|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
האם ניתן לקיים צוואה על בסיס העתק הצוואה?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

דניאל רוזן נפרד ממשרד התקשורת

- דברים שנשא ביום 27.6.01 בטכס החלפת מנכ"לים במשרד התקשורת
27/06/2001  |     |   מאמרים   |   תגובות


משוליה למנכ"ל
דניאל רוזן

דברי מר דניאל רוזן, המנכ"ל היוצא, בטכס החלפת מנכ"לים - משרד התקשורת, 27 ביוני 2001

אדוני שר התקשורת, מר ראובן (רובי) ריבלין, המנכ"ל הנכנס, מר אורי אולניק, עובדות ועובדים, מנהלות ומנהלים.

בשנת 1961, לפני כ-40 שנה, כנער, עבדתי כאן במשרד הדואר, בקומה למעלה, בהתקנת הפלא הטכנולוגי של אותה התקופה - מרכזת בין-עירונית אוטומטית, בטכנולוגיה החדישה של בורר מנוע, שפותחה במפעלי אלביס בציריך; עד אז, שיחה בין ירושלים לתל אביב עברה באמצעות מרכזנית; ואזכיר - חיוג אוטומטי בין-עירוני הופעל לראשונה בשנת 1955, אך האוטומציה הושלמה רק בסוף שנת 1963; בשנת 1961 היו בישראל כ-100,000 קווי טלפון, חדירה של כ-%3; היום יש בישראל כ-3 מיליון קווי טלפון נייחים, כ-5 מיליון טלפונים ניידים וכ-1.3 מיליון מנויי טלוויזיה רב-ערוצית; מעל %40 ממשקי הבית בישראל משתמשים באינטרנט; אנו חיים עתה בעולם אחר, מרחק שנות-אור מהעולם בו התחלתי כנער.

מאז עברתי תקופה ארוכה בענף התקשורת, והגעתי ממשרה של שוליה שהתקין מרכזות עד המשרה של מנכ"ל משרד התקשורת; בדרך הספקתי לפדות את עצמי ממשרד הדואר - שכן לימודי במכללת בזק מומנו על-ידי המשרד - וגם לחזור אליו כמנכ"ל; רכשתי ידע, השכלה ותארים אקדמאיים, הובלתי פרויקטים מרכזיים של מחקר, פיתוח והנדסה במערכת הביטחון ובמערכת האזרחית, פיקדתי על יחידות צבאיות וניהלתי חברות עסקיות, עמדתי במשימות ומבחנים לא קלים, אך לא שכחתי במה התחלתי, ועם מי עבדתי, ומי היו מורי, ואיך רכשתי את הערכים הבסיסיים של מוסר עבודה, דבקות במטרה, רמה מקצועית, יושר ואמינות.

לבקשתה של השרה דאז, הגב' לימור לבנת, קיבלתי על עצמי את תפקיד המנהל הכללי בתחילת שנת 1997, מתוך הכרה בחשיבות משרד התקשורת בקידום אחד התהליכים הכלכליים, החברתיים והצרכניים המרכזיים במשק הישראלי - פתיחת ענף התקשורת לתחרות; תוצאות פעילות המשרד מאז, יישום מקצועי, עקבי, נחוש ונטול פניות של מדיניות ליברליזציה, בתמיכת השרה לימור לבנת, השר בנימין (פואד) בן-אליעזר, ובחודשים האחרונים - בתמיכת השר ראובן (רובי) ריבלין, בעמל רב ובמסירות אין קץ של המנהלים והעובדים במשרד, הם עדות מוחשית להצלחת המדיניות והפעילות; שינויים מבניים ורפורמה בכללי ההסדרה הביאו לצמיחה דרמטית וחסרת תקדים של הענף, וענף התקשורת של היום שונה מהותית מהענף אותו מצאתי בתחילת תפקידי; ואכן - על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פדיון ענף התקשורת גדל מ-12 מיליארד ש"ח בשנת 1996 ל-21 מיליארד ש"ח בשנת 2000; כמות משרות שכיר בשירותי תקשורת גדלה מ-15,800 בשנת 1996 ל-24,600 בשנת 2000.

