|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

מאסתר לגילוי

כל שנה, עם בוא ימי הפורים, מתעורר "הילד" שבי. הדאגות והטרדות דועכות מעט למראה שמחת הילדים, התחפושות, משלוחי המנות, למשמע המוזיקה הרועשת ברחובות סנהדריה ומאה שערים. חג פורים הוא ללא כל ספק חג הילדות, חג המתלבש כל שנה ברבדי עומק חדשים
20/03/2008  |   ראובן ימרום   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
[צילום: AP]

כל שנה, עם בוא ימי הפורים, מתעורר "הילד" שבי. הדאגות והטרדות דועכות מעט למראה שמחת הילדים, התחפושות, משלוחי המנות, למשמע המוזיקה הרועשת ברחובות סנהדריה ומאה שערים. חג פורים הוא ללא כל ספק חג הילדות, חג המתלבש כל שנה ברבדי עומק חדשים.

עומק עצום חבוי בפנימיותו של חג זה. לא לחינם מתייחסת אליו המסורת כאל אחד מהגדולים שבחגי ישראל. הרמב"ם למשל, כותב בספרו "משנה תורה", כי באחרית הימים, כאשר זיכרון כל צרות ישראל יתבטל, ימי הפורים לא יבוטלו [סוף הלכות מגילה].

מה אם כן מיוחד בחג זה, שמקנה לו משקל כה רב בדברי חכמינו? מה טומנת בחובה המגילה, מבעד לסיפור הידוע על מרדכי ואסתר, אחשורוש והמן?


להבין את הפנימיות

"אמר רבי שמעון: אוי לאותו אדם שאומר, כי התורה באה לספר סיפורים בפשטות, ודברי הדיוט של עֵשָׂו, לָבָן וכדומה" [ספר ה"זוהר" ,פרשת ב"העלותך",אות נ"ח].

"אין זה כלל עיקר של תורה לספר לנו עובדות פשוטות ומעשים שהיו. העיקר הוא התוך, ההסברה הפנימית שבעניינים." [הרב ראי"ה קוק, אגרות א', קסג']

כפי שמסבירים לנו גדולי האומה, מאחורי כל הסיפורים, המצוות והמועדים בתנ"ך, מסתתרת משמעות עמוקה. כל אות, כל מילה בספרי הקודש מלמדת על התהליכים הפנימיים שעל האדם לעבור בדרכו לגילוי האלוקות. עיקרון זה לא פוסח גם על חג הפורים.

מגילת אסתר, שעומדת במרכזו של החג, מסמלת את גילוי ההסתרה – את הגילוי השלם של המציאות הרוחנית. מצב זה של גילוי אלוקותו ית' במידה השלמה, מכונה "גמר התיקון" של האדם.

בנוסף לכך, כל הדמויות שבמגילת אסתר, מסבירים חכמינו, מסמלות את היצרים הפועלים על האדם בעת עבודתו הרוחנית. במה דברים אמורים?

כדי להבין זאת, נעמוד תחילה על מטרת הבריאה, ולאחר מכן נקיש מתוכה על הדרך שצריך האדם לעבור כדי לממשה.


מטרת הבריאה

מטרת האדם היא לבוא לידי גילוי הבורא ית' בעודו מצוי במסגרת העולם הזה. דהיינו לגלותו בבחינת "טוב ומטיב", ככתוב "טעמו וראו כי טוב ה'" [תהילים ל"ד]. האדם חייב להיווכח בעצמו, מתוך מחקר, יגיעה וגילוי, כי רצון הבורא הוא להשפיע אך טוב לנבראיו. כאמור "יגעת ומצאת – תאמין".

אולם גילוי הטוב האלוקי מתאפשר רק מתוך השתוות הצורה של הנברא עם תכונת הבורא, עם תכונת ההשפעה והנתינה המנוגדת לחלוטין לטבעו האגואיסטי של האדם, ככתוב: "מה הוא רחום אף אתה רחום, מה הוא חנון אף אתה חנון". לכן, רק כאשר האדם מקדש את כל מעשיו בכוונה להשפיע בהם נחת רוח ליוצרו, זוכה הוא לקבל את מלוא הטוב והעונג שהוכן לו עוד בראשית הבריאה.

השגת הבורא ע"י הנברא, היא היא "מטרת הבריאה", והיא הסיבה לקיום התורה והמצוות. "התכלית הנרצית מהעבודה בתורה ובמצוות היא להדבק בהשם ית' כמ"ש ולדבקה בו" [בעל הסולם, מאמר לסיום הזוהר].


ארבעת השלבים שבהשגה

את דרכו לעבר הגילוי השלם, מתחיל האדם מתוך ההסתר. אולם עם התקדמותו, הוא עובר בהדרגתיות מן ההסתר לגילוי, מן ההעדר להוויה.

