|   15:07:40
  ניצן יניב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

הסוד

כל ספרי השכנוע הכלכלי נועדו בבסיסם למטרה אחת. להעשיר יותר את העשירים ולרושש יותר את העניים, באמצעות מיסיונריות מתוחכמת בצורת ספרים שתגרום להמון להאמין בדת חדשה, דת הלא מודע
12/11/2007  |   ניצן יניב   |   מאמרים   |   תגובות

פעם בכמה שנים מופיע רב מכר תורן שכמו הספר הסוד טוען כי אם נתרכז ונשדר באופן לא מודע שאנחנו רוצים להיות הכי עשירים בעולם, בקשתנו תתמלא מאליה. ספרים אלו מופיעים לראשונה או הופכים לרבי מכר בעיקר בארצות הברית, כיוון שהכלכלה שם מעודדת סיפורי הצלחה כאלו: סיפורים של אנשים שאיבדו הכל, דבקו ברצון נחוש בכוונה להיות עשירים, והפכו לכאלו.

מה סוד הצלחתו של הספר הסוד, שהפך אותו לרב מכר בישראל ובעולם? המחברת שלו שהפכה למיליונרית כתוצאה מהפיכת הספר לרב מכר טוענת שזאת הארה אישית שהיא חוותה בעקבות קשיים שלה. האמת כרגיל יותר מסובכת.

כבר לפני כמאה שנה החלו להופיע רבי מכר כאלו בארצות הברית. חלקם הם רבי מכר עד היום כמו הספר של נפוליון היל. הפיכת הכלכלה העולמית לכלכלה בדגם האמריקני, כלכלת חלומות בה יש המון חסרי ביטחון כלכלי ומעטים שהצליחו הופכת את הספרים האלו לכלי חינוכי יעיל של ההמון לוותר על ההווה לטובת העתיד.

השבוע למשל ראיתי בסופרמרקט קופאית, ועל הקופה היה מונח ספר כזה שהיא לקחה מדף הספרים בסופר. היא קראה אותו בין הקונים. קראה וחלמה על הבטחה שתמורת הווה מבזה בקופת הסופר, היא בעתיד תעקוף אולי את נוחי דנקנר ברשימת העשירים במגזין הכלכלי.

אנשים רבים במדינות מערביות ובישראל הופכים כיום למה שמכונה בתרבות ההודית "ברהמינים": אנשים המוותרים כתוצאה מהחלטה רוחנית על כל רכושם הקיים, בהבטחה כי כתוצאה מכך תגיע הגאולה כולל הכלכלית מעצמה. הם מוותרים פעמים רבות על משרות, ומעמד כדי להשתתף במשחקי פירמידה. בעבר זה היה שיווק מוצרי הרזיה ומגנטים והיום זה הקמת סטרט אפ. זאת בתקווה לעושר אם רק ישכנעו בלא מודע שהוא הסוד שלהם, את העולם להכיר בעושרם. רוב האנשים האלו נותרים בחוסר כל, וראש הפירמידה לוקח את הכל. עד לספר הבא שיבטיח את ההתמכרות הזאת מחדש.

כל ספרי השכנוע הכלכלי האלו, נועדו כאמור בבסיסם למטרה אחת. להעשיר יותר את העשירים ולרושש יותר את העניים, באמצעות מיסיונריות מתוחכמת בצורת ספרים שתגרום להמון להאמין בדת חדשה, דת הלא מודע.

לדת החילונית החדשה של הלא מודע, יש שורשים עמוקים בכל הדתות והמדעים. ראשיתה בתורות מזרחיות הודיות וסיניות שמאמינות כי האדם הוא חלק מן הסביבה. לכן הוא גם יכול באופן רוחני וחיובי לשדר את מטרותיו לסביבה והסביבה, הטבע והאדם יספקו את צרכיו מאליהם.

התורות המערביות ובעיקר באמצעות הפסיכולוגיה של פרויד, הפכו את הרכיב הלא הכרתי של הקשר עם הסביבה לתיאוריה של הלא מודע. המדעים המערביים המשלימים כמו ביולוגיה ורפואה עדיין מתקשים לתאר מנגנונים של הקשר הזה. כך שאחרי מאה שנות פסיכולוגיה, הכף נוטה חזרה לרכיבים רוחניים דתיים ומזרחיים, וזאת גם כתוצאה מעלייה חוזרת של כוחו הכלכלי של המזרח.

