|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

בייג'ינג: כפר גלובאלי או מאדים?

האולימפיאדה שנפתחה השבוע בבייג'ינג מאפשרת לסינים להראות שגם הם לובשים ג'ינס ומשתמשים בטלפונים סלולריים. אבל מבט קצת יותר בוחן מגלה תרבות אחרת וערכים אחרים
09/08/2008  |   דפנה שמורק-נתניהו   |   מאמרים   |   אולימפיאדת בייגין   |   תגובות
מה יעלה בגורלה של האומללה?

"ברוכה הבאה למאדים", הופיעה על צג הטלפון הנייד שלי הודעה ששלח לי ידיד, כשנודע לו שאני בביקור בבייג'ינג. אלא שמן המראה הראשון של העיר, של המכוניות האירופיות החדישות שגדשו את כבישיה עתירי המסלולים, הרמזורים, רבי הקומות חסרי הנוי ושלטי הפרסומת ללא הפסקה, דווקא קיבלנו רושם מוכר, של עיר מודרנית, ממוסחרת, שרמת זיהום האוויר בה עולה על כל עיר תעשייתית ידועה לי.

"פה בכביש יש היררכיה ברורה", סדק מארחנו הישראלי סדק ראשון בתחושת הכפר הגלובאלי האחיד, שיצרה בי העיר. "במקום הראשון באים האוטובוסים", המשיך, "אחר כך המכוניות, אחריהן האופניים ולבסוף הולכי הרגל. מעבר חצייה כאן מסוכן מאוד, ואתה חייב לתת זכות קדימה לכל בעלי הגלגלים. הם לא יעצרו למענכם", הזהיר אותנו. "ככה זה. אחרי ככלות הכל יש פה מיליארד ושלוש מאות מיליון איש". כעבור יומיים כששכחנו את האזהרה וכמעט נדרסנו כשחצינו כביש, הבנו שאדם אחד יותר או פחות אינו מעלה ואינו מוריד בארץ זו.

בכיכר טיינאנמן קידמה את פנינו תמונה ענקית של מאו, המשקיף על הכיכר העצומה, המנוכרת והחשופה. ניסיתי להרחיק ממחשבותי את משמעותן של מצלמות האח הגדול, שצפו בנו מכל פינה, והשתדלתי להתמקד בהיבט התרבותי והאנושי של טיולנו הראשון מזרחה מישראל.

נכנסנו ל"עיר האסורה" שבה התהלכו מאות תיירים סינים. העוני ניכר בלבושם ובתיקים שנשאו על כתפיהם. כמעט כולם היו מצוידים במצלמות (תוצרת סין, כמובן), בהן הנציחו ללא הרף את מראות הביקור, שללא ספק היה חוויית חייהם. להפתעתנו, אפילו הצעירים שבהם כרעו ברך לפני פסליו הענקיים והמעוטרים של בודהא, הניחו למרגלותיהם מנחות מזון והתפללו אליהם בכוונה רבה. למרות כל פעולות החינוך מחדש של מאו נגד כל דת שאינה קומוניסטית ואינה מעמידה אותו בלבד כהתגלמות האלוהות, ממשיכים הסינים לעבוד את אליליהם כמו אבותיהם מדורי דורות. הם לא הפנימו עדיין את הרעיון המתקדם של "חופש מדת".

בין המבקרים במקדשים, בהרמונות, בארמונות ובחצרות ההדורים של קיסרי סין, ראינו גם את השלשות האופייניות, של סבתא ובת המשגיחות מטווח קרוב מאוד על ילד יחיד - על-פי רוב זכר - מקושט ועטוף. גדל כאן דור שלם ללא אחים, דודים, ובני דודים, אשר מיעוט הילדות בשורותיו גם מפחית מסיכוייו לבנות בעתיד משפחה משלו. הרהרתי בבדידות הבלתי נמנעת שנכונה לילדים אלה בין המוני האנשים המקיפים אותם. הם אומנם יוכלו לשזוף עיניהם בעצים עתיקים, שבשימורם משקיעים הסינים מאמץ ניכר, אך כשיתבגרו, דבר לא ייוותר כמעט מן הארכיטקטורה הסינית, שבזכותה נחשבה בייג'ינג בעבר לאחת הערים היפות בתבל.

