|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

פרשת כי תישא

הלוגו היהודי

אפקט הנפילה ירידה לצורך עלייה תיקון חטא העגל במשכן זקיפות קומה יהודית השבת חוק סוציאלי איסור מלאכה בשבת תבלין של שבת
13/03/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: עידן יוסף]

הֶלֶם המראות

פרשת כי תישא עוסקת במגוון נושאים, וביניהם מחצית השקל, המשכן, שבת ומועדים, י"ג מידות הרחמים של ה' ועוד אך במרכזה, חטא העגל – הסגידה לעגל הזהב. השאלה היא כיצד נפלו ישראל מאיגרא רמה של מעמד הר סיני לבירא עמיקתא של עבודה זרה, והיכן ההשפעה המרוממת של התגלות ה' בניסי מצרים וים סוף, אשר בו נאמר כי 'ראתה שפחה על הים, מה שלא ראו נביאים'. התשובה דומני נעוצה בסיפא של השאלה.

מֵעֵבֶר להשפעתם השלילית של ה'ערב רב' – אותם גרים שהסתפחו לישראל למען טובות הנאה – נראה שהסיבה היא הֶלֶם המעמד של ההתגלות האלוקית, והמעבר ממנה ל'חיי שיגרה'. ממ"ט שערי טומאה במצרים (הדרגה הרוחנית הנמוכה ביותר) ספגו ישראל בזה אחר זה מראות אלוקים, ברצף הניסים הסדרתיים, ששיאם במתן תורה. הם זינקו באחת אל הצמרת הרוחנית, ללא כל דרגות ביניים בסולם הקדושה. אפילו במישור הפיסי מציין רמב"ם את הצורך בהדרגתיות במעבר מחושך לאור, על אחת כמה וכמה שהיא דרושה במישור הרוחני. למעלה מזו, ההתגלות הייתה פסיבית, מבלי שהעם נטל בה חלק מעשי. הייתה זו השפעה פוסט פסיכולוגית של המראות שלא זכו לעיבוד פנימי ונפשי או מעשי.


המתכוֹן המנצח

נראה לי כי זו גם התשובה לשאלה אחרת המתעוררת בפרשה, מדוע נקטעו פרשות המשכן, המהוות את חלקו השני של ספר שמות, על-ידי פרשה זו. לא לשווא מיקומה של פרשת כי תישא הוא בין ציווי בניית המשכן וכליו לעשייתם, בין הפקודה – פרשות תרומה ותצווה, העוסקות בהוראות הבנייה – לפרשות ויקהל ופקודי העוסקות בביצוע בניין המשכן ותכולתו. תיקון חטא העגל הוא בעשיית המשכן, ככלי להשראת השכינה. הבנייה האקטיבית לצד יצירת כלי קיבול להכלת ההתגלות האלוקית היא המתכון המנצח ליציבות רוחנית.

יתרה מכך, בהתאם לתפיסה הברסלבית - הנפילה היא חלק בלתי נפרד מהתיקון. ההתנסות השלילית בחטא מביאה, בדרך של ניסוי וטעייה, להסתייגות ממנו, ומתוך הכרת הרע מובילה לשינוי הדרך ולהתעלות נפשית. הכרת החיוב נובעת בין היתר מהכרת השלילה. החושך, המחלות, העבדות והעוני, מייקרים בהתאמה את ערכם המוחשי של האור, הבריאות, החירות והעושר. הוא הדין למישור הרוחני. כיצד מגיעים ל'עשה טוב'? על-ידי 'סור מרע'. אולי גם זהו פירוש הפסוק "שבע יפול צדיק וקם". הצדיק קם, וזוכה למדרגתו הגבוהה, דרך נפילותיו הרבות. הוא משמש אפוא מודל להתקדמות רוחנית במידות ובהלכה.

הוא הדין בחטא העגל. החוויה השלילית של החטא הולידה מתוך התנסות את ההכרה בערך המצוות, וסללה אפוא את הדרך לקבלת הלוחות השניים של עשרת הדיברות במדרגה אישית ומעשית גבוהה יותר מאשר לפני החטא בחיי היום- ום, אחרי הנפילה הגדולה מהנסיקה הרוחנית במעמד הר סיני. שני המרכיבים - הרתיעה מהחטא בעקבות חטא העגל, והביטוי המוחשי לעבודת ה' במשכן - הם הערובה להתמדה במצוות ולעקביות בדרך התורה מתוך הזדהות פנימית וחוויה מנטלית עמוקה. קבלת המצוות כמכשיר לעיצוב האישיות.


