|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'

איום קיומי

אירן מאיצה את פרויקט הגרעין שלה ונראה שמדינות העולם משלימות עם התגרענותה ההערכה בישראל היא כי הנשיא אובאמה לא יורה לתקוף את מתקני הגרעין של אירן בטווח הזמן הקרוב ישראל צריכה לשקול ברצינות לפעול לבדה נגד אירן ולהשמיד את יכולתה הגרעינית שמהווה איום מסוכן על קיומה של ישראל
16/12/2008  |   יוני בן-מנחם   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
השד לא נורא כל-כך [צילום: AP]

לפני כמה ימים השתתפתי בכינוס של מעצבי דעת קהל בכירים במטה נאט"ו בבריסל. בכירים בצמרת נאט"ו שהשתתפו בכינוס לא הכחישו כי אירן מהווה סכנה עתידית עבור אירופה, אולם לא גילו התלהבות להשתתף בפעילות צבאית נגד אירן, במקרה שהדיפלומטיה העולמית והדיאלוג שמתכוון הנשיא הנבחר אובאמה לנהל מול אירן ייכשלו.

הנימוקים שנמסרו לנו בכינוס למגמה הזו של נאט"ו, היו שונים. ההערכה הייתה כי חברות נאט"ו יחששו שפעולה נגד אירן תיכשל כפי שנכשלה ארצות הברית בעירק, שהמצב באפגניסטאן מחייב את נאט"ו לתגבר את כוחותיה המוצבים שם ושמספרם מגיע לכ-50 אלף חיילים, וכי יש חובה לאפשר לנשיא הנבחר אובאמה למצות את הדיאלוג מול אירן.

באשר לאיום הטילי האירני על אירופה, אותם טילי "שהאב" המגיעים לטווח של 2000 ק"מ ויותר, נאמר לנו שהוא נלקח בחשבון וכי נאט"ו תקים באירופה מערכת להגנה מפני טילים בליסטים.
המסקנה מהדברים הייתה ברורה, ישראל איננה יכולה לסמוך על כך שנאט"ו תעשה פעולה כלשהי כדי למנוע מאירן את היכולת הגרעינית הצבאית.

מי שזקוק להוכחה לגבי האופן הכושל שבו טיפלה הקהילה הבינלאומית בהתגרענותה של אירן כדאי שיקרא את דבריו של מחמד אל בראדעי, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית שאמר, לפני כמה ימים, כי הקהילה הבינלאומית נכשלה בטיפול בסוגיה האירנית. בראדעי סבור כי הפיתרון נעוץ במישור הדיפלומטי ובהדברות מקיפה עם אירן.

האומנם כך?

לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ולבראדעי עצמו, היה גם כן חלק בכישלון לעצור את אירן מלהצטייד ביכולת גרעינית. הדוחות של הסוכנות היו נכונים מבחינה טכנית אך בראדעי לא התריע בזמן בפני מדינות העולם על המגמות המסוכנות של הממצאים שהעלה בבדיקותיו; הוא לא היה תקיף מספיק ולא העניק כלים פוליטיים למדינות העולם להתמודד עם האירנים. ייתכן שאילו עשה זאת, התגובה במדינות העולם למדיניות הגרעינית של אירן הייתה שונה.

באשר לפיתרון ההדברות עם אירן שמציע בראדעי, כדאי להפנות אותו לדברים שאמר השבוע סגן נשיא אירן, רחים מאשווי, בפגישה בסעודיה עם נשיא סודאן, עומר אל-בשיר: "השמדת הציונות צריכה להיות יעד של העולם כולו. המשטר הציוני פושע ומושחת ומסכן לא רק את העולם הערבי והמוסלמי אלא את האנושות כולה".

כמה מומחי מודיעין בישראל מעריכים כי ממשל בוש היוצא איבד כבר לפני כמה חודשים את האופציה הצבאית לתקוף את מתקני הגרעין של אירן בעקבות הדוח שפרסמה מועצת המודיעין האמריקנית, וכי גם ממשלו החדש של אובאמה לא ינחית מכה צבאית על אירן. לעומת זאת מעריך דני איילון, שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון, כי ממשלו של אובאמה לא ישלים עם אירן גרעינית ויפעל בכל הדרכים למנוע זאת כולל באמצעות הנחתת מכה צבאית, מכיוון שאם תשיג אירן נשק גרעיני, הדבר יסמל את סוף הנוכחות האמריקנית במזרח התיכון ותחילת שקיעתה של ארצות הברית כמעצמה.

לדבריו של דני איילון, הנשיא החדש אובאמה ינהל דיאלוג נוקשה עם אירן תוך מתן אולטימטום לשליטיה; הוא יפעל לצרף אליו את רוסיה וסין כדי להטיל על אירן חרם אמיתי והרמטי. אם לא ישיגו הסנקציות את המטרה, יפעל הנשיא אובאמה גם בדרך הצבאית. איילון מעריך כי אובאמה יתחיל לטפל באירן מיד עם כניסתו לתפקיד ולא ימתין עד לאחר קיום הבחירות לנשיאות באירן בעוד כמה חודשים.

