|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שביעי של פסח סח

דיקטטורה דמוקרטיה ומה שביניהן

שבעת ימי הפסח הם נגד שבעת ימי הבריאה וגם סידורם הוא בהתאם. היום הראשון נגד מדת החסד, השני בגבורה, וכך הלאה עד השביעי שהוא במלכות. כאשר שביעי של פסח חל בשבת, יש לנו מלכות כפולה, גם שבת המלכה וגם שביעי של פסח
25/04/2008  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

בשבת זו חל שביעי של פסח ועל כן אין קוראים פרשה על הסדר של פרשיות התורה, אלא מעניינו של היום - את פרשת בשלח עם קריעת ים סוף, והשירה שאמרו בעקבותיה. קביעות כזו, שביעי של פסח שחל בשבת, היא נדירה ביותר. אומנם לפני שלוש שנים הייתה קביעות כזו, בשנת תשס"ה, אבל הפעם הבאה תהיה בעוד ארבעים וארבע שנים. לפני כן זה היה בשנת תשמ"א, ובאותה שנה התחלנו את ההסתבכות בלבנון בהנהגתו של שר הביטחון דאז. בפעם האחרונה שחלה קביעות כזו, חווינו את הטראומה הנוראה של עקירת היהודים מגוש קטיף והחרבת בתיהם על לא דבר, בהנהגתו של אותו איש שבינתיים הפך לראש ממשלה. בינתיים האיש הפסיק לתפקד, אבל המערכת היא אותה מערכת ובראשה עומד מי שמתיימר להיות ממשיך דרכו של אותו האיש.

לפני שלוש שנים עמדנו על כך ששיאו של חג, של כל חג וגם של שבת, הוא לקראת סיומו. בשפה המקובלת במחוזותינו - פסח הוא חג החרות, שהרי הוא נחוג לזכר השיחרור שלנו משעבוד מצרים. בשביעי של פסח הושלמה יציאת מצרים במעבר בני ישראל בתוך הים ביבשה, ובטביעת חיל פרעה באותו ים, תוך מרדף אחרי בני ישראל להשיבם לעבדות. בפשט, לכן זהו השיא של חג הפסח. בפנימיות, גם פסח עצמו הוא שיא, של חודש ניסן שהוא ראש וראשון לחודשי השנה. במלים אחרות, רצף של שלושה שיאים בלוח השנה העברי כאשר האחרון והעיקרי חל בשבת, האם זה אומר לנו משהו? כמובן, אין בדעתנו להסתפק בקלישאות המוכרות בדבר ימים של אביב ופריחה. אנחנו מחפשים את המסר הרוחני חינוכי.

את חודש ניסן מגדירה התורה (שמות י"ב) כך: (ב) הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה: ובמה מתבטאת עובדת היותו ראשון? הנה משהו ממה שמציעים לנו חז"ל (ראש השנה א'): בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים. לא נתעכב על פירוש הציטוט החלקי מאד שהבאנו מן המשנה, אבל ממנו ברור לגמרי שעניין המלכות הוא במלוא תוקפו בחודש ניסן דווקא. באיזו מלכות מדובר? ובכן, יציאת מצרים שאירעה בחודש זה נחשבת לאירוע מכונן הרבה יותר אפילו מעצם בריאת העולם. כי עד אז טעו לחשוב שהקב"ה אומנם ברא את העולם, אבל בכך נסתיים תפקידו והוא אינו מתערב בניהול השוטף של העולם שברא. באה יציאת מצרים וחשפה לעיני כל העולם את העובדה שהקב"ה אכן מנהל את עולמו, ופירושו של דבר שהוא המלך הבלעדי. כלומר, בחודש ניסן לפני שלושת אלפים שלוש מאות ועשרים שנה, התברר לכל באי עולם כי הקב"ה, הוא מלך העולם.