גאוות יחידה

שם הפרשה "כי תישא" אינו מקרי, והוא בעל משמעות סמלית מיוחדת. לא נֶאמר 'כי תפקוד'. מֵעֵבֶר למיפקד אוכלוסין רגיל מדובר בגאוות יחידה יהודית. "כי תישא את ראש בני ישראל". המצוות הן הלוגו של עם ישראל, הזוקפות את ראשו ומרוממות אותו. החל ממצוות צדקה, מחצית השקל, ועד לשבת ומועדים המצוות הן כלי לזקיפת קומתו הלאומית של העם היהודי. בדומה לתרומה, מעבר לתרומה כספית מדובר בעליית מדרגה אישית ובהתרוממות נפשית של הנותן. כך גם לגבי מחצית השקל והמצוות בכלל.

ניתן להצביע על ערכים מוספים ומשמעויות אחרות הגלומים במחצית השקל. הייתה זו מגבית אחידה "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט", שמטרתה לשקף שוויון חברתי. המחצית גם מלמדת שאדם יראה את עצמו תמיד במדרגה בינונית, לא נמוכה מדי, משום שתדמית עצמית שלילית עלולה לגרום לייאוש ולחוסר נכונות להתקדם, ולא גבוהה מדי למניעת גאווה ולשאיפה תמיד אל השלמות. מתוך ראיית חצי הכוס המלאה יש לשאוף להתקדם הלאה, לעֵבר המחצית השנייה.

אך המחצית מרמזת גם כי השלימות מושגת לא רק על-ידי עזרה לזולת אלא גם בעזרת הזולת, דהיינו האחדות והעזרה ההדדית במישור הפיזי, החברתי, הנפשי והרוחני כאחד.


חוק סוציאלי

השוויון החברתי, כפי שכבר הצבעתי בפרשת משפטים, מושג גם באמצעות מצוות אחרות דוגמת השמיטה, היובל ואף השבת. למרות שהשבת היא בראש ובראשונה מצווה שבין אדם למקום, אי אפשר להתעלם מערך השוויון הנלווה לה, בעצם העובדה שהעשיר כמו העני שובת מכל עבודה. מעֵבר למשמעות דתית - חוק שעות עבודה ומנוחה, האוסר על פתיחת עסקים בשבת, הוא חוק סוציאלי מובהק. המטרה היא שבעלי חנויות לא ימשכו קונים בשבת, וירוויחו יותר על חשבון אלו שעסקיהם סגורים. היא גם מגבשת ומלכדת את התא המשפחתי סביב שולחן השבת.

מעֵבר לכך השבת מביאה לאמונה בה' ולא בעולם החומר, ומונעת את תופעת ה'וורקוכוהוליזם' (ההתמכרות לעבודה). כבר הוּכח לא פעם, כי שומרי השבת לא רק שאינם מפסידים את כספם, אלא אף מרוויחים מבחינה פיננסית. המנוחה הפיסית והנפשית בשבת מביאה לייעול העבודה במשך כל השבוע.


טעם של עוד

השבת נזכרת בפרשה פעמיים. פעם אחת באריכות בהקשר למלאכת המשכן, לומר שזו אינה דוחקת את השבת. מלאכות המשכן הן אכן המקור לל"ט אבות מלאכה האסורים בשבת.

ראוי לציין כי בשבת אסורה המלאכה אך לא העבודה. האיסור אינו נמדד במידת המאמץ הפיזי, אלא ביצירה. כך למשל, מותר לגרור ארון כבד, אך אסור ליצור אש בדרך מכנית או אלקטרונית. מכאן איסור הדלקת חשמל, הדלקת טלוויזיה (למרות שמדובר בלחיצה על מתג או על כפתור בלבד) והתנעת רכב. הסיבה לאיסור יצירה פיסית בשבת היא עקרונית – הזדהות עם הבורא ששבת ממלאכת בריאת העולם בשבת.

ההקשר השני לאיזכור השבת בפרשה הוא עונתי בסוגיית המועדים. "בחריש ובקציר תשבות". למרות הידיים עמוסות המלאכה בעונת החריש והקציר, בפרט בעידן החקלאי של אבותינו, ועד היום, בין פסח לשבועות, חל איסור על עשיית המלאכות בשבת.

אולם פרשתנו מדגישה פעמיים כי השבת היא אות בין ישראל לה'. מֵעֵין שילוט חוצות, המכריז על יהדותנו. אכן, החפץ חיים ממשיל את השבת לשלט בחנות. כל עוד השלט מתנוסס על החנות, גם אם היא סגורה, ואפילו לפרק זמן ארוך, הרי סימן שהחנות עדיין קיימת. כשהיא מפסיקה לפעול, השלט המוּסָר מכריז על הפסקת קיומה. כך השבת מעידה על יהדותנו ועל ברית התורה בינינו לבורא. המדיטציה היהודית המושגת בשבת באמצעות המנוחה הפיסית ממלאכה, וקידושה בתפילות, בסעודות, דברי תורה וזמירות – הופכת את המצווה לחוויה מיוחדת במינה, אשר בה באה לידי ביטוי הנשמה היתרה. אפילו טעמי המאכלים טעימים יותר בשבת, מה שזכה לכינוי "תבלין של שבת". אין ספק, השבת משאירה טעם של עוד, ומחזקת את הזיקה הרגשית לשאר המצוות.