ומה מעריכים באירן?

האירנים עצמם מעריכים כי האופציה היחידה שנותרה על הפרק היא שישראל תתקוף לבדה את אירן. כדי להרתיע את ישראל מפיצים האירנים ידיעות כי אלפי מתאבדים יבצעו, במקרה של תקיפה ישראלית, פיגועים נגד מטרות אמריקניות. הפצת ידיעות אלה נועדה להפעיל לחץ על ארצות הברית להשפיע על ישראל להימנע מפעולה צבאית נגד אירן. האירנים לא פוסלים את האפשרות שישראל תתקוף מטרות בשטחם בשבועות האחרונים של ממשלו של הנשיא בוש ותנצל את "תקופת הדמדומים" בין שני הממשלים ערב הבחירות בישראל. האזהרות שהם משמיעים כלפי ארצות הברית וישראל הן ההוכחה הטובה ביותר לחששותיהם.

אמיר מוסאווי, פרשן בכיר לעניינים אסטרטגיים ומקורב לצמרת השלטון בטהרן מעריך, לעומת זאת, כי הסבירות שישראל תתקוף את אירן היא נמוכה בגלל התנאים שבהם שרויה ישראל. לדבריו, מערכת ההגנה האווירית שלה היא בלתי יעילה מול הרקטות של החיזבאללה וגם מערכת טילי ה"חץ" היא כושלת. לדעתו, החלטה ישראלית לתקוף את מתקני הגרעין באירן "תהיה טיפשית ותהווה את תחילת הקץ של הישות הציונית". לאירן יש אלפי טילים ושום אזור בישראל לא יהיה בטוח מפניהם, אומר מוסאווי.

האם ישראל יכולה לתקוף לבדה את אירן ולהשיג את עצירת הפרויקט הגרעיני האירני או לפחות עיכוב השלמתו לזמן ממושך?

בהחלט כן, כך סבורים קצינים בכירים בחיל האוויר הישראלי ובמערכת המודיעין על כל שלוחותיה. לדבריהם, הרבה תלוי במפה המודיעינית המצויה בידי ישראל; יש לוודא כי המטרות שיותקפו הן ראויות וכי הסבירות לפגוע בהן היא גבוהה. יש ללמוד היטב גם את מערך ההגנה האווירית של האירנים ולנסות ולתאם עם ארצות הברית את התקיפה, מתוך תקווה שארצות הברית לא תפעל להניא את ישראל מביצוע הפעולה. אפשר לעדכן את האמריקנים מראש כמה ימים לפני ההתקפה הישראלית או אד הוק כמה שעות ספורות לפני היציאה לדרך.

ההערכה בישראל היא כי הממשל לא ימנע בכוח את פעולת חיל האוויר הישראלי; סביר להניח כי הממשל החדש של אובאמה לא יאהב, בלשון המעטה, להיות מופתע אך צבא ארצות הברית ימסור את הקודים הדרושים של המרחב האווירי במפרץ לטייסי חיל האוויר הישראלי, וכי שום טייס אמריקני לא ינסה ליירט את מטוסי חיל האוויר שלנו ביציאתם או בחזרתם מהפעולה. ההערכה היא גם שהאמריקנים יגלו הבנה לצעד כזה של ישראל ולא ינקטו סנקציה נגדה.

מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במילואים איתן בן אליהו, סבור אחרת. בן אליהו שולל אופציה צבאית ישראלית נפרדת נגד אירן ללא שיתופה של ארצות הברית. לדבריו, ברגע שהנשיא אובאמה ייקח לידיו את הטיפול באירן, ישראל צריכה להיות חלק מהאופציה הצבאית, אך אסור לה לפעול צבאית לבדה. בן אליהו אומר כי פרויקט הגרעין האירני הוא גדול בהיקפו וכולל עשרות אתרים ומתקנים; מדובר בתשתית רחבה ולא באתר אחד כפי שהיה בעירק, ולכן האופציה הצבאית צריכה להיות חלק מתהליך מדיני כולל. אם ארצות הברית תיכשל במאמציה אין מקום שישראל תהיה "חוד החנית" בעניין זה. "אופציה צבאית מנותקת ממהלך מדיני היא חסרת סיכוי", מסכם בן אליהו את עמדתו.

ומה באשר לתגובה האירנית להתקפה כזו של ישראל?

