|   15:07:40
  הרצל ובלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ניגודי תרבויות בסיפור קסום ואפל

ספרו החדש של עוזיאל חזן 'אימילשיל' מצטרף לספרו הקודם "מבחן החלב' אנו נסחפים למחוזות רחוקים ולעולם שבו קשה לברוח מן הדילמות הטרגיות: השונה מול הקבוע, התום והבראשיתיות מול העירוניות וההשחתה התרבותית
30/10/2008  |   הרצל ובלפור חקק   |   מאמרים   |   תגובות
עוזיאל חזן

עוזיאל חזן ידוע בזכות הנובלה 'ארמנד' ובזכות הרומן 'מבחן החלב', רומן היסטורי שזכה לעבור עיבוד לסרט, שהוסרט כולו במרוקו. חזן זכה לשבחים על יצירותיו הרבות: 'נביחות אל ירח כבוי', 'חותם ברבריה' , 'כקליפת אגוז' ועוד.

גם הספר 'אימלשיל' לוקח אותנו לעולמות רחוקים בהרי האטלס ולמנהגים שמעידים על תובנות תרבותיות אחרות, בתוליות יותר, היוליות יותר. ניגודי התרבויות והארומה הבראשיתית שוב משרים נופך של אווירה קסומה בתוך עולם אפל ולא מובן. שאלתי את עוזיאל חזן האם הוא מנסה לשחזר פרקים בביוגרפיה שלו והוא הבהיר חד-משמעית, "לא באתי לשחזר את ילדותי או לתאר את עברי. באתי ממרחק השנים כדי לתאר את הגוונים השונים שנותרו חקוקים בי, מאותם מקומות, מאותם זמנים רחוקים. כתבתי את הכל ממבט מאוחר, את האגדה ואת המציאות כאחד".

מבחינה זו אמירה זו יפה לדרכו בכתיבת שני הרומנים 'מבחן החלב" וספרו החדש 'אימילשיל' : ברומן 'מבחן החלב' תיאר חזן בצורה נוקבת ועזה טקס משפיל של נערה יהודיה בכפר ברברי ציורי, אי שם בהרי האטלס. חזן היטיב לתאר את הטקס הפומבי המבזה, את קריעת בגדיה של הנעריה הלובשים צורה של קריעת בגדים לאות אבל, את נהמת ההמון מול גופה הנחשף.

קריאה בספר חושפת בפנינו אורחות חיים ייחודיים של הקהילה, הפולחנים הדתיים, המנהגים, תערובת של פלא אגדה- ומעבר לזאת גם הצד האפל: בית הזונות בקזבלנקה. דווקא מקום אפל זה זוכה להארה אנושית ולתיאור רגיש ועדין. באותו רומן היטיב עוזיאל חזן לתאר באמצעות הרומן פרקים מילדותו: הוא מתאר ביד אמן את העיר קזבלנקה, את החיי היהודים ברובע היהודי, ה"מלאח", ואנו מתוודעים לנבכי הגטו היהודי וכל זאת בימים האפלים של שלטון וישי בצרפת, במלחמת העולם השנייה.

אנו נחשפים לדמויות כאובות עד דמעות: דמותה של הנערה הסובלת זאיה, דמותה של מאדם מנו בעלת בית הבושת, אלגרה הזונה, הקולונל המאמץ את זאיה ועוד. משהו מאותה אווירה של "מבחן החלב" כמו מהלך קסם על גם הרומן החדש "אימילשיל": שוב תיאורי הטבע, מחזוריות העונות, חגיגות האביב, פולחנים כפריים - ועוזיאל חזן יודע להוליך אותנו בשבילים עלומים ומסתוריים, לתאר זריחות ושקיעות ופלגי מים, והנפש מתרחבת.

ברומן החדש "אימילשיל" אנו נודדים להרים ולכפרים במרוקו, ומתחקים אחר המנהגים הרחוקים בחייה של קהילה לא יהודית, אף כי בקטע מסוים בחייה שוזר עוזיאל חזן את חייה בחייה של משפחה יהודית אמידה בעיר הגדולה. סיפורה המיוסר והקסום של זאיידה בת הארבע עשרה, בנתיבי ההתבגרות המינית והחיפוש אחר שידוך בגיל כה צעיר. סיפורה שזור בסיפורה של אחותה דיגי הגדולה ממנה בשנה - והסיפור עוקב אחר השוני בין הדמויות והשתנותן על-רקע השינויים העוברים על בני התרבות הקדומה בכפר, לנוכח פיתויי העיר הגדולה.