אחד המנגנונים המעניינים להשפעה על אנשים אחרים, תואר לאחרונה בגישה מערבית מעניינת חדשה המכונה נוירו-פסיכו-אנליזה, בין השאר על-ידי פרופסור ירמיהו יובל מאוניברסיטת חיפה. לפי גישה זו אחד ההסברים הרפואיים המדעיים היחידים להשפעה של אדם על אחרים הוא רמת החומרים הגורמים לרגשות מוחיים של הנאה המכונים אנדורפינים אצלו, והרמה שהוא גורם ליצורם אצל אחרים במפגש. חומרים אלו שתוכנתו בעיקר לשימור הקשר בין אם לילוד, ואחר כך בין שני אוהבים, נמצאים בגרעון בגלל האופי המבדל והמפריד של הכלכלה המערבית שמפרידה קהילות ליחידים כיוון שכך קל לה יותר לשלוט בהם. כך הדבר למשל גם בתופעת היחידים והפיצול לדירות החדש בתל אביב כיום. התוצאה היא כי באופן בסיסי קיימים אצל אנשים מערביים , בעיקר הכמהים לביטחון כלכלי ותעסוקתי גרעון מתמיד בחומרים מוחיים גורמי עונג אלו, האנדורפינים, והתוצאה היא התגברות החיפוש לעושר דרך לאושר, ומנגד הדיכאון ותוצאותיו.

הפתרון המקובל כיום במזרח ובמערב כאחד, הוא שימוש בחומרים חיצוניים שונים כדי לעורר או להחליף את נוכחות חומרים אלו במוח. אופיום וסמים קלים יותר אלכוהול לסוגיו ותרופות פסיכיאטריות מגוונות, כולם מיועדים לאותה המטרה למרות הדרכים השונות להשיג אותה.

קיימות גם שיטות עצמיות להגברת יצור חומרים אלו. שיטות ותיקות יותר דוגמת מדיטציה ושיטות חדשות יותר דוגמת ביופידבק. כל השיטות האלו מחנכות למעשה למטרה אחת. להינתק בסופו של תהליך לימוד ממורה וסמכות ולהיות מסוגלים להפיק חומרים אלו לבד.

זאת גם הסיבה מדוע למרות התפוצה הגוברת של שיטות מזרחיות במערב לאחרונה ובעיקר היוגה, עדיין רוב הציבור אינו מתרגל אותן לבד.

במונחים כלליים הסיבה היא אותה סיבה שגורמת לקופאית בסופר לקרוא את הספר הסוד בין הקונים. כפי שמכנה זאת הכלכלה "היד הנעלמה" משדרת כל העת, ובכל צורת תקשורת מסר ברור אחד. בהווה תחלמו, ואנחנו נתעשר. אחר כך כבר נקדם במדיה שממילא שייכת לנו כיום, ספר אחר, וכמו אצל מהמרים נשדר, שהפעם זה בטוח יצליח. וחוזר חלילה.

ספרים דוגמת הסוד שהוא הרב מכר התורן מבוססים אפוא תמיד על הנחה פשוטה: למרות שתורות מערביות מסבירות זאת אחרת מתורות מזרחיות, הקשר שלנו עם העולם אינו רק בדיבור מדע אלא גם בשפת הגוף. קשר זה נקרא במערב לא מודע וכך מגדיר זאת בהתאם הספר הסוד. המזרח מגדיר זאת כאמור במונחים הוליסטיים יותר, וגם הם מסבירים כיצד אני מתקשר לעולם באופן לא מילולי כדי להשיג את מטרותיי.

האם יש סיכוי שתפסק תופעת רב המכר התורן בנוסח הספר הסוד ולא יתפרסם רב המכר הבא בנושא? לא סביר. כל עוד בני אדם הם יצורים חברתיים תמיד יהיו להם מנהיגים ותמיד המנהיגים יפעילו מניפולציות רוחניות של הבטחה במשהו מופשט בעתיד, כדי לשלוט בצאן מרעיתם בהווה. בעולם הכפר הגלובלי ההבטחה הזאת היא בצורת ספרים והשיווק שלהם הוא באמצעי התקשורת.

האם יש אפשרות להבין יותר טוב את התופעה, מדוע מצד אחד אנשים עוזבים את עבודתם כדי להיות חברים בפירמידת שיווק מגנטים או בשמים עד שהם מגלים במוקדם או במאוחר שהרוב התרוששו ורק מעטים התעשרו בהסבר רחב יותר מן הקיים לו כיום?

כן. יש כיום חוקרים שונים שמנסים להבין יותר טוב את מנגנון השפעה כלכלי הזה. אומנם חלק גדול מן החוקרים הופכים את עצמם לגורו, בלי מרכאות. אבל חלקם עושה זאת באופן אבסורדי דווקא מתוך הסבר של המנגנון הזה, ולא מתוך מטרה ראשונית של מניפולציה כלכלית. רובם גם פעילים בארצות הברית שם המנגנון הכלכלי הופך כל אדם התומך במטרותיו לגורו, בעיקר על-ידי שיווק שלו במדיה.

אחד "החוקרים שהפכו לגורו" הפעילים כיום והמעניינים בגישתם הרחבה לנושא הוא דר' דיפאק צ'ופרה. רופא ממוצא הודי, שיצר הסבר מקורי וטוב יותר מקודמיו, מדוע בכל זאת אנשים הפועלים בספר מתכונים להצלחה כלכלית דוגמת הסוד, מצליחים לפעמים להתעשר.

