|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

שמות השטן

שמותיו וייצוגיו המשתנים של השטן בתקופות שונות ובתרבויות שונות
30/05/2008  |   משה גנן   |   מאמרים   |   תגובות
גם הוא לוזר לפעמים. השטן

פרק מיוחד בתורת מלאכי עליון מוקדש לדמות השטן. המלאכים הם שליחים. במקרא הם עושים בשירות האדם או האל. מאמר זה מבקש לעסוק רק בשליחים אלהיים - בשמותיהם, תפקידיהם, אופיים, ומעט מתולדותיהם בספרות לאורך התקופות.

ספרות ענפה של תרבות המערב, הכוללת כאן את ערש תרבות זו, המזרח הקדום, ובעיקר בבל ומסופוטמיה - עוסקת בנושאים אלה.
תולדות המלאכים והנוגע להם מתפשטת מהעת העתיקה עד התקופה החדישה בספרות: מהמזרח הקדום, שומר, אכד, יוון, דרך המקרא, הנצרות, תרבות ימי הביניים וספרות העת החדשה. הם העסיקו את דמיון האדם לאורך התקופות.


מלאכים

כנאמר לעיל, מקור המושג "מלאך" בנושאי המשרה הרמה של שליחים. כדוגמת שליחי המלך תוארו גם שליחי האל, שדמותם ותכונותיהם עוצבו לפי דמות שליחי מלך בשר ודם. לְאִינָנָה היורדת לשאול שליח, נינשובור, מליצת היושר, שֶׁאִינָנָה שולחתה לבוא לפני האל-האב אנליל. זהו מלאך טוב: האלה שולחת את שליחה אל האל. נינשובור נראית מעין נשמת האלה, נציגת נפשה לפני האלים העליונים - עוד מעט נפגוש את ניגודו, המלאך שאינו מבקש פטור מהעונש עבור השולחת כי אם ענינו להביא דיבת האדם רעה לפני השלטונות העליונים וכיו"ב.

אם כן, אחד מהמלאכים האלה מפמליית מעלה, הוא השטן. הופעותיו במקרא מרובות ביחס: השטן הוא נושא תפקיד, אינו איש מסוים ששמו "שטן": כך בתחילה1. ואמנם אין הוא שליח סתם: יש לו תפקיד, ובהתאם לכך גם אופי מוגדר. הוא מעין שוטר חרש שתפקידו לבלוש אחר הבריות ולהביא את דיבתם רעה אל המלך, או אל מלך מלכי המלכים. אין אדם נקי לפניו: הוא מלא משטמה, וגם על הנקי אינו חומל אלא מבקש למצוא נגדו תואנה כלשהי, הוכחה כי אין נקי בארץ: הוכחה כי יצר לב האדם רע מנעוריו ואין אדם נקי ובר לבב. הוא הסונט בבריות, לועג להם ודרכם לאנושות כולה, מעכב מבעדם לעשות מעשה (ולעתים הוא ממלא בכך תפקיד חיובי, כמו המלאך שעמד נגד חמורו של בלעם. בלעם ביקש לקלל את ישראל, והוא, המלאך, עיכבו מלבצע את זממו עד שבלעם שב בו מכוונתו הרעה [במדבר 22.41: וַיִּחַר אַף אֱלֹהִים כִּי הוֹלֵךְ הוּא וַיִּתְיַצֵּב מַלְאַךְ יְהֹוָה בַּדֶּרֶךְ לְשָׂטָן לוֹ וְגו']. אעפ"כ לרוב הוא ממלא תפקיד שלילי, הרסני.


שדים

דמות זו, דמות אימים הרודפת אחר האדם ואין להסתתר מפניו, שרשים קדומים לו בעולם הדימונים, השדים השונים של המזרח הקדום, שכידוע אין מקום פנוי מהם. הפנתיאון השומרי-בבלי מלא בדמויות עוועים של šedu ו-udukku ועוד, שדים ורוחות, שאין להם מספר. [ברכות 6.1 ]: "אבא בנימין אומר ... אין כל בריה יכולה לעמוד מפני המזיקין ... אמר רב הונא כל חד וחד מינן אלפא משמאליה ורבבתא מימיניה." אלף מהם עומדים לימינו של אדם ואלף משמאלו. וכן מרקוס 5.9 ולוקס 8.30: שם השדים מספרם "מחניים", כי רבים המה.

שורות השדים השונים האלה מתמלאות מתולדות הפחדים וחוסר הידע של האדם: כידוע לכל מחלה ומפגע שד משלו הממונה להציק, שד, שהוא "מַלְאָךְ אַכְזָרִי" אשר "יְשֻׁלַּח בּוֹ" [משלי 17.11] 2

כיון שהאמונה העממית פחדה מהם וכיבדה אותם, נערכו אליהם תפילות ותחנונים, חוברו לחשים והשבעות, נאמרו קללות נגדם.
מקור ידוע אחר ממנו השדים נולדים הוא כיבוש ערים ותרבויות עמים - מאז ימי שומר ואכד ועד העת החדשה. בראש כל עיר כזו עומדת, כידוע, אלוהות קדומה. כשהעיר נכבשת האל הכובש מנצח את אל העיר הנכבשת. האל המובס הופך משרת, אל משנה לכובש: האלים המוכנעים הופכים סמלי הרוע, דהיינו שדים, ומספרם לבסוף לגיון.