עתה אני מסיים את תפקידי כמנהל הכללי של משרד התקשורת; אני מכהן בתפקיד זה מ-1 במרס 1997; שנים אלה היו פוריות מבחינת ענף התקשורת ומרתקות מבחינתי האישית; בשנים אלה השתנה ענף התקשורת לבלי הכר, מהקצה עד הקצה; נשברה המוסכמה של "מונופול טבעי", שכן כל מה שטבעי במונופול הוא רצונו לשמור על כוחו המונופוליסטי, וחלו שינויים מבניים מהותיים בענף התקשורת, לתועלת הצרכן הישראלי והכלכלה הישראלית.

בין השינויים שחלו בענף בתקופה זו:

- בתחום השידורים: יצירת תחרות בשידורי טלוויזיה רב-ערוציים למנויים על-ידי תיקוני חקיקה, רישוי והתנעת פעילותה של חברת yes; התנעת תחרות בשידורי טלוויזיה מסחריים על-ידי תיקון חקיקה והשלמת מכרז להקמת ערוץ טלוויזיה מסחרי נוסף; הרחבת הפעילות בתחום ההפקה והיצירה המקורית על-ידי פרסום מכרזים לשני ערוצי טלוויזיה ייעודיים (ערוץ חדשות וערוץ ישראלי בשפה הרוסית) והתנעת תהליך דיגיטציה רחב היקף של כל תחום השידורים;
-
- בתחום שירותי הבזק: ביטול הבילעדיות של חברת בזק, השלמת חקיקה ראשית ומשנית, כדי לאפשר תחרות לחברת בזק בשרותי בזק נייחים, פתיחת שוק התמסורת הפנים-ארצית לתחרות ומתן מספר רישיונות, מתן רישיון כללי לחברת אופק, ופרסום מכרז לרשיונות כלליים על בסיס רשת גישה אלחוטית; הרחבת התחרות ברט"ן על-ידי פרסום מכרז שאפשר את הקמת חברת פרטנר וכניסתה המוצלחת לשוק, פרסום מכרז תדרים לשרותי דור שלישי, הסדרת תעריפי קישורי גומלין והענקת רישיון כללי לחברת מירס; יישום בפועל של תחרות בשרותי בזק בין-לאומיים, הן בטלפוניה והן בתשתיות תמסורת, ביצוע משאל לקוחות לבחירת "מפעיל נבחר" וצימצום מהותי בהסדרה; טיפול יסודי בחברת בזק - הסדרי פרישה הגונים לעובדי החברה, ירידת אחזקות המדינה בחברת בזק מ-%76 ל-%54 והתנעת תהליך של מכירת השליטה בחברה לגורמים עסקיים, מהפכה בתעריפי חברת בזק תוך מעבר מ-"פעימות מונה" לחיוב לפי זמן (בשניות), חבילות תעריפים ייחודיות למשתמשי אינטרנט וקידום שרותים חדשים, שהחשובים בהם הם שרות גישה לאינטרנט ללקוחות מזדמנים (בזקנט - 135), שרות גישה לאינטרנט בקצב מהיר (ADSL) ושרות מיתוג ATM; כן אזכיר חקיקה להקמת קרן למימון שרות אוניברסלי, היה ויהיה צורך בכך, הכנת תכנית מספור ארצית חדשה ויישומה, רפורמה כוללת בתמלוגים של ענף התקשורת, שאושרה בוועדת הכספים של הכנסת רק לפני שבוע, הקמת רשות עליונה לתקשורת בשעת חירום, ועוד.

כיום מרחף מעל ענף התקשורת סיכון של משבר, תולדה של שפל כלכלי עולמי (ומקומי), השיבוש בהסדרת ענף השידורים הרב-ערוציים (הנובע לדעתי מהסדרה מוגזמת ולא מושכלת של "ענף התוכן", מדיניות שגויה של "הגנת ינוקא"/"שוויון מהותי" ובלימת התפתחות חברות הכבלים) והזרמת כספים ללא מעצורים על- ידי חברת בזק לחברות- הבת (בעיקר - yes, בזק בינלאומי, פלאפון).