באותו מהלך התברר גם כי עם ישראל הוא עם קרובו, העם שה' בחר לחלקו ונחלתו. אז כאשר אנחנו חוגגים את חג הפסח - זהו הרעיון המרכזי שעלינו להיות מודעים אליו; שה' הוא המלך, ומלכותו על כל העולם מתבטאת בעצם העובדה שאנחנו קיימים ומקבלים אותו למלך עלינו. וזהו שאומר שמואל הנביא לעם, במעמד המלכת שאול (שמואל א' י"ב): (יב) וַתִּרְאוּ כִּי נָחָשׁ מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן בָּא עֲלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ לִי לֹא כִּי מֶלֶךְ יִמְלֹךְ עָלֵינוּ וַה' אֱלֹקֵיכֶם מַלְכְּכֶם: פסוק זה נאמר במעמד ההמלכה השני - לאחר ששאול הכה את בני עמון שהציקו ליהודים שישבו ביבש גלעד, אבל הסיפור מתחיל עוד קודם - במעמד בחירת שאול למלך בדרך של הטלת גורל, בפרק י': (יח) וַיֹּאמֶר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל אָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם וָאַצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד כָּל הַמַּמְלָכוֹת הַלֹּחֲצִים אֶתְכֶם: ועכשיו שנקלעתם למצוקה, שכחתם את ה' שהוא מַלְכְּכֶם אשר הוציא אתכם ממצרים והציל אתכם מכל העמים האחרים שהתנכלו לכם, ובמקומו אתם מבקשים מלך ככל הגוים.

לכאורה, הרי אנחנו דוגלים בשלטון דמוקרטי, אז מה כל זה רלוונטי לנו? אכן, הדימוי המקובל של שלטון מלוכני הוא של דיקטטורה חונקת. מעין מה שמסופר על שלטון הצארים ברוסיה או על מלכי אירופה בימי הביניים. אז בבחירה בין דיקטטורה לדמוקרטיה - ברור שנבחר בדמוקרטיה. מה שמאפיין את הדיקטטורה הוא הניתוק בין הראש והעם. או אם נחזור למשנה שציטטנו לעיל: בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים, רְגָלִים זה גם רַגְלָיִם, והבעיה היא הניתוק בין הראש ובין הרגלים. ומהי דמוקרטיה? דמוקרטיה זה שהרוב מצביע ברגלים עבור מועמד או מפלגה שֶׁמַעֲלָתָם, העיקרית ואולי היחידה, היא שהצליחו להמציא סיסמאות מוצלחות יותר מאלו של יריביהם. אבל האם היעילות השלטונית גבוהה יותר מאשר בדיקטטורה? אתמהה.

מלוכה או ממשלה?

בשנים האחרונות, המנהיגים אצלנו מתפקדים כדיקטטורים. לזמן קצוב אמנם, אבל זה לא ממש משנה. לכאורה הם נבחרים לארבע שנים וזה לא מספיק כדי להשלים איזשהו מהלך משמעותי. חוץ מזה - הם צריכים להתמודד עם הירושה שהותירו להם קודמיהם בתפקיד, כך שכל מה שנותר להם הוא מלחמת ההשרדות בתפקיד. בנסיבות אלו, דומה כי החשש שלנו מפני שילטון דיקטטורי הוא חשש שווא, כי לא בטוח שיכול להיות יותר גרוע ממה שיש אצלנו. ולא שאנחנו ממליצים על דיקטטורה חלילה. אנחנו רק מציעים לפקוח את העינים ולראות ששלטון דמוקרטי במבנה הקיים אצלנו, זה לא מה שטוב ליהודים בארץ ישראל. זה אפילו גרוע מאד. ומה שצריכים זה משהו אחר לגמרי, משהו שמציע לנו חודש ניסן בכלל, חג הפסח בפרט, ושביעי של פסח בפרטי פרטות.