כמו שלאלים יש בנים, כך גם לשדים ולעומד בראשם, לשטן. הוא עצמו תולדת זיווג שלא-מן-השמים: הוא אחד מבני האלוהים שסרח. הוא הבן של אדם ראשון ולילית: כנאמר בתלמוד בבלי מסכת עירובין דף יח/ב: "ואמר רבי ירמיה בן אלעזר: כל אותן השנים שהיה אדם הראשון בנידוי הוליד רוחין ושידין ולילין, שנאמר: 'ויחי אדם שלשים ומאת שנה ויולד בדמותו כצלמו': מכלל דעד האידנא לאו כצלמו אוליד": עד זמן זה לא הוליד בצלמו.
השטן הוא אחד מהנפילים, שכשמו כן הוא: מלאך שנפל, הילל בן שחר שהורד ממרום שבתו לבירא עמיקתא, בן מזיווג בין בני האלים ובנות האדם. כך בספר חנוך הסלאבי, פרק ז': ויאמרו אלי... אלה הם העירים [=שומרים: כהנא] אשר סרו מאת ה' מאתים רבוא ושטנאל נשיאם. ואשר הלכו אחריהם אסורים בכבלים ברקיע השני וסביבותם חשכה גדולה. ומהם אשר ירדו על הארץ ויפרו את השבועה... ויראו את בנות האדם כי יפות הנה ... ונולדים הענקים [=הנפילים] ואימים גדולים והשחתה גדולה וגו'.


(Pazuzu) פָּזוּזוּ

פזוזו הוא שד שומרי של מגפות, במיוחד דימון של הרוח הדרום-מזרחית שנשא את גורמי המחלות. הוא שד בעל ארבע כנפים, ראש, טפרים ורגלים של ארי, וגוף אדם. תמונה מראה אותו ללא זנב העקרבים שלו. כוחו במגיפות, להביאן או לקחתן ולגרשן. פסלו הזעיר נמצא בחורבת מבנה הפונה דרום-מזרחה בשומר, מן הסתם כדי להגן על הבית מפני שדי המחלה.


השטן במקרא

במקרא הדמות עוברת התפתחות, מבעל משרה סתם לאישיות מסוימת. בשלב זה של התפתחות השטן הופך רשות עצמאית; אין הוא פועל עוד מטעם האל, כשלוחו ההכרחי. בראשונה אין הוא אלא מעין פקיד הרשות, פקיד משגיח מטעם האלהות על מעשי בני האדם [טור סני]: שהרי המלך היושב בארמונו זקוק לבעל משרה כזו המשוטט בארץ ומדווח לו על הנעשה בממלכה, מין שוטר חרש של המלך. אלא שאחר כך, בהשפעת תרבות פרס, עימה באה התרבות העברית במגע במאה ה-VI לפני הספירה, מתגנבים אל דמותו קווי רוע עצמאיים. הוא עולה במעלות הסולם החברתי: מנושא משרה הוא הופך לחבר במועצת מעלה, הופך ליועץ האל, אף בעל דבבו המשיג על קביעותיו ומשכנעו לקבל את דעתו השלילית הטרומית על האדם.

ממדווח סתם על האדם הוא הופך למאשים, קטיגור, העומד לימין המלך במשפט: כך בספר זכריה 3.1 עם הכהן הגדול יהושוע. לבסוף הוא גם הממונה על ביצוע גזר הדין: כך בספר איוב 2.4-5: "וַיַּעַן הַשָּׂטָן אֶת יְהֹוָה וַיֹּאמַר עוֹר בְּעַד עוֹר וְכֹל אֲשֶׁר לָאִישׁ יִתֵּן בְּעַד נַפְשׁוֹ: אוּלָם שְׁלַח נָא יָדְךָ וְגַע אֶל עַצְמוֹ וְאֶל בְּשָׂרוֹ אִם לֹא אֶל פָּנֶיךָ יְבָרְכֶךָּ: וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל הַשָּׂטָן הִנּוֹ בְיָדֶךָ אַךְ אֶת נַפְשׁוֹ שְׁמֹר". גוף האדם מסור לידו לענותו: ואמנם אין לו רשות לגעת בנפש. האדם נידון לייסורי אין סוף בידיו - בספר איוב עוד לא בשאול: בספר צוואת איוב - על גל האשפה3. ומקטגור הממונה על הוכחת אשמת האדם, הוא הפך לרשות עצמאית של מסית ומדיח לחטא מיוזמתו: מפתה לחטא ומעניש, אף שמח לאיד. הוא הופך בעל ממלכה עצמאית, ומקומו בשאול תחתיות, ומכאן, ממלכת הרוע, הוא שולט בעולם, עולם רשע. כך בספר ישעיהו. (14.11 ולהלן): "הוּרַד שְׁאוֹל גְאוֹנֶךָ הֶמְיַת נְבָלֶיךָ תַּחְתֶּיךָ יֻצַּע רִמָּה וּמְכַסֶּיךָ תּוֹלֵעָה", ועוד מקומות אחדים במקרא. בדברי הימים הוא מפגין את עצמאותו בשולחו - שלא בשליחות האל אלא מדעת עצמו - בדוד את הרעיון המשחית למנות את בני ישראל4.


