|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

בין אהבה לתאווה

"על-פי השקפת היהדות, אהבה היא דבר שנבנה על-ידי אנשים, לא דבר שמוצאים אותו. בעצם המילים "מציאת אהבה" גלומה ההשקפה החילונית המתייחסת לאהבה כאל איזו ריאקציה כימית בין שני גופים, הנמשכים אחד אל השני או נדחים אחד מפני רעהו. מה שנקרא בלשון העם: 'כימיה'"
21/02/2008  |     |   מאמרים   |   תגובות
"בוא נראה אם יש כימיה בינינו". [צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  לא כדאי להפחית סוכר
  זוהמה
  פלשתין – מדינה איסלאמית או חלום שנגוז?
  עדויות מחרידות על תהליך השחיטה ע"י הממה
  נערכים לסערת וינוגרד

הבה נבחן את האופן שבו מתבונן על הנישואין אדם האמון על השקפת התורה, לעומת האופן השונה לחלוטין של אדם שהתורה מנוכרת לו ולהווייתו.

נתחיל עם המושג "אהבה". אחד מגדולי ישראל בתקופה המודרנית, אמר פעם לבן שיח חילוני ששאל אותו מדוע לא יכולים דתיים וחילונים לחיות בכפיפה אחת: "איך אתה רוצה שנחיה יחדיו, כאשר אפילו השפה שאנחנו מדברים אינה אותה שפה. למשל, למה שאתם קוראים "אהבה", אנחנו קוראים תאווה".

אדם שאינו חי על-פי התורה, מתבטא לפעמים על מאן דהו שמצא אהבה. כבר בהתבטאות כזאת גלום הבדל מהותי בין התפישות השונות.

על-פי השקפת היהדות, אהבה היא דבר שנבנה על-ידי אנשים, לא דבר שמוצאים אותו. בעצם המילים "מציאת אהבה" גלומה ההשקפה החילונית המתייחסת לאהבה כאל איזו ריאקציה כימית בין שני גופים, הנמשכים אחד אל השני או נדחים אחד מפני רעהו. מה שנקרא בלשון העם: "כימיה". "בוא נראה אם יש כימיה בינינו."

היהדות לעומת זאת, מלמדת שאהבה היא התוצר הסופי של מערכת יחסים שנבנית במשך זמן ממושך. איך זה עובד? אדם בראש ובראשונה אוהב את עצמו. כל אחד מאתנו הוא אגואיסט. לא מפני שהוא רע, אלא ככה יצר אותו בורא עולם. אדם הוא גנרטור של רצונות. הוא כל הזמן רוצה. מה שמספק את התאוות והרצונות האינסטינקטיביים שלו - מוצא חן מיד בעיניו. מה שלא - הוא דוחה מיידית.

לעניינו, הדבר בא לידי ביטוי בצורה בה הוא מתייחס לאישה שהוא פוגש באופן אקראי. הוא בוחן אותה מיד על-פי התאוות שלו, האם הוא נמשך אליה גופנית. במלים אחרות - הוא רואה את האישה כאובייקט למילוי תאוותיו. שוב, זה טבעי, ככה יצר אותנו בורא עולם.

אז מה היא אהבה, לאור ההתבוננות הזאת? אהבה היא תוצר של נתינה. למשל, הראה לאדם שולחן מהודר, פאר היצירה של בית חרושת מפורסם, אחר כך תן לו לבנות שולחן במו ידיו. למרות שיצירתו תצא מגושמת וחסרת הידור, לעומת התוצר של בית החרושת - את השולחן שלו הוא יאהב יותר. למה? כי הוא השקיע בו. הוא אוהב את השולחן כי זה מעשה ידיו. בכך בא לידי ביטוי האגואיזם שלו. הוא אוהב את השולחן כי הוא עצמו יצר אותו. זה שלו. והוא הרי אוהב את עצמו.

דומה הדבר לאהבה בין גבר ואישה. ככל שגבר ישקיע יותר באשתו, יתן לה יותר משלו, הוא יאהב אותה יותר. כי אחרי שנים של נתינה לאישה והשקעה של מיטב כוחותיו הנפשיים והגופניים - חלק ממנו מצוי בה. הוא אוהב אותה עכשיו כי יש בה כבר חלק ממנו. והוא הרי אוהב את עצמו יותר מכל. לכן גם ברא ריבון העולמים את חווה מתוך גופו של אדם. בכך הוא קבע מציאות שבה גבר אוהב אשה מפני שהיא חלק ממנו, הדבר שמשלים אותו.

אם אנחנו מיישמים את המציאות הזאת לתחום של בינו ובינה, מובן מדוע אמר אותו גדול בתורה, שהדבר אותו קוראים החילונים "אהבה" אינו אלא תאווה. כאשר גבר רואה אישה באופן מזדמן והיא מוצאת חן בעיניו, זה מפני שהוא רואה בה אובייקט למילוי תאוותיו. זאת כמובן לא "אהבה" אלא תאווה.