בשביעי של פסח, לאחר ההצלה הגדולה בים סוף, אמרנו את שירת הים ששיאה הוא בפסוק (שמות ט"ו, י"ח): ה' יִמְלֹךְ, לְעֹלָם וָעֶד. היה זה לאחר שנבקע הים בפנינו וראינו שגם במעמקי הים - בעלמא דאתכסיא (בעולם המכוסה) בלשון הקבלה, יש חיים והם מקבילים בדיוק לחיים בעלמא דאתגליא (בעולם הגלוי). בלשון חז"ל (חולין קכ"ז/א): כל שיש ביבשה יש בים. ההבדל בין הברואים שבים לאלו שביבשה הוא במדת דבקותם במקום בו הם חיים. אומנם 'אדם' נגזר מ'אדמה' (בראשית ב') אבל הקשר שלו אליה אינו ניכר כל כך. לא כל כך רואים שהאדמה היא מקור חיותו, וכך גם כל הברואים שביבשה. לעומת זאת הברואים שבים אינם יכולים לשרוד כלל לאחר שנפרדו מן המים, ובכך רואים בגלוי שהמים הם מקור חיותם.

ואיך זה קשור למסקנה של בני ישראל ש-ה' יִמְלֹךְ, לְעֹלָם וָעֶד? ובכן בנפש - עלמא דאתגליא זה החלק המודע של האדם, ועלמא דאתכסיא זה העל-מודע. עד יציאת מצרים וקריעת ים סוף, נראה היה כאילו כל מה שיש זה החלק המודע של האדם. ואם יש על-מודע - הוא מנותק מן המודע ואינו משפיע עליו כלל. בקריעת ים סוף ראו בעינים שהכל זה עניין אחד; כי שם (תהלים ס"ו) (ו) הָפַךְ יָם לְיַבָּשָׁה בַּנָּהָר יַעַבְרוּ בְרָגֶל (...) ואפילו הרגלים, המדרגות התחתונות של האישיות חוו את העובדה שעלמא דאתכסיא ועלמא דאתגליא הם דבר אחד.

בשבוע שעבר כתבנו שפסח הוא חג האמונה. המצווה העיקרית שנותרה לנו בחג הזה - עד שיבנה בית המקדש במהרה בימינו - היא אכילת מצה בליל הסדר. המצה נקראת בזוהר, מאכל האמונה ומאכל הרפואה. כידוע, אמונה שייכת לחלק העל מודע שבאדם. הרי מאמינים במה שלא באמת יודעים, ואם יודעים - זו כבר לא אמונה, זו ידיעה. קריעת ים סוף הפכה את האמונה בקיומו של על מודע - לידיעה, אבל זה היה בגילוי מלמעלה ועל כן לא נמשך לאורך זמן. התפקיד שלנו הוא לפעול בנפשנו את אותו מהלך, להפוך את האמונה לידיעה. ליתר דיוק - למודעות, עד שנגיע לאותה מסקנה שהגיעו בני ישראל בעקבות קריעת ים סוף: ש-ה' יִמְלֹךְ, לְעֹלָם וָעֶד. ואז, כאשר נגיע לכך כתוצאה מעבודה עצמית, זה יהיה טבוע בנפשנו לתמיד.

שבעת ימי הפסח הם נגד שבעת ימי הבריאה וגם סידורם הוא בהתאם. היום הראשון נגד מדת החסד, השני בגבורה, וכך הלאה עד השביעי שהוא במלכות. כאשר שביעי של פסח חל בשבת, יש לנו מלכות כפולה, גם שבת המלכה וגם שביעי של פסח. המלכות שאנחנו מייחלים לה היא מלכותו של המלך המשיח, שאודותיו נאמרו תיאורים מפליגים בדברי הנביאים. הנה למשל (ישעיהו נב): (יג) הִנֵּה יַשְׂכִּיל עַבְדִּי יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד: או תיאור מוכר יותר (בפרק יא): (א) וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה: (ב) וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה': (ג) וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ: (ד) וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע: (ה) וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו:

למדרגה כזאת אדם עשוי להגיע רק מתוך ענווה, רק מתוך ביטול עצמו כלפי הבורא יתברך. זה מה שחוו כל מי שעברו את ים סוף ביבשה - ביטול כלפי הקב"ה מלך העולם, וזהו גם עניין המצה הנאפית מבצק שלא החמיץ, שלא תפח לכדי ישות עצמית. זו גם מדרגתו של משה רבינו, שעל כן הוא המופת של מנהיג מאז ועד בכלל. דומה לזה היא מדרגתו של דוד מלך ישראל חי וקים, ולשיא מגיע המלך המשיח שיתגלה במהרה ויגאלנו גאולה אמיתית ושלמה. קביעות שנה זו, שביעי של פסח בשבת, מזמינה את ההתגלות מיד ממש, ובגלוי.