ההסבר שלו משלב רכיבים שכבר ידועים ברפואה המערבית והמזרחית, באמצעות תורת היחסות של אינשטיין. מבלי להלאות את הקוראים יוסבר קשר זה בכך שבמצבים של הרפיה נפשית וגופנית, שאחד מתוצאותיהן כאמור הוא רמת אנדורפינים מוגברת במוח, הנוכחות של האדם מתזמנת לטובתו אירועים בסביבה, כולל הגשמת מטרותיו הכלכליות.

מתוך הסבר בין תחומי זה המופיע בחלק מספריו, כתב ד"ר צופרה כמה מדריכים בנוסח "הסוד" בעצמו של איך תגיע להצלחה כלכלית שהפכו גם הם לפי התור של תוכניות האירוח בטלוויזיה לרבי מכר בתורם. מדריכים שיתרונם הוא אולי היושר בהסבר רחב יותר לכך שהמנגנון שגורם לאדם להשפיע על אחרים ליישם את מטרותיו הכלכליות אינו מוסבר במושגי רק במונחי הרפואה והפיזיקה, אלא גם מוסבר בתורות רוחניות מזרחיות. יושרם של מדריכים כאלו, הוא ביכולת להבין לעומק כיצד אנשים כמו למשל הדלאי למה, משפיעים במהירות ומייד על כל אדם. גם אם הסבר כזה הופך בספרים אחרים למתכונים מהירים בסגנון הספר הסוד.

תאריך:  12/11/2007   |   עודכן:  12/11/2007
ד"ר ניצן יניב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ילדים זו שמחה, ילדים זו ברכה... אולם כידוע, כשיש ילדים בבית, העבודה בו מתרבה, ואנחנו מוצאים את עצמנו רצים אחריהם ואחרי הבלגן והלכלוך שהם משאירים...
11/11/2007  |  מורן יהלום  |   מאמרים
חוק ההסדרים נחקק לראשונה בשנת 1985, כצעד משלים לתוכנית הכלכלית לייצוב המשק. מאז, לשמחתנו, חולץ המשק ממצב החירום הקשה, האינפלציה צנחה, אך חוק ההסדרים נותר ככלי של הממשלה, ובעיקר של משרד האוצר, לעקוף את הליכי החקיקה הרגילים בכנסת. במשך השנים נוספו לחוק הוראות שאינן קשורות ישירות לתקציב, אלא רלוונטיות למדיניותה הכללית של הממשלה.
11/11/2007  |  דוד טל  |   מאמרים
שכלתנות לא תמיד עולה בקנה אחד עם אומץ. מדינאות - יש בה מידה לא מבוטלת של הימור. דריכה במקום היא בעצם נסיגה, חזון מכוון לאופקים רחוקים. פתרון הבעיה הפלשתינית דורשת סימביוזה של כולם, ובראש וראשונה ראייה נכונה של החלופה הגרועה מכול.
11/11/2007  |  צבי גיל  |   מאמרים
ישעיהו (שייקה) בן-פורת שהלך לעולמו בסוף השבוע והוא בן 80, לאחר מחלה ממושכת, היה זן מיוחד של עיתונאי שמעטים היו כמותו ומעטים יותר עדיין חיים עמנו ופעילים. הוא היה עיתונאי וג'נטלמן, אוהב אדם, חבר ורע ואיש ספוג תרבות אירופית בכל אורחות חייו. הוא שרד את השואה כי הוריו הבריחו אותו בזמן מאוסטריה, תחילה לצרפת ואח"כ לשווייץ. אבל הוא מעולם לא הפך את השואה לדגל, אף כי ידידו הקרוב ופטרונו בתחילת דרכו העיתונאית היה אלי ויזל. רק באוטוביוגרפיה שלו שפורסמה לפני שנים אחדות הוא מתייחס להשפעת השואה על חייו ועבודתו.
11/11/2007  |  דניאל בלוך  |   מאמרים
החשב הכללי במשרד האוצר, ירון זליכה, פעל נכון כשהודיע על פרישתו. בין שמבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, עמד להוציא צו (הגנה) של קבע ובין אם-לאו, נראה שזליכה מיצה את מאבקו, בשלב זה. עכשיו יתנהל המאבק בפרשת לאומי בנתיבים אחרים, חריפים יותר.
11/11/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
יואב יצחק
יואב יצחק
המו"מ לשחרור החטופים נקלע למבוי סתום, ולא במקרה: סינוואר יודע היטב - שחרור החטופים המשמשים כמגן אנושי יקרב את חיסולו    בנסיבות שנוצרו: על גורמי הביטחון בישראל להציב לסינוואר ולאנשי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
התגבשה שותפות אסטרטגית, המקיפה קשת של יוזמות, בין היתר, טיילת ומסלולי רכיבה על אופניים    צעד משמעותי לעבר עתיד מזהיר
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
החמאס מציל אותנו מפני עצמנו    בלעדיו אכלנו והיינו ממשיכים לאכול איש את רעהו חיים    זו לגמרי לא חוכמה להקשיב לשיבוט גנטי של עצמך, האתגר הוא בהקשבה למקורות אשר חולקים עליך בדעתם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il