|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

אין עסק יותר טוב מעיר הרוסה

כשעזה ההרוסה משמשת מקור בלתי נדלה לתרומות ולנדבות של מוסלמים עשירים, למה שראשי חמאס ישקמו אותה?
06/03/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מבצע עופרת יצוקה   |   תגובות
ספק אם ניתן לשקם. עזה [צילום: AP]

לאחרונה חדרו לרצועת עזה כמה עשרות פעילי הג'יהאד העולמי, תלמידים מסורים של בן-לאדן, המאמינים כי הג'יהאד אמור לפעול ללא הפסקת אש, ללא פשרות וללא משא-ומתן עם הכופרים. בפרסומיהם באינטרנט הם מלמדים את הקוראים, בין השאר, דרכי הסתתרות מפני ארגוני ביטחון, הכנת פצצות מחומרים ביתיים וטיפול בפצועים ללא סיוע של בית חולים

השבוע חזינו בוועידה בינלאומית גדולה במיוחד, עת התכנסו בשארם א-שיח' ראשיהן של 75 מדינות לדון בשיקום עזה. אפילו שרת החוץ של ארה"ב הייתה שם ונאומה נחשב בעלת חשיבות מיוחדת, שכן היא הציגה בו את הקווים הכלליים של מדיניות ממשל אובמה במזרח התיכון. אירוע רב רושם זה הביא להבטחות כספיות בסך חמישה מיליארד דולר ויותר - סכום מרשים ללא ספק, אלא שיש ספק רב אם ניתן להביא לשיקום עזה, גם לאחר הוועידה. הסיבות לכך רבות, וחלקן קשורות לתנאים שהציבו מדינות שונות למימוש ההבטחות והתרומות.

ראשית, יש לקבוע מי יהיה מקור הסמכות לניהול השיקום, בחירת הקבלנים ותשלום שכרם - האם תהיה זו הרשות הפלשתינית, זו שיושבת ברמאללה בלא השפעה על המתרחש בעזה, או שמא תהיה זו ממשלת חמאס, שכלל לא הייתה מיוצגת בוועידה? התשובה לשאלה זו תגיע רק לאחר שהפלשתינים יואילו להחליט מי מייצג אותם - אש"ף או חמאס - שכן מעט מאוד מדינות בעולם מוכנות למסור את כספן היקר (במיוחד בימים אלו) לידי ארגון המוגדר כארגון טרור. אלא שממשלת חמאס בעזה לא תסכים לכך שיגיע לרצועה אפילו דולר אחד מבלי שהיא תהיה אחראית עליו ועל מה שייעשה בו, כי מבחינת חמאס - השליטה בעזה חשובה הרבה יותר משיקומה. זו הסיבה שאנשי חמאס לא יאפשרו לפקידי הרשות לבוא לעזה כדי לקחת חלק בתכנון השיקום ובביצועו.

לעומת זאת, אין סיכוי שממשלת רמאללה, זו שאמורה לקבל את התרומות, תיתן כספים לחמאס, כי מבחינת אבו-מאזן ממשלת חמאס מפוטרת ואין לה לגיטימיות כלל, במיוחד לאחר ההפיכה שביצע חמאס תוך השתלטות על הרצועה בכוח ובאלימות. אם נוסיף לכך את השרשרת הארוכה של מעשי הרג, פציעה והתנכלות מצד אנשי חמאס כלפי אנשי אש"ף ברצועה, נבין עד כמה בלתי סבירה היא העברת כספים מידי רמאללה לידי חמאס, לכל מטרה שהיא. כספים שיגיעו לידי ממשלת חמאס ישמשו אותה לחיזוק מעמדה ותדמיתה בקרב האוכלוסיה בעזה, וגם דבר זה נחשב בעיני ממשלת רמאללה כ"ייהרג ובל יעבור".

בעיה שנייה היא דרישתן של כמה מדינות שישראל תפתח באופן רצוף את המעברים לעזה, כדי שחומרי בנייה יוכלו לזרום אליה ללא הפוגה, שכן אף קבלן לא יביא ציוד בנייה ולא יתחיל עבודה מבלי לדעת מתי הוא עתיד לסיים אותה. אלא שישראל אינה מוכנה להתחייב להשאיר את המעברים פתוחים, ובוודאי שלא ברציפות, אם נורית אש מעזה, ובמיוחד אם אש זו מכוונת למעברים, כפי שקרה מספר פעמים רב.

בעיה שלישית היא שיש דרישה מצד מספר מדינות, כי תנועת חמאס תכריז על סיום המלחמה - הג'יהאד - נגד ישראל, שכן אם יימשך מצב המלחמה, עלולים שוב להתפתח קרבות שיחסלו את כל מה שנבנה בעזרת התרומות. אלא שחמאס אינו יכול לסיים את הג'יהאד נגד ישראל, כי כל מהותו כ"תנועת ההתנגדות האיסלאמית" היא הג'יהאד נגד ישראל ונגד כל מי שמסייעים לה ושחתמו על הסכמים איתה, כלומר הרשות הפלשתינית. כיצד ניתן אפוא לצפות לכך שחמאס יחדל כליל מהג'יהאד?