תיאורי חגיגות השידוכים נקשרים למנהג ידוע, שבו - מדי שנה, בחודש דצמבר, יוצאים לעיר אימילשיל לפסטיבל שידוכין ססגוני ומרתק כדי למצוא בן או בת זוג. אנו נסחפים לתיאור מורכב וצבעוני של חגיגה מרהיבה, של אשליות ומשברים, של ציפיות למימוש החלום - והכל בתוך תפאורה מיוחדת במינה ועשירה במיני מלבושים, צלילי מוזיקה, ריחות מטעמים ומצהלות מחולות. מסען של שתי האחיות רווי בחוויות נפשיות מיוחדות, ולעתים החלומות גדולים מדי, והציפיות משתי ילדות בגיל העשרה למכור את עצמן ולהוכיח בגרות על-פי צו הזמן והמנהגים, מובילות אותנו לסיטואציות בלתי אפשריות.

סיפורה של זאיידה המספרת שובה את הלב, וסיפור החניכה שלה חושף בפנינו נפש של נערה צעירה שמתעקשת לשמור על עולמה המיוחדת, שמתקשה להתמזג בתוך הכללים הנוקשים וסובלת בכאב, משום שאינה ממהרת להתאהב ולהוכיח לחברה כי היא מתיישרת עם דרכי הכפר.

דרך הייסורים לכפר וחיזורי הגברים פוצעים את נפשה של זאיידה ואנו נסחפים ומזדהים עם רצונה להשתנות בדרכה שלה, עם הקושי שלה להסתגל להכרח הנורא הזה להתבגר ולהתאהב: "אני מבקשת לעצור את הזמן מלכת, לעכב את גוויעתו, כמומיה הטמונה בשלג. אני רוצה להקפיא בי גם את דם המחזור החודשי שבא עלי בשבוע האחרון וטורד את מנוחתי, יותר משהוא מעורר בי חדוות התבגרות. אני סולדת מדמי הניגר, מבשרי החי, מאבדן בתולי הצפוי, נרתעת מיריד הבשרים המצפה לנו. אני רוצה להאריך את המסע המשחרר הזה עד בלי די, הרחק מעבודות הבית והשדה, הרחק מעיניהם הבוחנות והחוקרות של האנשים" (עמוד 67).

החשש משינויים מלווה אותנו כל הזמן. זאיידה מתוודה: "אני חוששת מהזעזוע. ---מה לי ולמהפכות נשגבות, שעודני טרודה בפחד מפני הסחף הרגשי" ( עמוד 11). בתוך סיפור חייהן של זאיידה ודיגי מתאר המחבר דרך עיניה של זאיידה את אורחות הכפר, את היחס לאיטרי העדין והשונה, המבקש את נפשה של זאיידה.

הרומן הטראגי של זאיידה ואיטרי הוא לבו של הרומן הזה וחוסר המפגש בין שתי הנפשות התאומות מוביל לשברונם של השניים. פרקי הספר זוכים לשילוב של נביא הכפר בן תאמלין ודברי כמו משמים הארה קדומה לחיי הגיבורים: "לעולם אל תמצה את האהבה עד תומה, השאר תמיד מעט מים בנאד", "צבור רכוש ותאבד את חרותך", "חכם השביל מן ההולך בו", "הלב הוא לפעמים מדבר צחיח, לפעמים יער מכושף".

הניגודים בין הטבע לתרבות, בין הכפר לעיר זוכים להארה מיוחדת מפי אותו נביא : "האדם נברא אחרון - ועליו להסתלק ראשון", "סערת הנפש היא כערפל לרוכב בדרכים". התום של הטבע ותומתה של הנערה מאירים זה את זה - ובקטע מסוים בספר יש התפכחות : אי רצונה של זאיידה להתבגר, כמו חושף מצב בלתי אפשרי -רצון חסר תקנה לחיות בשני העולמות - גם לגלות עולם חדש וגם לשמור על תרבות הקדומים: "אני עוצמת את עיניי, מתמכרת כולי לעולמי החמים, נטול הסכנות. גופי העירום מבהיק כלוח ארד ממורק. אני מחייכת לשמים. גומות חן נקדחות בלחיי. בתוליי, תומתי ונעוריי מפכים בתוכי כמו מי המעיין הזכים" (77). רצון תמים זה משוסע בניסיון אונס נורא, דם מעיב על מי המעיינות והנחלים. זאיידה מתוודה: "אני שוכבת על גבי, מדממת, שסועה בגופי ובנפשי. --- אני נועצת עיניים זועמות בשמיים הנקיים, לראשונה בחיי אני מוצאת בהם פגם. המים תחתיי מוסיפים לנבוע ולבעבע מתוך לועו של הר געש כבוי. הם מתפשטים, מטהרים עצמם מן הדם, שוטפים את החטא ושבים אל טהרתם הנצחית."