כשהאצולה מתפרנסת

משם מיהרנו להגיע בעוד מועד לסיור הקבוצתי המאורגן בשכונת הסימטאות העתיקה - אחת השכונות הבודדות שניצלו, בזכות התערבות של גופים זרים ובינלאומיים, מיישור על-ידי הדחפורים המקומיים. אלה הרסו שכונות עתיקות שלמות, ובמקומן מתנשאים כיום רבי קומות סתמיים, שבוודאי שיפרו מאוד את מצב ארנקיהם של מקורבי השלטון. לתושבים המקוריים העניים לא היה שום סיכוי במלחמת קיום זו. הם נצטוו, בהתראה של מספר ימים, לפנות את הבתים שבהם התגוררו גם אבות אבותיהם, ואילו אנחנו לא ידענו אם להאמין ל'לונלי פלאנט' הכותב כי השלטונות דואגים לשכן אותם במגורים חלופיים, אולי באחד מן המגדלים החדשים והמכוערים שצמחו בפרברי העיר.

כשהגענו למקום, הראינו לנהג ריקשה פתק בסינית, שבו צוינו שם המדריכה ושם החברה שבה נרשמנו לסיור המודרך. מיד הובלנו בהמולה שהתרגשה סביבנו אל ריקשה מחוברת לזוג אופניים ישן וחלוד. ה"נהג" התקשר בטלפון הסלולרי שלו, ולאחר דקות אחדות הופיעה על אופניים, מתנשמת, בחורה צעירה בג'ינס ובתסרוקת קוצנית. זו כנראה הצעקה האחרונה בבייג'ינג, כי כבר הספקנו לראות רבות כמוה בעיר הענקית. היא הודיעה לנו באנגלית, במבטא סיני כבד, שרק באמצעות קריאת שפתיים ניתן היה להבינה, כי היא אכן המדריכה המיועדת לנו ואנו מודרכיה היחידים.

את הסימטאות הצרות של השכונה ראינו, ישובים בריקשה שלנו, בעוד מדריכתנו רוכבת על אופניה במקביל לריקשה. הנהג, שדיבר אנגלית טובה בהרבה מזו של המדריכה וגם היטיב ממנה להכיר את המקום, נזהר בכבודה ועל כן אמר לה בסינית את הדברים שהיא הייתה אמורה לומר לנו. בקרן אחת הסימטאות חלפנו על פני שלט באנגלית, שציווה על הזרים המתגוררים בשכונה להירשם בתחנת המשטרה המקומית.

מבנים רבים היו בשלבי שיפוץ. ההצצה לתוך החצרות חשפה עוני וצפיפות מחפירים, אבל נדמה היה שהמדריכים שלנו מתייחסים למקום כאילו היה בוורלי הילס של בייג'ינג: שוב ושוב התבקשנו על ידם להעריך את מחירו של כל מבנה שעליו הצביעו, והם היו משועשעים מאוד כשניחושינו אפילו לא התקרבו למציאות של שוק הנדל"ן המאמיר. הם הקפידו לציין את שמות ה"מפורסמים" שגרו בעבר בבניינים המפוארים ביותר, כמו למשל בתו של מאו דזה דונג או מנהיג מפלגה גבוה זה ואחר.

כשהגענו למקדש שבשכונה, שנראה מטופח מאוד מבחוץ, והחצר סביבו נקייה ומגודרת, נעצרנו. "לפני המהפכה, היה המקדש שייך למשפחתו של הקיסר, ופשוטי העם לא הורשו להיכנס אליו", הסבירה לנו המדריכה, ומיד הוסיפה בחיוך מאושר: "כיום הוא שייך לעם!". כששאלתי אם כיום מותר להיכנס, השיבה בשמחה שגם כיום אסור להיכנס למקדש, אבל לעומת זה מותר, בשעות מסוימות, לסייר בחצרו. ויתרנו.