בעיה רביעית היא שיקום הבתים שנהרסו במחנות הפליטים ברצועה, ובעיקר בג'באליה: האם ייבנו שוב בקתות זמניות, שהרי הפליטים עשויים לשוב בקרוב לאדמתם בתוך שטח ישראל, או שמא יש לבנות בנייה קבועה בסטנדרטים רגילים, שכן הבתים ישמשו את הפליטים לאורך ימים ושנים. חמאס, כתנועה וכממשלה, תצטרך לתת על כך את התשובה, שכן מצד אחד אנשיה מעוניינים לשכן את הפליטים בבתים ארעיים וקטנים, כדי שאלֶה לא יוותרו על חלום השיבה, אבל מצד שני הציבור מבקש להתגורר בתנאים סבירים ובבתי קבע רגילים. סוגייה זו מטרידה מאוד את אנשי חמאס, כי היא קשורה לסוגיית המשך המאבק בישראל למען שיבת הפליטים.

בעיה חמישית היא סוגיית גלעד שליט. ישראל דורשת לקשור את שחרורו עם פתיחת המעברים, כלומר לעצור את הזרמת חומרי הבנייה לעזה, כל עוד גלעד שליט בשבי. ראשי חמאס מצידם, טוענים השכם והערב כי שתי הסוגיות נפרדות, וכי אינם רואים כל קשר בין סוגיית המעברים לסוגיית גלעד שליט. ישראל מתעקשת על עניין זה, למורת רוחה של מצרים, וכל עוד תתמיד ישראל בדרישתה לקבל את גלעד שליט קודם פתיחת המעברים - דרישה שיש לה הצדקה מוחלטת - לא יתחיל שיקומה של עזה.

הבעיה השישית הקשורה לשיקום עזה היא שמבלי להודות בכך בפומבי, ראשי חמאס יודעים כי מצב ההרס דווקא משרת אותם, שכן מראות החורבן גורמים לרבים בעולם, בעיקר למוסלמים עשירים, לפתוח את כיסיהם, לשלוף מהם חבילות ירוקות ולהעביר אותן לראשי חמאס ולנציגיו. זהו כסף אמיתי - לא הבטחות כתובות על חול החוף בשארם א-שיח' - כסף שיזרום כל עוד עזה הרוסה, ויחדל להגיע משיושלם שיקומה. לפי שעה, התורמים אינם מבקשים לבנות ולשקם את עזה בכסף זה, כי לטענת אנשי חמאס הוא משמש לרכישת מזון, מים ותרופות. וכך, כשעזה ההרוסה משמשת מקור בלתי נדלה לתרומות ולנדבות, למה שראשי חמאס ישקמו אותה?


חמאס נגד אל-קאעדה

מאז תחילת דרכה הקפידה תנועת חמאס להדגיש שכל מאבקה הוא על פלשתין, על שיבת הפליטים לבתיהם ועל תיקון דרכיה של החברה הפלשתינית ברוח מוחמד וישמעאל. עמדה זו הוקצנה מאז פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, שכן ישראל וידידיה בעולם חוזרים ואומרים שכוונותיו של החמאס כלפי ישראל הן בדיוק כמו כוונותיו של אל-קאעדה כלפי ארה"ב. זו הסיבה שחמאס נמנע בדרך כלל מביצוע פיגועים בחו"ל, שכן פעילות בחו"ל תכניס אותו מיד לתוך מסגרת הארגונים הג'יהאדיסטיים הפועלים בזירה הבינלאומית בהשראת אל-קאעדה.

אלא שבחודשים האחרונים חדרו לרצועת עזה כמה עשרות פעילי הג'יהאד העולמי, אלה שמשנתו של בן-לאדן היא נר לרגליהם. הם מתקראים "ג'חאפל אלתוחיד ואלג'יהאד" - גדודי הייחוד ומלחמת הקודש. בראייתם, הג'יהאד אמור לפעול ללא הפסקת אש, ללא פשרות וללא שום משא-ומתן עם הכופרים ועם בעלי בריתם היהודים. כל מוסלמי שחדל מהג'יהאד, גם אם באופן זמני וחלקי, הופך את עצמו מטרה לגיטימית של אנשי הג'חאפל. המסמכים שהם מפרסמים באינטרנט הם שיר הלל לאוסאמה בן-לאדן, לסגנו איימן אלזואהירי ולראש אל-קאעדה בעירק, אבו-מצעב אלזרקאוי. מתוכן דבריהם ברור שהם עברו תקופת "הכשרה" בעירק, וצברו ניסיון מעשי וידע מבצעי בכל ההיבטים של מלחמת הטרור. בספרים ובמאמרים שהם מפרסמים ברשת האינטרנט הם מלמדים את הקוראים את מלאכת הכשרת הלבבות למלחמת הג'יהאד, את דרכי הסתתרות מפני ארגוני ביטחון, התאמנות בסביבה מסוכנת, שרידה בתנאים קשים, הכנת פצצות מחומרים ביתיים, טיפול בפצועים ללא סיוע של בית חולים, הגנה עצמית, אמנות לחימה, קרב מגע, איסוף מודיעין, מפרטים טכניים של כלי נשק, דרכים לתקיפת כלי רכב, מטוסים ומסוקים אמריקניים וניהול לוחמה פסיכולוגית נגד חיילים אמריקנים ומשתפי פעולה ערבים.