לעומת זאת, כאשר גבר נושא אישה לפי הכללים שקבעה התורה ומתייחס אליה בהתאם להלכה המכוונת את אורחות חייו, משמעות הדבר שהוא מחויב לתת לה, להשקיע בה. ההלכה קובעת את הגדרים הנכונים - דהיינו, המתאימים למציאות עולמנו כפי שנבראה על-ידי ריבון עולמים - כיצד צריך גבר להתייחס לאשתו, וכמובן להיפך. כל גדרי ההלכה הללו, המחייבים אותו לתת לאשתו, להשקיע בה, מכוונים ליצור בו יחס של כבוד אליה. כאמור, משום שלאחר שהשקיע בה משלו הוא יבוא לאהוב אותה, כי עכשיו הוא אוהב למעשה גם את עצמו. לכן, רק גבר שבונה עם אשתו מערכת יחסים כזאת על-פי גדרי ההלכה, יצליח להתגבר על האגואיזם הטבוע בו ובאמת לאהוב את אשתו, ולא לראות בה אובייקט גרידא למילוי תאוותיו וצרכיו.

ומהי מטרת השידוך בעולם התורה? זהו סינון לפי קריטריונים המהווה תנאי חשוב מאד כדי להקל את המלאכה הקשה מאד של בניית אהבה בין בני הזוג. אם נזווג שני אנשים השונים זה מזו מאוד במנטליות, באופי, בהשקפה וכדומה - יקשה הדבר עוד יותר על בני הזוג לבנות מערכת יחסים שפריה הוא אהבה, אבל אם מסלקים מלכתחילה קשיים כאלו של ניגודים מובנים בין שני בני הזוג, יקל עליהם לבנות מערכת יחסים של נתינה הדדית, שרק היא יכולה ליצור אהבה.

שורה תחתונה:

יהדות - מתחילים עם נתינה. האהבה היא פועל יוצא של הנתינה. לחרוג מן האגואיזם הטבעי ולתת לבת הזוג, בלי חשבון ולא כדי למלא תאוות ורצונות, אלא מפני שכך אני מצווה - לתת לאשתי. בסופו של דבר תיבנה אהבה. מתחילים עם נתינה ומסיימים באהבה.

חילוניות - מתחילים עם תאווה. מה שקוראים "אהבה" הוא לאמתו של דבר - תאווה. מתחילים עם סיפוק התאוות, וכאשר בת הזוג מפסיקה להיות אובייקט נוח ורצוי למילוי התאוות, הבעל מואס בה. מתחילים עם נתינה ומסיימים בשנאה. אהבה - אף פעם לא הייתה כאן.

תאריך:  21/02/2008   |   עודכן:  21/02/2008
שמואל קופר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין אהבה לתאווה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. סובול
21/02/08 11:49
2
שמואל קופר
21/02/08 16:14
3
פנחס
21/02/08 18:36
 
שמואל קופר
21/02/08 19:31
4
ע.ג1
22/02/08 10:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כדי למנוע אי הבנות או טעויות - יש הבדל בין דיווח על עובדות, אירועים, לבין המסקנות, הפרשנות ודרך מסירתן לציבור. ברור - שהתקשורת חייבת לדווח על חיסולו של מורנייה, רב טבחים, יעד בר מוות - שדרך חיסולו יאה לו. וגם אם מדווחים בקריצה אינטליגנטית, שלמוסד הישראלי יש יד ורגל בחיסול על-פי "מקורות זרים", זה עדיין ברור וסביר.
21/02/2008  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בין הציוויים האחרונים של מלאכת המשכן לבין מעשה העגל והשלכותיו, "מסתתרים" להם בפרשת השבוע, פרשת "כי תשא", שישה פסוקים העוסקים בעניין השבת. שניים מהם נאמרים שלוש פעמים מדי שבת – בתפילת ליל שבת, בתפילת שחרית ובקידוש היום: "ושמרו בני ישראל, לעשות את השבת לדורותם ברית עולם. ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם, כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ, וביום השביעי שָבַת וינפש".
21/02/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
כותרת העיתון בתחילת השבוע היתה מפחידה למדי: "כוננות מוגברת". סביב שתי מלים אלה נרקמו אין-ספור פרשנויות ותחזיות קשות, המעודדות את הכל לנקוט בהקדם צעדי מנע לקראת החזוי להתרחש. כעבור שלושה ימים אפשר היה לנשום לרווחה. הסערה לא היתה כצעקתה, השלג לא תפס, הגשמים והקור היו נסבלים. פשוט חורף - תנאים נורמליים לגמרי לעונה.
21/02/2008  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
האירועים בשבועות האחרונים במזרח התיכון כמו ההתנקשות בעימאד מורנייה, פריצת הגבול בין רצועת עזה ורפיח והדוח הסופי של ועדת וינוגרד בנושא מלחמת לבנון השנייה, השכיחו בקרב רבים מאיתנו את העובדה כי בחדרי חדרים, הרחק מעין המצלמות, ממשיכים ישראל והפלשתינים את תהליך אנאפוליס.
20/02/2008  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
שער הדולר נושק כבר ל3.5 ש"ח, וישראל כמנהגה נוהגת. עוד היד נטויה ובמהרה בימינו נגיע גם נגיע חס וחלילה ל3.30 ואולי פחות, כאשר קברניטי הכלכלה נרדמו מרצון על משמרתם וממשיכים לחלום באספמיה על המשך צמיחת המשק.
20/02/2008  |  מרדכי איש-שלום  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג  |  
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם ירושלים [כ"ז בניסן תשפ"ד, 5.5.2024]
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עתה, בהייד פארק, ערש הפלורליזם, מקדש חופש הביטוי, מעוז הדמוקרטיה, קדמת הנאורות, קבלת האחר והשונה, בלב לונדון, שוטרים מאבטחים אנדרטה, מכסים את צורתה אל מול המון פורע, מוסת, שונא, אל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il