כשהבינו מדריכינו, כי היינו רוצים לסייר גם בבתים ובחצרות, הסיעו אותנו לבית מגורים שבעליו פותחים אותו לתיירים תמורת דמי כניסה. בעלת הבית האריסטוקרטית הוליכה אותנו בין החדרים, כשהיא מדגישה בפנינו באנגלית טובה, שהכל בבית מעוצב על-פי עקרונות הפנג שוואי. מיד הרגשתי שאני "בעניינים". איזו ישראלית לא שמעה על פנג שוואי, ועל כך שלכיוונים של החפצים בבית יש קשר לאנרגיה קוסמית, כמו גם למים זורמים, שאין ערוך לחשיבותם? אך כשבעלת הבית הסבירה כמה חיוניים דגי זהב להרמוניה הביתית, בעודה מצביעה דווקא על דגים שחורים בלתי מזוהים ששחו בקערת אבן גדולה בפינת החדר - התגנבה ללבי תחושת אי-נוחות מסוימת. כשהסבירה כיצד מגולמים עקרונותיו של הפנג שוואי בגובה המבנים שסוגרים על החצר המרובעת הקטנה, שלתוכה הכניסה אותנו, גם חשדתי שהיא מאמצת פנג שוואי מיושן, שלא עבר את הזיכוך של התקינות הפוליטית הישראלית: בית ההורים היה המבנה הגדול והגבוה, חדרו של הבן במבנה שמשמאל היה קצת יותר נמוך, אך גבוה בשתי מדרגות מזה של הבת אשר שכן מולו. הבית הקטן והנמוך ביותר במערך המבנים נועד, כמובן, למשרתים.

כך התנהלו הדברים בבית המשפחה במשך ארבע מאות שנה, עד שבמהפכת התרבות נגזלו ממנו מרבית חלקיו לטובת אנשים שווים יותר, ואביה של המארחת הוגלה הרחק מעיר הולדתו לעשר שנים כדי להתחנך מחדש כחקלאי. בעבר חיו פה יחד עד שבעים בני המשפחה המורחבת במבנים שעברו בירושה מדורי דורות. כיום מתגוררים בני הזוג לבדם במעט הרכוש שנותר להם ומתפרנסים ממתן קורסים מזורזים על פנג שוואי למבקרים, תוך חשיפה מביכה של פרטיותם. נכון שלכל אדם שמקפיד על חיים לפי העקרונות הסיניים הנכונים, ומגלה רצון טוב, מובטחים הרמוניה, אריכות ימים (תוחלת החיים הממוצעת בסין היא 55 שנה) ושגשוג בכל מקום בעולם, אלא שליתר ביטחון העדיפו בני הזוג לשלוח את בנם יחידם ללמוד בקנדה ולהשתקע בה.

כשהצלחת מתנפצת

למופע הלוליינות בערב נכנסנו באיחור של עשר דקות. האולם הענקי היה כמעט ריק, למעט ארבע השורות הראשונות, שאוכלסו בצפיפות בתיירים אירופיים. המקומות שלנו היו בשורה החמישית בצד, והסדרנית שתלשה את ספח הביקורת, הצביעה לעברם. סקרנו בישראליות מהירה את מצב האולם, ופנינו אל השורה העשירית באמצע, גם כדי שלא להפריע לפירמידה האנושית שנוצרה לעינינו על הבמה אגב ביצוע "סאלטות" עוצרות נשימה, וגם כדי להתרחק מן הרמקולים שהשמיעו בקול צעקני מנגינות מערביות בדרמטיות זולה. כהרף עין הגיעה אלינו הסדרנית, ובפנים זועמות ציוותה עלינו להתיישב במקום שנקבע לנו.

בשלב כלשהו נכנסו לבמה לולייניות, נושאות בכל יד שישה מוטות, שבקצותיהם מסתחררות צלחות. תוך כדי כך ביצעה מלכת הצלחות תרגילים יותר ויותר מסובכים, כשהיא מטפסת על כתפי חברותיה ויורדת מהן לסירוגין. עד שקרה דבר שבשום אופן אסור היה שיקרה: היא איבדה לשבריר שנייה את הריכוז, ושלוש צלחות צנחו והתנפצו לרסיסים על הבמה. נשימתנו נעתקה. מלכת הצלחות יצאה במהירות מן הבמה, ושבה אליה, מצוידת בחיוך, כשהיא מסובבת סידרה חדשה של צלחות. אך ממקום מושבנו יכולנו לראות את מבטה המבוהל, והמחשבה מה עלול להיות הגורל הצפוי לאומללה הוסיף להעיק עלי, כשעזבנו את המקום בהפסקה.