האתגר שמציבה קבוצה זו בפני חמאס הוא גדול: מצד אחד הם מוסלמים נאמנים, לוחמי ג'יהאד אמיתיים, המעמידים בפני חמאס מראה שבה יראו אנשיו את פניהם האמיתיים - ארגון שהשתלט על הרצועה כדי לשלוט ומוכן אפילו להסכים להפסקת אש עם היהודים, אך מצד שני הם לוקחים חלק בפעילות נגד ישראל - יורים טילים ופצצות מרגמה, בניגוד להחלטות חמאס.

ממשל חמאס מודאג אפוא מאוד מפעילות אנשי אל-קאעדה הללו, שכן זו עלולה למשוך את השטיח מתחת ללגיטימיות הפלשתינית של חמאס ולהפוך את הרצועה למקום מפלט לאנשי הג'יהאד העולמי, זה שכל העולם הנאור נלחם בו בהתמדה. הם עלולים לסכן את ניצני ההכרה בחמאס שהחלו להופיע באירופה, ולכן חמאס תר אחריהם בהתמדה והם בדרך כלל מחוסלים מיד. מבחינת חמאס הם מסוכנים אפילו יותר מישראל, כי הם מסתתרים בתוך האוכלוסיה, ואויב נסתר מאיים יותר מאויב גלוי. כן יאבדו כל אויביך, ה'.

ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  06/03/2009   |   עודכן:  06/03/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אין עסק יותר טוב מעיר הרוסה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
7/03/09 09:01
2
קדר מכיר את הערבי
7/03/09 10:06
3
איש חכם מכיראותם.
7/03/09 10:28
4
צדק
7/03/09 11:22
 
שלום אך-שוא,
7/03/09 16:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
א. התלונה. סיפור יוסף ואשת פוטיפר מוכר לרובנו משיעורי תנ"ך בבית הספר היסודי. ברשימה הבאה אעשה ניסיון לבחון את הפרשה מנקודת מבט של שופט אשר לפניו תיק פלילי.
06/03/2009  |  משה דרורי  |   מאמרים
לא הייתי מכניס את קצה האף לנושאים מטפיזיים מצד אחד ולכל סוג של מדע ריאלי מצד שני, כי הדיסציפלינות הללו רחוקות ממני ומבינתי מרחק גלקטי. כל הידע שלי מצטמצם לתחומים מסויימים במדעי הרוח והחברה, כמו מדעי מדינה, יחסים בינלאומיים, תקשורת המונים, סוציולוגיה, וכיו"ב. אילו למדתי פילוסופיה הייתי מן הסתם מבין יותר גם במטפיזיקה. אך כל הידע שלי בתחום זה הוא מבוא לפילוסופיה שלימדני פרופסור יוסף פליישמן הנפלא, שידע לחבב עלי את החומר. ולא זו בלבד, אלא מכיוון שהייתי לפני איזו נסיעה דחופה ולא יכולתי להתייצב באוניברסיטה העברית במועד נתון, הוא בא לביתי לערוך לי בחינה. הייתם מאמינים. מי שהכיר אדם מיוחד זה, מן הסתם מאמין. זה שיעור לא בפילוסופיה, אלא בהתנהגות (לכן אני מזכיר אפיזודה זאת), שאליה אתייחס בהמשך הרשימה.
06/03/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
בכיליון עיניים חיכיתי לבשורה מהוליווד, עד שהגיעה התוצאה המשמחת: יש! הסרט "ואלס עם באשיר" לא זכה באוסקר.
06/03/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
תמריצים למועמדים
06/03/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
גיליונות אלקטרוניים מייצגים את אחת החידות העסקיות המרתקות. מחקר חדש מטעם קבוצת אברדין, בוחן את תפקידם של גיליונות אלקטרוניים וכן את המחסומים והקשיים אותם הם מציבים ביחס לאיכות הנתונים, הגישה לנתונים, ומידת היצרנות של העובדים עימם. הדוח מספק סיוע למשתמשי קצה ולהנהלות בקביעת הגישה הנכונה לגיליונות אלקטרוניים והעיתוי בו יש לשקול מערכות בינה עסקית (BI) וטכנולוגיות אנליטיות.
06/03/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
צוות שגרירות ישראל גורש ממאוריטניה  /  מחלקה ראשונה
רשת מגה משיקה אתר אינטרנט חדש  /  אמיר שינקמן
אוסטרליה תתרום לשיקום רצועת עזה  /  יפעת גדות
עזה - דרוש טיפול שורש  /  עו"ד אברהם פכטר
קדימה - שלום, ולא להתראות!  /  אביתר בן-צדף
המפעל הציוני ניצב בפני שוקת שבורה  /  דודו אלהרר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il