ההערכה בישראל היא שאירן תגיב על התקפה ישראלית על מתקני הגרעין שלה, בניגוד לסדאם חוסיין ובשאר אסד, שנמנעו מלהגיב לאחר שישראל תקפה את המתקנים הגרעינים שהיו בשטחם. בישראל מעריכים כי התגובה האירנית תהיה מוגבלת יחסית. אירן תפעל באמצעות החמאס והחיזבאללה לשגר כמה מטחי רקטות לעבר ישראל, היא תנסה ליזום פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודים בחו"ל ואולי אפילו תשגר כמה מטחים של טילי "שהאב" משטחה לעבר ישראל. בידי האירנים כמה מאות טילים מסוג זה. התגובה הזו היא צפויה וישראל יכולה להתמודד עימה.

לא סביר להניח שאירן תסגור את מיצרי הורמוז, תמקש את מי המפרץ ותתקוף יעדים במדינות המפרץ, למרות שהיא מאיימת לעשות זאת. תגובה כזו תזמין מעורבות עמוקה של ארצות הברית שתנחית אף היא מהלומות צבאיות על אירן; טהרן איננה מעוניינת בכך. אם כן, התגובה האירנית תהיה כואבת אך אין מדובר בתגובה שתהיה בה משמעות אסטרטגית מבחינתה של ישראל.

השד של התקפה ישראלית על מטרות באירן איננו נורא כל כך. האלטרנטיבה שלאירן יהיה בסופו של דבר נשק גרעיני היא המסוכנת ביותר.

תאריך:  16/12/2008   |   עודכן:  16/12/2008
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איום קיומי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נוטלה
16/12/08 14:07
2
הרשלה
16/12/08 15:05
3
המוצא היחיד
16/12/08 15:10
4
אני מציע לדייק
16/12/08 19:09
5
מוכר מזל"ט לרוסים
16/12/08 20:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תלמידי ישיבות שתורתם אמונתם, יכולים לקבל פטור מחובת שירות הביטחון כאשר בקשתם לבצע שירות אזרחי אושרה על-ידי שר הביטחון. במסגרת השירות האזרחי של תלמידי הישיבות, מבצעים אותם משרתים פעילויות בתחום קליטת עלייה, רווחה, ביטחון פנים, שירותי הצלה ובריאות.
הכסף שלכם היום קונה יותר! זו מציאות, לא סיסמה חלולה. הנה אנו רואים איך שגלי ההדף של מה שמכונה "המשבר הכלכלי" יוצרים, כך נראה, עולם חדש ויפה יותר עבור רוב העם היושב בציון. בעקבות "הצונאמי הכלכלי העולמי" העולם חוזר לשפיות, ומחירי חומרי היסוד נוחתים חזרה לקרקע האמיתית שלהם. כל זה קורה לאחר שהעולם כבר כמעט והגיע לקצה גבול היכולת שלו לחיות באווירה וירטואלית קשה, כאשר כמה מגידי עתידות ישבו להם במגדלי השן אי-שם בארה"ב והזיזו את מניות חומרי היסוד לגבהים בלתי-סבירים אשר הציבור לא יכול היה לעמוד בהם.
16/12/2008  |  יוסף שניידר  |   מאמרים
הליכי פשיטת הרגל בדומה להליכי הוצאה לפועל מיועדים לאנשים הנמצאים בחובות. בדיני פשיטת הרגל בהשוואה לדיני ההוצאה לפועל, מצויים אמצעים אפקטיביים יותר להברחות רכוש והעדפות נושים, ברם יש להליכי פשיטת הרגל יתרון בולט והוא כי בהליכים אלו ניתן לקבל את ההפטר המיוחל ולהתחיל דף חדש בחיים - וזאת בניגוד להליכי ההוצאה לפועל. במאמר זה, נעסוק בהרחבה בהליך ההפטר בהליכי פשיטת רגל.
מזה חודשים רבים, נשאלות שלוש שאלות חשובות מעל דפי העיתונות, ובתוכניות הטלוויזיה והרדיו. לכאורה אין קשר בין שלוש השאלות, אך מעשית, הן קשורות זו בזו בקשר הדוק:
16/12/2008  |  גדי בורן  |   מאמרים
אין הבדל בין לאכול חרא, קש וחול, לבין לצפות בהאח הגדול. ואנשים צופים בזה, כי המלך הוא עירום - קדימה קדימה, רובוטים, להיכנס אל תוך העדר!
16/12/2008  |  עדנה כהן קדוש  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
בראון קרא לאובמה לתת עדיפות למזרח התיכון  /  משה ריינפלד
כתב אישום חמור נגד ח"כ נפאע  /  איציק וולף
קרטר: לאירן ולסוריה תפקיד חשוב במאמצי השלום  /  רן פרחי
טיולים ולא מצעדים  /  יוסי אחימאיר
מי טוחן את הפלשתינים?  /  מרדכי קידר
הניחו לדגשים ולדקויות  /  ח"כ בני אלון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא לתת מקום לאירועים מצערים מהעבר להשתלט על מערכות היחסים בהווה    לא לתת להתחשבנויות כאובות מהעבר לפקוד את חיינו בהווה    לא לתת לשנאה להדיח את האהבה"
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il