בתחילה, האדם אינו מבחין באחדות אלוקותו ית' במציאות. כלומר הוא חש כי בעולם פועלים כוחות רבים, טובים ורעים, שמעצבים את המציאות הנגלית לעיניו.

בשלב זה האדם נמצא בהפכיות גמורה לתכונותיו של העליון – טבעו של האדם אגואיסטי והוא מבקש למלא את צרכי עצמו בלבד. במגילת אסתר מסמלת דמותו של המן את הטבע האגואיסטי של האדם (עמל"ק – ראשי התיבות של על-מנת לקבל).

בשלב השני בתהליך הגילוי, מתחיל האדם לחוש ולהבין כי מלבד לבורא לא קיים דבר – דרך כל המציאות מגלה האדם אך ורק את ייחודו ואחדותו של אלוקים, בסוד הכתוב "אין עוד מלבדו". אולם בשלב זה האדם אינו מסוגל לחוש את אמיתות טבעו של הבורא, כטוב ומטיב, אלא עדיין חש אותו כפועל רעות כלפי נבראיו.

כך פוסע האדם מהסתר להסתר וחוזר חלילה. אולם כשנתמלאת סאת יגיעתו בבקשה אמיתית להצדיק את הבורא, בקשתו נענית והוא זוכה להשגה רוחנית, לגילוי פני ה' יתברך.

דרגת גילוי זו מכונה "חפץ חסד", ובה רצונו האגואיסטי של האדם לקבל, נהפך לתכונת השפעה ונתינה, בדומה לבורא.

את תכונת ההשפעה מסמלת דמותו של מרדכי (הזך והטהור, "מרי דכיא" בארמית), דרגת "חפץ חסד".

אולם בכך לא מסתיימת דרכו הרוחנית של האדם. לא די בהיותו חפץ חסד בלבד. כעת מתחיל תהליך התיקון ובו הוא מחדש ומתקן את הרצון האגואיסטי שלו.

על המעבר שבין דרגת "חפץ חסד" לדרגה הרביעית של הגילוי, דרגת "האהבה", מספר סיפור חג פורים.


סמלי חג פורים

כידוע הקב"ה לא מוזכר במגילה, אולם נוכחותו מורגשת מבין השורות, כבמאי שמנהל את ה"מחזה". לאמתו של דבר, הבורא מתבטא באגדה בשני אופנים שונים. האחד הוא "מלך" והשני "אחשורוש". שני כינויים אלו מעידים על השוני שבתפיסת האדם את האלוקות.

כפי שכתב הרמב"ם אין אנו יכולים להשיג את מהות הבורא ית', וכל הכינויים הניתנים לו הינם על דרך הרגשתנו אותו. כאמור, בתחילת הדרך הרוחנית, פעולתו של ה' נתפסת בעיני האדם כשלילית (כפי שתואר לעיל), וכדי לרמז על כך משתמשת המגילה בכינוי "אחשורוש". בניגוד לכך, כאשר מרדכי הפנימי מתחיל לפעול את פעולתו, אנו פוגשים ב"מלך", שמסמל את הכרת האדם במלכותו של האל על המציאות כולה.

כעת, אנו מגיעים לרגע הדרמטי ביותר במגילה.

וַיָּבוֹא, הָמָן, וַיֹּאמֶר לוֹ הַמֶּלֶךְ, מַה-לַּעֲשׂוֹת בָּאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ; וַיֹּאמֶר הָמָן, בְּלִבּוֹ, לְמִי יַחְפֹּץ הַמֶּלֶךְ לַעֲשׂוֹת יְקָר, יוֹתֵר מִמֶּנִּי. וַיֹּאמֶר הָמָן, אֶל-הַמֶּלֶךְ: אִישׁ, אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ. יָבִיאוּ לְבוּשׁ מַלְכוּת, אֲשֶׁר לָבַשׁ-בּוֹ הַמֶּלֶךְ; וְסוּס, אֲשֶׁר רָכַב עָלָיו הַמֶּלֶךְ, וַאֲשֶׁר נִתַּן כֶּתֶר מַלְכוּת, בְּרֹאשׁוֹ... וְהִרְכִּיבֻהוּ עַל-הַסּוּס, בִּרְחוֹב הָעִיר, וְקָרְאוּ לְפָנָיו, כָּכָה יֵעָשֶׂה לָאִישׁ אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ חָפֵץ בִּיקָרוֹ. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן, מַהֵר קַח אֶת-הַלְּבוּשׁ וְאֶת-הַסּוּס כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וַעֲשֵׂה-כֵן לְמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי, הַיּוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ:

"הסוס", כפי שמסביר בעל הסולם בפירושו למאמר "טעין דחמרי" בהקדמת ספר הזוהר, מסמל את רצונו של האדם לקבל הנאה. כשמרדכי הפנימי גובר על המן הפנימי, הוא מקבל את השליטה על רצונו של האדם דהיינו "רוכב על הסוס". המן ועשרת בניו, דהיינו, רצונותיו האגואיסטיים של האדם, נתלים על העץ, והאדם זוכה ביכולת לשמש את קונו עם הרצון להשפיע בלבד.