השטן מפרס


בהשפעת תרבות פרס ותורת זרתוסטרא - הוא הופך לבעל ממלכה משלו, רשות עצמאית, בעל מקום מסויים ממנו הוא מגיח לעשות מעשיו בבני האדם לעת מצוא. העולם בסכנת התפלגות לשתי רשויות, רשות הטוב והרע. נגד תפיסה כזו קם ישעיהו השני ואומר: [ישעיה 45.6-7]: לְמַעַן יֵדְעוּ מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וּמִמַּעֲרָבָה כִּי אֶפֶס בִּלְעָדָי אֲנִי יְהֹוָה וְאֵין עוֹד: יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי יְהֹוָה עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה". מקור הכוח באל, הוא יוצר הטוב והרע כאחד ואין שתי רשויות כהוראת תורת זרתוסטרא, בהן האחת עומדת מול השניה להרע, כשכל אחת מהן מבקשת לסתור את שהשני בונה. שני העולמות - של אוריאל, מלאך האור ושל ארכס, מלאך החושך (ראה חנוך ב', כהנא, עמ' קיז) מתקיימים גם יחד, זה לצד זה בשלום, בהשלמה.


השטן מיוון


לשטן דמויות רבות ושמות רבים. על פירוש עצם השם "שטן" עומד דניאל גרשנזון במאמרו מאיר העינים ב-: 114.3 ZAW; “The Name Satan” (על שמות השטן)5: לדעתו המילה באה מ"שטם"= to envy, to despise, בחילוף מ/נ.6 הוא מצביע על האפשרות כי מקור המילה בלשון יוון: לפי דוגמת חילופי אותיות s/t במילה יוונית אחרת (satyros/-tytiros) הוא מציע לראות כמקור המילה "שטן" את המילה היוונית טיטן, titan. לטיטנים, לדעתו, קשר הדוק גם עם הסטירים, אותם יצורים אגדיים המתוארים כבעלי גוף תיש, זנב, קרניים - והם רקדנים גדולים, כמו השטן על רגליו האחוריות, כמו גדיים7.

הטיטנים (שאת שמם ביוונית הם קיבלו מהשומרית: TI.TA.AN שפירושו One who dwells in Heaven, יושבי השמים) הם אויבי זאוס, האל הראשי, כמו שהשטן הופך אויב לאל, שעקרון הטוב בטבעו מתגלה בטוב שבסימננו הוא ברא את העולם.

השאלה המרכזית בספר איוב היא אם העולם נברא בטוב? ואיוב פותח את דבריו בקללו לא חו"ש את האל ("בָּרֵךְ אֱלֹהִים וָמֻת"), אלא את האור, ראשית הבריאה: "יֹאבַד יוֹם אִוָּלֶד בּוֹ וְהַלַּיְלָה אָמַר הֹרָה גָבֶר: הַיּוֹם הַהוּא יְהִי חשֶׁךְ אַל יִדְרְשֵׁהוּ אֱלוֹהַּ מִמָּעַל וְאַל תּוֹפַע עָלָיו נְהָרָה: יִגְאָלֻהוּ חשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת תִּשְׁכָּן עָלָיו עֲנָנָה יְבַעֲתֻהוּ כִּמְרִירֵי יוֹם: הַלַּיְלָה הַהוּא יִקָּחֵהוּ אֹפֶל אַל יִחַדְּ בִּימֵי שָׁנָה בְּמִסְפַּר יְרָחִים אַל יָבֹא" (איוב 3.3 ואחריו).


לוציפר


מקור דמות שד זה, לוציפר, "נושא האור", הוא בדימונולוגיה של ספר הקודש האירני, ה- Avesta. זהו ספר הקודש של הדת המזדאית של זרתוסטרא. לוציפר נופל, כי אל האור גובר עליו ומשליכו לשאול. אל מול צבא אהורה מזדה, האל הטוב, עומד צבא בני השטן, ה-דימונים, demons, הם הdaeva-, משרתי רשות הרוע, Ahriman, דימון הדימונים, (Daevanam Daeva). ראוי להעיר כי השם Daeva מעיד על תכונת המושגים להפוך מטוב לרע ולהיפך. שינוי זה ניכר גם בתולדות המילה Daimon, שפירושו בתחילה היה "הזוהר". כאן המקור הארי-סנסקריטי של Deus”", “Zeus”, שמקורן במילה "div", "סנסקריט “deva”.. מילה זו יש לה - היינו אומרים - קשרים מחתרתיים ומוזרים עם המילה “devil” אף כי מקור מילה אחרונה זו אמורה להיות יוונית, ועל-פי הבלשנים לא ייתכן שקשרים לה עם המילה הפרסית-סנסקריטית. (לפי האנציקלופדיה הקתולית). נראה כי כוחו המפתה של השטן פועל גם בשמו, מושך אליו לקסיס זרים לו (וראה פרק "מפיסטו" להלן).