כדי לצמצם את השלכות המשבר, יש לפעול בנחישות ובמהירות להמשך יישום השינויים המבניים, כולל השלמת חקיקת תיקון בחוק הבזק (שיאפשר מתן שרותי בזק באמצעות תשתית הכבלים והקמת חברת כבלים מאוחדת), השלמת המכרז לרשת גישה אלחוטית, השלמת מכרז הרט"ן, הקפדה יתירה על מניעת פגיעת חברת בזק בהתפתחות תחרות והפרדה מבנית בין החברות בתאגיד בזק.

לעניות דעתי, מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה את המותרות של התקדמות איטית בשינויים מבניים, בהרחבת התחרות בענף התקשורת ובקידום שרותים מתקדמים, ואני מקווה כי תימשך תנופת הפעילות לקידום הענף ולהשלמת השינוי המבני בו, וכי כוחות אינטרסנטיים או גורמים לא רלוונטיים לא יסיטו את משרד התקשורת ממשימתו זו.

אדוני השר, מר ראובן (רובי) ריבלין - אני מבקש להודות לך על האמון והעבודה המשותפת, ולאחל הצלחה לך ולממשלה כולה, במשימות הביטחוניות, הכלכליות והחברתיות הקשות העומדות לפני מדינת ישראל.


למנכ"ל הנכנס של משרד התקשורת, מר אורי אולניק - המשימה של הסדרת ענף התקשורת היא משימה שיש להתמסר אליה; המדובר בענף המקיף מגוון רחב של פעילויות והתמחויות מקצועיות בתחום הטלקומוניקציה ובתחום השידורים לציבור; המדובר בענף בו חלות תמורות טכנולוגיות ועסקיות מפליגות, ובהסדרה מקצועית - החייבת לרדת לפרטים, ולא יכולה להסתפק בסיסמאות.

משרד התקשורת נדרש לנחישות, גישה ממלכתית, מאמץ מתמשך, רמה מקצועית גבוהה והגינות כלפי הצרכנים וכל הגורמים הפועלים בענף, וותיקים כחדשים. המדובר במשימה מורכבת, שכן הסדרת ענף התקשורת איננה תהליך של מהפכה, של פונקצית מדרגה, אלא תהליך רציף, בו כל שלב נגזר מקודמו, אין דרך חזרה, סוף מעשה הוא במחשבה תחילה, שגגות עשויות להיות הרות אסון.

השנים הקרובות, בהם יושלם התהליך של פתיחת הענף לתחרות, יהיו משמעותיות ביותר לעתיד ענף התקשורת בישראל; אין לך 100 ימי חסד, שכן במשבר שאנו נמצאים בו, השבועות הקרובים חשובים ביותר, ועליך להשלים בדחיפות תהליכי חקיקה, להעניק רישיון כללי למתן שרותי בזק נייחים לחברות הכבלים, להשלים את הסדר מיזוג קווי-זהב וברק, להשלים את מכרז הרט"ן ומכרז רשת הגישה האלחוטית, להשלים הטיפול בכללי הרחבת התחרות בתקשורת בין-לאומית, ועוד נושאים נוספים - שבלעדיהם לא תהיה תקומה לענף.

וכל זה - רק "מסע הכנה" למשימה העיקרית של קביעת מדיניות באשר למערכת מסדירה מודרנית לענף התקשורת. דעותי בנושא זה ידועות ומפורטות במסמכים, הגם שאינן מקובלות - העת בשלה לביצוע דה-רגולציה אמיתית, לבטל את ההסדרה הסקטוריאלית בנושאי תוכן ושידורים ובנושאי שירותי בזק, ולהתבסס על הסדרה כלל משקית - הממונה על הגבלים עסקיים, הרשות להגנת הצרכן, בתי המשפט.