הרומן כתוב כמונולוג, כוידוי בהמשכים מפיה של זאידה, ואנו נחשפים ברגישות ובעדינות לקונפליקטים בין עולם הערכים המודרני המיוצג על-ידי הדוד המשכיל ועל-ידי משפחת היהודים בעיר הגדולה לבין כולם הערכים הישן והיציב. זאיידה ההופכת לדמות שונה וחריגה בכפר קרועה בין העולמות: בשלב משבר בחייה היא מתוודעת גם לחיים בעיר הגדולה ולטעימה מתרבות המערב.היא מעדיפה לשוב לכפרה, כדי להשפיע על שינויים בחיי הכפר.

סיפורה של האחות שמצאה שידוך והפכה לשפחה, וסיפורה של זאיידה הבוכה על שברונו של איטרי שלובים זה בזה - וכמו נפתח בסוף הסיפור צוהר לעולם שבו נשים עומדות על שלהן, שומרות על נפשן ועל רצונן באהבה ובחיים מסוג אחר. הרומן הוא רומן חניכה מצד אחד וסיפור של מאבק בין תרבויות.

בימים שבהם נסחפים אחר סיפורים אפלים וקסומים באפגניסטן כדוגמת "רודף העפיפונים", יש לנו סיפור אמיתי הכתוב בכישרון רב, בכתיבה מאד פיוטית, רוויה כאב, ספוגה באהבה לדמויות הטרגיות שרוצות אהבה אחרת, עולם אחר, עולם טוב יותר ושלם יותר.

תאריך:  30/10/2008   |   עודכן:  30/10/2008
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניגודי תרבויות בסיפור קסום ואפל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צפרא ג' מזרחי
2/11/08 08:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עונת הבחירות לכנסת נפתחה ביום הראשון למושב, שבו הודיע יושב-ראש האופוזיציה שמה שהיה הוא שיהיה, וכאשר ילכוד את השלטון, ילך מייד אל יריביו לדרך ולחזון ויעמיד עצמו לרשותם. בשפת ההמון מדובר בממשלת אחדות לאומית. בשפת האמת, ניפוץ תקוותיהם של הציונים לשינוי כיוון של ממש. היה מי שדימה את הבחירות לתחנה מרכזית שבה ממתינים 3 אוטובוסים שונים שכולם נוסעים ליעד אחד הקרוי "מה שהיה הוא שיהיה".
30/10/2008  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
השבוע חזר לחדשות עוזי משולם, ששמו נקשר לפני כעשור במאבק למען השבת ילדי תימן החטופים. למרות דרכי האלימות שנקטה כנופייתו, הראויות לכל גינוי, אי אפשר להתעלם מהעובדה שבזכות פעילותו הפרשה סרבה לרדת מן הכותרות. מתברר כי הדי הפרשה הטראגית לא פסחו גם על משפחת עטיה, תושבת ירושלים שאת סיפורה אביא הפעם.
30/10/2008  |  ציפי לידר  |   מאמרים
עקרב
30/10/2008  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
נועם פדרמן קנה את החווה שנהרסה השבוע מאודי דוידי, זמר וחקלאי מוכשר, יוצא סיירת מטכ"ל, שהקים אותה לפני 10 שנים צמוד לשכונה של קריית ארבע. נוכחותו שם מעולם לא הפריעה לאיש וגם השלטון הניח לו. הרס החווה לא היה אלא נקמה מצד המשטרה, שהגיעה באישון לילה, זרקה בברוטליות את המשפחה מהבית כשחלק מהילדים יחפים, והרסה את הבית על כל תכולתו – הבגדים, המקרר, מכונת הכביסה, הכל. למשפחות מחבלים דווקא מאפשרת ישראל להוציא את התכולה טרם הריסת הבית.
30/10/2008  |  בעז העצני  |   מאמרים
"לפני שנים מעטות הבאתי עצמי להחלטה להפסיק לעשן. המאבק הפנימי היה קשה, לא הטריד אותי במיוחד חסרונו של טעם הטבק, כמו עוצמת משמעות פעולת העישון בשבילי. התגבשה אצלי מערכת חיים שלמה סביב העישון. נהגתי לעשן בתאטרון, בעבודה בבוקר, בערב לאחר הארוחה. נראה היה שאם אמנע מעישון - אפשיט את העניין שלי מהתאטרון, מארוחת הערב אגזול טעמה, ומעבודת הבוקר אוציא העירנות והחדות. היה נדמה שכל דבר בלתי צפוי שאתקל בו יהא עלוב באופן יסודי, אם לא אוכל לקבל פניו בעודי מעשן. להיות-מסוגל-לקבל-אותי-מעשן, זה היה קנה המידה לאיכות בו נמדד כמעט כל דבר בעולמי. חששתי שבהפסקת העישון אשדוד האיכות מהכל, ובתוך עליבות כללית כזו חיי ישוו בקושי המאמץ".
30/10/2008  |  אלון מרום  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il