למעשה השטן מתקשר מעשה הילל בן שחר, כוכב הצפון, מעשה המהווה בישעיהו 14.12-14 חלק ממשל בעל מגמות פוליטיות ולא תיאולוגיות מובהקות על מלך בבל. המיתולוגיה הנוצרית, בעיקר ב-Vulgata 8 ייחסה את דמות הילל בן שחר (=כוכב נוגה) למעשה נפילת לוציפר,(שפירוש שמו כאמור "נושא האור") שהושלך בגאוותו לשאול, ל-.apsu ניכר כאן כמובן הד למעשה מרדוך בתיהאמת הקדמון. יש כאן תיאור חד של דמות השטן- מושאלת לממלכת בבל - כפי שהכרנוהו עד כה: ישעיהו מנבא לו את הגורל היאה לו. שטן זה הוא מוכה גאווה, hybris יווני, ויאה לו ליפול. זהו הילל בן שחר, המאיר וזוהר, כפי שהכרנוהו לעיל כ-Daeva, אור השחר. לוציפר הוא נפל עמוק יותר מרעו - הדמות הזוהרת פחות אך מפתה לחטא בספר בראשית, שדינו היה לזחול על גחונו בעפר. Daeva היא מקור המילה Daimon, שמשמעותה במקור "הזוהר", "המפיץ אור", כאמור לעיל. כיון שכך, ראוי לו שייהפך למלך החושך, מלך השאול: ככתוב: "שְׁאוֹל מִתַּחַת רָגְזָה לְךָ לִקְרַאת בּוֹאֶךָ עוֹרֵר לְךָ רְפָאִים כָּל עַתּוּדֵי אָרֶץ הֵקִים מִכִּסְאוֹתָם כֹּל מַלְכֵי גוֹיִם." זהו פסוק הלקוח כמעט מה- Divina Commaedia. של דנטה.

נשוב לתיאור מעשה הטיטנים: המעשה מצביע על ההשפעה הרבה של המיתולוגיה השומרית על היוונית: הקשרים בין המיתולוגיות של העמים הקדומים ידועים. גם הטיטנים הושלכו (אם לא לאי בריטי רחוק, הרי אל) טרטרוס, ממלכת השאול. הם היו אלים לפנים, כמתואר גם במיתולוגיות שונות (West, p. 298) היודעות לספר על נפילתן ממרומים אל שחת9.


אשמדאי, אשמאי וה"סטרא אחרא", סמאל


מתרבות פרס ירשנו כנראה גם את השם "אשמדאי"10 לציון השטן. אשמדאי, רשות הזעם, הקנאה, הרשות השוחרת את הרע. שמותיו מעידים עליו: וייתכן כי המילה העברית "אשמאי"=חוטא, (קידושין לב/ב) מקורו במילה אשמדאי, בהשמטת ה"דלת". יש הרואים את מקור השם במילה האשורית mašâdu=להשמיד. יש המוצאים במילה "אשמדאי" שתי מלים, והן Ashmo deus, אל הזעם הפרסי; אך זהו גם אל הניאוף הפועל למשל בספר טוביה, שם הוא עוסק בהפרת נישואי גיבורת הספר, שרה לבחירי לבבה. אל זה נקרא "הדימון של חוסר האושר בנישואין".Ashmo הוא דימון מה-Zend-Avesta. אחרים מוצאים במרכיב Modeaus"" את המילה Dawa, dew, demon., כנראה בסיכול אותיות; ומכאן Aeshma Daeva, Ashmo Deus. הוא קשור ב - Ahriman, יסוד האופל, הרע. הוא מתואר כמלך השדים, מלא חיות ומעולל מעשי קונדס, מין ליצן: אך אנו מוצאים אותו לעתים גם כחבר האדם.

מקור המילה "”Daeva, deva”" בסנסקריטית, מהן Daimon, demon ו- deus כנראה ב-daio=to divide ובמקור משמעותה היתה יצור אלהי: כך היא משמשת עוד בתיאולוגיה ההודית, לפי The Catholic Encyclopedy בערך המתאים. eudemon ,, eudemon, היה דימון מאושר: הדימון, daimon של סוקרטס, הוא המצפון, (=האור הפנימי), היסוד המדריך לטוב את האדם11. גם אפלטון וקסנופון משתמשים במילה "דימון" במובנה הטוב. במקור היו אלה אם כן שדים ורוחות טובים: עם נפילתן הפכו לרעים: הפך האור לחושך. הדואליות נוצרה בתורת זורואסטר בפרס. הפיכת האור לחושך מסתמלת בגורלו של הילל בן שחר, שהפך לאדון הבור, Lord of the Pit, והיה מנושא האור לאדון החושך.

מצינו אם כן כי האל הטוב הוא רק פן אחד מפני היקום בו אנו חיים, לפחות על-פי התפיסה הדואלית, הזורואסטרית: הפן האחר הוא הרע, ה"סטרא אחרא", הצד האחר שענפיו מגיעים עד ספרות הקבלה. בקבלה מתבטאת התפיסה האחרת, המונותיאסית: העולם הבנוי על דין וחסד. רק כשהחסד פוחת, משתלט השטן וכת דיליה על העולם 12

ארמנד קמינקא בJQR- , כרך 13 עמ' 221-224 מוצא את מקור המילה אשמדאי בשם דמות המופיעה אצל הרודוטוס. מסופר על המלך קמביזס שבעת היעדרו מסיבות כלשהן מכס מלכותו, אחד סמרדיס Smerdis מילא את מקומו. לדעת קמינקא איש זה השאיל את שמו, בהשמטת ה"ריש", לאשמדאי: וזאת משום שעליו מסופר כי הוריש את שלמה המלך מכסאו. ואמנם נראה כי אין תופעה לשונית שלא תצוצנה עליה דעות שונות.