משרד התקשורת הוא משרד קטן, שתקציבו זעיר. יש כאן צוות קטן ומובחר, והמשימה של הרחבת התחרות היא בראש מעיניו. הצלחתך היא הצלחתו. אני סמוך ובטוח כי צוות זה מקדם אותך בברכה, מאחל לך הצלחה, ולא יחסוך מאמץ כדי לבצע עבודה מקצועית נטולת פניות, לעמוד באתגרים ולהצליח במשימה של הסדרת ענף התקשורת והמשך הרחבת התחרות בענף, לתועלת לכל אזרחי המדינה. מניסיוני - תן בצוות זה אמון, שמור עליו, התייעץ בו, שתפו בתהליכים ובהחלטות - ולא תצטער על כך.

אני מבקש להודות לכל העובדות והעובדים במשרד, לעובדי לשכתי - שעמדו בלחצים לא מבוטלים, לכל צוות המנהלים, שהשקיעו את עצמם במשימה ותרמו להצלחת המשרד בביצוע משימותיו, ולאחל לכולכם הצלחה.

במהלך שנות עבודתי במשרד רקמתי קשרי ידידות אמיצים עם קומץ אנשים מופלאים, שרתמו את עצמם יחד איתי למשימה של פיתוח ענף התקשורת. קשרי ידידות אלה עזים, ולא יינתקו. אני משוכנע שנמשיך לעמוד בקשר, ומודה על הידידות והתמיכה, הן בעבודתנו המשותפת והן בתחום האישי.

תודה מיוחדת למשפחתי, שסייעה רבות בידי.
תודה לאלה שטרחו בארגון ארוע זה.
תודה לכולכם.

תאריך:  27/06/2001   |   עודכן:  27/06/2001
דניאל רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת (היוצא)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסלח לסאלח (טאריף); והיה המשפט - למשפח; הבריחה מגריבודייב; אני ואפסי
שתי חשיפות - על הבחישות מאחורי הקלעים, בשני מכרזים לתפקידים ציבוריים בכירים: כונס הנכסים הרשמי, וסמנכ"ל במשרד ראש הממשלה; וגם פתרון התעלומה - את מי שידך דב תדמור לגד זאבי
26/06/2001  |  יואב יצחק  |   מאמרים
עיקר החדשות מס' 280 לשבוע של ה - 24.6 - 1.7
25/06/2001  |    |   מאמרים
חני לוז כותבת מדם ליבה:
כנגד פסיקת הנשיא אהרן ברק בפרשת "מצפה כרמים"; ברק התיר הקרנת 'תיבת תעודה' בשבת - הכוללת את דמותם של צעירים דתיים שצולמו והוטעו; חני לוז מעמתת את פסיקתה של השופטת דליה דורנר באותו עניין, עם זו של הנשיא ברק; מאמר תוכחה מקיף ומעניין
25/06/2001  |  חני לוז  |   מאמרים
- ההקשר הישראלי;
הנגיד הרצה בכנס השנתי בקיסריה - על הסכנה הכרוכה בהמשך הפעלת מדיניות האלכסון, על המדיניות המוניטארית אותה מוביל בנק ישראל ועל ההכרח לשמור על תקציב מרוסן
21/06/2001  |  דוד קליין, ד"ר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
טובה ספרא
טובה ספרא  |  
התחזית האסטרולוגית לחודשים הקרובים מציגה אתגרים נוספים, אך גם הזדמנויות לצמיחה ולשינוי חיובי    התקשורת מציגה תמונה שלילית ומחלישה את המנהיגים    מתגלים מקרים של בגידה ופגיעה במדינה ...
הרצל חקק
הרצל חקק
זה ספר שנכתב כדי לספר סיפור של אם, ובעצם זה סיפור של דור    מתברר, שאפשר גם לכתוב ביוגרפיה רוחנית, סיפור אישי של גיבורה שהיא גדולה מהחיים
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
התגבשה שותפות אסטרטגית, המקיפה קשת של יוזמות, בין היתר, טיילת ומסלולי רכיבה על אופניים    צעד משמעותי לעבר עתיד מזהיר
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
כאשר יהודי מרגיש שחסר לו משהו בענייני תורה ומצוות, אינו סומך על-אף אחד ולא מחכה שיצוו אותו, אלא תובע וצועק מעומק נפשו למה נגרע
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il