כך, מאחורי הסיפור המרתק של חג הפורים מתגלה לנו משמעות עמוקה. "נס פורים" מרמז על התגלות כוח הנתינה באדם, שבזכותו הוא צולח את כל המכשולים העומדים בדרכו אל גמר התיקון. עם בואו של החג, כל שנותר לנו הוא לייחל ולבקש מהבורא ית' כי נגיע למצב זה במהרה בימינו ועל-ידי זה הנס, נזרז את התגלות אלוקותו ית' לנבראיו.

תאריך:  20/03/2008   |   עודכן:  20/03/2008
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבל כבד נפל ביום ה-4.3.2008 על אירגוני הנשים ועל פקידות הסעד הוותיקות. ביום זה נפל דבר בישראל. זבוב לו היה יושב בחדריהן היה שומע מילים כמו: שואה! לא יעלה כדבר הזה! איך עוללו לנו דבר כזה! מי יהיה אחראי כיום לאמלל ילדים שהורים נפרדו? מי עוד יתן בידינו עילה להרבות סכסוך ושטנה בין ההורים? מאין יבוא ישענו? מי יצילנו מיד הרשע?
20/03/2008  |  אלכס פז  |   מאמרים
בוקר חדש בבית המקדש. השמש רק שולחת את קרניה הראשונות, החושך עדיין שולט מסביב. הכהנים מגיעים, פותחים את השערים ופונים למלאכת הקודש. מה העבודה הראשונה המוטלת עליהם? היינו אומרים: להדליק את הנרות במנורה, להעלות קטורת, אולי להתפלל או לומר את ברכת הכהנים. הרי כך נאה וכך יאה להתחיל את היום לפני מי שאמר והיה העולם.
20/03/2008  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פורים בפתח ועטיית המסכות חוקית ואף חובה. מי שכל השנה מתהלך, רחמנא ליצלן, ללא מסכה, מן הדין שיום אחד יהיה מחופש. אך מה לנו כי נלין על מנהיגינו, ראשי הכלכלה והעיתונאים אשר יחד ממתינים למשתנה הגדול: שוד הקופה הציבורית. גיבורי האגדה הישראלית העכשווית, כמו מרדכי היהודי ואסתר המלכה, לעולם אינם מתחלפים, מחיאות כפיים הם מקבלים, בכינוס קיסריה לכלכלה או בכינוסים אחרים בארצות הנכר.
20/03/2008  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
המכשול העיקרי לשיחות השלום בין היהודים לערבים היא הדרישה הערבית העקרונית ל"זכות השיבה". על-פי דרישה זו, כל ערבי אשר שכן בארץ ישראל, או מי מאבותיו ואימותיו היו תושבי ארץ ישראל בשנת תש"ח, זכאי לשוב לביתו הקודם. על סלע המחלוקת הזה התנפצו כל המאמצים להשכין שלום בין הניצים על ארץ ישראל. אין מנהיג ערבי שיכול לעשות ויתור בנושא זה, ולשמר על מעמדו.
20/03/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
שירותי הרפואה בישראל הם מהמתקדמים בעולם - רופאים מומחים במגוון תחומים, סל בריאות מורחב באופן יחסי וסבסוד של המדינה את שירותי הרפואה ובדיקות מיוחדות. כל אחד מאיתנו חבר באחת מקופות החולים ומקבל שירות רפואי ברמה גבוהה.
20/03/2008  |  ד"ר מיכאל אוורבוך  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
מסיבות פורים לבעלי מוגבלויות  /  קרן גולדנברג
אירועי חג פורים - לילדים ולמבוגרים  /  גלית יצחק
רדיו תל אביב וטויס אר אס מחלקים תחפושות  /  רועי פרמינגר
לתלות את האגו  /  אלי וינוקור
תחפושת מקורית  /  הרצל חקק
היטלר של שושן  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה חוזרת לעסוק במלוא הקיטור בנושאים המפלגים והאנוכיים של 6 באוקטובר - אז כנראה המלחמה נגמרה. אבל אם כך, אזי הגיע הזמן להקים ועדת חקירה ממלכתית
דרור אידר
דרור אידר
"בקש שלום ורודפהו" נאמר למען אחי ורעיי, לא לאויבים ברברים שעילת קיומם היא רצח יהודים והחרבתם    נגדם צריך להילחם
חיים רמון
חיים רמון
"גם כשהצבא הישראלי עומד על סף הפעלת הפיילוטים, יש ספקנות נרחבת לגבי כדאיותם לאור ההתנגדות האלימה של חמאס... אדם אחד שמכיר את התוכנית כינה אותה פרויקט 'פנטזיה'"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il