומר קורנפלד
ארגו פועלת בתחום הנדל"ן למגורים לגרמניה וכבר רכשה כ-4,000 יחידות דיור במודל ייחודי והרבה פוטנציאל השבחה    ארגו נסחרת כיום לפי שווי של כ-1.3 מיליארד שקל - מעט מתחת להון העצמי החשבונ...
בצלאל לביא
בצלאל לביא
הקטסטרופה שפקדה אותנו ב-7 באוקטובר, פרי באושים של מנהיגות כושלת, הוכיחה כי בישראל אנשי חזון הם זן נכחד
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
לפני חודשים אחדים החליטו להפסיק להאכיל את הדולפינים המאולפים בסרדינים ובמקרלים, הפסיקו לשדר את מדורת השבט, הקריינים נעלמו, המגישים נאלמו, התחקירנים התאדו, הפרשנים נגוזו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il