למחרת, כשנסענו במונית לאתר תיירות נוסף, התחילה חודרת לתודעתי ההכרה, שכאן שליטתם של האנשים (ובפרט של הנשים) על חייהם היא מוגבלת ביותר ומחריפה מאוד את אכזריותה של מלחמת הקיום. שוב עלו בי הספקות בנוגע לאחידותו של הכפר הגלובאלי, שאנו אמורים להיות חלק ממנו. גם הנוסחה, שלפיה שיפור במצב הכלכלי והטכנולוגי מביא בהכרח לעליית מעמדן של זכויות האדם בחברה, לא נראתה לי בהכרח נכונה. אפילו התחלתי לחשוש ש"מדינת כל אזרחיה" - המודל שאליו, כך מסבירים לנו מביני דבר בתוכנו, צריכה מדינת ישראל לחתור - אולי בכל זאת אינה קיימת, לפחות לא בכל העולם... לפתע קלטה עיני שלט ענקי, שהתנוסס על גדר המקיפה את אחד מאתרי הבנייה הרבים בעיר: "Foreign Humanity Buildings" - "בניינים של אנושות זרה". אני לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר.

תאריך:  09/08/2008   |   עודכן:  09/08/2008
דפנה שמורק-נתניהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בייג'ינג: כפר גלובאלי או מאדים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
9/08/08 22:49
2
סיניסיני
10/08/08 03:47
3
מאיריקו
10/08/08 08:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האווירה הקודרת של ליל ט' באב בכפר גלותי מרחפת, לעתים, בזיכרוני. יהודים לבושי בלויים יושבים על הארץ וקוראים קינות בלחן נוגה לאור עששיות, מי בעיניים דומעות, ומי בהתייפחות; ואני עולל רך יושב ליד אבי ז"ל, ומביט חליפות בפניו של ר' שלום הישיש הגועה בבכי מר, ובחטוטרתו השפופה כקומתה של כנסת ישראל. הנה הוא פותח בקריאת מגילת איכה בקול רוטט ובדמעות שליש, וכשמגיע לפסוק: "היו צריה לראש", הייתי רואה בדמיוני הילדותי את הגויים המרושעים נציגי השלטון שונאי ישראל, שהרבו להציק לקהילה במעלליהם הרעים.
09/08/2008  |  ד"ר דן מנור  |   מאמרים
צר לי שלא הגבתי בזמן אמת, מיד לאחר שקראתי את הדיווח על פסק הדין, שלחתי נשיקות כתובות במייל ליואב, ורק היום העפתי מבט בפסק הדין, וחשכו עיני.
09/08/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
אפשר, וצריך, כבר לומר: אם לא תהיינה בחירות כלליות, הממשלה הבאה שתקום תהיה לא לגיטימית מכל בחינה שהיא. מוסרית - היא תהיה לוקה בפגמים ובכתמים שלא ציפי ליבני ולא שאול מופז יוכלו למרֵק. לא יהיה בה מתום. כולה תהיה פצע וחבורה ומכה טרייה. וחוקית - אי-אפשר יהיה לומר עליה שהיא מבטאת את רצונו של רוב הציבור, שכן היא תישען על חברי כנסת שנבחרו במציאות שונה לחלוטין מזו של היום.
09/08/2008  |  ד"ר חיים משגב  |   מאמרים
שאלת הסמכות להמלכת מלכים עלתה על סדר היום הלאומי בתקופת השופטים עת "אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה". כאשר נוכח העם ששיטת הבחירה של "השופטים" - כתוארם אז של המושלים בעם - איננה מבטיחה מנהיגות נקיית כפיים ורצה לשנות את סדרי הממשל, שהיו נהוגים כ-400 שנה, הוא ניצב בפני רִיק חוקתי.
קפריסין אומנם חגגה את עצמאותה בשנת 1960 אך כמו מדינת ישראל עשתה כן לאחר שחרורה מעול השלטון הבריטי. תיירות החוץ מהווה חלק נכבד ביותר בכלכלת קפריסין ופועל יוצא מכך, משקיעים זרים רואים בכך אפיק רווחי להשקעה בקפריסין. כפי שניווכח להלן, הקמת חברה קפריסאית מאפשרת למשקיע הזר לממש אפיקי השקעה אלו.
רשימות נוספות   /   אולימפיאדת בייגין    / 
בלתי נשכח: הנשיא בוש מזיע בביקיני  /  עומר כרמון
בת המנהיג ונושאת הדגל הערביה הראשונה  /  עומר כרמון
כמעט: יקותיאל הפסיד בקרב על הארד  /  מירי נבו, בייג'ין
גם כתב ספורט וגם חזאי  /  אביתר בן-צדף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il