ואז, אין ספק שיהיה רק טוב ליהודים.

תאריך:  25/04/2008   |   עודכן:  25/04/2008
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דיקטטורה דמוקרטיה ומה שביניהן
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יגאלצחור
25/04/08 13:32
 
נסים ישעיהו
26/04/08 21:12
2
מד' ליונה עיוורת
25/04/08 14:03
3
הניה
26/04/08 09:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארגון 'בצלם' מציין השבוע בגאווה את "הישגי" הפרויקט שהשיק בינואר 2007 הנקרא 'חמושים במצלמות'. על-פי הודעת בצלם, במסגרת הפרויקט "הארגון מספק מצלמות וידאו לפלשתינים החיים באזורים מועדים לעימותים בשטחים" והפרויקט עצמו "נועד לסייע לפלשתינים הנתונים לכיבוש להביא את מציאות חייהם לתשומת לבו של הציבור הישראלי והבינלאומי, לחשוף את הפרת זכויותיהם ולדרוש את תיקון המצב".
25/04/2008  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
א. אני מודה כי בעיניי, נשיא ארצות הברית בעבר, ג'ימי קרטר, הוא אדם מאד ייחודי. כאשר אני מבחין באמצעי תקשורת המדווח על פעילותו, אני מקשיב בסקרנות. הוא מהווה עבורי דוגמא לפעילות והשראה לדרך פעולה, בעיקר כשהסיכויים ליישום – קלושים לחלוטין.
24/04/2008  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
כן, אינני פונה לצמרת סוחרת הנדל"ן, הנושקת שפתיים, העושה בכספי ציבור כבשלה, והממנה בהמוניה את חברי המרכז לתפקידים עתירי ממון. אינני פונה גם לשולייתם של אחרים, הנדבקים לישבנים ומממונים על-ידי שועי עולם. לא, אינני מתייחס גם לאלה אשר לא בוחלים בטיסות חינם להלוך ושוב, כאשר הגורם המממן תלוי בחסדיהם כחברי הכנסת וועדותיה. אינני מתייחס אפילו לחנפנים וללקקנים שביניכם.
24/04/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
חירות, משמעויות רבות לה. הציבור הרחב ודאי מודע היטב למרבית המשמעויות, לכן אין טעם לכלות מילים על כך. יש חירות אחת שהיא הבסיס בכל משטר דמוקרטי: חירות המחשבה והדעה. מן הדין לבחון את מידת קיומה של חירות זו בישראל 2008 מהיבטים שונים.
24/04/2008  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
באותו ערב, באותו ערוץ ובאותה תוכנית ראינו שני אייטמים שמסמלים יותר מכול את אובדן הערכים בחברה הישראלית. בחדשות הראו קטע קצר מהלוויה של החייל דוד פפיאן ז"ל, ובכתבות המגזין ראו צופי ערוץ 2 כתבה מפרגנת על הזמרת המשתמטת מרינה מקסימיליאן- בלומין ("אולפן שישי" יאיר לפיד, 18.4.08).
24/04/2008  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
700 נוסעים בשעה בשדה תעופה אילת  /  דרור מרום
1.8 מיליון מופלטות יוגשו במימונה  /  דרור מרום
חם? לך לקניון!   /  דרור מרום
אמונה על ים סוף  /  איתמר לוין
חוק החמץ - ההחמצה שלנו  /  מוני מרדכי
יש לי טריק מבריק  /  משה ניסנבוים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il