גם המלה "סמאל" הוא כנוי מקובל לשטן בתלמוד ובמדרשים. לפי רש"י [סוטה דף י/ב] סמאל הוא שר של אדום, שר של עשיו [רש"י סוכה כט/א]. לפי תרגום יונתן על בראשית פרק ג פסוק ו סמאל הוא מלאך מוות. אף לפי מדרש רבה שמות פרשה כא פסקה ז סמאל מקטרג, כבשעה שיצאו ישראל ממצרים. לפי מדרש רבה דברים פרשה יא פסקה י סמאל הרשע ראש כל השטנים הוא13: והוא הצופה למראשות מיטת שכיב מירע ליטול את נשמתו בצאתה.14 אגדות רבות על השטן במדרשינו שראוי לחקור מקורותיה ויחסן לדמות.


שמות השטן לפי הברית החדשה


לשטן כמובן עוד שמות רבים, בעברית ולועזית, וזאת בהתאם לכוח שהדמות הפעילה על הדמיון העממי. לפי שעיקרו מתאפיין בתכונת המשטמה, הוא נקרא "משטמה": בברית החדשה הוא קיבל שמות רבים מאד: המלון למקרא15 מביא קובץ שמות כאלה: בליעל (השני לקורינטיים 6.15 וכן בכתבי קומראן); בעלזבוב (מתי 12.24): התנין הגדול (חזון יוחנן 12.9)16: מריב (הראשונה לפטרוס 5.8); הרע (מתי 13.19); שר העולם (יוחנן 12.31). השטן בְּשׁוּטוֹ אינו נרתע מלדבר כזבים; על כן נקרא ביוחנן 8.44 "אבי הכזבים"; ועוד.

פסוק 11 בפרק 9 של חזון יוחנן מפרט את תפקידי השטן ושמותיו ביתר דיוק: הפרק מתאר את המזיקים השונים העולים מבאר התהום: ואין להם רשות להזיק אלא את בני האדם שאין על מצחם חותם האלהים: ולא ניתן להם להמיתם כי אם רק לענותם חמשה חדשים: "ועליהם מלך וא מלאך התהום אשר שמו בשפת עבר אבדון והיונים יקראו לו אפוליון". מלאך התהום= abyss, ב-apokalypsis ioannoy הוא נקרא aggelou tes abussou=abyss, הוא ה-apsu השומרי-אכדי, מעמקי הים, התהום17.


השטן הלץ

השטן מתפתח ומחליף דמויות (כמו בספר וואת איוב, שם הוא מתחפש לקבצן, למוכר לחם בשוק וכו'18: הוא מאיים כי ישוב לקחת נקם מאיוב - בעוד ג' שנים: אך שוכח לשוב. אלה חלקים ממרכיבי דמותו כליצן הזוכה לבוז וגנאי: שהרי מעיקרו אין הוא דמות של מצליחן: הוא מכשיל, אך גם כושל ללא הרף: וככזה המפחיד בו מתחלף לזוכה בבוז וקלס, לצחוק, לשמחה לאיד: הוא מעליל, וזוכה בגמול היאה לו על מעלליו).

בספר איוב אין הוא מופיע עוד בחלק ב' של סיפור במסגרת: כאן האל הוא שליט יחיד, הגומל חסד ומעניש. כך גם בספר "צוואת איוב" (ספר שנכתב באלכסנדריה במאה השניה לפני הספירה, כנראה): אף כאן השטן, הגורם לייסורי איוב, נעלם לבסוף, מובס ואינו נזכר עוד. כך גם בספר איוב, שבסוף הספר נשכח אף עצם קיומו.

דמות השטן תוארה לא אחת בספרות ובאמנות, בשירה ובתיטרון. דמותו שנוצרה בתרבויות קדם, במקרא, מתעשרת בבואו במגע עם כל עם ותקופה.

"הצחוק הוא המנטרל את פוטנציאל האימה שיש בחשיפת החטא והיצריות האנושית" - כותב אריה זקס (ז"ל) במאמרו "שקיעת הלץ" [דברי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, תשל"ד, חוברת 6, עמ' 144 (9].

הלץ הוא אבטיפוס של התעלולן, ה-Trickster וה-Prankster, רב-אמן התעלולים, ההתעללות בבני האדם, אמן ה- Practical Joke, יסוד המופיע כבר בספר איוב - כי מה הוא מעולל לאיוב אם לא תעלול, שאחד ממרכיבי היסוד שלו היזק לאדם ללא סיבה, כנערי רחוב המתנכלים לעובר ושב הנראה בעיניהם קורבן מתאים, חלוש וחסר הגנה? הרי ביסוד טבעו - המשטמה, הנטייה המתמדת להוכיח את זילות האדם. כן מפיסטופלס מתעלל באיכרים חסרי הדעה בבית המרזח במרתפו של אורבך בלפסיה, מפיק להם יין מהקיר וכיו"ב אירועים המשמשים את השטן להפגנת עליונותו מול החלש, לשימו מטרה לצחוק ובוז.