תאריך:  13/03/2009   |   עודכן:  13/03/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת השבוע, פרשת "כי תשא", היא אחת מחמש הפרשיות האחרונות שבספר שמות ואשר בעיקר עוסקות בציווי האלוהי של הקמת המשכן, מקום הקודש ועבודת הקרבנות. הפרשה מכילה קל"ט פסוקים וסימנך: "עגל הזהב טוב", לדעת מאן דאמר ש"עגל הזהב לכבוד ה' נעשה" [ה"אבן עזרא"] או, כפי שר' יהודה הלוי בספרו "הכוזרי" טוען, כי עם ישראל רצו "לבקש להם נעבד מורגש" כי "בושש משה לרדת מן ההר... לא ידענו מה היה לו". [ודו"ק]. כמו-כן, הפרשה מכילה תשע מצוות שאין זה המקום והזמן לדון ולהרחיב.
13/03/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בנאומו בפני המושב המשותף של הקונגרס אמר הנשיא אובמה: "אין אנו יכולים להימנע משולחן הדיונים" בניהול מדיניות החוץ שלנו. הוא פירט קודם לכן כי "אם מדינות כמו אירן יהיו מוכנות לפתוח את אגרופיהן הקמוצים, הן תמצאנה יד מושטת מצידנו". נשיא אירן אחמדינג'אד בירך באופן זמני "שיחות המבוססות על כבוד הדדי ובאווירה הוגנת"; הרעיון המשותף, כך מעידים הם, הוא שהסכסוך של ארה"ב עם אירן נובע באופן גדול מכישלון לעשות שימוש במה שקרוי דיפלומטיה ליישוב המחלוקת. ברמיזה למדיניות הלכאורה קשוחה של ג'ורג בוש הבן, אמר אובמה כי הוא מבקש לשקם "את אותם הכבוד והשותפות שהיו לאמריקה עם העולם המוסלמי לפני 20 או 30 שנה".
13/03/2009  |  אלן ז'ורנו  |   מאמרים
בעוד "מעצמת הכיבוש" הישראלית נאנקת תחת עול האיומים מכל עבר התובעים להכריתה ולמחותה מעל פני האדמה, ידון בית המשפט העליון ביום ראשון הקרוב בעתירת מרכז עדאלה כנגד חוקתיות חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראהתשעה), התשס"ג - 2003 האוסר על איחוד משפחות בין אזרחים ערבים לבין פלשתינים מהגדה, מרצועת עזה וממדינות אויב. השבוע הגיש מרכז עדאלה לבית המשפט העליון שלוש חוות דעת מטעם מומחים במשפט בינלאומי ומשפט חוקתי כתמיכה לטיעונים המשפטיים שמעלה מרכז עדאלה בעתירה שהוגשה.
13/03/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
רברבן
13/03/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
מזה כמה שנים חורשת את הארץ לאורכה ולרוחבה חבורת אנשים מופלאה. עם מי הם לא נפגשו? למי הם לא ניסו להסביר? את מי לא ניסו לשכנע? אולם הכל ללא הועיל! ישנם כאלה, וביניהם מפקדי חיל האויר לשעבר, אשר הסכימו איתם, אולם בציבור הרחב ובתקשורת לא נשמע קולם. ישנם אחרים כמו ח"כ וראש מפא"ת לשעבר, יצחק בן-ישראל, תומך נלהב ( גם כן לשעבר!) , שכתב ודיבר בעד אולם "המיר" את דעתו ומתנגד כיום.
13/03/2009  |  אורי גנני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
נתניהו יודע היטב שמה שקורה בימים אלה בזירה הדרומית ובזירה הצפונית עלול להביא לקריסת המדינה    נתניהו איש חכם והוא קורא את המפה היטב    הוא מכיר היטב את המצב העגום ואת האמת לאשורה    י...
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 77/64, הירש ברנבלט נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים יצחק אולשן, משה לנדוי וחיים כהן. 1 במאי 1964
גיל לימון. עדיין פקיד [צילום: גדעון שרון]
מיכאל דבורין
מי הסמיך את מר לימון לעשות לימונדה מתפקידו ולציין את הרפורמה של הממשלה בצורה נגטיבית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il