שתי פנים להתעללויותיו של השטן באדם: אין הוא מבקש אלא לשים ללעג את היותו בר דעת, גאה על תבונתו: ולהכשילו בשטח המין. כבר נרמזו קשרי דמות השטן עם המין: במדרש הוא המתהולל עם חוה עמנו בדמות הנחש19. לידתו בחטא, בבוא בני האלים אל בנות האדם: הוא מופיע בספר טוביה כאשמדאי. מובן שטעמו לא נימר גם בכינוי "אשמאי". מפני כן בחר בו גיתה ב"פאוסט" כגיבור מחזהו והמסייע ביד פאוסט להשיג את הנערה התמה למעשה מיני. אמנם, מוטיב זה נמצא כמובן גם במקורות המחזה מימי הביניים.

אך הלץ אינו רק שובב המניח נעצים על כיסאו הרם של המורה האלוהי; הוא אויב האלוהים בכל חומרתו, הוא עקרון הרע עלי אדמות, ראש וראשון למחתרת המהפכנית שכוונתה להפוך את קערת הקוסמוס על פיה. מנקודות-המבט האפלטונית, היהודית והנוצרית, הלץ הוא הממוטט בצחוקו את שלשלת-הקיום ואת כל סדרי העולם התלויים בה. בעולמו של האל הטוב מזוהה עקרון הטוב עם עקרון הבריאה ועם עקרון הקיום, ועקרונות אלה מצביעים על עקרונות של סדר, של כפיפות לחברה ולערכים של תבונה, של צניעות, יראת-שמים ודבקות באמת הנגלית.

הלץ הוא היפוכם של כל אלה. צחוקו הוא גיהיליסטי. עקרונו הוא עקרון האנטי-קיום. סימניו הם התחפושת, העווית, הטירוף, הכזב, היוהרה והבורות. ריקנותו הרוחנית מתבטאת בפעלתנות הרסנית, המבקשת להשליט את עקרון-האפס על עקרון הקיום. הניהיליזם של הלץ, מרדנותו וכן האינדיבידואליזם המאורר שלו הדוחף אותו להשתטות, מוציאים אותו אל מחוץ למסגרת הבריאה המקודשת; הוא האפסות עצמה, התוהו-ובוהו שקדם לצו 'יהי אור'. הקאפריזיות שלו נובעת מן הניגוד שבין קטביו: אפסות ואנרגיה. השטן, הלא-כלום הפעיל, עוסק בהרסנות מחתרתית בעולם-ההוויה המבורך...פעילותו של השטן-הלץ מתבטאת בפחים ובמוקשים שהוא טומן לישרי הדרך. בודלר זיהה את הצחוק עם החטא20. כפילות דומה ניתן למצוא גם בנצרות; פאולוס, מייסד המסורת הפוריטאנית המגנה את ההשתטות, ואשר בעקבותיו הלכו אבות הכנסייה ואחר כך הריפורמטורים הגדולים של אירופה, פסל את הצחוק האנושי בגלל קשריו עם השטן או עם העדר-תבונה.


מפיסטו


דמות השטן בתרבות המערב מתעשרת הודות לתרומת תרבות יוון. על תרומת תרבות זו נבנה גם המחזה פאוסט של גיתה. מקור אגדת פאוסט בימי הביניים. מחברו איננו ידוע. הוא הופיע בדפוס לראשונה ב1541 - בפרנקפורט ע"נ מיין. לדברי המו"ל Johann Spies הוא קיבל את כתב היד מידיד בשפייר. אין לדעת באיזה חוגים.

הערות

1. "יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה מִשְׁלַחַת מַלְאֲכֵי רָעִים" (תהילים 78.40) : "לֹא תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה … מִדֶּבֶר בָּאֹפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם: יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ" (תהילים 91.6-7).

2. "וכאשר…ידע השטן כי כל דבר לא יוכל להמריצני כי אבוא בחטא: וילך ויבקש לו מאת ה' את גוויתי למען הביא עלי נגעים: ואז נתנני ה' בידו לעשות לבשרי כאשר יחפוץ אך את נפשי לא נתן בידו: …וַיְנַגָּע אותי נגעים גדולים מכף רגל עד ראש: ואצא מן העיר ואני משומם ונבהל מאד ואשב בתוך האפר: ורמה אוכלת את בשרי… ". (דברי איוב [=צוואת איוב], א. כהנא, הספרים החיצוניים, א', עמ' תקכו).

3. "וַיַּעֲמֹד שָׂטָן עַל יִשְׂרָאֵל וַיָּסֶת אֶת דָּוִיד לִמְנוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל" (דבה"י א 21.1).

4. ZAW = Zeitschrift fur die Alttestamentliche Wissenschaft (Giessen, Berlin). Dazu Beihefte. Register zu ZAW 26-50 (1906-1932) van Weippert, Berlin 1970.

5. להוכיח כי השטן מופיע בכל צורה, אותיות שמו (בסיכולן ובחילוף ש/ס) משאילות מובן גם למילה "סנט"= לעג, הקניט – כדרך השטן.

6. כך מתאר, אגב, גם רוברט גרייבס את פאן בספרו The Greek Myths. האל-התיש פאן שימש בדמות השד, השטן בתרבות הפריון של ארקדיה. הוא נולד עם טלפי תיש, זנב, קרנים וזקן, היה כל כך מכוער בְּהִוָּלְדוֹ, שאמו ברחה ממנו בפחד. הוא היה חי בארקדיה, שם הוא רעה את צאנו. כאן הוא לקח חבל במסיבות החשק של נימפות ההר. הוא היה בחור עליז, שלידתו בחטא. במסיבת חשק קדום. במסיבות חשק אלה היה פאן פורץ לא אחת בריקוד. השד רוקד – כמו הגדיים הרוקדים אף הם בשמחתם. חטאו, חיותו, חייו בשמחה מתבטאים בטיבו המיני. התיישים – ההוללים - כידוע מיותרים בעדר, די באיל אחד לקיום המין. פאן פיתה נימפות מספר… וביקש לשכב את פיטיס הבתולה (עמ' 101). הוא השד-התיש הנפוץ גם בתרבות הכישוף של הצפון. לעומתו אין המקרא מייחס משמעויות מיניות לשטן. קו זה באופי השטן הוא בהחלט מורשת היוונים.

7. See Marvin E. Tate: “Satan in the Old Testament”, in Review and Expositor, Fall 1992, Vol. 89 No 4, p. 461

8. "In Sumerian the words TI.TA.AN mean »One who dwells in Heaven«, and this, rather than the Greek verb titanomai, titainomai, »to strain«, as with a strainer, is probably the true etymology of titanes, »Titans«. The Christian identification of Satan with Lucifer or Phosphoros, that is הילל בן שחר, Helel ben Shahar of Isa 14,12-14, verses that are part of the parable of the king of Babylon (14,4): »How have you fallen from Heaven, Lucifer (Morningstar), son of Dawn, and been hewn down to earth, conqueror of nations?« shows that the Greek story of the Titans, the heaven dwellers who were cast down to the deepest depths from on high, did indeed influence the mythology of Satan. Babylon must indeed have been conceived of as part of the kingdom of Satan in opposition to the kingdom of the Lord (for which cf. Mt 12,26 »and if Satan casts Satan out, how then will his kingdom stand?«). Thus the origin of the two names, Satan and Titan, from one root cannot be dismissed out of hand”. (Daniel Gershenson, “The Name Satan”, in ZAW 114.3).

9. Ashmodai, Asmodeus, Ashmaedai etc.

10. וסימנך לתחלפות ההגאים י=מ=ו במלים "ירח שמיני" (=החודש השמיני במספר).: כך כאן יַרְח=מַרְח: בעוד שמונה=שְׁמַן=שְׁוַן. יחד מַרְחֶשְׁוָן.

11. The wrath of God is symbolized by His left hand,…. Thus the quality of stern judgment represents the great fire of wrath which burns in God but is always tempered by His mercy. When it ceases to be tempered, when in its measureless hypertrophical outbreak it tears itself loose from the quality of mercy, then it breaks away from God altogether and is transformed into the radically evil, into Gehenna and the dark world of Satan. (Gershom Sholem, Major Trends in Jewish Mysticism, p. 237 )

12. מדרש רבה דברים פרשה יא פסקה י: "בכל שעה היה מספר מיתתו של משה ואומר מתי יגיע הקץ או הרגע שבו ימות משה שארד ואטול נשמתו הימנו".

13. מדרש רבה דברים פרשה יא פסקה י: " …עד שהגיע הרגע שבו ימות משה. באותה שעה אמר הקב"ה לגבריאל: "גבריאל, צא והבא נשמתו של משה. אמר לפניו: רבש"ע מי שהוא שקול נגד ששים רבוא איך אני יכול לראות במותו ומי שיש בו דברים אלו איך אני יכול לעשות לו קצף? ואחר כך א"ל למיכאל… אחר כך אמר לסמאל הרשע: צא והבא נשמה של משה. מיד לבש כעס וחגר חרבו ונתעטף אכזריות והלך … כיון שראה אותו שהוא יושב וכותב שם המפורש וזוהר מראהו דומה לשמש והוא דומה למלאך ה' צבאות היה מתיירא סמאל מן משה. אמר: ודאי שאין המלאכים יכולין ליטול נשמתו … וטרם שהראה סמאל את עצמו למשה היה משה יודע שבא סמאל; וכיון שראה סמאל את משה אחזתו רעדה וחיל כיולדה ולא מצא פתחון פה לדבר עם משה, עד שאמר משה לסמאל (ישעיה מח): אין שלום אמר ה' לרשעים. מה תעשה בכאן ?אמר לו: ליטול נשמתך באתי".

14. The Handy Bible Dictionary & Concordance, Lamplighter Books, 1983

15. "ויוטל התנין הגדול הנחש הקדמוני אשר נקרא שמו מלשין ושטן המדיח תבל כלה הוא הוטל ארצה ומלאכיו עמו הוטלו".

[16] וראה על כך גם עמ' 144 בספר של The East Face of Helicon, p. 144 M.L.WEST,

17. According to the Jewish Encyclopey, “Satan”, p. 70, “[he] can assume any form, as of a bird, a stag, a woman, a beggar, or a young man, etc.”:
בבלי סנהדרין 95/1 : שטן ואדמי ליה כטביא פתק ביה גירא ולא מטייה משכיה עד דאמטייה: בבלי סנהדרין 107.1: שטן אידמי ליה כציפרתא: בבלי קידושין 81.1: יומא חד אידמי ליה שטן כאיתתא בריש דיקלה: וכו'.

18. "וכן מצינו בנחש הקדמוני שנתן עיניו במה שאינו ראוי לו …הוא אמר אהרוג את אדם ואשא את חוה…" (בבלי סוטה ט/ב ).

19. דברי א. זקס במאמר הנ"ל.

20. “Berichte, der Doktor Faust habe sich für die damals aufkommenden, weitgehend von der Theologie gelösten Wissenschaften, besonders die Alchimie, interessiert und dabei unvorstellbare Resultate erzielt, fanden nur allzu offene Ohren. Schon um 1570 ging unter den Studenten Wittenbergs ein lateinisches Manuskript, in dem von solchen Dingen die Rede war, von Hand zu Hand (Peter Borner, Goethe, Rowohlt, 1964).

21. משנה סנהדרין פרק י : שְׁלשָׁה מְלָכִים וְאַרְבָּעָה הֶדְיוֹטוֹת אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא. שְׁלשָׁה מְלָכִים, …אַרְבָּעָה הֶדְיוֹטוֹת, בִּלְעָם, וְדוֹאֵג, וַאֲחִיתֹפֶל, וְגֵחֲזִי.

22. «Historia von D. Johann Fausten, der weitbeschreyten Zauberer und Schwartzkünstler».

ביבליוגרפיה

2. Day, L. Peggy, “An Adversary in Heaven, Satan in the Hebrew Bible”, Harvard Semitic Monographs, Scholars Press

3. Gershenson, Daniel, “The Name Satan”, Zeitschrift für
die Alttestamentliche Wissenschaft, 114.3 s. 443-445

4. Kees F. De Blois "How to deal with Satan”, Technical Pages for The Bible Translator , Vol. 37, No. 3, July 1986

5. Tate, E. Marvin,” Satan in the OT”, Review & Expositor, Vol. 89, No 4, Fall 1992, Louisville, Kentucky, 1992

6. The Catholic Encyclopedia, “Satan”
The Jewish Encyclopedia. “Satan”.

7. The Universal Jewish Encyclopedia, “Satan”, p. 379

8. The Catholic Encyclopedy

9. The Handy Bible Dictionary & Concordance, Lamplighter Books, 1983

10. West, M. L., The East Face of Helicon, West Asiatic Elements in Greek Poetry and Myth, Clarendon Pess, 1997

11. גיתה, יוהן וולפגנג, "פאוסט", חלק א', תרגום: יעקב כהן, הוצאת שוקן, תשל"ג

12. הספרים החיצוניים, ערך א. כהנא, הוצאת בית הלל

13. זקס, אריה, "שקיעת הלץ", דברי האקדמיה הישראלית למדעים, כרך ח' חוברת 6, תשל"ד

תאריך:  30/05/2008   |   עודכן:  31/05/2008
משה גנן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שמות השטן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואב ריעני
21/08/08 18:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמש התקיים הטקס המרשים של התחרות הארצית של 60 ילדים הכותבים פרוזה ושירה מבתי-הספר היסודיים ברחבי-הארץ. זו השנה הרביעית שיוזמת המפעל הזה 'מתנה למדינה', הגב' ריקה ברקוביץ שהיא סופרת ילדים ומבוגרים, מנהלת אותו ביד רמה. המפעל הזה גדל השנה, "כ-1,500 יצירות נשלחו השנה לתחרות, כששה סופרי ילדים ומנחי סדנאות לכתיבה יוצרת ליוו את התהליך מקרוב: אירית וייסמן-מינקוביץ, סיגל מגן, מוטי גלזר, עופרה גלברט, ריקה ברקוביץ ויהודית מליק-שירן" (מוזר, אני כותבת על עצמי).
30/05/2008  |  יהודית מליק-שירן  |   מאמרים
מריחים בחירות. אין ברירה, צריך בכורח השחיתות לקיים מערכת בחירות שיתקיימו כנראה כבר בשנה הנוכחית.
30/05/2008  |  דר' אברהם בן עזרא  |   מאמרים
אין בכוונתי במאמר זה להעניק מדליות למינהל הציבורי ולשרות הציבורי בכלל וקביעת מדיניות בתחומים השונים. יש תחומים יותר מסודרים, ויש מפגרים. בסה"כ המינהל שלנו הוא ממוצע מינוס. על פקידי האוצר כבר הבעתי את דעתי. יחד עם זאת מעודי לא הטלתי את יהבי הבלבדי אך ורק על הממסד. אילו עשיתי זאת, הייתי כופר בהנחת היסוד כי האזרח, האדם, הפרט - עומד במרכז החיים, ולא המערכת שתפקידה לשרת אותו. במסגרת איזו אמנה חברתית במרקם הדמוקרטי - הוא, הוד מעלתו האזרח, לא רק יכול לעשות אלא חייב לעשות.
30/05/2008  |  צבי גיל  |   מאמרים
ריצ`ארד מייהו נוסע ללונדון. בערב הפרידה, מוקף בחברים, הוא מוצא את עצמו מחוץ לפאב משוחח עם חסרת בית שמרחמת עליו ודוחפת לידו חמישים פני, כך מתחיל הסיפור.
30/05/2008  |  סיגלית בן ישראל  |   מאמרים
השתטנקרתי, השתנקרת, השתנקרו - משורש שטינקר - (בתרגום חופשי - מסריח) ובלשון העם, מלשן.
30/05/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il